Permalänk
Medlem

Tyst mekaniskt tangentbord?

Tja!

Jag såg tråden ang. mekaniskt tangentbord, däremot vill jag helst ha erfarenheter då det faktiskt handlar om att jag skall ha det på arbetet. Har för nuvarande blåa switches hemma och de är helt klart uteslutna då dem låter alldeles för mycket. Har tröttnat på mitt tangentbord jag har på jobbet och tänkte kolla om någon har erfarenhet av vilka switches som skulle passa till ett jobb där du ibland pratar med kunder över telefon, men samtidigt inte vill störa dina kollegor.

Något förslag? Har funderat lite på röda switches, men tangentbordet jag var ute efter har tydligen återkallats då företaget blev uppköpt. Har även funderat på "O"-rings, fungerar dessa? Hur mycket påverkar det känslan av mekaniska tangentbord och är det värt det med tanke på om ljudet då tystas ner?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Corsair Strafe

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

O-ringar är sjukt bra. Blir både tystare och skönare att skriva på då tangenterna inte går ner lika långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Tja!

Jag såg tråden ang. mekaniskt tangentbord, däremot vill jag helst ha erfarenheter då det faktiskt handlar om att jag skall ha det på arbetet. Har för nuvarande blåa switches hemma och de är helt klart uteslutna då dem låter alldeles för mycket. Har tröttnat på mitt tangentbord jag har på jobbet och tänkte kolla om någon har erfarenhet av vilka switches som skulle passa till ett jobb där du ibland pratar med kunder över telefon, men samtidigt inte vill störa dina kollegor.

Något förslag? Har funderat lite på röda switches, men tangentbordet jag var ute efter har tydligen återkallats då företaget blev uppköpt. Har även funderat på "O"-rings, fungerar dessa? Hur mycket påverkar det känslan av mekaniska tangentbord och är det värt det med tanke på om ljudet då tystas ner?

Tack på förhand.

Ett av de säkrare valen skulle jag säga är svarta brytare med o-ringar. Anledning till Svarta istället för röda är helt enkelt att tyngre brytare sänker sannolikheten att bottna tangenten. Själva mekaniken i dessa switchar låter ju inget till att börja med.

O-ringar är gummi ringar du sätter på undersidan av tangenterna för att få en dämpning när du bottnar tangenten, notera dock att tangenten bottnar snabbare med o-ringar.
Finns säker flera videos på youtube som visar hur man sätter på dem och hur tangentbordet förändras.

Permalänk
Medlem

Skillnader mellan olika switchar/brytare: https://www.youtube.com/watch?v=2OfUAQiIOWQ

Jag hade inte valt röda brytare om du ska skriva med tangentbordet, även om dom är tysta då dom inte har någon taktil feedback, alltså att du känner en stöt när du tryckt ner tangenten. Röda brytare är inte taktila utan linjära så du känner inte lika tydligt när tangenten är nedtryckt, vilket kan vara sämre vid skrivande. Jag hade valt ett tangentbord med bruna brytare om du ska skriva på det men inte vill att det ska låta allt för mycket. Bruna är ungefär som blåa fast du har inget klick-ljud i dom.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Xeraton:

Skillnader mellan olika switchar/brytare: https://www.youtube.com/watch?v=2OfUAQiIOWQ

Jag hade inte valt röda brytare om du ska skriva med tangentbordet, även om dom är tysta då dom inte har någon taktil feedback, alltså att du känner en stöt när du tryckt ner tangenten. Röda brytare är inte taktila utan linjära så du känner inte lika tydligt när tangenten är nedtryckt, vilket kan vara sämre vid skrivande. Jag hade valt ett tangentbord med bruna brytare om du ska skriva på det men inte vill att det ska låta allt för mycket. Bruna är ungefär som blåa fast du har inget klick-ljud i dom.

Röda går alldeles utmärkt att skriva med, jag föredrar dom framför alla andra cherry switchar. Så det är väldigt olika från person till person vad man tycker om.
Men kan säga att om man är van med blå, så är det nog lättare att anpassa sig efter röda då blå är helt linjära fram till klicket vilket inte bruna är, bruna har med andra ord inte direkt någon likhet alls med blå mer än att dom är taktila.

Bruna för mig känns som röda med sand i..

Till TS:
Jag skulle rekommendera röda, men att du blir lättare i fingrarna så att du inte bottnar tangenterna lika hårt. Annars kan du testa med o-ringar plus röda, det är nog det tystaste du kan få, om du inte ska köpa Corsair brädan med de silencade MX switcharna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291207

Permalänk
Medlem

Jag går i samma fundering som TS. Tangentbordet jag har på jobbet är ganska sunkigt och jag producerar ganska mycket text så det vore gött att slippa störa mig på det dagligen.

