Permalänk

4690k vs 5775c

Hej jag sitter med en 4690k just nu och har tänkt att ha kvar datorn i 4-5 år utan några större uppgraderingar. Det jag funderar på är processor. Är det värt att skaffa en i7 5775c för att få fler kärnor om spel med mera kommer utnyttja detta bättre i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koppfeldt:

Hej jag sitter med en 4690k just nu och har tänkt att ha kvar datorn i 4-5 år utan några större uppgraderingar. Det jag funderar på är processor. Är det värt att skaffa en i7 5775c för att få fler kärnor om spel med mera kommer utnyttja detta bättre i framtiden?

högst tvivelaktigt om du inte redan sysslar med någon uppgift som mår bra av fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Om du redan sitter med en 4690K så finns det inget behov att uppgradera din cpu inom de närmaste åren. finns enstaka spel och applikationer som verkligen kan dra nytta av fler kärnor, och det ju åt det hållet utvecklingen går. Men det är långt kvar dit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar. Jag tror nog att det kan vara värt om man lirar spel som BF4 och Cities Skylines. Om man också har en bra spelskärm med 120+Hz så vill man gärna att spelen ska hålla en så hög minimum-fps som möjligt, och det verkar 5775C vara bra på.

Sen görs ju givetvis videoavkodning fortare om man håller på med sådant.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag går i samma tankar. Jag tror nog att det kan vara värt om man lirar spel som BF4 och Cities Skylines. Om man också har en bra spelskärm med 120+Hz så vill man gärna att spelen ska hålla en så hög minimum-fps som möjligt, och det verkar 5775C vara bra på.

Sen görs ju givetvis videoavkodning fortare om man håller på med sådant.

Behöver man formatera om datorn vid ett sådant byte? Har uppdaterat bios till den senaste versionen som har förbättrat stöd för Intel 5000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag går i samma tankar. Jag tror nog att det kan vara värt om man lirar spel som BF4 och Cities Skylines. Om man också har en bra spelskärm med 120+Hz så vill man gärna att spelen ska hålla en så hög minimum-fps som möjligt, och det verkar 5775C vara bra på.

Sen görs ju givetvis videoavkodning fortare om man håller på med sådant.

Då jag hade hellre bytt GPUn om det är FPS man är ute efter. Att byta från 4690k mot 5775C ger inte alls lika mycket som ett GPU-byte till t.ex. ett 980ti.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Då jag hade hellre bytt GPUn om det är FPS man är ute efter. Att byta från 4690k mot 5775C ger inte alls lika mycket som ett GPU-byte till t.ex. ett 980ti.

Om han inte redan har ett 980ti

Nä men sålänge man inte har ett 980 med en redig klock eller kanske fury X och allt över det i gpu prestanda, så kommer en i5:a troligtvis inte bottlenecka i spel!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Om han inte redan har ett 980ti https://media.giphy.com/media/EldfH1VJdbrwY/giphy.gif

Nä men sålänge man inte har ett 980 med en redig klock eller kanske fury X och allt över det i gpu prestanda, så kommer en i5:a troligtvis inte bottlenecka i spel!

Personen jag citerade har ett GTX970 om det är den burk som står i dennes signatur

Sen förstår jag inte vad som menas med "Fler kärnor" i 5775C? Denne har 4 kärnor precis som 4690k har.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Personen jag citerade har ett GTX970 om det är den burk som står i dennes signatur

Sen förstår jag inte vad som menas med "Fler kärnor" i 5775C? Denne har 4 kärnor precis som 4690k har.

Specifikationerna i min signatur stämmer. Det är inte säkert att ett GTX 980 Ti ger mer fps i ett spel om det är mer CPU bundet än GPU. Men generellt så stämmer väl det du skrev. Dock är det en högre minimum-fps som är mest lockande enligt mig, inte genomsnittlig fps.

TS menar trådar såklart, inte kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag pingar @Yoshman, han kanske har lust att bringa klarhet i frågan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Specifikationerna i min signatur stämmer. Det är inte säkert att ett GTX 980 Ti ger mer fps i ett spel om det är mer CPU bundet än GPU. Men generellt så stämmer väl det du skrev. Dock är det en högre minimum-fps som är mest lockande enligt mig, inte genomsnittlig fps.

