Vulkan - Uppföljare på OpenGL

Permalänk
Medlem

Vulkan - Uppföljare på OpenGL

Edit: Det är numera känt att Khronos-gruppen kommer kalla nästa API för Vulkan. Så döpte om tråden istället för glnext som var ett tillfälligt namn.

Valve kommer presentera glNext på GDC i mars
http://schedule.gdconf.com/session/glnext-the-future-of-high-...

Citat:

glNext: The Future of High Performance Graphics (Presented by Valve)
Johan Andersson | Technical Fellow, Electronic Arts, Frostbite Engine Team
Pierre-Loup Griffais | Developer, Valve Software
John McDonald | Developer, Valve Software
Niklas Smedberg | Senior Engine Programmer, Epic Games
Dan Baker | Graphics Architect, Oxide Games
Aras Pranckevicius | Graphics Architect, Unity Technologies
Tom Olson | Chair of the Working Group, Khronos

Join us for the unveiling of Khronos' glNext initiative, the upcoming cross-platform graphics API designed for modern programming techniques and processors. glNext will be the singular choice for developers who demand peak performance in their applications. We will present a technical breakdown of the API, advanced techniques and live demos of real-world applications running on glNext drivers and hardware.

Vad är glNext?
Det är en uppföljare på OpenGL. Men de startar helt nytt, med ett modernt API utan bakåtkompatibilitet. Det kommer vara öppet och stödja flera operativ precis som OpenGL. Det har varit under utveckling på Khronos, och har flera starka intressenter bakom.

Fördelar med detta är många, man får ett modernt API som är gjort för att hantera moderna spel och plattformar, och med maximal prestanda.

Det finns en stor nackdel också. Det finns ingen bakåtkompatibilitet. Det innebär att allt måste utvecklas och stödja glNext från grunden. Drivrutiner, spel m.m. måste lägga in stöd för det. Men denna nackdel kan fås bort om det stöds tidigt av AMD och Nvidia och får ett par spel som visar kapaciteten med det. Både Nvidia och AMD jobbar med Khronos-gruppen så de är säkert med och utvecklar glNext. Båda har ett stort intresse av ett API som utnyttjar deras GPU till max på alla plattformar.

När det gäller konkurrenten DX12 så kommer den med Microsofts bagage. Man måste uppgradera till Windows 10 för att få DX12, och det finns bara på Windows. glNext kommer finnas på Windows, Linux, mobila enheter m.m. Det hittas hål i prestandan, som täpps till men då måste man uppgradera operativet och inte bara få en ny version av API:et. Jag är rätt säker på att glNext kommer att fungera lika bra på Windows 7 som på Windows 10.

I Valves egna ord:

Citat:

glnext is shaping up to be amazing
> glnext will have the expected features and control of a modern API
> And the portability story of OpenGL
> OpenGL is already a critically important component of SteamOS - We fully anticipate that glnext will continue this tradition.

Nedanför två slides som kort förklarar lite kort om glNext

Permalänk
Medlem

Ett par slides till som visar lite mer vilka som står bakom glNext

Permalänk
Medlem

Är glNext en fullfärdig ersättare av OpenGL? Hur blir det då med äldre spel? Kommer man kunna använda båda?

Är orolig för att man inte ska kunna spela spelen man spelar nu om utvecklarna väljer att inte ta in glNext i sina gamla spel.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Är glNext en fullfärdig ersättare av OpenGL? Hur blir det då med äldre spel? Kommer man kunna använda båda?

Är orolig för att man inte ska kunna spela spelen man spelar nu om utvecklarna väljer att inte ta in glNext i sina gamla spel.

Som jag förstår det kommer OpenGL att fortsätta utvecklas, men gå tillbaks till ett kompatibelt och stabilt system för affärsapplikationer. Medan glNext blir för spel, VR och liknande.

Gamla spel kommer inte stöjda glNext, det kommer inte ha någon bakåtkompatibilitet alls. Allting måste göras på nytt. Gamla OpenGL-spel kommer fortsätta köras med OpenGL. Grafikkortstillverkare kommer inte ta bort stödet för OpenGL, det kommer finnas kvar parallelt. Men kanske stanna av lite och inte utvecklas så snabbt (gissar jag).

I och med att Valve är involverade så vet vi att glNext kommer finnas i deras SteamOS och Steam Machines (kommer de släppas före Half Life 3 tror ni? ). Då de som sitter i ledningen för teamet bakom glNext är folk från ARM och Qualcomm kan man också lita på att de vill få in det på mobila plattformarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Är glNext en fullfärdig ersättare av OpenGL? Hur blir det då med äldre spel? Kommer man kunna använda båda?

Är orolig för att man inte ska kunna spela spelen man spelar nu om utvecklarna väljer att inte ta in glNext i sina gamla spel.

