Windows 10 Home 32/64-bit - är det här ett bra val ? OEM eller Retail?

Permalänk

Windows 10 Home 32/64-bit - är det här ett bra val ? OEM eller Retail?

https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/...

Hej,

Nu har jag bestämt mig för att införskaffa Win 10 men är lite osäker på den här versionen. Står ingenstans att det OEM eller Retail.
Kan jag installera den här versionen om jag efter 1 år skulle bestämma mig för att flytta operativsystemet till ett annat system?

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/...

Hej,

Nu har jag bestämt mig för att införskaffa Win 10 men är lite osäker på den här versionen. Står ingenstans att det OEM eller Retail.
Kan jag installera den här versionen om jag efter 1 år skulle bestämma mig för att flytta operativsystemet till ett annat system?

Tack

Du har inte eller kan inte få tag på någon version av Windows 7 eller 8.1 och uppgradera gratis istället?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kolla med chatten på netonnet?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du har inte eller kan inte få tag på någon version av Windows 7 eller 8.1 och uppgradera gratis istället?

Tyvärr det har jag inte, och jag litar inte riktigt på de som säljer på Blocket.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/...

Hej,

Nu har jag bestämt mig för att införskaffa Win 10 men är lite osäker på den här versionen. Står ingenstans att det OEM eller Retail.
Kan jag installera den här versionen om jag efter 1 år skulle bestämma mig för att flytta operativsystemet till ett annat system?

Tack

Det ska vara retail. Om du stegar upp en nivå så ser du att det finns de som är märkta OEM (och de levereras på DVD)

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Läs tråden nedan, finns även hur du köper billigare.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1403538-folk-som-saljer...

Permalänk
Medlem

Eftersom det står att det ett USB minne så är jag nästan helt säker på att det är en Retail licens som du har länkat till. Och på Net on Nets andra licens så står det ju att den är en OEM licens.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Det ska vara retail. Om du stegar upp en nivå så ser du att det finns de som är märkta OEM (och de levereras på DVD)

Ok tack, men vad är det bästa alternativet? Det är väl retail eller hur? I så fall tycker jag att det är värt att betala 100 kr mer .

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt klart retail du ska ha. OEM är bara potentiella problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tyvärr det har jag inte, och jag litar inte riktigt på de som säljer på Blocket.

Ta en titt i swec marknaden istället, säljare här är betydligt bättre än blocket.

Du ska såklart ha Retail licens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta en titt i swec marknaden istället, säljare här är betydligt bättre än blocket.

Du ska såklart ha Retail licens.

Ärligt talat så hittar du knappast någon laglig/äkta retail-licens för Windows 10 på marknaden. Det krävs kartong/produktnyckelkort och USB-media med hologram på för att räknas som äkta, finns inte det så är det förmodligen någon form av Dreamspark/Bizspark/MSDN-nyckel som den som tagit nyckeln inte betalat för och som inte får användas eller spridas vidare på det sättet. Alltså inte en äkta retailnyckel. Därav priset.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ärligt talat så hittar du knappast någon laglig/äkta retail-licens för Windows 10 på marknaden. Det krävs kartong/produktnyckelkort och USB-media med hologram på för att räknas som äkta, finns inte det så är det förmodligen någon form av Dreamspark/Bizspark/MSDN-nyckel som den som tagit nyckeln inte betalat för och som inte får användas eller spridas vidare på det sättet. Alltså inte en äkta retailnyckel. Därav priset.

Hur ser det ut med Win 7 ? Kan man hitta äkta licenser billigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur ser det ut med Win 7 ? Kan man hitta äkta licenser billigt ?

Windows 7 säljs inte längre sedan 31 oktober 2013. De gamla kartongerna (FPP/Retail) går inte att hitta i handeln längre. Tveksamt att du får äkta vara begagnat, men då krävs det såklart att du får hela förpackningen, med skiva och nyckel. Det är såklart utkonkurrerat av icke-genuina "nycklar".

Permalänk
Hedersmedlem

Äkta retailversioner av Windows 7 och 8 säljs inte ens längre. Även om de gjorde det är de inte äkta om de går att köpa så billigt.