TS menar trådar såklart, inte kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du få så stor skillnad så bör du satsa på X99 istället, 5775C kommer inte göra större skillnad än vad ett 980Ti gör (Förutsatt att du har 4690k)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Just Broadwell har ju visat sig vara bra på att få upp min FPS, oavsett GPU, men det antas ändå rätt friskt av folk vad som ger mer FPS.
Kort sagt så kan CPU visa sig göra mer skillnad än GPU, om CPUn är flaskhalsen idag. Men folk spelar mer och mer på 100+ FPS, och då räcker inte medelmåttig CPU för att hålla jämn FPS. Skylake har jag sett flera trådar där folk inte ens kan få CS att flyta bra på hög FPS med 4 trådig CPU, trots att det egentligen är bättre hårdvara. Så vad är det för "FPS" folk "antar"??? Är det i Ultra 4k eller är det i 1920x1080 med gammalt spel? För de kräver olika krav och har olika flaskhalsar.

Btw @Pamudas 4690k är 4 kärnig, 4 trådig medan 5775c är 4 kärnig men 8 trådig. Det kan mao bli en hel del prestandaskillnad i rätt situation. Dessutom bör du nog kolla din fakta i spel... för 5775c slår 5960x i en de flesta spel med rätt GPU där CPUn är flaskhalsen, så X99 lösningen var nog inte så smart förslag (och notera att 5775c gör detta trots mycket låg bas-klock vs andra lösningar).

Så frågan i grunden till TS måste vara vad är det för spel vi tittar på?
Vad är det för saker du gör med datorn? är det något du kan ha nytta av 8 trådar?
Redan GTA V vill ju helst ha 6 trådar enligt många tester och det syns i länken ovan där ingen 4 kärnig, 4 trådig når 100 FPS, trots 980 Ti och låg upplösning. Med tanke på att fler och fler spel vill ha 8 trådig/kärnig CPU så är det inte så fel investering som många tror, men självklart kan man oftast nå 60FPS med en 4 trådig. Frågan handlar mer om spekulation om säg 3 år framåt...

Personligen så hade jag sagt att har du 4790k så är det inte lönt att uppgradera, men 4690k kan vara. Pga en sak så håller jag därför inte med folk som öser ut sig kommentaren att man bör skaffa en 980Ti. Tiden... TS har pratat om 4-5 år. Redan nästa år kommer ny GPU som ska få 980 Ti att verka som mid-end (om man ska tro Nvidia själva), så varför ska han köpa ett långsam GPU nu?? Bättre att göra en bra grund och nästa år sikta på en av de bättre GPUerna då, med fullt DX12 stöd och de större förbättringarna.

@Koppfeldt Problemet är att hur vet du att datorn håller 4-5 år?
Om du har hök kvalitetsmoderkort, solida kondensatorer, hög kvalitets agg med 7års garanti och allt så okej.. då kan det vara lönt. Nackdelen är att du inte kommer kunna fullt använda nästa gen SSD eller M.2 men det kanske du inte bryr dig om. Du får jämföra vad du får avstå från de närmaste åren mao, med gammalt moderkort.

Därför säger jag så här. 5775c är i mina ögon en bra investering, om du verkligen inte vill byta moderkort eller CPU på längre tid framöver. CPUn är pga sin cache förvånansvärt bra med DX11 spel. Men räkna med att för att kunna använda den fullt ut så måste du nog titta på highend GPU också, ev CF/SLI (som du måste kolla att ditt moderkort har bra stöd för och inga "fulkopplade" 16x portar i 4x PCI 2.0.)

Du bör dock också räkna med att klocka upp CPUn för att få full potential ur den, då den trots sin effektiva spel prestanda, har lägre grundklock som kommer göra andra uppgifter långsammare om du inte gör det. De verkar nå över 4Ghz iaf, och det räcker och blir över rätt länge med 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Pga en sak så håller jag därför inte med folk som öser ut sig kommentaren att man bör skaffa en 980Ti. Tiden... TS har pratat om 4-5 år. Redan nästa år kommer ny GPU som ska få 980 Ti att verka som mid-end (om man ska tro Nvidia själva), så varför ska han köpa ett långsam GPU nu?? Bättre att göra en bra grund och nästa år sikta på en av de bättre GPUerna då, med fullt DX12 stöd och de större förbättringarna.

