Permalänk
Medlem

Köpråd Server 20K

Som titel säger.
Tips på server för 20k
Drift och säkerhet är top prio.
Om 20k inte räcker för .... förklara gärna varför.

Maskinen som sökes kan givetvis vara beg och/eller ha några år tekniskt sett på nacken.
Minst 32GB ecc
Raid 6 eller högre.
Dagens behov är tämligen lågt, men framtidens behov ska inte sätta direkt någon gräns.
Tacksam desto mer saker specifieras i detalj ex mobo configuration m.m.

Men alla idéer tas imot.

// Kenneth

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy:
För privatbruk eller företaget?
När vi pratar om dessa summor så köper man inte delarna för sig, man köper en riktig server. Och du får vilken server du vill för 30k. Bara säga vad du ska ha den till och välja server efter det. Ska windows ingå?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

"En server" är kan vara rätt mycket. Vad för något ska den optimeras för? Databaser, filer, virtuella maskiner (och vad ska de köra isåfall)?

Och som @fragwolf säger, man köper en riktig maskin, med garanti på allt inkl. bygget. När jag köpte server till jobbet senast blev det från Mullet, som brukar vara rätt bra att göra med.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

På tok för lite underlag att gå på, vad ska servern göra? Pratar vi tillgänglighet skulle jag bygga ett kluster, med 2 noder och ett SAN.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Bloopy:
1: För privatbruk eller företaget?
2: Ska windows ingå?

Skrivet av zyberzero:

3: "En server" är kan vara rätt mycket. Vad för något ska den optimeras för? Databaser, filer, virtuella maskiner (och vad ska de köra isåfall)?

4: När jag köpte server till jobbet senast blev det från Mullet, som brukar vara rätt bra att göra med.

/Zyber

Skrivet av Delarium.:

På tok för lite underlag att gå på, vad ska servern göra?
5: Pratar vi tillgänglighet skulle jag bygga ett kluster, med 2 noder och ett SAN.

1: Företag
2: Windows (vmware)
3: Databaser, Virtuella, host m.fl tjänster
4: Ska kolla Mullet.se
5: Föregående conf var med 2 servrar i par koppling, men det har dömts ut, för att bra backup med enkel virtuell conf gör att en downtime pga hårdvara åtgärdas inom loppet av 1h kontra pris för att sätta upp 2st.
Vad är "bäst" valuta för ... 20k
Idag körs det på en 2xxeon 5430 så CPU krav "idag" är inte det största problemet utan den är satt med 4GB ram vilket är åt h-vete för lite.
Och ska man nu göra sig besväret att lägga om alla program å configurationer känns det relevant att gå på ny hårdvara där morgondagens behov inte ska begränsas av server.

Edit: Ny pris gräns ser att 40k är godis område och inte relevant direkt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Du får nog speca ännu mer, vi kan inte gissa tillämpningarna. Tänk på din signatur!

Hur ska ni kunna hålla en nertid på max en timme om det är hårdvarufel? Ponera att moderkortet, eller RAID-kortet, säger upp sig - ska ni ha en extra maskin som står i backupsyfte?

Hur driftskritiska är applikationerna? Hur lång tid tar det innan någon ni bryr er om börjar skrika på riktigt? Hur mycket data (i tid) kan ni tappa utan att det är katastrof?

Hur ska det backupas? Backupas VMarna som VMar mha Veeam eller annan mjukvara? Hur ska backuperna lagras?

Hur mycket disk behöver ni? Hur mycket last har ni? RAID 6 må nyttja diskytan mer optimalt än RAID 10, men inte prestandamässigt (det krävs fler IO-händelser för RAID6 än för RAID10 vid skrivning).

Ang. 2) Vmware och Windows - svaret är något luddigt. Har ni Vmware-licenser? Har ni Windows-licenser?

Om ni tidigare haft två maskiner i någon slags HA-lösning (?) - Hur har ni lagrat datat då? Vmware kräver delad lagring för HA.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@Bloopy: Du får nog speca ännu mer, vi kan inte gissa tillämpningarna. Tänk på din signatur!
Hur driftskritiska är applikationerna?
Hur mycket data (i tid) kan ni tappa utan att det är katastrof?
Hur ska det backupas? Backupas VMarna som VMar mha Veeam eller annan mjukvara? Hur ska backuperna lagras?
Hur mycket disk behöver ni? Hur mycket last har ni?
Det krävs fler IO-händelser för RAID6 än för RAID10 vid skrivning.
Ang. 2) Vmware och Windows - svaret är något luddigt. Har ni Vmware-licenser? Har ni Windows-licenser?
Om ni tidigare haft två maskiner i någon slags HA-lösning (?) - Hur har ni lagrat datat då? Vmware kräver delad lagring för HA.

