Kan jag ha äventyrat hela koncernens IT system, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du botar helt ifrån USB, dock kan företaget ha lagt begränsningar på hårddiskar/nätverk som du med ett annat OS helt kringgår.

Dock så bör nätverkets säkerhet inte vara beroende av konfigurationen på en klientdator. Vad gäller lokala hårddiskar bör dessa, om de innehåller viktig information (vilket de inte bör göra) vara krypterade, exempelvis med bitlocker. Om koncernens IT-system utsatts för risk av det TS gjorde så är det IT-avdelningen som borde sparkas.

Skulle gissa på att det, efter snack med facket, stannar vid en skriftlig varning för TS del.

Ett företag bör se till att hålla medarbetarna up-to-date vad gäller policies, som TS skriver är det svårt att komma ihåg exakt vad man skrev på för flera år sedan. Visst är policyn TS skrev under på giltig, menar bara att det vore smart av företaget att se till att säkerhetstänkandet blir en del av det dagliga arbetet, inte något man får veta en gång och sedan inte blir påmind om.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Att använda vanliga USB stickor för att flytta på filer kan då i så fall vara lika skadligt för hela koncernen.
Även modifierade USB stickor kan orsaka stor skada då de kan agera som andra enheter med högre privilegier, sådana stickor kan man oturligt nog få gratis på evenemang.

Att boota från en sticka på jobbet är i sig inte en större risk än att ta en USB sticka hem och arbeta hemma på en smittad dator, sedan flytta dokumenten till arbetsdatorn. Eller för den delen koppla upp sin arbetslaptop till en public wifi när man är på tjänsteresa.

Däremot som andra nämner så kan det hända att du har minskat det befintliga skydd som företaget har implementerat, du kanske hade eget skydd i stickan som brandvägg & AV?

Hursomhelst, för att koppla dig till dessa virus-incidenter och ge dig skulden (istället för chefen eller it avdelningen) så måste det finnas bevis, men ibland räcker det att dra slutsatsen att skulden ligger hos dig, helt enkelt för att rädda sitt egna skinn. Ha ALLTID med facket och låt facket be it-avdelningen nämna vilket/vilka virusar företaget hade utsatts för och se om dessa (eller några överhuvudtaget) finns i din USB sticka som du bootade från.
Finns det inte virus i stickan så är du helt fri från denna koppling.
Sen återstår att du tillsammans med facket går igenom it-policyn och se OM och isf HUR ditt agerande har äventyrat hela koncernen, tillsammans med it-ansvarige.

Egentligen borde det utredas om företagets säkerhet är bra nog när en kan med en usb sticka äventyra hela koncernen.

Som sagt, gå ALDRIG till möten utan fackrepresentant och skriv ALDRIG på något utan att ha gå igenom med en fackrepresentant, detta är din rättighet. Ibland räcker det med din underskrift så kan du ställas till svart för hädelsen även om chefen inte direkt nämner det under "underskrift-mötet", att du fattar konsekvensen senare. Detta ifall chefen vill rädda sitt egna skinn, har personligen sett liknande skit hända med en chef som ville just rädda sitt smutsiga skinn och ge en annan smällen

Heja facket säger ja bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saXxXén:

Men är det någon som vet om det KAN har kommit virus in i företaget? Jag har inte varit inne skumma sidor på jobbet. precis som jag inte är på skumma sidor hemma.

Hur pass mycket "bootar" datorn när jag använder USBn? jag menar jag kommer åt HDD osv när jag usbn sitter i.

Det låter som om dom har otroligt bra säkerhet när hårddiskarna inte ens är krypterade, de flesta företagen jag sitter på har även kryptering på stationära datorer.

Dock är det inget av dessa företag som bryr sig vad jag gör med datorn så länge jag inte förstör något, vilket jag aldrig skulle göra med vilja.

Det låter som att dina chefer inte är speciellt insatta i IT och tror att du har lämnat ett mördarvirus efter dig.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering!

Pratade med min närmaste chef nyss och han sa att datorn dem beslagtagit hade inget virus. IT hade tydligen gått igenom den. So far so good! vet inte hur eller vad dem gjort.

men tydligen så har huvudkontorets IT i England blivit inkopplade. vi får se vart det leder.

Efter att ha läst alla hjälpsamma svar så har jag kommit mina sinnens fulla bruk.

jag har inte installerat nåt på företagsdatorn, det står i policyn vet jag.
Det enda jag gjort är att använda ett usb, som jag inte är helt hundra på om jag får använda.

Så att få sparken borde väl inte vara så värst överhängande?
Skriftlig varning, absolut.