Om du läser igen så ser du att jag inte skrev att TS skulle köpa ny GPU, utan personen jag citerade (som nu var ute efter högre fps i bl.a. BF4) som sitter på ett 970 samt 4690k.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koppfeldt:

Behöver man formatera om datorn vid ett sådant byte? Har uppdaterat bios till den senaste versionen som har förbättrat stöd för Intel 5000 serien.

Jag tror inte att du måste formatera om datorn. Om du märker att operativsystemet beter sig märkligt så kan gör du det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Om du läser igen så ser du att jag inte skrev att TS skulle köpa ny GPU, utan personen jag citerade (som nu var ute efter högre fps i bl.a. BF4) som sitter på ett 970 samt 4690k.

jag sitter med ett amd 380 just nu men kommer byta grafikkort en gång till innan jag byter hela datorsystemet. Delarna jag har har mellan 4-10 års garanti så hållbarheten är jag inte orolig för. Bli till att bevaka reorna på 5775c över jul och nyår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Har själv en 5775C ihop med GTX970, att det blev 5775C är främst två skäl

  1. är ett mini-ITX bygge så 65W TDP är en fördel

  2. ville precis som TS optimera för högsta möjliga lägsta FPS och lägsta möjliga FPS varians

Är man ute efter högsta möjliga genomsnittliga FPS får man nog ut mer av överklockning, då gärna någon av E-modellerna som har lite extra L3-cache, än ett byte till 5775C (även om den står sig riktigt bra även för genomsnittlig FPS).

Hög lägsta FPS och än mer låg varians påverkas inte speciellt mycket av överklockning då dessa fall typiskt är resultat av cache-missar, att OSet råkade flytta en tråd från en CPU-kärna till en annan (som då ger L1/L2-cache missar) etc. I teorin borde faktisk FPS variansen kunna öka när man överklockar då skillnaden i latens mellan L1/L2-cache (som är konstant i klockcykler och därmed minskar i absolut tid vid överklockning) och L3 (och L4 för 5775C) cache ökar vid överklockning.

Har testat att överklocka min CPU, kunde varken känna eller mäta någon som helst skillnad i prestanda. Enda skillnaden var att CPU-temperaturen ökade och CPU-fläkten fick jobba mer. Kanske inte så förvånande om man kikar på SweC test av 5775C, även i 1280x720 ihop med 980ti så är GPUn den överlägset största flaskhalsen. I 1920x1080 i "normala" inställningar kommer aldrig en 5775C vara flaskhals ens i "stock-clock" så länge man kör med en enda GPU (faktum är att de flesta moderna i5/i7 modeller presterar nära nog identiskt här).

Är då 5775C ett vettig val över 4670K? Om man köper datorn idag och väljer mellan dessa: varför skulle man inte välja 5775C med tanke på hur länge en CPU är aktuell idag? Mer tveksamt om 5775C är ett bättre val än 6700K, bryr man sig bara om spelprestanda (vilket var fallet för mig då bygget är en typ av konsol) så är 5775C ett bättre val men 6700K presterar konsekvent bättre i alla "vanliga" program.

Om man redan har en 4670K är det tveksamt att en uppgradering till 5775C är vettig. Har själv inte något att jämföra med, är dock beredd att lägga rätt mycket pengar på att minska varians och "lagg" och kan bara konstatera att min nuvarande maskin fungerar super. Tittar man på TechReports "badness" värde så är 5775C bäst här (oklockad). Upp till var och en att bedöma värdet av detta. AnandTech har också ett par mätningar av lägsta FPS och dessa visar också riktigt bra resultat för 5775C

Notera också att både SweC och TechReport ger en vink om att riktigt många CPU-kärnor (E-serien) är snarare en nackdel för varians/lägsta FPS. E-serien har trots allt mer L3-cache än 6700K/4790K, men är inte så svårt att se varför allt för många kärnor faktiskt försämrar varians/lägsta FPS.

