Att välja Surface pro 4 med 4GB eller 8GB RAM

Permalänk

Att välja Surface pro 4 med 4GB eller 8GB RAM

Hej,

Jag har funderat på att köpa en Surface pro 4 och hart kolla på två olika alternativ:

Surface Pro 4, i5, 128 GB SSD och 4GB RAM (Pris 11 495 kr)
eller
Surface Pro 4, i5, 256 GB SSD och 8GB RAM (Pris 13 995 kr)

Prisskillnaden mellan dem är på 2500 kr.

Datorn ska jag använda för att surfa, Office paket och använda andra "lätta" mjukvaror. Av 128 GB i hårddisken har man ca 70 GB för att installera andra mjukvaror och spara filer (idag använder jag mer Google Drive och Sky drive för att spara mina filer).

Fråga: Är det värd att betala 2500 kr för den Surface Pro 4 med 256 GB i hårddisken och 8GB RAM?

Tack för kommentarerna!

Permalänk

Min åsikt är ja, det är värt det.
Båda modellerna är dyra. En dyr dator vill man kunna använda länge och att den ska hänga i. Jag anser att den dyrare med 8Gb ram kommer att hänga i betydligt längre, det känns tveksamt att lägga så mycket på en dator med 4Gb år 2015.

Sedan så kommer andrahandsvärdet vara betydligt högre på en dator som är rapp. Jag anser alltså att det vore dumt att köpa den med 4Gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Håller helt med föregående "talare" här. 4GB är verkligen minimum för en dator i dagsläget känner jag, med 8GB sitter man någorlunda säkert såvida du inte ska hålla på med extremt tungdrivna program.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tack för svaren!
Jag tänkte också på det att när man köper en dyr dator ska den hålla sig i några år.
Håller med er!

Permalänk
Medlem

Valde m3

@hispanonic:

Jag valde faktiskt m3 modellen, mycket pga att den är fläktlös och att jag inte direkt kommer att multitaska.
För mina behov räcker den utmärkt, dock skulle jag gärna haft 8 gb ram och 256 gb ssd istället för 4 + 128 men då är alltså steg 4000 (140% dyrare) för i5 med 8 +256. Och det tyckte inte jag alls att det var värt. Spela är något jag inte alls kommer att göra heller.

lite video redigering går bra i m3 också om man vill det, men det tar såklart rätt mycket längre tid att producera filmen.

Tänkte först vänta på Lenovos Miix 700 m5 med 8 + 256, men kände att jag blev trött dels på att vänta, dels på att dom inte kan komma ut med ett släppdatum och sen har jag snackat med några som är riktigt kritiska till Lenovo i helhet.