Athlon 760K överhettar ibland efter snabb överklockning

Permalänk
Medlem

Athlon 760K överhettar ibland efter snabb överklockning

Jag överklockade min CPU snabbt en dag, utan att göra alla tester som tar timmar, för att få en bra OC... men den överhettar ibland.

CPU-Z info:
http://valid.x86.fr/bd4mxx

För det mesta funkar datorn bra, men i vissa spel, eller med vissa inställningar, överhettar den snabbt. Det kan gå från stabilt till överhettat på mindre än fem minuter. Datorn startar om, och när jag är inne på skrivbordet igen och kollar upp tempen är den uppe i typ 85 grader.

Hur kan jag göra för att få en stabil överklockning utan att den överhettar så galet?

Chassit är en billig liten sak (midi-tower), men har okej kylning. CPU-kylaren är Cooler Master Hyper 212 Evo. Tempen just nu (idle i 10 minuter) är 65-70 grader.

Permalänk
Medlem

låter grymt högt för att vara idle temp, är kylpasta och kylare monterad på rätt sätt ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@Hìthae: låter inte som kylaren har full kontakt, har själv haft 212 evo på en 8350 och jag såg då knappt 75 grader

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@htbtoma:

Ja, det är de. Det var längesen nu jag installerade kylaren, men jag tror inte att det ska vara ett problem. Jag tror att det är något med volten.

Permalänk
Medlem

@truedesire: Jag vet inte, jag tvivlar på att det är kylaren. Datorn var helt hundra innan överklockningen. Är en vcore på 1.404 okej i idle? Det finns väl inget sätt att kolla så att kylaren verkligen sitter bra utan att ominstallera den, eller hur?

Permalänk
Entusiast

1.39V är helt OK på spänningsfronten, Hyper212 ska inte ha så stora problem med det.
Jag säger som ovanstående, montera om kylaren med ny fräsch kylarpasta.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

@Hìthae: körde med offset volt när jag klockade min 7850K, tror den låg på 1.4XXV när den var i load.
det kan ha blivit så att kylaren är "tippad" och därmed kyler inte så effektivt. lossa skruvarna och dra åt sen igen pastan gör varken bu eller bä oavsett märke, så länge du har någon pasta där så ska det inte vara hela världen, det är mer monteringen som gör sitt. om du har gammal pasta och vill byta kör i vind, annars ta tandkräm några dagar

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2