Cd rom driver ms dos problem

Permalänk

Cd rom driver ms dos problem

Hej

Har en AST Advantage 7302 som jag ska installera windows 98 på som tänkt. Men jag har win 98 på skiva och då måste ju man installera cd rom drivers till dos. Jag har sys filen alltså själva drivrutinsfilen. Men jag googlade på en guide hur man kunde installera den manuellt via autoexec.bat o config.sys. Jag skrev allt som guiden sa och anpassade det till egna cdrommen. Men så händer detta:

Vad är det där för tecken ? Och ja till ni som undrar vrf jag inte har oak driver är föratt den inte supportera min cd läsare, så jag fick ladda ner originala driver. Fick köra F8 för att inte ladda cd rom drivern så man kommer in i dos igen.
Här kommer det jag har skrivit in i system filerna:

Config.sys:
DEVICEHIGH=C:\TSY\TSYCDROM.SYS /D:mscd001
LASTDRIVE=Z

Autoexec.bat:
LH C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /I:D

Hoppas nån kan hjälpa mig.

P.S den är inkopplad på Secondary

Permalänk
Medlem

Om det är en Windows 98 skiva du har bootar du ju bara upp med den!
Då kommer ju installationen igång. Själva booten från CD-rom är ju något som sköta ifrån BIOS-inställningarna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Här kanske du kan hitta nåt användbart:

https://winworldpc.com/library/
https://winworldpc.com/library/floppy-images
http://www.allbootdisks.com/download/iso.html
http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-98-f...

Bootar man inte upp från windows 98 start diskett och formaterar för att sen växla till cd-rom för att fortsätta med installationen av windows 98? Kanske det du gör. Kan du inte få tag på nån annan cd-rom som kanske fungerar till äldre os?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om det är en Windows 98 skiva du har bootar du ju bara upp med den!
Då kommer ju installationen igång. Själva booten från CD-rom är ju något som sköta ifrån BIOS-inställningarna.

Boot från CD är nog optimistiskt på gamla reliker

Ett sätt när inget annat fungerar är att föra över installationen med seriekabel till disken och installera från hdd direkt, har gjort flera gånger..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Boot från CD är nog optimistiskt på gamla reliker

Ett sätt när inget annat fungerar är att föra över installationen med seriekabel till disken och installera från hdd direkt, har gjort flera gånger..

Nu är det dock en Pentium 1 på 120 MHz...
Borde inte vara några problem att boota en CD-ROM på den tycker jag.

Förövringt kan jag rekomendera att kolla här:

http://www.allbootdisks.com/download/iso.html

Där finns det bootdisketter som borde fungera om nu trådskaparen har disketter och fungerande diskettstation.
Annars få över filerna från själva IMG-filerna (är ju bara att moutna med valfritt program (i Windows 10 fungerar det direkt)) till hårddisken och där confa så han får igång CD-ROMen i DOS.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt:

Kanske är jag som minns fel, men kommer ihåg det som att boot från cd-rom inte alls var så självklart på den tiden

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

P.S den är inkopplad på Secondary

Har du något mer på IDE-kabeln än bara CD-ROMen?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Knashatt:

Kanske är jag som minns fel, men kommer ihåg det som att boot från cd-rom inte alls var så självklart på den tiden

Kan även jag har fel. Mycket möjligt att det var problem med det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Sen är det tyvärr inte helt ovanligt med trasiga optiska läsare

Dock kanske TS borde kolla drivrutinen och vilka växlar du kan ange när du läser in den i config.sys, om det finns växlar som vore lämpliga att prova i den aktuella datorn.
Kanske också är värt att inte läsa in den i höga minnet utan att prova med det låga först.

Åtgärder som inte kostar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Knashatt:

Kanske är jag som minns fel, men kommer ihåg det som att boot från cd-rom inte alls var så självklart på den tiden

Nä, det var det inte. Min gamla P2:a (Asus P2B, 440BX-chipset) var den första dator jag hade som klarade det. P1:an jag hade innan (minns inte moderkortets modell, 430VX-chipset) klarade det inte. Eltoritospecen kom väl där nånstans i mitten av 90-talet.

----

Min metod från den tiden var - som redan avhandlats i tråden - att formatera disken till önskat filsystem, om man inte hade flera partitioner på den, kopiera över installationsskivan, och sedan boota från en bootfloppy med cdromstöd. Det finns säkert någon bootdiskimage som går att använda på http://www.bootdisk.com/.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Om du kan boota från dos ( även Windows 95/98 bootar från dos ) räcker det att systemformatera partitionen och att den är gjord startbar i fdisk för att man skall kunna starta installationen från katalogen med installationsfilerna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@kaput:

Om du kan boota från dos ( även Windows 95/98 bootar från dos ) räcker det att systemformatera partitionen och att den är gjord startbar i fdisk för att man skall kunna starta installationen från katalogen med installationsfilerna.

Ah, såklart! Får läge att testa ganska snart, har lyckats lägga rabarber på ett par gamla Pentium-häckar som tillsammans har delar till en typ perfekt Socket7-retroburk. Trycka i disken i den befintliga W98-burken, formatera, kopiera över filerna, och sedan ösa loss. Skönt att slippa klabba med att koppla in floppydrive tillfälligt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!