Tidigare maskin kör inte virtuella pga skräp hårdvara.
Ingen som dör om det är nere 1H, men det får konsekvenser redan inom loppet av 1h.
Inom loppet av 24H blir de nalta kämpigt men finns fungerande rutiner för hantering av ordrar m.m. vid ev driftstopp. Men målet är max 1H (med rimliga medel).
Vet inte om jag ska idas svara ang licenser. Men visst är du nyfiken så ja såklart finns det licenser hur du nu skall kunna kontrollera de? :/
Backup körs mot fysisk kopia, NAS samt band idag. Där sistnämnda är... nja.
Backup körs enklast med linux där det finns gulligt freeware som synkar datan.
Raid-6 vs Raid-10... sida att läsa in på?
Behovet av lagring ska räcka för minst 5år framåt där dagens lagring på 250 är snart nådd.
Gissningsvis 6TB+

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy:

Hej!

Jag ville bara framhäva hur viktigt det är att ni noga väger kostnaden för redundans i all hårdvara mot kostnaden att sitta utan systemet i ett par dygn per år. Detta ska/bör inte hända, men, det kan hända!

Räkna även med arbetskostnaden vid nertid

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tidigare maskin kör inte virtuella pga skräp hårdvara.
Ingen som dör om det är nere 1H, men det får konsekvenser redan inom loppet av 1h.
Inom loppet av 24H blir de nalta kämpigt men finns fungerande rutiner för hantering av ordrar m.m. vid ev driftstopp. Men målet är max 1H (med rimliga medel).
Vet inte om jag ska idas svara ang licenser. Men visst är du nyfiken så ja såklart finns det licenser hur du nu skall kunna kontrollera de? :/
Backup körs mot fysisk kopia, NAS samt band idag. Där sistnämnda är... nja.
Backup körs enklast med linux där det finns gulligt freeware som synkar datan.
Raid-6 vs Raid-10... sida att läsa in på?
Behovet av lagring ska räcka för minst 5år framåt där dagens lagring på 250 är snart nådd.
Gissningsvis 6TB+

1) Så den här lösningen är inte tänkt att ersätta en befintlig lösning, utan att bygga ut den?
2) Vad får det kosta att ha en timmes nertid vs 24? (dvs. är det rimligt att ha en extra maskin som bara står som man kan starta när det behövs?)
3) Frågeställningen beror helt enkelt på om det ska räknas in i kostnadstaket du har gett eller inte. Vmware med lite features är allt annat än billiga.
4) Här verkar det som om du pratar om backup på datat och inte av maskinen, med dess tillhörande konfiguration (det tar en stund att konfa en maskin)
5) Du kan läsa på tillexempel Adaptec (stor tillverkare av RAID-kort): http://www.adaptec.com/en-us/solutions/raid_levels.html#5 - som med allting så är det en avvägning man får göra.
6) Hoppla. 6TB? Med tanke på att du pratar om orderhantering så antar jag att ert ERP-system ligger på det här systemet? Det känns som om att en del av den här datan kan arkiveras efter ett tag? Man behöver kanske inte ha tre år gamla transaktioner "lättåtkomligt". Du kommer inte långt isåfall på 20 000, särskilt om du vill ha lite sprutt i grejerna. Säg att en 1200 GB-disk kostar 4000 kronor (exempel) så behöver du 5 diskar bara för att komma upp i 6 TB disk - utan redundans - och så är budgeten uppäten på bara disk. Sen kan man naturligtvis ha fuldisk, men då blir ju prestandan lidande (och de är sällan byggda för den lasten).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Bloopy:
Jag skulle kolla på en Fujitsu TX/RX200 med så mycket minne och disk som ni behöver. Sedan vmware på det och windows 2012. Möjligen 2st samt ett SAN för redudans.
Å andra sidan om ni klarade er med en xeon å 4gb ram så...om än precis så skulle ni kunna köpa en TX150 full med ram.
Handlar det om stora databaser? Är mycket disk viktigare än snabba diskar? Kan niu splitta på det så databasen körs på annat håll eller måste det köras på samma som programmet/en? SASdiskar med SSD för databas kan vara nått.
Köper man riktig serverhårdvara och SLA är viktigt så köper man till det också = (dyyyrt).
Har ni någon hårdvara alls som ni ska återanvända?