När moderna CPUer kommer till ett läge där det inte finns tillräckligt med jobb för alla CPU-kärnor så kommer de börja klockas ner (öka sitt P-state vilket minskar frekvensen) och gå ner i allt djupare "sömn" (öka sitt C-state). Om då Windows råkar välja en tråd med högt P-state/C-state så kommer det ta rätt lång tid innan den kärnan "går för fullt", risken är då rätt stor att det som utförs där blir en flaskhals som manifesterar sig i en enstaka scen med hög renderingstid. Detta problem borde minskas rätt mycket med Skylake E-serien tack vare "Speed Shift".

Syns nog lite i SweC test av GTA V, i7-5960X har klart sämre lägsta FPS jämfört med 5775C och 6700K. Då 5775C har hög lägsta FPS kan man inte förklara det med att 5960X är relativt lågt klockad.

Edit: fixade felaktig länk

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det beror helt o hållet på vilket spel det är.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om du läser igen så ser du att jag inte skrev att TS skulle köpa ny GPU, utan personen jag citerade (som nu var ute efter högre fps i bl.a. BF4) som sitter på ett 970 samt 4690k.

Ahh, my bad

@Yoshman Enda anledningen varför jag skulle OC 5775c är ju om du behöver mer "allmän" prestanda, typ videokodning mm och du sitter på den. Då kan det löna sig att dra den till 4Ghz, annars är det som du säger, ofta mer än nog med kraft och cachen fixar till cachemissarna.
Du säger dock att Skylake inte borde ha bättre lägsta FPS, eller iaf mindre "sömn tid", men tittar man runt på forumet så har många problem med ojämna och plötsliga FPS drops, som jag undrar om det inte är relaterat till detta. Bla CS spelare har märkt försämring när de gått från Haswell till Skylake tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koppfeldt:

Behöver man formatera om datorn vid ett sådant byte? Har uppdaterat bios till den senaste versionen som har förbättrat stöd för Intel 5000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

nej det behöver du inte. endast vid nytt moderkorts byte måste man formatera burken. dvs om moderkortet har annat chipset än tidigare

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: "Speed shift" stöd ju inte i Windows än, så i detta läge vet vi inte hur stor förbättring blir när detta fungerar.

Har däremot ingen förklaring till varför folk skulle uppleva mer "frame drops" med Skylake jämfört med tidigare. En långsökt förklaring skulle vara att GPUn är klockad nära sin gräns och att Skylake lyckas öka genomsnittlig FPS och därmed total effekt i GPUn så den börjar kliva ur "turbo lägena". Har läst att lägsta FPS och FPS-varians tenderar att försämras rätt mycket om man krämar på "power limit" och frekvens allt för mycket i GPUn just därför att den då inte kan hålla sin högsta frekvens.

Visst kan man överklocka 5775C för att få bättre allmänprestanda, men en 6700K går i princip alltid att klocka högre så den behåller ett försprång. Verkar också en del som har problem med att överklockade 5775C inte kan hålla sin maxfrekvens (lite som GPUerna ovan). Spekulationen verkar då vara att det är 65W TDP som spökar, men vid moderat överklockning (4,0-4,2 GHz) så verkar detta inte vara något stort problem. Ett sådant exempel här. Själv testade jag aldrig över 4,0 GHz men det verkar vara stabilt på utan att peta på spänningen (testade inte speciellt länge). 6700K startar ju på 4,2 GHz...

Edit: varken SweClockers, TechReports eller AnandTechs mätningar pekar på att Skylake skulle ge sämre lägsta FPS jämfört med t.ex. Haswell, utan tvärt om är det alltid minst lika bra. Så frågan är om orsaken är annan än CPUn, ungefär som de problem vissa såg kring buggar/frame-drops i 970 som skulle bero på VRAM-konfigurationen, ett problem som ingen lyckats återskapa i kontrollerade och verifierbara miljöer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: "Speed shift" stöd ju inte i Windows än, så i detta läge vet vi inte hur stor förbättring blir när detta fungerar.

Har däremot ingen förklaring till varför folk skulle uppleva mer "frame drops" med Skylake jämfört med tidigare. En långsökt förklaring skulle vara att GPUn är klockad nära sin gräns och att Skylake lyckas öka genomsnittlig FPS och därmed total effekt i GPUn så den börjar kliva ur "turbo lägena". Har läst att lägsta FPS och FPS-varians tenderar att försämras rätt mycket om man krämar på "power limit" och frekvens allt för mycket i GPUn just därför att den då inte kan hålla sin högsta frekvens.

