Intel Broadwell-EP med 20 kärnor listas hos kinesisk återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell-EP med 20 kärnor listas hos kinesisk återförsäljare

Halvledarjätten Intel har ännu inte lanserat processorfamiljen Broadwell-EP, men redan nu listas ett tidigt exemplar av Xeon E5-2698 V4 hos kinesiska återförsäljaren Taobao.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Confidential"

Permalänk
Medlem

Om Broadwell-E släpps runt samma datum så är faktiskt eftersläpningen på entusiastgrejerna inte lika farlig som den varit tidigare, speciellt om man har i åtanke att 6700k fortfarande är svår att få tag på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

I artikeln skriver ni att Xeon E5-2698 V4 har 20 kärnor med 40 trådar men på testbilden står det 40c/80t. Har jag missat något eller?

Edit. Såg nu att det var två st som kördes tillsammans på testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

I artikeln skriver ni att Xeon E5-2698 V4 har 20 kärnor med 40 trådar men på testbilden står det 40c/80t. Har jag missat något eller?

"två stycken Xeon E5-2698 V4 tillsammans får smått otroliga 4 980 poäng"

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

I artikeln skriver ni att Xeon E5-2698 V4 har 20 kärnor med 40 trådar men på testbilden står det 40c/80t. Har jag missat något eller?

Citat:

En av förmågorna med processorfamiljen är att upp till fyra stycken kan samköras på ett moderkort. Detta ges det ett smakprov på i bland annat Cinebench R15, där två stycken Xeon E5-2698 V4 tillsammans får smått otroliga 4 980 poäng.

Två stycken processorer på moderkortet ger totalt 40 kärnor och 80 trådar.

Edit: Inte snabb nog att svara... Undrar om det hade gett dubbla poängen med 4 CPU på samma moderkort eller om det slutar skala någonstans?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronnylov:

Två stycken processorer på moderkortet ger totalt 40 kärnor och 80 trådar.

Edit: Inte snabb nog att svara... Undrar om det hade gett dubbla poängen med 4 CPU på samma moderkort eller om det slutar skala någonstans?

@Yoshman

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"If you were plowing a field, which would you rather use: Two strong oxen or 1024 chickens?"

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Två stycken processorer på moderkortet ger totalt 40 kärnor och 80 trådar.

Edit: Inte snabb nog att svara... Undrar om det hade gett dubbla poängen med 4 CPU på samma moderkort eller om det slutar skala någonstans?

Är inte helt 100% insatt i vad Cinebench gör, men som jag förstår det utförs någon form av rendering. Hela scenen är indelad i en rad rutor, då det handlar om en form av ray-tracing så kan man beräkna varje pixel oberoende av alla andra pixels. När man har flera CPU-trådar tillgängliga så får varje CPU-tråd en egen ruta att jobba på.

Då jobbet man ska utföra i varje ruta är långt mycket större än jobbet att starta upp ett nytt jobb för en ruta på en CPU-tråd så skalar detta i praktiken helt linjärt så länge som antal separata rutor är väsentligt större än antal CPU-trådar. Det sista kallas "parallel slackness", d.v.s. kvoten mellan hur mycket väntande jobb man för tillfället och antal CPU-trådar man har. Om "parallel slackness" når över 10 får man normal väldigt nära linjär skalning om problemet i övrigt är oberoende.

Kort svar: givet tillräckligt komplicerad/stor scen så skalar Cinebench helt klart till 40 kärnor / 80 trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

but will it run crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

but will it run crysis?

dum fråga crysis är inte krävande spel

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

but will it run crysis?

Haha klockren

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pytonOrm:

dum fråga crysis är inte krävande spel

Nepp med 32 CSQAA så krävs det inget

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nepp med 32 CSQAA så krävs det inget

4k med 4x supersampling är änne värre.

Permalänk
Avstängd

Dock väldigt få scenarion vid desktop iaf där man kan skala linjärt så man undrar om man behöver 20 kärnor

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

"If you were plowing a field, which would you rather use: Two strong oxen or 1024 chickens?"

"If you were running 1024 threads, which would you rather use: 1024 cores or one slightly faster core?"

Permalänk
Medlem

LinusTech gjorde ett test med föregångarna 2st 18core och 2st Titan X 36 Cores, 72 Threads, and Two Titan X

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superapan:

"If you were plowing a field, which would you rather use: Two strong oxen or 1024 chickens?"

Kanske snarare "Two strong oxen or 1024 weak oxen?" Jag skulle välja de 1024; fältplöjning får stå som analogi till parallelliserbara renderingar (om fältet är stort). Men om jag skulle resa till stan med min vagn skulle de två starka oxarna få dra den.

Skrivet av tvelander:

Nepp med 32 CSQAA så krävs det inget

Skrivet av Elias79:

4k med 4x supersampling är änne värre.

Nu är förstås "Klarar den Crysis?" bara ett meme, men varken CSAA eller 4K med 4x SSAA är ju tyngre för CPU:n än ingen AA respektive låg upplösning, så @pytonOrm har ju rätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dum fråga crysis är inte krävande spel

Precis vad jag tänkte, helt oviktigt, det viktiga är ju om den fixar min. 100 FPS i CS.