Ska det vara towermodell eller rackmonterat?
Skulle vara enklare att sätta ihop nått om vi visste exakt vad ni kör å ska köra. Hur många ni är som använder det etc.
Även om jag förstår att du inte vill dra ned byxorna helt och beskriva allt ni gör i företaget men...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Köp för guds skull ingenting från Mullet.se om ni vill ha någon typ av service eller supportavtal. Mullet.se är perfekt för oss som vill ha en server hemma att leka med, men om du ska köpa för företagets räkning så ta kontakt med en försäljningsrepresentant från en av de stora leverantörerna (Dell, HP, Lenovo, Fujitsu....)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Tänk på att bara återläsningen (om det skulle behövas) av 6TB tar en stund... Och det kanske är EFTER att man listat ut vad som felar och varför samt ersatt det med något att återläsa till.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

1) Så den här lösningen är inte tänkt att ersätta en befintlig lösning, utan att bygga ut den?
2) Vad får det kosta att ha en timmes nertid vs 24? (dvs. är det rimligt att ha en extra maskin som bara står som man kan starta när det behövs?)
3) Frågeställningen beror helt enkelt på om det ska räknas in i kostnadstaket du har gett eller inte. Vmware med lite features är allt annat än billiga.
4) Här verkar det som om du pratar om backup på datat och inte av maskinen, med dess tillhörande konfiguration (det tar en stund att konfa en maskin)
5) Du kan läsa på tillexempel Adaptec (stor tillverkare av RAID-kort): http://www.adaptec.com/en-us/solutions/raid_levels.html#5 - som med allting så är det en avvägning man får göra.
6) Hoppla. 6TB? Med tanke på att du pratar om orderhantering så antar jag att ert ERP-system ligger på det här systemet? Det känns som om att en del av den här datan kan arkiveras efter ett tag? Man behöver kanske inte ha tre år gamla transaktioner "lättåtkomligt". Du kommer inte långt isåfall på 20 000, särskilt om du vill ha lite sprutt i grejerna. Säg att en 1200 GB-disk kostar 4000 kronor (exempel) så behöver du 5 diskar bara för att komma upp i 6 TB disk - utan redundans - och så är budgeten uppäten på bara disk. Sen kan man naturligtvis ha fuldisk, men då blir ju prestandan lidande (och de är sällan byggda för den lasten).

Varför skall du köpa dyra 10k 2.5 istället för 7.2k 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

@Bloopy:

Hej!

Jag ville bara framhäva hur viktigt det är att ni noga väger kostnaden för redundans i all hårdvara mot kostnaden att sitta utan systemet i ett par dygn per år. Detta ska/bör inte hända, men, det kan hända!

Räkna även med arbetskostnaden vid nertid

Absolut, därför jag rotar i det hela för att dra ihop en "total" budget, sen kan ju allt hända.
Men med tanke på att tidigare drift/service har varit nära på 0 så ska inte framtida bygge medföra en merkostnad vad är då vitsen med nytt?

Skrivet av zyberzero:

1) Så den här lösningen är inte tänkt att ersätta en befintlig lösning, utan att bygga ut den?
2) Vad får det kosta att ha en timmes nertid vs 24? (dvs. är det rimligt att ha en extra maskin som bara står som man kan starta när det behövs?)
3) Frågeställningen beror helt enkelt på om det ska räknas in i kostnadstaket du har gett eller inte. Vmware med lite features är allt annat än billiga.
4) Här verkar det som om du pratar om backup på datat och inte av maskinen, med dess tillhörande konfiguration (det tar en stund att konfa en maskin)
5) Du kan läsa på tillexempel Adaptec (stor tillverkare av RAID-kort): http://www.adaptec.com/en-us/solutions/raid_levels.html#5 - som med allting så är det en avvägning man får göra.
6) Hoppla. 6TB? Med tanke på att du pratar om orderhantering så antar jag att ert ERP-system ligger på det här systemet? Det känns som om att en del av den här datan kan arkiveras efter ett tag? Man behöver kanske inte ha tre år gamla transaktioner "lättåtkomligt". Du kommer inte långt isåfall på 20 000, särskilt om du vill ha lite sprutt i grejerna. Säg att en 1200 GB-disk kostar 4000 kronor (exempel) så behöver du 5 diskar bara för att komma upp i 6 TB disk - utan redundans - och så är budgeten uppäten på bara disk. Sen kan man naturligtvis ha fuldisk, men då blir ju prestandan lidande (och de är sällan byggda för den lasten).