Visst kan man överklocka 5775C för att få bättre allmänprestanda, men en 6700K går i princip alltid att klocka högre så den behåller ett försprång. Verkar också en del som har problem med att överklockade 5775C inte kan hålla sin maxfrekvens (lite som GPUerna ovan). Spekulationen verkar då vara att det är 65W TDP som spökar, men vid moderat överklockning (4,0-4,2 GHz) så verkar detta inte vara något stort problem. Ett sådant exempel här. Själv testade jag aldrig över 4,0 GHz men det verkar vara stabilt på utan att peta på spänningen (testade inte speciellt länge). 6700K startar ju på 4,2 GHz...

Edit: varken SweClockers, TechReports eller AnandTechs mätningar pekar på att Skylake skulle ge sämre lägsta FPS jämfört med t.ex. Haswell, utan tvärt om är det alltid minst lika bra. Så frågan är om orsaken är annan än CPUn, ungefär som de problem vissa såg kring buggar/frame-drops i 970 som skulle bero på VRAM-konfigurationen, ett problem som ingen lyckats återskapa i kontrollerade och verifierbara miljöer.

Din GPU ide kanske håller mått, men iaf ett fall har användaren gått från äldre AMD system till nytt Intel + Nvidia system och fått sämre prestanda. Det jag undrar är om det inte har med moderkortet och BLCK delen att göra. Både du och jag vet att BLC är aldrig exakt 100... och förr när de baserades på samma så spelar det inte någon roll. Men om de är 2 olika frekvenser som måste "latchas" på varandra, så kan det bli problem. Moderkorten till skylake har fått en hel del nya BIOS rev på kort tid.. så buggar finns.

När det gäller 65W gränsen så måste man ju självklart låsa upp den med moderkortet, annars lär du inte komma långt. Har själv gjort det på min 3350p på 69W, och innan dess så klockade den också ner sig.

En sak du behöver rätta dig dock med är 6700ks "start" frekvens. 4,2 är en core...redan vid 2 cores går den ner i ynka 4,0 och är där även med alla 4. Så 5775c @ 4Ghz är inte så farligt långt borta... Inte precis så att IPC har ökat med 20% mellan dem

Som jag tolkade det så gällde det även en 4690k till 5775c ett scenario där du inte behöver byta moderkort, mot ett där du behöver byta moderkort, byta RAM och ev byta kylare (6700k är tunnare och vissa kylare kan tydligen ta sönder dem).
I det fallet anser jag 5775c betydligt mer för pengarna än att behöva byta hela systemet, även om du kanske inte vinner IPC racet, eller max överklockade racet.

Problemen jag ansåg med 6700k/6600k kan mycket väl vara en slump med just det spelet, men det var lite udda, ändå.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: visst är basklockan 4,0 på 6700K, många moderkort har i dag en funktion (som i alla fall vissa lägen verkar vara påslagen som förval) där CPUn alltid kan köra i sin maximala turbofrekvens för en kärna även när alla kärnor används. Utgår från att man ändå är under TDP-begränsning, men kör man med något annat än Intels standardkylare lär man ha kyleffekt långt över TDP innan man når den temperatur där frekvensen börjar minska. Vidare är det just i program som bara kan använda en CPU-kärna där maximal enkeltrådprestanda är som viktigast, där kör 6700K alltid på 4,2 GHz.

Slutligen får man tänka på att den skillnad man ser mellan 6700K och 5775C i "vanliga" program är när 6700K kör 4,0-4,2 GHz medan 5775C kör i 3,6-3,7 GHz (har aldrig sett min 5775C gå under 3,6 GHz vid last). Så en överklockning av 5775C till 4,2 GHz är i praktiken en överklockning med ~15%, inte ~27% (basklocka är 3,3 GHz).

Angående CS:GO, spelar själv inte detta spel men sonen klagade en del över mer "lagg" i detta spel efter han uppgraderade sin maskin från Win8.1 till Win10. Kan ju vara så enkelt att de som har problem även uppgraderade sitt OS i samband med CPU-bytet, d.v.s. man har faktiskt ett problem men det är inte orsakat av byte till Skylake.