Permalänk
Medlem

nu är det ganska länge sedan jag gjorde usbn så jag minns inte om de finns brandvägg eller dylikt på den. Berättade för chefen att jag vill att IT ska närvara vid nästa möte. jag ska även ringa facket på måndag och höra mig för lite.

Sen är det som du säger om säkerheten, usb.

Skrivet av SolidReactor:

Att använda vanliga USB stickor för att flytta på filer kan då i så fall vara lika skadligt för hela koncernen.
Även modifierade USB stickor kan orsaka stor skada då de kan agera som andra enheter med högre privilegier, sådana stickor kan man oturligt nog få gratis på evenemang.

Att boota från en sticka på jobbet är i sig inte en större risk än att ta en USB sticka hem och arbeta hemma på en smittad dator, sedan flytta dokumenten till arbetsdatorn. Eller för den delen koppla upp sin arbetslaptop till en public wifi när man är på tjänsteresa.

Däremot som andra nämner så kan det hända att du har minskat det befintliga skydd som företaget har implementerat, du kanske hade eget skydd i stickan som brandvägg & AV?

Hursomhelst, för att koppla dig till dessa virus-incidenter och ge dig skulden (istället för chefen eller it avdelningen) så måste det finnas bevis, men ibland räcker det att dra slutsatsen att skulden ligger hos dig, helt enkelt för att rädda sitt egna skinn. Ha ALLTID med facket och låt facket be it-avdelningen nämna vilket/vilka virusar företaget hade utsatts för och se om dessa (eller några överhuvudtaget) finns i din USB sticka som du bootade från.
Finns det inte virus i stickan så är du helt fri från denna koppling.
Sen återstår att du tillsammans med facket går igenom it-policyn och se OM och isf HUR ditt agerande har äventyrat hela koncernen, tillsammans med it-ansvarige.

Egentligen borde det utredas om företagets säkerhet är bra nog när en kan med en usb sticka äventyra hela koncernen.

Som sagt, gå ALDRIG till möten utan fackrepresentant och skriv ALDRIG på något utan att ha gå igenom med en fackrepresentant, detta är din rättighet. Ibland räcker det med din underskrift så kan du ställas till svart för hädelsen även om chefen inte direkt nämner det under "underskrift-mötet", att du fattar konsekvensen senare. Detta ifall chefen vill rädda sitt egna skinn, har personligen sett liknande skit hända med en chef som ville just rädda sitt smutsiga skinn och ge en annan smällen

Heja facket säger ja bara!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte gå sparken. Om man ska ge någon sparken för att ha gjort fel i Sverige så behöver du först få en eller flera skriftliga varningar. Om de ändå ger dig sparken så har du ett arbetsrättsligt case.

Jag tycker inte att du ska komma med förklaringar/bortförklaringar till varför du har gjort vad du gjort. Snacka så lite så möjligt är mitt råd. Däremot kan man få preciserat varför de har dragit eventuella slutsatser om det inte framgår. Men om IT-policyn säger att det var fel och de vill varna dig för det så bara ta det. Att skylla på att någon annan gjort samma sak får bara dig att se löjlig ut.

Det stämmer som skrivits här i tråden att du inte behöver skriva på något på stående fot. Du har alltid rätt att konferera med en representant för ditt fackförbund om du vill det. Det är inte säkert att du behöver skriva på dokument över huvud taget och det är sällan till din fördel att göra det om du inte behöver. Så vill de att du ska skriva på något så skulle jag be att få ta det med facket innan jag skrev på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat - huruvida du har smittat ngt o/e äventyrat ngt är i det stora irrelevant. Det är den IT-policy som du godkänt att följa som avgör hur allvarligt man ser på detta.

Du bör omgående kontakta HR för att få en kopia av ditt signerade exemplar av policyn. Det fyller två syften:
1) du får koll på vad du skrivit under o därmed åtagit dig att följa. Ev kan repressalier vara nämnda i dokumentet.
2) du får koll på om de har sparat ditt signerade ex.

Permalänk
Medlem

Satt datorn du kopplade in den i kopplad till företagets interna nätverk så har du antagligen begått ett IT policy fel. Jag jobbar dagligen med detta och skulle se väldigt allvarligt på att du kopplar in något i nätverket som inte hör hemma där.

Bästa du kan göra är att vara ödmjuk och erkänna ditt misstag, be om en skriftlig varning.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Låter som du inte kommer få stanna kvar där särskilt länge. Du får ju räkna med att de kommer hårdgranska precis varenda uppslag du gjort och hittar de minsta lilla tveksamma sak i historiken lär du ryka. Vad har du för jobb där du inte behöver arbeta på arbetstid?