1: Nytt, ej utbyggnad
2: Så lite som möjligt därav virtuella maskiner som kan sättas i drift av praktisk taget vilken hårdvara som helst, medans man kommer till roten på problemet. Men 1H nertid är inte kritisk medans 24H får konsekvenser men fortfarande inte "döden" då man alltid ska ha fungerande rutiner utanför dagens datorsamhälle där allt kan hända.
3: Vmware eller open-source för virtuella återstår, men virtuella maskiner blir det.
4: Conf på virtuella... 5min, den kostnaden är tämligen försumbar
Datan som hanteras inom virtuella tas det backup på, å conf för virtuella maskinen.
(Är tanken, om det är fel så säg)
6: 6TB är lite tagit luften vad som känns skäligt att sikta mot, inte ristat i sten att där det hamnar. Sen ska ingen data "arkiveras" utan alltid finnas tillhands då det ofta görs sökningar i databas 3år+ bakåt.
"fuldisk" det var nytt ord Och nej det blir inga konsument diskar.

Skrivet av fragwolf:

@Bloopy:
Jag skulle kolla på en Fujitsu TX/RX200 med så mycket minne och disk som ni behöver. Sedan vmware på det och windows 2012. Möjligen 2st samt ett SAN för redudans.
Å andra sidan om ni klarade er med en xeon å 4gb ram så...om än precis så skulle ni kunna köpa en TX150 full med ram.
Handlar det om stora databaser? Är mycket disk viktigare än snabba diskar? Kan niu splitta på det så databasen körs på annat håll eller måste det köras på samma som programmet/en? SASdiskar med SSD för databas kan vara nått.
Köper man riktig serverhårdvara och SLA är viktigt så köper man till det också = (dyyyrt).
Har ni någon hårdvara alls som ni ska återanvända?

Ska det vara towermodell eller rackmonterat?
Skulle vara enklare att sätta ihop nått om vi visste exakt vad ni kör å ska köra. Hur många ni är som använder det etc.
Även om jag förstår att du inte vill dra ned byxorna helt och beskriva allt ni gör i företaget men...

Rackserver, databaser idag på 20GB+.
Funderingar är att lägga en bit av last på annan server där, men ser helst en helhets lösning än att drifta flera servrar som går trögt/långsamt.
SSD är idag redan implementerat i systemet och inte omöjligt att det kommer att köras istället för SAS då en SSD inte lider problem av överbelastning vid ny disk.
Men saknar lite bakgrund hur stabilt SSD är exakt i drift. MTBF värde ger bara en beräknat hum.
Nån som har statistik att begrunda SSD vs SAS?
SLA - Service-level agreement, ja det finns upphandlat därav rutiner vid ev störning.
Men det är inte en kritisk process, utan ska tolkas som merarbete av merpart. (=1H max)

Skrivet av Wixner:

Köp för guds skull ingenting från Mullet.se om ni vill ha någon typ av service eller supportavtal. Mullet.se är perfekt för oss som vill ha en server hemma att leka med, men om du ska köpa för företagets räkning så ta kontakt med en försäljningsrepresentant från en av de stora leverantörerna (Dell, HP, Lenovo, Fujitsu....)

Noterat, och ja ingen upphandling kommer å ske på måfå.
Denna tråd är en vägledande del enbart. Där ev köp kan komma å ske flera månader från dags datum.

Skrivet av Micke O:

Lycka till!

Tänk på att bara återläsningen (om det skulle behövas) av 6TB tar en stund... Och det kanske är EFTER att man listat ut vad som felar och varför samt ersatt det med något att återläsa till.

6TB á slö ethernet 100/100 = mindre än 10min + 5min conf av virtulla.
Verifiering av drift, där har man tjuven, inte att komma igång om server helt sonika brinner upp.
Band idag är en "nöd" backup som görs, men troligast senariot...
1: Nåt h-vete bryter lös
2: Ny hårdvara (om än så temporär) tas i drift.
3: Kopiering av redan befintlig NAS 10min
4: System sätts i drift igen.
5: Allt verifieras och senaste band läses in för verifikation.
Som sagt sen tidigare, med virtuella så försvinner "måste" ha en dubblett server.