Men detta handlade om 4670K vs 5775C. Här är den senare bättre på alla sätt och vis om båda är oklockade. Är man ute efter att maximera lägsta FPS så verkar 5775C vara det bästa som går att köpa just nu + överklockning inte nödvändigtvis minskar "lagg" lika mycket som L4-cachen i 5775C tycks göra. Frågan här är om förbättringen över ett 4670K är på en sådan nivå att det överhuvudtaget är märkbart i praktiken.

Vet inte hur stabil FPS folk har i lite mer krävande titlar som t.ex. GTA V och Witcher 3, men kan säga att 5775C+970 ger för mig en oklanderlig upplevelse i 1920x1080 med vsync på (få saker stör mig så mycket som "tearing") @ 60 Hz (kör på TV). Har faktiskt aldrig sett GTA V gå under 60 Hz med 2x MSAA + TXAA och det mesta på max. Witcher 3 har väldigt låg FPS-varians och håller sig mellan 50-55 FPS med Ultra-preset (GPUn i MSI fördefinierade "OC-läge"). Detta är som sagt med en oklockad 5775C då jag överhuvudtaget inte kunna se eller mäta någon skillnad i prestanda i spel när den klockades, men CPU-fläkten (och eventuellt PSU-fläkten) lät mer...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: visst är basklockan 4,0 på 6700K, många moderkort har i dag en funktion (som i alla fall vissa lägen verkar vara påslagen som förval) där CPUn alltid kan köra i sin maximala turbofrekvens för en kärna även när alla kärnor används. Utgår från att man ändå är under TDP-begränsning, men kör man med något annat än Intels standardkylare lär man ha kyleffekt långt över TDP innan man når den temperatur där frekvensen börjar minska. Vidare är det just i program som bara kan använda en CPU-kärna där maximal enkeltrådprestanda är som viktigast, där kör 6700K alltid på 4,2 GHz.

Slutligen får man tänka på att den skillnad man ser mellan 6700K och 5775C i "vanliga" program är när 6700K kör 4,0-4,2 GHz medan 5775C kör i 3,6-3,7 GHz (har aldrig sett min 5775C gå under 3,6 GHz vid last). Så en överklockning av 5775C till 4,2 GHz är i praktiken en överklockning med ~15%, inte ~27% (basklocka är 3,3 GHz).

Angående CS:GO, spelar själv inte detta spel men sonen klagade en del över mer "lagg" i detta spel efter han uppgraderade sin maskin från Win8.1 till Win10. Kan ju vara så enkelt att de som har problem även uppgraderade sitt OS i samband med CPU-bytet, d.v.s. man har faktiskt ett problem men det är inte orsakat av byte till Skylake.

Men detta handlade om 4670K vs 5775C. Här är den senare bättre på alla sätt och vis om båda är oklockade. Är man ute efter att maximera lägsta FPS så verkar 5775C vara det bästa som går att köpa just nu + överklockning inte nödvändigtvis minskar "lagg" lika mycket som L4-cachen i 5775C tycks göra. Frågan här är om förbättringen över ett 4670K är på en sådan nivå att det överhuvudtaget är märkbart i praktiken.

Vet inte hur stabil FPS folk har i lite mer krävande titlar som t.ex. GTA V och Witcher 3, men kan säga att 5775C+970 ger för mig en oklanderlig upplevelse i 1920x1080 med vsync på (få saker stör mig så mycket som "tearing") @ 60 Hz (kör på TV). Har faktiskt aldrig sett GTA V gå under 60 Hz med 2x MSAA + TXAA och det mesta på max. Witcher 3 har väldigt låg FPS-varians och håller sig mellan 50-55 FPS med Ultra-preset (GPUn i MSI fördefinierade "OC-läge"). Detta är som sagt med en oklockad 5775C då jag överhuvudtaget inte kunna se eller mäta någon skillnad i prestanda när den klockades, men CPU-fläkten (och eventuellt PSU-fläkten) lät mer...

Att Windows 10 med sina optimeringar och enorma bakgrunds processer skulle vara boven låter inte helt orimligt faktiskt. Får titta mer på det.