Permalänk
Avstängd

@saXxXén: räcker med att du klickar på en banner så vips är hela datorn infekterad, typ som på aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta ut mitt signerade ex på måndag morgon.

Skrivet av Tanis:

Som många redan påpekat - huruvida du har smittat ngt o/e äventyrat ngt är i det stora irrelevant. Det är den IT-policy som du godkänt att följa som avgör hur allvarligt man ser på detta.

Du bör omgående kontakta HR för att få en kopia av ditt signerade exemplar av policyn. Det fyller två syften:
1) du får koll på vad du skrivit under o därmed åtagit dig att följa. Ev kan repressalier vara nämnda i dokumentet.
2) du får koll på om de har sparat ditt signerade ex.

Permalänk
Medlem

den är/var ihop kopplad i företagets nätverk.

Jag har gjort fel det erkänner jag. anslutit ett usb minne.

Skrivet av ThomaZ84:

Satt datorn du kopplade in den i kopplad till företagets interna nätverk så har du antagligen begått ett IT policy fel. Jag jobbar dagligen med detta och skulle se väldigt allvarligt på att du kopplar in något i nätverket som inte hör hemma där.

Bästa du kan göra är att vara ödmjuk och erkänna ditt misstag, be om en skriftlig varning.

Permalänk
Medlem

vad jag har för jobb?
Jo ibland är det lugnt, särskilt på kvällarna så allt går som det ska. Jag kan ju inte direkt reparera välfungerande maskiner?

Skrivet av Bozzeta:

Låter som du inte kommer få stanna kvar där särskilt länge. Du får ju räkna med att de kommer hårdgranska precis varenda uppslag du gjort och hittar de minsta lilla tveksamma sak i historiken lär du ryka. Vad har du för jobb där du inte behöver arbeta på arbetstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saXxXén:

den är/var ihop kopplad i företagets nätverk.

Jag har gjort fel det erkänner jag. anslutit ett usb minne.

Anslutit USB är nog inte det dom kommer vara arga på, du har ju startat upp ett för dom okänt / opatchat system som inte går i linje med IT Policyn.

Att ansluta USB minnen är det nog inte farligt att göra, men att boota igång ett system bakom brandväggarna etc. det är där skon klämmer. Det skulle lika gärna kunna vara som att stoppa in en ny dator som du tagit med hemifrån direkt in i nätverket.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Avstängd

Att ta med en bootbar USB-sticka har jag gjort själv av misstag men vårt nätverk är confat att det inte går att få en IP-adress.

http://unetbootin.github.io/

Om man har bråttom kan man bara ta en sticka och snabbt skicka över filerna man behöver på jobbet. Att den är bootbar är ju enkelt att glömma.

Men... i det här fallet finns det nog loggfiler över vad som inträffat och det bästa är nog bara att erkänna och vara uppriktigt ledsen över det. Jag tvivlar på att TS bara kan spela oförstående för det blir bara värre om det finns loggfiler, troligen räcker det för en varning, löneavdrag och om det är riktigt illa sparken.
Man bör då prata ihop sig med sin fackförening om man är medlem!

Osedvanligt dumt hursomhelst, IMHO!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så fick jag behålla jobbet och en skriftlig varning.
Jobbigt att va orolig i 4 dagar.

God jul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saXxXén:

Om någon undrar så fick jag behålla jobbet och en skriftlig varning.
Jobbigt att va orolig i 4 dagar.

God jul

Skickades från m.sweclockers.com

Bra där! Se det som en lärdom. Var lite ödmjuk, bjud it på lite fikabröd eller något passande.

Gäller att inte hamna i dåliga dagar med IT eller ledningen.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Ni har ett väldigt osäkert nätverk om du kan "komma åt" nätverket med ett okänt system. Det är er IT-avdelning som äventyra företaget, då man har så dålig säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Genom att köra en portabel linux dist så har du ju inte installerat något på deras datorer, dock kan det ge dig behörigheter till diskarna och nätverket du inte skulle ha haft.

Skulle detta vara fallet skulle de tillåta icke-authenticated users på nätverket vilket är ungefär 0% troligt.

@saXxXén

Sitter själv som en IT-admin på ett större företag, jag skulle defentivt inte uppskatta om någon satt på våra datorer och bootade linux-live via USB.

MEN - Vi har diskkryptering via bitlocker, så skulle folk göra de kommer de endast åt att använda minnet samt CPU'n i datorn.. kan egentligen inte göra någon skada. De kan inte heller surfa utan rätt proxyinställningar och autentisering.

Om något så tycker jag din IT-avdelning borde fixa bättre säkerhet på era system!!