För 20K så ser jag att man har en ganska rik variation att tillgå med.
Det är självaste medium som kostar (SAS) vilket jag redan vet.
Att köpa beg är uteslutet, medans självaste hårdvaran ser jag inget direkt hinder om det är beg så länge det kan erbjudas en mellan part upplagd garanti.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Okej, kolla på Fujitsu Primergy RX200. Stoppa i så mycket RAM du tror ni behöver. Fyll gärna inte servern direkt. Så du har möjlighet att utöka i framtiden. Ev så fyller du och köper mer i efterhand i större moduler. Hur många VMs kommer det behövas? Bara Windows eller någon linuxserver? Databas på 20GB är ju inget.
Eftersom det oftast skrivs väldigt mycket i en databas så skulle jag nog överväga att ha SAS diskar i RAID 10 istället för SSD. Även om SSD nog skulle fungera, men då skulle jag nog ha 2 st Enterprise modeller Intel och köra dem i RAID1. Sen köpa en till disk några månader extra för att undvika att ha samma batch. Så du kan ha en på hyllan ifall/när det pajjar. Tror inte prestandan är värd den summan det kommer kosta för enterprise modeller. Är det SQL? Om du har möjlighet så skulle jag nog försöka dela upp servrar. Det är inte bra att ha Allt på en. Även om du kör redundans. Vad har du kommit fram till själv i prylväg? Nackdelen med att ha flera servrar och cluster är ju att du bör ha ett SAN också. Vilket inte är en nackdel så, men det blir ju mera utrustning att köpa in samt att underhålla.

Jag hittar tyvärr ingen vettigt återförsäljare på rak arm som säljer mer än 150 av Fujitsu. Jag föredrar dem framför HP/Dell. Dels för jag själv jobbat mycket med Fujitsu och deras servrar är väldigt stabila och det är kvalité. Jämfört med HP, av egen erfarenhet. Dell känns lite som HP.

Om du är intresserad så skulle jag kunna ge dig kontaktuppgifter till mitt förra jobb som säljer Fujitsu. Ska bara kolla med dem så de har tid att hjälpa dig relativt snabbt. Du behöver bara förklara dina behov så får du en offert med det du behöver. De säljer hårdvara för minst 3 år framåt, oftast 5 år.

En sak att tänka på vad gäller backupen. Kom ihåg att det inte Alltid är viktigast att få en så snabb backup som möjligt. Utan att det många ggr är Minst lika viktigt att se över hur snabbt du kan få en återställning av datan. Beroende på vilka programvaror du hanterar så kanske det i vissa fall är snabbare/enklare att ta filbackup på mappar o dyl och i andra lägen viktigare med backup på hela servern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

6TB á slö ethernet 100/100 = mindre än 10min + 5min conf av virtulla.
Verifiering av drift, där har man tjuven, inte att komma igång om server helt sonika brinner upp.
Band idag är en "nöd" backup som görs, men troligast senariot...
1: Nåt h-vete bryter lös
2: Ny hårdvara (om än så temporär) tas i drift.
3: Kopiering av redan befintlig NAS 10min
4: System sätts i drift igen.
5: Allt verifieras och senaste band läses in för verifikation.
Som sagt sen tidigare, med virtuella så försvinner "måste" ha en dubblett server.

För 20K så ser jag att man har en ganska rik variation att tillgå med.
Det är självaste medium som kostar (SAS) vilket jag redan vet.
Att köpa beg är uteslutet, medans självaste hårdvaran ser jag inget direkt hinder om det är beg så länge det kan erbjudas en mellan part upplagd garanti.

Visa gärna hur du räknar när du återställer 6TB över 100/100 på 10 min...

Ledtråd: 100Mbit = ca 12MB/s

Jag antar att backuphårdvaran inte är cold standby? Så om det är RAID-controllern som havererar, så ska du alltså ut "på stan" och hitta en ny lämplig, som någon ska ha i lager, tillbaka hem, och montera och confa. Bara att bygga arrayen med 6TB kommer att ta en stund, för du har väl inte tänkt köra singeldisk där?

