Fractal Design Node 304 med ett modulärt 160 mm PSU?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Node 304 med ett modulärt 160 mm PSU?

Varför är det så svårt att välja chassi?

Jag är ute efter ett tyst mITX chassi, men när man väl är nere i storlek så kan man ju passa på att köra på ett någorlunda litet. Node 304 verkar passa in bra där. Dock så tycker jag man läser sig till lite delade åsikter om vilket PSU som får plats. Jag har redan ett modulärt ATX PSU som jag är riktigt nöjd med (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330351). Kablaget är ganska klumpigt dock. Funkar det ändå?

Annars lutar det åt något större, typ Bitfenix Prodigy. Det jag vill ha plats med är:

mobo, 4690K med möjlighet för att få in en vettig kylare (kör stock i dagsläget)
två 2,5" diskar
full-storleks-GPU
och Corsair RM650X

Egentligen vill jag ha SD-läsare i chassit också men det verkar inte vara så vanligt förekommande så får väl lösa det på nåt annat sätt.

Tack för tips

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@aquilla: Nej, det fungerar inte.

Kortare nätagg eller kortare GPU.

GPU:er på >19 cm är det nästan aldrig problem med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

På Fractals hemsida står det:

Citat:

ATX PSUs, up to 160mm in length (To fit in combination with a long graphics card, PSUs with modular connectors on the back typically need to be shorter than 160 mm)

och

Citat:

(Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)

( http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/... )
Förmodligen måste du titta efter ett annat chassi i så fall.

Permalänk
Medlem

mmm... kunde den inte varit 1 cm bredare...

Jag funderar på om man kunde ställa PSUn upp istället eller nåt, men man kanske blockerar allt luftflöde då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aquilla:

mmm... kunde den inte varit 1 cm bredare...

Jag funderar på om man kunde ställa PSUn upp istället eller nåt, men man kanske blockerar allt luftflöde då

Nätaggregatet kan inte monteras vertikalt i node 304, du har väl 3 stycken solklara val. Byt chassi till ett som stödjer +160mm nätaggregat(Corsair 250D samt Phanteks Enthoo Evolv), byt nätaggregat eller grafikkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt ett Silverstone SX500-LG (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001419). Lite låg effekt kanske, men hoppet till 600W är löjligt högt. Hoppas att jag blir lika nöjd med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av aquilla:

Jag har nu beställt ett Silverstone SX500-LG (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001419). Lite låg effekt kanske, men hoppet till 600W är löjligt högt. Hoppas att jag blir lika nöjd med det

Jag kör med ett http://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-75... i den lådan och ett GTX 780 ti med referenskylaren
Det passar perfekt i den lådan, hade nog varit ett bättre val för dig och är troligen också tystare, jag kan inte ens höra mitt i idle
Kan även rekommendera dig att byta ut 80mm fläktarna i fronten och den fläkten bak, de är allt annat än tysta även om man kör dem med motstånd

Jag köpte en http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#/spec... också, för att styra alla fläktarna från moderkortet vilket varit för jäkla skönt och mycket smidigt då många m-itx moderkort inte har så mycket fläktuttag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag kör med ett http://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-75... i den lådan och ett GTX 780 ti med referenskylaren
Det passar perfekt i den lådan, hade nog varit ett bättre val för dig och är troligen också tystare, jag kan inte ens höra mitt i idle
Kan även rekommendera dig att byta ut 80mm fläktarna i fronten och den fläkten bak, de är allt annat än tysta även om man kör dem med motstånd

Jag köpte en http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#/spec... också, för att styra alla fläktarna från moderkortet vilket varit för jäkla skönt och mycket smidigt då många m-itx moderkort inte har så mycket fläktuttag

Tack för tipsen SX500-LG funkar lite sådär hittills. Ibland börjar det knäppa vid låg belastning. Jag har dock inte satt fast det ordentligt än så jag ska ge det en chans iaf. Hur fäster man ens ett SFX-nätagg i detta chassi? Det kommer ju sväva

Permalänk
Medlem

Jag har cooler master V750. Det är omodulära modellen och det funkar bra med mitt 980ti. Tror det finns utrymme för den modulära varianten också. Men man vet ju inte riktigt om man får den modulära eller omodulära eftersom det verkar varit en silent update.

Permalänk
Medlem

@godspeed:
Blev lite nyfiken på vilka fläktar du bytte till i fronten och där bak?

Permalänk
Medlem

Det går visst att köra ett 160mm modulärt i Node 304, det gjorde jag, med ett Gigabyte 670 Windforce X3, utan större bekymmer.

Det du får göra är att du antingen plockar bort fästet för PSU helt och låter agget ligga löst i lådan eller fäster med något annat som dubbelhäftade tejp eller liknande, eller så gör du som jag gjorde och borrade upp nya hål för PSU fästet och flyttade det så långt som möjligt utan att kabeln tog i chassit.

Det var nått år sen nu, hittar jag en bild så kan jag ladda upp det, annars bör du kunna googla fram det det gjorde jag när jag hade Node304.