Har väldigt svårt att se att du skulle få sparken över något som detta, däremot bryter det garanterat mot era policys för datoranvändande. Hade det varit vårat företag hade du fått sitta på ett riktigt pinsamt och jobbigt möte med IT-säkchefen samt IT-chefen.

Pinsamt och tillsägelse ja, sparken nej.

Edit: ser man på, hade visste inte läst hela tråden.. haha Min gissning var rätt iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Företaget kan ju börja med att disabla boot via usb samt sätta lösen på BIOS. I alla fall en första åtgärd

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

@wog @mattoys

Ni tycker båda att dom ska fixa bättre säkerhet, jo tjena, det går ju att låsa in sig i ett hörn och köra övervakning på varenda sladd och dator, men vad kostar det hela?

IT idag är en riskbedömning, sålänge vi inte har med statlig eller försvarsmakten att göra så är det företag under en pressad marknad och med hårda budgetkrav.

Då finns det ingen möjlighet att jobba på det sättet för säkert 80% av alla företag, det kräver en stor och omfattande IT Avd för att sköta en sådan skuta.

Har varit på några ställen med allt från 3 till 5000 anställda.
Och en man in the middle attack som detta skulle ses som är inget som dom flesta skyddar sig emot, eftersom man säkrar upp sig med en IT policy för dom anställda.

Sen går ju faktiskt vi mer emot BYOD och då börjar företag få tänka om, men dom som inte är där ännu blir oroliga när folk tar med sig egna devices/egna lösningar.

Ska även säga att vi kör också diskkryptering men om någon bootar igång på samma 0/24 nät som våra serverar sitter på så hjälper det föga om det är en 0-day attack man kan utföra.

Vi köper routing tjänst av ett företag som övervakar all trafik som kommer inifrån och utifrån, där det flaggas för skum eller ovanlig trafik, vi hade nog inom 1tim fått ett ärende från våran leverantör att en enhet kör trafik utåt från en okänd källa (tack för sccm och client övervakning)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Master of Overkill

Haha sjukaste som finns.....

BYOD där jag jobbar finns överallt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Ni har ett väldigt osäkert nätverk om du kan "komma åt" nätverket med ett okänt system. Det är er IT-avdelning som äventyra företaget, då man har så dålig säkerhet.

+1.

En kollega till min flickvän skrämde upp cheferna på arbetsplatsen när Wifi-gästnätet var nere och hon testade koppla sin privata Macbook till närmaste nätverksuttag - Och det visade sig att hon kunde komma åt hela nätverket, utdelningar och allting.

"Vi måste se över våra rutiner" och "Det får inte hända [att anställda kopplar in privata enheter]" ekade mellan kontoren, men det är ju solklart att bristerna sitter helt i IT-systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

+1.

En kollega till min flickvän skrämde upp cheferna på arbetsplatsen när Wifi-gästnätet var nere och hon testade koppla sin privata Macbook till närmaste nätverksuttag - Och det visade sig att hon kunde komma åt hela nätverket, utdelningar och allting.

"Vi måste se över våra rutiner" och "Det får inte hända [att anställda kopplar in privata enheter]" ekade mellan kontoren, men det är ju solklart att bristerna sitter helt i IT-systemet.

Utdelningar och allt, då handlar det ju mer om okunskap isåfall.
Då är det ju läge att ringa Gartner eller liknande firma och be om en analys av hela it-avdelningen.

Vi har årlig kontroll tillsammans med Gartner, där vi alltid scorar väldigt högt på deras lista.
Dom ser över våra rutiner och har konsulter på plats som gör stickprov på systemen etc.

Kan rek för det företag som känner sig osäkert på om deras IT håller måttet.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

@wog @mattoys

Ni tycker båda att dom ska fixa bättre säkerhet, jo tjena, det går ju att låsa in sig i ett hörn och köra övervakning på varenda sladd och dator, men vad kostar det hela?

IT idag är en riskbedömning, sålänge vi inte har med statlig eller försvarsmakten att göra så är det företag under en pressad marknad och med hårda budgetkrav.

Då finns det ingen möjlighet att jobba på det sättet för säkert 80% av alla företag, det kräver en stor och omfattande IT Avd för att sköta en sådan skuta.

Har varit på några ställen med allt från 3 till 5000 anställda.
Och en man in the middle attack som detta skulle ses som är inget som dom flesta skyddar sig emot, eftersom man säkrar upp sig med en IT policy för dom anställda.

Sen går ju faktiskt vi mer emot BYOD och då börjar företag få tänka om, men dom som inte är där ännu blir oroliga när folk tar med sig egna devices/egna lösningar.