Jag är ledsen, men för mig känns detta optimistisk, milt uttryckt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej, kolla på Fujitsu Primergy RX200. Stoppa i så mycket RAM du tror ni behöver. Fyll gärna inte servern direkt. Så du har möjlighet att utöka i framtiden.
Eftersom det oftast skrivs väldigt mycket i en databas så skulle jag nog överväga att ha SAS diskar i RAID 10 istället för SSD. Även om SSD nog skulle fungera, men då skulle jag nog ha 2 st Enterprise modeller Intel och köra dem i RAID1.
Om du har möjlighet så skulle jag nog försöka dela upp servrar. Det är inte bra att ha Allt på en. Vad har du kommit fram till själv i prylväg?
Nackdelen med att ha flera servrar och cluster är ju att du bör ha ett SAN också.

Utan att det många ggr är Minst lika viktigt att se över hur snabbt du kan få en återställning av datan.

Oja, har kollat in x antal modeller, där det mesta är mer än tillräckligt.
Samt att jag redan har i åtanke att lämna utrymme för expansion.
Visst skrivs/läs det i databasen men vi pratar om i dagens mått väldigt små förändring.
Så jag har läst på lite om eMLC å känns mest relevant, precis som du säger i en RAID1 alt Raid6 med 4-6SSD och ja 6TB blir orimligt då.
https://www.dustin.se/product/5010871766/solid-state-drive-dc...
Visst kan man lägga upp allt på olika servrar för att minska ev problem, men hela vitsen att köpa nytt samt hålla ner kostnaden försvinner helt.

Skrivet av Micke O:

Visa gärna hur du räknar när du återställer 6TB över 100/100 på 10 min...

Ledtråd: 100Mbit = ca 12MB/s

Jag antar att backuphårdvaran inte är cold standby? Så om det är RAID-controllern som havererar, så ska du alltså ut "på stan" och hitta en ny lämplig, som någon ska ha i lager, tillbaka hem, och montera och confa. Bara att bygga arrayen med 6TB kommer att ta en stund, för du har väl inte tänkt köra singeldisk där?

Jag är ledsen, men för mig känns detta optimistisk, milt uttryckt.

Tack för att du har läst tråden där jag nämner Raid6 med virtuella maskiner.
Att dra in en virtuell maskin på annan hårdvara är det minsta problemet.
Men det är ändå en worst case senario. Och RAID kontroller kort finns i drivor btw.
Tror inte du köper en ny bil å har en dublett i garaget :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Oja, har kollat in x antal modeller, där det mesta är mer än tillräckligt.
Samt att jag redan har i åtanke att lämna utrymme för expansion.
Visst skrivs/läs det i databasen men vi pratar om i dagens mått väldigt små förändring.
Så jag har läst på lite om eMLC å känns mest relevant, precis som du säger i en RAID1 alt Raid6 med 4-6SSD och ja 6TB blir orimligt då.
https://www.dustin.se/product/5010871766/solid-state-drive-dc...
Visst kan man lägga upp allt på olika servrar för att minska ev problem, men hela vitsen att köpa nytt samt hålla ner kostnaden försvinner helt.
Tack för att du har läst tråden där jag nämner Raid6 med virtuella maskiner.
Att dra in en virtuell maskin på annan hårdvara är det minsta problemet.
Men det är ändå en worst case senario. Och RAID kontroller kort finns i drivor btw.
Tror inte du köper en ny bil å har en dublett i garaget :?

Okej om du tycker det håller för er så skulle jag kört på RX200 med 1 cpu (om du tänkt köpa 2 så gör det direkt, för det kan vara svårt att få tag på en likadan efter nått år) Sen puttar du i 32GB ram till att börja med, bör vara mer än tillräckligt om 4GB funkade innan Sen köper du till LSI RAIDkontroller och kör RAID6 för lagring och RAID 10 för prestanda. RAID6 är betydligt långsammare i prestanda men gör mycket utrymme för pengar. Nackdelen med RAID 10 är att det går mycket diskar för att få prestanda. Men det är bra skjuv i sakerna då. Du kan ju även testa med SSD. 2st 240GB lär ju vara mer än tillräckligt, kanske t o m 120 räcker om databasen är 20 GB i dagsläget. Sen om du vill så kan du köpa en TX200 till framöver för att splitta lasten och för att få bättre upp time.

Rent prestanda mässigt så tror jag att TX150 skulle räcka också med raidkontroller och massa ram. Du får in många SAS 2,5" diskar också.
Jag personligen tycker nog att SSD är lite överskattat i det sammanhanget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

RX200/TX150

Den vi har, så kan inget vara sämre
Siktar hellre lite för högt å vara bekymmersfri 5år än å gå snålt.
Har tittat runt å kanske... kanske kommer jag under 20k med licens, eMLC SSD alt SAS-HDD i raid 6
Känns lite sådär att licens kostar mer än fysisk hårdvara.