Det förklarar dock inte varför många skylake moderkort har något enormt med BIOS rev.
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Do...
0225-0226-0229-0231-0301-0603-0703-0802-0803-0908-1102.
Detta är en sabla massa BIOS uppdateringar på få månader (2015-07-10 till 2015-11-20), och de flesta står det bara: "Improve System Stability."
Så för mig... jag väntar hellre till nästa gen, för om de har så sabla svårt att göra stabilt moderkort så börjar man undra. (Och notera att Asus, och detta kort inte är ensamt om detta, utan jag bara tog ett i högen).
6700k vs 5775c i all ära, men stabilitet är för mig en viktigare sak än nån extra % prestanda.

Dock säger jag att om du trycker din 6700k till 4,2Ghz i 4 core så gör du också en överklock på 5% då du inte följer Intels spec, men jag har inga tvivel på att det går att göra.

I övrigt så håller jag mer eller mindre med dig.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Att Windows 10 med sina optimeringar och enorma bakgrunds processer skulle vara boven låter inte helt orimligt faktiskt. Får titta mer på det.

Det förklarar dock inte varför många skylake moderkort har något enormt med BIOS rev.
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Do...
0225-0226-0229-0231-0301-0603-0703-0802-0803-0908-1102.
Detta är en sabla massa BIOS uppdateringar på få månader (2015-07-10 till 2015-11-20), och de flesta står det bara: "Improve System Stability."
Så för mig... jag väntar hellre till nästa gen, för om de har så sabla svårt att göra stabilt moderkort så börjar man undra. (Och notera att Asus, och detta kort inte är ensamt om detta, utan jag bara tog ett i högen).
6700k vs 5775c i all ära, men stabilitet är för mig en viktigare sak än nån extra % prestanda.

Dock säger jag att om du trycker din 6700k till 4,2Ghz i 4 core så gör du också en överklock på 5% då du inte följer Intels spec, men jag har inga tvivel på att det går att göra.

I övrigt så håller jag mer eller mindre med dig.

Såg på webbhallens hemsida att det står att det ska vara ddr3L ramminne. Funkar det inte med vanligt ddr3 1.50 volts minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nej det behöver du inte. endast vid nytt moderkorts byte måste man formatera burken. dvs om moderkortet har annat chipset än tidigare

Fast en ny CPU av annan typ innebär ju att ALLA drivrutiner installeras om i OS'et.
Även om det skulle fungera utan så är en ominstallation är varmt att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag går i samma tankar. Jag tror nog att det kan vara värt om man lirar spel som BF4 och Cities Skylines. Om man också har en bra spelskärm med 120+Hz så vill man gärna att spelen ska hålla en så hög minimum-fps som möjligt, och det verkar 5775C vara bra på.

Sen görs ju givetvis videoavkodning fortare om man håller på med sådant.

jag har en 4690k som processor, en 144hz skärm och 980ti som gpu, jag har låst min fps på 144hz och går inte under 143 på Star wars Battlefront, på CSGO så ligger jag på 300-400 fps. så det kommer absolut räcka med en 4690k

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koppfeldt:

Såg på webbhallens hemsida att det står att det ska vara ddr3L ramminne. Funkar det inte med vanligt ddr3 1.50 volts minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Inte officiellt, och du riskerar bränna CPUn (dens minneskontroller iaf) om du kör det.

Det är 1,35V låg volt DDR3 som dessa kan köra med, främst då i laptop segment. Annars är det DDR4 som gäller och 1,2V som standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Nej. Inte officiellt, och du riskerar bränna CPUn (dens minneskontroller iaf) om du kör det.

Det är 1,35V låg volt DDR3 som dessa kan köra med, främst då i laptop segment. Annars är det DDR4 som gäller och 1,2V som standard.

Mmm, men detta sades även om SB/IB:s minneskontroll när det gällde 1.65V minnen, så detta kanske inte är helt korrekt?! Men man tar naturligtvis en risk om man kör med det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

nej det behöver du inte. endast vid nytt moderkorts byte måste man formatera burken. dvs om moderkortet har annat chipset än tidigare

Behöver man sällan göra idag överhuvudtaget.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Behöver man sällan göra idag överhuvudtaget.

jag vet det och beror på vad man byter för delar typ moderkort, med annat chipset än vad man har nuvarande system.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.