Nu kanske det inte är intressant längre men ändå.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Det går visst att köra ett 160mm modulärt i Node 304, det gjorde jag, med ett Gigabyte 670 Windforce X3, utan större bekymmer.

Det du får göra är att du antingen plockar bort fästet för PSU helt och låter agget ligga löst i lådan eller fäster med något annat som dubbelhäftade tejp eller liknande, eller så gör du som jag gjorde och borrade upp nya hål för PSU fästet och flyttade det så långt som möjligt utan att kabeln tog i chassit.

Det var nått år sen nu, hittar jag en bild så kan jag ladda upp det, annars bör du kunna googla fram det det gjorde jag när jag hade Node304.

Nu kanske det inte är intressant längre men ändå.

Intressant, folk rent generellt brukar dock dra sig för att utföra DIY arbeten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det går visst att köra ett 160mm modulärt i Node 304, det gjorde jag, med ett Gigabyte 670 Windforce X3, utan större bekymmer.

Det du får göra är att du antingen plockar bort fästet för PSU helt och låter agget ligga löst i lådan eller fäster med något annat som dubbelhäftade tejp eller liknande, eller så gör du som jag gjorde och borrade upp nya hål för PSU fästet och flyttade det så långt som möjligt utan att kabeln tog i chassit.

Det var nått år sen nu, hittar jag en bild så kan jag ladda upp det, annars bör du kunna googla fram det det gjorde jag när jag hade Node304.

Nu kanske det inte är intressant längre men ändå.

Du får gärna lägga upp en bild. Själv funderar jag på att flytta fästena för att få plats med mitt modulära Newton R3 på 165 mm. Hade gärna sett lite först hur det blev för dig.

Permalänk
Medlem

Jag kör med EVGA Supernova GS 650W (150mm) i mitt node 304. Har fått plats med både 970 och 980 kort. Är precis på gränsen dock, största problemet är modulära kablarna, men om du hittar en med utgångarna långt ner så dem hamnar under grafikkortet kan det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

@godspeed:
Blev lite nyfiken på vilka fläktar du bytte till i fronten och där bak?

Jag bytte till Noctuas 92mm fläktar, dock inte av de nyaste och de har utgått ur sortiment nu såg jag
Bästa bytet jag gjort på den lådan och så bytte jag även den 140mm bak till en äldre tyst modell , även den från Noctua äldre serie som jag hade liggande en helt ny sen sådär 2-3 år tillbaka

Sen då mitt moderkort har varit lite tjurigt med fläktstyrning på de här fläktarna köpte jag en fläkthubb, ungefär som den här, http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#/spec... då en plats på mitt moderkort funkade utmärkt och inte verkade bry sig om fläktarna på den
Sen dess funkar det fina fisken och jag störs aldrig av den ens när jag spelar, kör för övrigt luftkylning i den från Noctua och ett referens 780ti , så värme behöver det sällan råda brist på ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Du får gärna lägga upp en bild. Själv funderar jag på att flytta fästena för att få plats med mitt modulära Newton R3 på 165 mm. Hade gärna sett lite först hur det blev för dig.

Hittar jag dom ska jag absolut göra det. Man får ju kapa lite i fästet och bocka om det och borra nya hål, det är inget avancerat dock, lite pill bara. Sen kanske det går att lösa på annat sätt än jag gjorde.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Du får gärna lägga upp en bild. Själv funderar jag på att flytta fästena för att få plats med mitt modulära Newton R3 på 165 mm. Hade gärna sett lite först hur det blev för dig.

Hittade dom, dom var dock horribelt dåliga, men det visar att platsen finns iaf.

Tittar du uppe till höger på första bilden ser du att jag har fått flytta bocken på fästet lite, jag minns inte varför nu men agget var även tvungen att komma ut en bit, närmare moderkortet, som syns i bild 4, det blir tightare men det fungerar.

Denna är inte så relevant till agget men det visar vad jag gjorde med 2 SSDs för att slippa hårddiskarna på insidan och därmed öppna upp för bättre luftflöde.
Här syns även hur fästet har flyttat på skruvarna.

Man får sätta i strömsladden innan man monterar agget!

Här ser man även dom gamla hålen för PSU fästet.

Hittar jag bättre bilder som jag tror finns kan jag ladda upp dom senare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Väcker tråden igen.

Tror ni ett FD Edison M 650W skulle få plats i Node 304 med ett Gigabyte GTX 970 G1 kort?

Är medveten om att grafikkortet är 312mm och chassit säger max 310 mm, men antar att 2mm går att klämma in.

Är mer orolig om nätagget. Mätte nätagget och det är ju 150mm, men med modulära kablarna blir det ca 15mm extra, alltså 165mm. Tror ni det funkar?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lambdan: Nej det tror jag inte fungerar. "Att klämma in" 2mm kan sluta rätt tråkigt med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@lambdan: Nej det tror jag inte fungerar. "Att klämma in" 2mm kan sluta rätt tråkigt med.

Ah okej. Ska kolla på CM Elite 130 då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P