Tack till vissa råd/tips även om en del var kanske inte tips :/
När spiken ligger i kistan så kommer infon om vad allt blev.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tror inte du köper en ny bil å har en dublett i garaget :?

Klart man gör, annars tar man ju sig inte till X om den pajjar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tack för att du har läst tråden där jag nämner Raid6 med virtuella maskiner.
Att dra in en virtuell maskin på annan hårdvara är det minsta problemet.
Men det är ändå en worst case senario. Och RAID kontroller kort finns i drivor btw.
Tror inte du köper en ny bil å har en dublett i garaget :?

RAID-kontrollers må finnas i drivor, men tänk på att du bör ha samma modell om du ska en chans till att läsa den befintliga RAIDen.
Har du dessutom otur att behöva att initiera RAIDarna så tar det massa tid, bara det.

Nu får du tänka lite företagsekonomiskt ändå.
Köper man en ny bil så får man försäkringar och garantier om bilen rasar så får du bärgare och en hyrbil inom en timme. Du har här en
garant på att du är uppe och snurrar inom en timme!

Det innebär en merkostnad om systemen ligger nere. Innebär denna merkostnad (man får räkna på någon slags risk) en kostnad större än att ha en maskin extra?

Likadant, din uträkning om att du skulle trycka 6TB från en NAS till disk på 10 minuter. Du vet om att det skulle innebära en bandbredd om 80 Gigabit/s? Även om du hade en 1 Gbit/s-lina, och inget overhead (vilket du kommer ha) så tar det 13 timmar. Minst. (Förutsätter att det är 6 TB rådata vi pratar om, dvs inget som ligger komprimerat / deduplicerat på disk).

Skrivet av Bloopy:

Visst kan man lägga upp allt på olika servrar för att minska ev problem, men hela vitsen att köpa nytt samt hålla ner kostnaden försvinner helt.

Det här är det största feltänket är! Det är inte "minska ev problem", för problem kommer ni få, kanske inte idag eller imorgon, men de kommer. Det finns nog inget företag som aldrig haft (variande grad av) strulande servrar. Maskinerna ni har i dag kommer för eller senare att rasa, etc. (jag låter som någon slags domedagsprofet känner jag nu).

Jag säger inte att ni ska köpa dubbelt av allt, det jag säger är att jag tycker att ni ska räkna ordentligt, pros and cons, vad är det värt och vad får det kosta att ligga nere? För min uppfattning av hela frågeställningen var något luddig, tänk igenom vad ni vill ha, vad ni ska klara osv. Skit i budgeten under tiden - kan ni bevisa tillräcklig ROI så lär det inte vara ett problem.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Bloopy:
Nä mest mina tankar kanske och vad jag skulle gjort. OM det är den ni har så är det väl bättre att iaf gå upp till 200an

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tack för att du har läst tråden där jag nämner Raid6 med virtuella maskiner.
Att dra in en virtuell maskin på annan hårdvara är det minsta problemet.
Men det är ändå en worst case senario. Och RAID kontroller kort finns i drivor btw.
Tror inte du köper en ny bil å har en dublett i garaget :?

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du refererar till. 6TB är 6TB oavsett om du har virtuella burkar eller inte, där sker ingen magi. Det tar TID att återläsa/kopiera så mycket data även om det är bra tryck i bitarna.

Jag känner tyvärr inte att jag kan hjälpa dig att nå det mål du försöker uppnå med givna förutsättningar så jag lämnar walk over och önskar dig en problemfri tillvaro

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Läste att du har 66TB som du vill skicka över nät? Ett tips där att du har en lokalkopia och sedan skickar över det till en annan plats med diff-backup. Dvs den skickar bara skillnaden mot senaste fulla-backupen. Det tar dagar första gången men sen tar det bara timmar för att skicka över diffen.

Det är lite svårt att säga åt dig vad du ska köpa såhär genom ett forum det är lättare när man sitter mot en återförsäljare och ett offertprogram där man kan plocka lite å se pris å prestanda under tiden.

har du kommit fram till vad det lutar mot?

