mATX -> mITX: Vilket chassi passar?

Permalänk

mATX -> mITX: Vilket chassi passar?

Min kära Define R5 har fungerat otroligt bra, men tyvärr så är lådan väldigt klumpig när det gäller LAN-vänlighet. Jag har under veckan gått i tankarna om att skaffa ett mITX-chassi och flytta över alla delar, men jag har ständigt stött på problem angående olika chassins kompabilitet med mina komponenter - därför valde jag att skriva denna tråd i hopp om att ni på SweClockers kan hjälpa mig med att hitta det chassi som passar mig bäst

Preferenser:
Dammfilter
Ljuddämpning
Liten formfaktor
Utan sidofönster
Inga (överdrivna) LEDs
Helst plats för en eller flera 140mm fläktar

Komponenter:
Gigabyte GTX 970 G1 (den komponent jag är mest orolig över)
i7-4790K
EVGA Supernova G2 750W
HyperX Fury 2x8GB
2x 250GB SSD

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hetkyckling:

Min kära Define R5 har fungerat otroligt bra, men tyvärr så är lådan väldigt klumpig när det gäller LAN-vänlighet. Jag har under veckan gått i tankarna om att skaffa ett mITX-chassi och flytta över alla delar, men jag har ständigt stött på problem angående olika chassins kompabilitet med mina komponenter - därför valde jag att skriva denna tråd i hopp om att ni på SweClockers kan hjälpa mig med att hitta det chassi som passar mig bäst

Preferenser:
Dammfilter
Ljuddämpning
Liten formfaktor
Utan sidofönster
Inga (överdrivna) LEDs
Helst plats för en eller flera 140mm fläktar

Komponenter:
Gigabyte GTX 970 G1 (den komponent jag är mest orolig över)
i7-4790K
EVGA Supernova G2 750W
HyperX Fury 2x8GB
2x 250GB SSD

Tack på förhand

Phanteks Enthoo Evolv ITX, Rymmer både fullstora nätaggregat samt grafikkort över 305mm. Ljuddämpade mITX chassin för dina komponenter exciterar inte, så det är DIY som gäller om ljuddämpning är ett krav.

Skrivet av Blofeld:

Vilket moderkort?

mITX, står i TS första inlägg.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Phanteks Enthoo Evolv ITX, Rymmer både fullstora nätaggregat samt grafikkort över 305mm. Ljuddämpade mITX chassin för dina komponenter exciterar inte, så det är DIY som gäller om ljuddämpning är ett krav.

mITX, står i TS första inlägg.

Attans.. Finns det något mATX i modell mini som skulle passa bättre för mina ändamål?
Kikade på Silverstone Sugo SG10, ser onekligen intressant ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hetkyckling:

Attans.. Finns det något mATX i modell mini som skulle passa bättre för mina ändamål?
Kikade på Silverstone Sugo SG10, ser onekligen intressant ut.

Inte utan byta av GPU och nätaggregat. Sen är även utbudet av Z97 mITX moderkort väldigt begränsat hos svenska återförsäljare.

EDIT: SG10 kommer fungera med ditt grafikkort och nätaggregat, dock är ett mATX chassi betydligt större än dito mITX. Du kommer troligen ångra dig efter ett tag att du inte gick för mITX.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Inte utan byta av GPU och nätaggregat. Sen är även utbudet av Z97 mITX moderkort väldigt begränsat hos svenska återförsäljare.

EDIT: SG10 kommer fungera med ditt grafikkort och nätaggregat, dock är ett mATX chassi betydligt större än dito mITX. Du kommer troligen ångra dig efter ett tag att du inte gick för mITX.

Mycket att ta i beaktning :p. På mITX-fronten kollade jag på Obsidian 250D, vilket verkar vara ett av de minsta chassin som G1 passar i. Finns det något liknande, bättre chassi?

Enthoo ser i övrigt lovande ut, men den känns rätt stor..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hetkyckling:

Mycket att ta i beaktning :p. På mITX-fronten kollade jag på Obsidian 250D, vilket verkar vara ett av de minsta chassin som G1 passar i. Finns det något liknande, bättre chassi?

Enthoo ser i övrigt lovande ut, men den känns rätt stor..

Skickades från m.sweclockers.com

1. Gigabyte G1 ryms inte i Obsidian 250D, det är grafikkort med max längd på 290mm som gäller. Så du blir låst till Phanteks chassit om du inte är villig att köpa nytt grafikkort. Billigast blir ju att enbart köpa ett nytt moderkort och chassi, mITX moderkort kan du köpa hos t.ex mindfactory.de(enbart på tyska).
2. Storleksjämförelse Phanteks och Corsair chassit emellan http://www.inet.se/jamfor?compare=6911437&compare=6911918
3. mATX största fördel är tillgången på moderkort hos svenska återförsäljare, dock får du ett åbäke på ~6kg tomt utan komponenter så räkna med 12-15kg allt som allt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014:

Tror jag hoppar på Enthoo-tåget ändock och skaffar den du rekommenderade. G1 passade tydligen i 250D, men då var det med några millimeter till godo (och en väldigt krånglig installation på köpet). Tackar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hetkyckling:

@Peppar2014:

Tror jag hoppar på Enthoo-tåget ändock och skaffar den du rekommenderade. G1 passade tydligen i 250D, men då var det med några millimeter till godo (och en väldigt krånglig installation på köpet). Tackar

Jag använde mig utav corsair.com som referens och de uppgav 290mm, det är alltså hela 2cm mellan garanterat och gissningsvis.

Här har du de z97 mITX moderkort som säljs, Asus Z97I-Plus är extremt svårt att få tag på i Sverige. Gigabyte´s alternativ är lättare att komma över, både standard och gaming utbudet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|