Ska även säga att vi kör också diskkryptering men om någon bootar igång på samma 0/24 nät som våra serverar sitter på så hjälper det föga om det är en 0-day attack man kan utföra.

Vi köper routing tjänst av ett företag som övervakar all trafik som kommer inifrån och utifrån, där det flaggas för skum eller ovanlig trafik, vi hade nog inom 1tim fått ett ärende från våran leverantör att en enhet kör trafik utåt från en okänd källa (tack för sccm och client övervakning)

Att skydda nätverket så att en okänd enhet inte får access till nätet automatiskt kostar knappt ingenting. Man måste väll få anse att en lägsta nivå på säkerheten är att det inte bara är att plugga in, utan att man aktivt göra en attack.

På en 1h så hinner du sno rätt mycket industrihemlighet. Släcka ner en hel stad osv. När du får mailet från er leverantör så är det redan försent.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att man får ett Windows virus genom att använda en Linux Dist.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Ni tycker båda att dom ska fixa bättre säkerhet, jo tjena, det går ju att låsa in sig i ett hörn och köra övervakning på varenda sladd och dator, men vad kostar det hela?

I min erfarenhet så handlar det inte om kostnad utan oftast om tid. För tid måste läggas av en anställd på detta och troligtvis någon form av senior tekniker för att sätta upp allt. Så kostnaden blir att ta en arbetsresurs och lägga den på något som kanske företagsledningen inte bedömer som nödvändig eller något som de tjänar pengar på.

Har tyvärr sett det på många företag där miljoner med saker borde kanske göras eller att göra ändringar och införa förbättringar, men det finns inte tid för sådant och företagen kommer i regel inte att över rekrytera arbetskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Att skydda nätverket så att en okänd enhet inte får access till nätet automatiskt kostar knappt ingenting. Man måste väll få anse att en lägsta nivå på säkerheten är att det inte bara är att plugga in, utan att man aktivt göra en attack.

På en 1h så hinner du sno rätt mycket industrihemlighet. Släcka ner en hel stad osv. När du får mailet från er leverantör så är det redan försent.

På 1h får jag en ticket ja, men dessförinnan så har dom redan stoppat trafiken och satt enheten i karaktän, vilket gör att det är jag som får följa uttaget och leta reda på vem det var som koppla in något

Fine, jag kan lätt slå på MAC filtering på switcharn och börja styra, men vi jobbar med mycket under avdelningar och resande folk, vårat bolag och ägarnas bolag är uppsplittat i 5 domains med ca 8000 pc's.

Ska jag sitta och lägga till MAC adresser för allt så har jag det på hel tid.
Samt att vi börjat i liten skala med BYOD(Vilket gör att vi ställt undan alla servrar på eget nät)

Detta är dock inte verkligheten för alla, går att se det från allas vinklar, jag tar ett brett perspektiv och säger att så är inte verkligheten på 80% av alla företag, och det finns många 'users' och 'förståsigpåare',

Jag slår hårt för BYOD så tro mig inte fel, Pilot testar just nu Lumia 950 med docka och BYOD för alla mina behov, so far so good

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

I min erfarenhet så handlar det inte om kostnad utan oftast om tid. För tid måste läggas av en anställd på detta och troligtvis någon form av senior tekniker för att sätta upp allt. Så kostnaden blir att ta en arbetsresurs och lägga den på något som kanske företagsledningen inte bedömer som nödvändig eller något som de tjänar pengar på.

Har tyvärr sett det på många företag där miljoner med saker borde kanske göras eller att göra ändringar och införa förbättringar, men det finns inte tid för sådant och företagen kommer i regel inte att över rekrytera arbetskraft.

+1 Tid är kostnad, det inser man när man sitter med personalansvar och budgetpress ovanifrån.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

God jul på den historien, härligt överreagerande reaktion till en början av ledning och it. Det är nog ingen dum idé att vara på tårna närmsta tiden och eventuellt dra ned på privatsurfandet. Kanske finns något projekt du kan syssla med när allt funkar som det ska gällande din huvuduppgift? Tiden brukar gå snabbare när man har något att sätta tänderna i.

Bjuda på fika är inte fel det heller. Bjud de närmaste kollegorna, ledningen behöver inte få något med tanke på hur de brusade upp.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z ROG, I5 3340, Corsair Dominator LP 4x4 GB CL9, Sapphire Radeon 6850, Silverstone Temjin TJ08-E, Corsair AX750, Samsung EVO 850 256 gb, Samsung 830 128 gb, Seagate Barracuda 3TB, Noctua Noctua NH-U12S.