Zyber0: "Det finns nog inget företag som aldrig haft (variande grad av) strulande servrar. " Vi körde fujitsu på jobbet och hos alla våra kunder 20-talet. Vi har aldrig haft ett enda problem som inneburit downtime. På 4 år som jag jobbade där. Köper man kvalite och tar in downtime i beräkningarna så kommer man bra undan. Bara diskar som har rasat vilket man bytter på plats live. Våra kunder körde med SLA 4-24 h beroende på hur mycket kunderna ville betala. 24h ingick i serverpriset/garantin. Det gäller att ha bra saker å sätta upp det riktigt för att undvika ras. Men visst det kan/kommer hända nån gång. En av våra egna servrar kraschade en gång, moderkort. Men dåp körde det på VMwarecluster så det var inget större problem. Sen inom par timmar så kom det ny del från stockholm som vi bytte å sparka igång igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vill bara slänga in att en vps (amazon eller liknande) borde passa utmärkt in i detta fallet. Förvånad att ingen rekommenderat detta ännu. Borde bli betydligt billigare i längden än att drifta egna maskiner med en viss säkerhetsgrad. ( om man inte kör budget och skiter i de där me 1h, 24h). Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Vill bara slänga in att en vps (amazon eller liknande) borde passa utmärkt in i detta fallet. Förvånad att ingen rekommenderat detta ännu. Borde bli betydligt billigare i längden än att drifta egna maskiner med en viss säkerhetsgrad. ( om man inte kör budget och skiter i de där me 1h, 24h). Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk bara på att samma regler gäller för VMar hos Amazon som för fysisk hårdvara. De ger ingen garanti på enskilda VMar utan man förväntas lösa redundans i applikationslagret. Samma sak gäller egentligen många Cloud leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tänk bara på att samma regler gäller för VMar hos Amazon som för fysisk hårdvara. De ger ingen garanti på enskilda VMar utan man förväntas lösa redundans i applikationslagret. Samma sak gäller egentligen många Cloud leverantörer.

Är du säker?
http://docs.rightscale.com/clouds/aws/amazon-ec2/aws_failover...

Jag tolkar detta som att de går att köpa failover på olika nivåer hos amazon iaf. Känns som att den enklaste formen med 10minuter räcker i detta fallet. Inte säker på om man får tappa 10minuter med data dock. Utan de som diskuterats har ju varit downtime.

Jag är endast enkel lekman i ämnet så jag kanske missar poängen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Är du säker?
http://docs.rightscale.com/clouds/aws/amazon-ec2/aws_failover...

Jag tolkar detta som att de går att köpa failover på olika nivåer hos amazon iaf. Känns som att den enklaste formen med 10minuter räcker i detta fallet. Inte säker på om man får tappa 10minuter med data dock. Utan de som diskuterats har ju varit downtime.

Jag är endast enkel lekman i ämnet så jag kanske missar poängen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dokumentet som du länkade till går igenom precis det jag menar. Individuella EC2 instanser är inte redundanta i sig, så man bör lösa detta genom att deploya flera instanser, över olika availability zones, för att kunna klara sig om en EC2 instans försvinner.

Sen så gäller det här specifikt virtuella servrar från EC2. Andra tjänster från Amazon, som RDS eller ELB, har detta inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, dokumentet som du länkade till går igenom precis det jag menar. Individuella EC2 instanser är inte redundanta i sig, så man bör lösa detta genom att deploya flera instanser, över olika availability zones, för att kunna klara sig om en EC2 instans försvinner.

Sen så gäller det här specifikt virtuella servrar från EC2. Andra tjänster från Amazon, som RDS eller ELB, har detta inbyggt.

Ahaa, så de jag borde skrivit från början är att jag rekommenderar att titta på en sådan lösning där man köper sig "en" vm som sedan repliceras på flera geografiska platser och sedan lastbalanceras (eller va de kan kallas)? Ger de flesta målnföretagen alltså ingen garanti för att maakinen finns kvar? Eller är de bara HA ( high availability) som man inte erbjuder som standard. I amazonfallet så köper man diskutrymme separat å då ingår ju backup/failover där.

Känns ändå mer ekonomiskt än att investera i hårdvaran också. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ett tips där att du har en lokalkopia och sedan skickar över det till en annan plats med diff-backup.har du kommit fram till vad det lutar mot?

Kör redan det mot en NAS
Jag är lite lur på att köra beg hårdvara men givetvis nytt medium om viss avtalad garanti ingår.
eMLC SSD alt SAS HDD på 2x xeon med minst 32GB ram, men det ska inte vara omöjligt att komma vettigt undan utan att det ska kosta skjortan.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.