Ett krav jag har är så kort avstånd mellan första tangentraden och tangentbordets slut som möjligt då jag använder rullmus. Alla former av fasade framkanter och annat går alltså bort. Numpad vill jag också ha då jag skriver mycket siffror och formler. Avsaknaden av mus gör tangentbordets bredd ganska ointressant.

Jag har ett Filco med blåa hemma som är jätteskönt men som sagt uteslutet i ett kontorslandskap. Jag har beställt hem o-ringar för att se hur det påverkar skrivkänslan men eftersom jag oftast inte bottnar några tangenter när jag skriver utom mellanslag så får jag väl se hur stor skillnad det faktiskt gör.

Läser jag på om de olika brytarna låter MX Clear bra: tyst och taktilt. Men det verkar vara ont om tangentbord med de brytarna som går att köpa. Annars står bruna med o-ring nära på tur men då vill jag nog ha möjlighet att prova först.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag skulle köpa corsair gaming strafe rgb cherry mx silent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisÅsnan:

Jag skulle köpa corsair gaming strafe rgb cherry mx silent.

Skickades från m.sweclockers.com

Brytaren är klart intressant men inte i det tangentbordet för min del. Jäkligt synd att Corsair köpt ensamrätt än så länge så att vi får vänta på vettiga alternativ.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Brytaren är klart intressant men inte i det tangentbordet för min del. Jäkligt synd att Corsair köpt ensamrätt än så länge så att vi får vänta på vettiga alternativ.

Amen to that.

Till Rattnalle och TS; om en tyst brytare brytare är det allra viktigaste skulle jag rekommendera att ni tittar på vad andra tillverkare än Cherry har att erbjuda. Nu har de ju förvisso lanserat MX Silent, men om man bortser från dessa dras alla Cherry-brytare förutom potentiellt oljud vid bottning (kan avhjälpas med o-ringar) även ett oljud när slidern slår i brytar-huset på vägen upp. Cherry har vad det verkar lånat idén till MX Silent från Alps, vars dämpade taktila brytare har haft en liknande konstruktion i tjugotalet år. Idag tillverkas inga tangentbord med Alps-brytare, men Matias gör helt ok kloner och deras tangentbord finns att få tag på genom the keyboard company.

Alternativt kan ni titta på Topre Type-S (eller ghetto-S, relativt enkelt att göra själv). Då rör det sig emellertid inte direkt om något mekaniskt tangentbord längre, men många (mig inkluderat) svär vid sina Topre.

Topre, även Type-S, är dock fortfarande inte riktigt lika tyst som ett vanligt rubber dome, men hyfsat diskret. Jag får mest frågor gällande avsaknaden av bokstäver och den lite okonventionella layouten på mitt HHKB på jobbet. Är man ute efter det absolut tystaste tangentbordet pengar kan köpa skulle alltså jag sikta på ett rubber dome, helst med chiclet-knappar, typ Cherry Strait.

Permalänk
Medlem

Helt knäpptyst behöver det inte vara. Jag har en MS Media 3000 eller vad det heter nu och får höra att det låter som en kulspruta ibland men det är inget som verkar störa någon. Men mer ljud känns inte schysst mot kollegorna. Även jag uppskattar att vi har ganska god ljuddiciplin i vårt landskap

Jag ska kika på alternativen du föreslår ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

En bra referens är väl att det inte ska låta mer än de vanliga billiga rubberdome-tangentborden som brukar följa med företagsdatorpaket. De är ju inte direkt supertysta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Ett alternativ är Keytronic Ergoforce, som finns på marknaden här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/marknad/120057-keytronic-ergoforce...

Det är ett rubberdome, men med fantastisk känsla och feedback. Mycket tystare än mekaniska alternativ, om du inte lär dig skriva på ett rött bord utan att bottna, vilket i alla fall jag tycker är väldigt svårt.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering: Jag köpte ett tenkeyless med MX Brown begagnat och satte ditt o-ringar. Det är inte jättetyst men ingen på jobbet har klagat och subjektivt så hör jag ungefär lika mycket när de andra skriver eftersom standardtangentborden inte heller är supertysta, i synnerhet inte om den som skriver har lite tryck i fingrarna.

Höjden och bredden är perfekt med en Roller Mouse Red Plus framför.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Hur kan blåa brytare ha fått röster här, de låter ju en hel del. Är ju t.om designade för att klicka extra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >