Vulkan - Uppföljare på OpenGL
Edit: Det är numera känt att Khronos-gruppen kommer kalla nästa API för Vulkan. Så döpte om tråden istället för glnext som var ett tillfälligt namn.
Valve kommer presentera glNext på GDC i mars
http://schedule.gdconf.com/session/glnext-the-future-of-high-...
glNext: The Future of High Performance Graphics (Presented by Valve)
Johan Andersson | Technical Fellow, Electronic Arts, Frostbite Engine Team
Pierre-Loup Griffais | Developer, Valve Software
John McDonald | Developer, Valve Software
Niklas Smedberg | Senior Engine Programmer, Epic Games
Dan Baker | Graphics Architect, Oxide Games
Aras Pranckevicius | Graphics Architect, Unity Technologies
Tom Olson | Chair of the Working Group, Khronos
Join us for the unveiling of Khronos' glNext initiative, the upcoming cross-platform graphics API designed for modern programming techniques and processors. glNext will be the singular choice for developers who demand peak performance in their applications. We will present a technical breakdown of the API, advanced techniques and live demos of real-world applications running on glNext drivers and hardware.
Vad är glNext?
Det är en uppföljare på OpenGL. Men de startar helt nytt, med ett modernt API utan bakåtkompatibilitet. Det kommer vara öppet och stödja flera operativ precis som OpenGL. Det har varit under utveckling på Khronos, och har flera starka intressenter bakom.
Fördelar med detta är många, man får ett modernt API som är gjort för att hantera moderna spel och plattformar, och med maximal prestanda.
Det finns en stor nackdel också. Det finns ingen bakåtkompatibilitet. Det innebär att allt måste utvecklas och stödja glNext från grunden. Drivrutiner, spel m.m. måste lägga in stöd för det. Men denna nackdel kan fås bort om det stöds tidigt av AMD och Nvidia och får ett par spel som visar kapaciteten med det. Både Nvidia och AMD jobbar med Khronos-gruppen så de är säkert med och utvecklar glNext. Båda har ett stort intresse av ett API som utnyttjar deras GPU till max på alla plattformar.
När det gäller konkurrenten DX12 så kommer den med Microsofts bagage. Man måste uppgradera till Windows 10 för att få DX12, och det finns bara på Windows. glNext kommer finnas på Windows, Linux, mobila enheter m.m. Det hittas hål i prestandan, som täpps till men då måste man uppgradera operativet och inte bara få en ny version av API:et. Jag är rätt säker på att glNext kommer att fungera lika bra på Windows 7 som på Windows 10.
I Valves egna ord:
glnext is shaping up to be amazing
> glnext will have the expected features and control of a modern API
> And the portability story of OpenGL
> OpenGL is already a critically important component of SteamOS - We fully anticipate that glnext will continue this tradition.
Nedanför två slides som kort förklarar lite kort om glNext