Det blev just dyrt att ligga på topp i vinter. två/tre 980Ti och CPUer för 20 kkr/st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dum fråga crysis är inte krävande spel

https://www.youtube.com/watch?v=nEwZQ6oLGWE

Permalänk
Medlem

nu menade jag att han i tråden frågade om processorn klarade crysis det är grafikkortet det hänger på med spelet.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte helt 100% insatt i vad Cinebench gör, men som jag förstår det utförs någon form av rendering. Hela scenen är indelad i en rad rutor, då det handlar om en form av ray-tracing så kan man beräkna varje pixel oberoende av alla andra pixels. När man har flera CPU-trådar tillgängliga så får varje CPU-tråd en egen ruta att jobba på.

Då jobbet man ska utföra i varje ruta är långt mycket större än jobbet att starta upp ett nytt jobb för en ruta på en CPU-tråd så skalar detta i praktiken helt linjärt så länge som antal separata rutor är väsentligt större än antal CPU-trådar. Det sista kallas "parallel slackness", d.v.s. kvoten mellan hur mycket väntande jobb man för tillfället och antal CPU-trådar man har. Om "parallel slackness" når över 10 får man normal väldigt nära linjär skalning om problemet i övrigt är oberoende.

Kort svar: givet tillräckligt komplicerad/stor scen så skalar Cinebench helt klart till 40 kärnor / 80 trådar.

Ingen aning vad cinebench gör men med så många trådar undrar jag om inte minnesbandbredden skulle kunna svika? Å andra sidan har de 50MB L3..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

förövrigt så gör cinebench rendering. det nästan säger sig självt precis som man sitter och gör 3D renderingar ju mer cores processorn har ju snabbare renderar den projektet

How Does MAXON CINEBENCH Work?

The test procedure consists of two main components - the graphics card performance test and the CPU performance test.

Rendering test (accelerated)
Main Processor Performance (CPU)

The test scenario uses all of your system's processing power to render a photorealistic 3D scene (from the viral "No Keyframes" animation by AixSponza). This scene makes use of various algorithms to stress all available processor cores.

In fact, CINEBENCH can measure systems with up to 256 processor threads. This test scene contains approximately 2,000 objects which in turn contain more than 300,000 polygons in total, and uses sharp and blurred reflections, area lights, shadows, procedural shaders, antialiasing, and much more. The result is displayed in points (pts). The higher the number, the faster your processor.
You can find more specific technical information on this on the tech-page of CINEBENCH.

Graphics Card Performance (OpenGL)

This procedure uses a complex 3D scene depicting a car chase (created by renderbaron) which measures the performance of your graphics card in OpenGL mode. The performance depends on various factors, such as the GPU processor on your hardware, on the drivers used. The graphics card has to display a huge amount of geometry (nearly 1 million polygons) and textures, as well as a variety of effects, such as environments, bump maps, transparency, lighting and more to evaluate the performance across different disciplines and give a good average overview of the capabilities of your graphics hardware. The result is measured in frames per second (fps). The higher the number, the faster your graphics card is.
You can find more specific technical information on this on the CINEBENCH tech

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av gardin:

Ingen aning vad cinebench gör men med så många trådar undrar jag om inte minnesbandbredden skulle kunna svika? Å andra sidan har de 50MB L3..

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar att minnesbandbredd alls är en flaskhals i en ray-tracer, framförallt inte när det handlar om (i sammanhanget) rätt enkla scener som ska renderas. Där är den "tunga" delen begränsad av flyttalsaritmetik och data, working-set, kommer nästan uteslutande kunna ligga i CPU-lokal cache (L1/L2 i detta specifika fall) och i CPU-register.

En lite kommentar till texten i artikeln, är inte fel att säga att Xeon EP stödjer upp till 4 CPUer, men blir lite missvisande i kontext av artikeln främst handlar om E5-2698v4. E5-2600 serien stödjer maximalt 2 CPUer medan E5-4600 serien (som är något dyrare) stödjer upp till 4 CPUer.

Sedan är inte det jag skrev heller helt sant, det är bara maximala antalet CPUer via QPI. Har under lång tid funnits 3:e parts lösningar som i praktiken gör att man kan sätta ihop hur många CPUer som helst i en maskin. Gränsen idag om man har restriktionen att man vill ha samma CPU-till-CPU latens mellan alla CPU-socklar är 32 CPUer. Med 3:e parts "glue-logic" fungerar det att använda E5-2600, enda kravet är att CPU-modellen i grunden stödjer mer än en CPU-sockel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tvivlar att minnesbandbredd alls är en flaskhals i en ray-tracer, framförallt inte när det handlar om (i sammanhanget) rätt enkla scener som ska renderas. Där är den "tunga" delen begränsad av flyttalsaritmetik och data, working-set, kommer nästan uteslutande kunna ligga i CPU-lokal cache (L1/L2 i detta specifika fall) och i CPU-register.

En lite kommentar till texten i artikeln, är inte fel att säga att Xeon EP stödjer upp till 4 CPUer, men blir lite missvisande i kontext av artikeln främst handlar om E5-2698v4. E5-2600 serien stödjer maximalt 2 CPUer medan E5-4600 serien (som är något dyrare) stödjer upp till 4 CPUer.

Sedan är inte det jag skrev heller helt sant, det är bara maximala antalet CPUer via QPI. Har under lång tid funnits 3:e parts lösningar som i praktiken gör att man kan sätta ihop hur många CPUer som helst i en maskin. Gränsen idag om man har restriktionen att man vill ha samma CPU-till-CPU latens mellan alla CPU-socklar är 32 CPUer. Med 3:e parts "glue-logic" fungerar det att använda E5-2600, enda kravet är att CPU-modellen i grunden stödjer mer än en CPU-sockel.

Låter rimligt, tack!

Skickades från m.sweclockers.com