Total backuplösning Klient->Server

Permalänk
Medlem

Total backuplösning Klient->Server

Hej,

Jag har letat efter en backup lösning som kan ta backup på mina klienter hemma, och föräldrarnas datorer på annan ort till min server som står hemma hos mig.

Är det någon som har tips på någon bra lösning?

Spelar ingen roll om det kostar pengar, alla förslag är välkomna.

Permalänk
Medlem

CrashPlan, gratis för din setup, bara att köra, grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

CrashPlan, gratis för din setup, bara att köra, grymt bra.

Som jag har förstått det är Crashplan en molnlagrings tjänst?

Jag vill använda utrymmet jag har hemma på min server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Som jag har förstått det är Crashplan en molnlagrings tjänst?

Jag vill använda utrymmet jag har hemma på min server.

Både och, läs på deras sida. Kör man med sin egen server så är det gratis.

"Free offsite backup
Offsite backup doesn't get any friendlier than CrashPlan. Back up to multiple offsite locations, such as other computers in your network of friends and family, keeping your files safe from disaster at any one location."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Både och, läs på deras sida. Kör man med sin egen server så är det gratis.

"Free offsite backup
Offsite backup doesn't get any friendlier than CrashPlan. Back up to multiple offsite locations, such as other computers in your network of friends and family, keeping your files safe from disaster at any one location."

Ska testa så får vi se hur det funkar

Hade velat ha en konsol där jag kan se backupstatus på klienterna, antar att den här inte är så pass advancerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ska testa så får vi se hur det funkar

Hade velat ha en konsol där jag kan se backupstatus på klienterna, antar att den här inte är så pass advancerad?

Jodå det kan du. Jag gör det själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

+1 på Crashplan, kör också det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv

Fast det står att det är bara inom samma nätverk. Som jag förstod av TS så bor föräldrarna på annan ort. Jag tror Owncloud är den enda lösningen för dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Fast det står att det är bara inom samma nätverk. Som jag förstod av TS så bor föräldrarna på annan ort. Jag tror Owncloud är den enda lösningen för dig..

Nej läs gärna på innan du kommer med felaktiga "råd". Agile har ju till och med citerat Crashplan i sin post.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomle:

Nej läs gärna på innan du kommer med felaktiga "råd". Agile har ju till och med citerat Crashplan i sin post.

Fast detta tar jag förvisso som att det enbart är inom samma nätverk..
"Free offsite backup
Offsite backup doesn't get any friendlier than CrashPlan. Back up to multiple offsite locations, such as other computers in your network of friends and family, keeping your files safe from disaster at any one location."

Men OK! Fungerar det med utomstående så är det ju klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Fast det står att det är bara inom samma nätverk. Som jag förstod av TS så bor föräldrarna på annan ort. Jag tror Owncloud är den enda lösningen för dig..

Går väl att köra över VPN?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jäkla massa spekulationer när @agile redan har bekräftat att det fungerar....

https://support.code42.com/CrashPlan/4/Backup/Backing_Up_To_A...

Citat:
This tutorial explains how to back up to a friend's computer. Backing up to a friend gives you the advantage of off-site protection, and it's free!

Komplett jämförelse mellan Free och Paid
http://www.code42.com/crashplan/features/compare/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Jäkla massa spekulationer när @agile redan har bekräftat att det fungerar....

Ja ibland undrar man ju..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Fast detta tar jag förvisso som att det enbart är inom samma nätverk..
"Free offsite backup
Offsite backup doesn't get any friendlier than CrashPlan. Back up to multiple offsite locations, such as other computers in your network of friends and family, keeping your files safe from disaster at any one location."

Men OK! Fungerar det med utomstående så är det ju klockrent.

Back up to multiple offsite locations, such as other computers in your network of friends and family,

Offsite skriver dom ju rätt tydligt, sedan menar dom att du kan ta backup till datorer i ditt nätverk eller i vänners och familjers nätverk. Lite skum formulering där kan jag hålla med om. Never the less, syrran i ett annat land tar backup med crashplan mot min server, så det fungerar bra även över internet

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Veeam Endpoint Backup FREE + Bittorrent Sync borde bli en problemfri och relativt enkel lösning.

Permalänk
Medlem

ownCloud är ingen direkt backuplösning, men du kan använda det som backup. Kolla länken i min signatur.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är toksegt att säkerhetskopiera till CrashPlans moln?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem

Nej, jag har upplevt samma problem men det är bara vid första syncen som det är ett problem. Stör inte mig så mycket då servern ändå alltid är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

Bara jag som tycker att det är toksegt att säkerhetskopiera till CrashPlans moln?

Kolla om CrashPlan slår CPU:n i taket. I så fall stäng av deduplicering i klienten samt i XML filen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Jag slog av det, men jag får fortfarande inte ur mer än 30mbit i uppladdning. Tar lite tid första backupen, men jag får härda ut.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

@Veni: Jag slog av det, men jag får fortfarande inte ur mer än 30mbit i uppladdning. Tar lite tid första backupen, men jag får härda ut.

Om CPU:n inte slår i taket på en enskild kärna vid 30 Mbps, så är det ok. Hos mig ligger det på 1% per Mbps, med deduplicering ställd på 1 i XML filen(inte i GUI eller 0 i XML filen, utan 1 skall det vara i XML filen och Minimal i GUI, bägge måste vara ställda till detta).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.