Äldre spel får lira vidare på det de har. Bara för att glNext skall ersätta OpenGL betyder det inte att båda inte kan finnas med. Blir förmodligen så att folk kommer behöva utveckla glNext och sedan ha en OpenGL 3.0 för äldre hårdvara likt nya direct3d spel har idag (stöd för 12/11/etc)

Enligt informationen från ena presentören så skall de ha färdiga demos att visa, sedan blir det intressant hur snabbt det blir drivrutiner för detta. nVidia lär bli först sedan lär det dra efter med AMD (Som fortfarande inte har stöd för OpenGL 4.5) och slutligen MESA (Som fortfarande inte har stöd för OpenGL 4.0)

En sak att nämna är att Pierre (från sliden) är tidigare från nVidia's utvecklings team av Linux drivrutinerna, sätt han hantera mycket nVidia relaterade issues på Valve's github men konstiga är att han postar fortfarande med nVida loggan på nVidias devforum i Linux delen.

Vad som förvånar mig dock är varför är inte Microsoft med bland alla andra, har de gått ur Khronos group, eller är de inte med som en liten arg unge som vill bygga sitt slott bara med DirectX?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

undrar om det kommer gå och översätta gamla 3dfx spel till denna api, skulle bli en större prestandavinst då skulle jag tro än vanliga direct x eller opengl som de flesta översätter 3dfx kommandon till.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

glNext? Det här verkar ju hur intressant som helst! DirectX? Släng dig i väggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

glNext? Det här verkar ju hur intressant som helst! DirectX? Släng dig i väggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara petig men glNext eller OpenGL konkurrerar mot Direct3D inte DirectX. Motsvarigheten mot DirectX är snarare OpenGL + SDL.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Är glNext en fullfärdig ersättare av OpenGL? Hur blir det då med äldre spel? Kommer man kunna använda båda?

När OpenGL och Direct3D var relativt unga så fanns det OpenGL-drivers som använde DirectX som backend.

Det skulle nog gå att fixa en OpenGL-driver som använder glNext i botten, men den skulle bli mer komplicerad nu än då, och troligen inte erbjuda samma prestanda som en "riktig" OpenGL-driver.
Jag skulle tro att AMD och NVidia redan nu har sina drivers uppdelade i API-frontend med gemensam backend för både DirectX och OpenGL-API:erna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

När OpenGL och Direct3D var relativt unga så fanns det OpenGL-drivers som använde DirectX som backend.

Det skulle nog gå att fixa en OpenGL-driver som använder glNext i botten, men den skulle bli mer komplicerad nu än då, och troligen inte erbjuda samma prestanda som en "riktig" OpenGL-driver.
Jag skulle tro att AMD och NVidia redan nu har sina drivers uppdelade i API-frontend med gemensam backend för både DirectX och OpenGL-API:erna.

Det vore coolt om glNext var på en så pass låg nivå att det utan större problem går att skriva ett opengl-lager ovanpå. Om API:t är att du själv bygger upp kommandon till en kommandobuffer som du skickar till GPU:n (likt DX12) så handlar det kanske mest om ett hålla i opengl:s statemaskin. Det skulle gissningsvis göra det mycket lättare att skriva ett DirectX9/10/11-lager till linux eller snabba på emulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

När OpenGL och Direct3D var relativt unga så fanns det OpenGL-drivers som använde DirectX som backend.

Det skulle nog gå att fixa en OpenGL-driver som använder glNext i botten, men den skulle bli mer komplicerad nu än då, och troligen inte erbjuda samma prestanda som en "riktig" OpenGL-driver.
Jag skulle tro att AMD och NVidia redan nu har sina drivers uppdelade i API-frontend med gemensam backend för både DirectX och OpenGL-API:erna.

hur är det nya tänk fungera om GK ska ligga som grund?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Khronos-gruppen har registrerat en trademark för Vulkan. Möjligt att Glnext blir Vulkan API?

Diskussion om ryktet på Reddit
http://www.reddit.com/r/opengl/comments/2xdmvf/the_khronos_gr...

Permalänk
Medlem

Imorgon kl 20 svensk tid är presentationen på GDC över, och då bör de olika nyhets-site:erna börja posta om det.

Edit: Samma och mer info kommer att presenteras en timma senare på ett seminarium utanför GDC. Detta andra seminarium kommer att köras två gånger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vulkan demo från PowerVR

Permalänk
Medlem

Videons beskrivning på Youtube innehåller en länk till mer info om hur Vulkan skiljer sig från OpenGL: http://blog.imgtec.com/powervr/trying-out-the-new-vulkan-grap...
Intressant!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Så Valve har redan gjort en Linux Intel drivrutin för Vulkan och har Dota 2 med Source 2 motorn körandes på Vulkan.
Del av presentationen:

Debuggern som utvecklas i takt med Vulkan

Khronos Vulkan Slides:
https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/ove...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så Valve fixade till Vulkan support i Intels Open Source driver. Trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så Valve fixade till Vulkan support i Intels Open Source driver. Trevligt.

Får se hur de implementerade det, men de säger att de kommer släppa det open source inom kort. Blir intressant att se hur snabba nVidia / AMD är på detta

Valves satsning på OpenGL/Vulkan samt Linux är helt galet snyggt gjort. SteamOS sale har även fått Evolved på listan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Här kommer hela presentationen på Vulkan / Spir-V

54-41 Första Videon på något benchmark med Vulkan och andra APIer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hittade trevliga presentationer från GDC, första kommer här, gjort en kort förteckning vad de pratar om och vilken tidpunkt.

GDC 2015

Kort översikt finns nedan

[00:00] Introduktion - Tom Olson, ARM

  • Outline

  • Danke AMD

[03:00] Introducing Vulkan - Johan Andersson, EA

  • Frostbite

  • Mantle & Vulkan

[08:40] High Level Concepts in Vulkan - Pierre-Loup Griffais, Valve

  • TLDR Vulkan

  • Demo Dota 2 Source 2 on Vulkan [18:24]

[20:00] Going Wide: Vulkan and Many Threads - Dan Baker, Oxide Games

  • Demo Ashes of singularity on Mantle [20:55]

  • CSS: Threading

  • Old/New threading, ~95% scaling on 16thread CPU!

[32:40] Vulkan Binding Model - Niklas Smedberg, Epic Games

  • stuff

[39:35] Shaders and Programs and Binary Oh My! - Aras Pranckevicius, Unity

  • Vulkan & SpirV

[50:30] It's Dangerous to Vulkan Alone Take These - John McDonald, Valve

  • Layered API

  • SDK

  • Other Tools

  • Nvidia Performance Demo [1:00:00]

Dold text
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nyhet på Swedroid om att Google kommer anamma Vulkan för Android, men förstås också fortsätta supporta Open GL ES som kommer i en ny version.

http://www.swedroid.se/android-ska-fa-snabbare-och-snyggare-3...

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om vilka kommande/befinntliga speltitlar som kommer att ha stöd för Vulkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det någon som vet om vilka kommande/befinntliga speltitlar som kommer att ha stöd för Vulkan?

Tror inte det kommit några speltitlar som bara kommer stödja Vulkan. Alla stora motorer ser ut att röra sig mot OpenGL 4.5/Vulkan/Direct3D stöd. I dagsläget är det UE4 samt Source2 som har påbörjat sitt stöd för Vulkan.

EA med sin frostbite har sagt att Mantle -> Vulkan är inget större hopp.
Unity har sagt att de fokuserar på Direct3D 12 för nuvarande stunden.

Dock så är skillnaden mellan Direct3D 12 samt Vulkan liten så porta mellan är inget större job.

BTW: Livestream för Khronos SIGGRAPH 2015 (programmerarsnack och demos): http://www.ustream.tv/channel/khronos-siggraph

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

SIGGRAPH 2015

Video på presentationen: http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2015/video/SIG501-P...
Slides: http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2015/presentation/S...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Valves utvecklare talar varm om Vulkan.

http://www.nordichardware.se/Grafik/valves-vulkan-utvecklare-...

Nackdelen för dem är att DX12 redan är ute. Men när Vulkan väl släpps är det plattformsoberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Valves utvecklare talar varm om Vulkan.

http://www.nordichardware.se/Grafik/valves-vulkan-utvecklare-...

Nackdelen för dem är att DX12 redan är ute. Men när Vulkan väl släpps är det plattformsoberoende.

Ska vara enkelt att porta mellan dessa två API:er , men man får se i praktiken om det fungerar och om tillverkarna gör det.

Även om alla AAA spel får vulcan stöd, så behöver inte MS vara hotad på kort sikt i alla fall. Av den enkla anledningen att få vet/kan och/eller vågar installera os själv.

Även om linux är riktigt snabbt och enkelt att installera, sen utmaningen att lära sig nytt os tar emot för många

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Chris Roberts (Star Citizen) har pratat lite om DX12 och Vulkan.
http://www.gamersnexus.net/gg/2114-chris-roberts-star-citizen...

Inte oväntat är det DX12 som gäller, eftersom det finns ute nu. Men han vill absolut supporta Vulkan framöver. Med tanke på att SC inte släpps runt hörnet kanske vi får se support i slutgiltiga versionen.

Han kommenterar också att det är mycket enklare att lägga till support för Vulkan om man gjort spelet för DX12 eftersom de är relativt lika i struktur. Det är betydligt mer jobb att flytta från DX11 till Vulkan (förstås).

Permalänk
Medlem

Vulkan v1.0 specen är på gång snart och Google har blivit mer involverade, vilket förstås är väldigt bra för API:et.
https://www.khronos.org/vulkan

Citat:

The Vulkan specification is complete and undergoing legal review and final polishing. The Vulkan conformance tests are being finalized and multiple member companies are preparing drivers for release. Implementation feedback is the vital final stage of making any Khronos specification ready for primetime, and the Vulkan 1.0 specification will be published when the first conformant implementations are confirmed.

Work is also progressing to complete Vulkan SDKs for Windows, Android and Linux. Google has upgraded to Promoter membership and is now on the Khronos Board to help steer Vulkan strategy for Android and the wider industry.