Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Dsp:s där inte själv kan gå in och justera är sällan något bra, enligt min erfarenhet.
Där är en Pc ett långt bättre verktyg och även en förbaskat bra källa.
Med Rew för mätning och lämplig peq kommer man otroligt långt idag.
Rew i sig är något jag verkligen kan rekomendera!

Ja visst finns det nackdelar det råder det inget tvivel om. Själv har ja "löst" problemet genom att använda reciverns Peq för att höja där ja jag personligen vill ha lite extra.
Dock måste ja nog säga att det finns en hel del nackdelar med rew med. Kostar en hel del pengar att komma igång samt har man en fru,barn i huset som nyttjar systemet och bara vill att saker skall fungera är detta knappast en tio i top lösning ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja visst finns det nackdelar det råder det inget tvivel om. Själv har ja "löst" problemet genom att använda reciverns Peq för att höja där ja jag personligen vill ha lite extra.
Dock måste ja nog säga att det finns en hel del nackdelar med rew med. Kostar en hel del pengar att komma igång samt har man en fru,barn i huset som nyttjar systemet och bara vill att saker skall fungera är detta knappast en tio i top lösning ;/

Rew kostar inget, det är ett gratisprogram för uppmätning, det som kostar är en mätmikrofon fast det handlar inte om några stora summor. Du kan till o med använda XTZ:as i nödfall.

Beroende på hur många band recivern har så kan man komma riktigt långt.
Kan inte bli mycket enklare än så
Tyvärr är det dåligt med Bra hårdvara förutom det en reciver klarar, en Pc är absolut det bästa men då blir handhavandet därefter.

Hojta om du behöver hjälp/tips ang Rew

*edit*
Hur upplevde du skillnaden att gå från 2 till en sub?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Rew kostar inget, det är ett gratisprogram för uppmätning, det som kostar är en mätmikrofon fast det handlar inte om några stora summor. Du kan till o med använda XTZ:as i nödfall.

Beroende på hur många band recivern har så kan man komma riktigt långt.
Kan inte bli mycket enklare än så
Tyvärr är det dåligt med Bra hårdvara förutom det en reciver klarar, en Pc är absolut det bästa men då blir handhavandet därefter.

Hojta om du behöver hjälp/tips ang Rew

*edit*
Hur upplevde du skillnaden att gå från 2 till en sub?

Ja programvaran är gratis. Dock behöver man extra ljudkort också.
Men som sagt. Allt fipplade som kommer med att pcn inte är igång, programmet inte aktivt m.m m.m som kommer med på köpet är jag inte intressant av. Det fanns en tid då jag tyckte det var kul. Idag vill jag konfigurera och sedan "glömma bort" sakerna o låta dem göra jobbet.

Att gå från 2 till en 1 har jag inte märkt av speciellt mycket. Den nya subben så extremt mycket kraftfullare i både ljudtryck och i djup att den enkelt ersätter båda 2. Under 30hz är det riktigt bra drag i numera. Mycket musik/film låter väldigt annorlunda nu. Mycket ljudinformation som helt enkelt inte kommit fram på samma sätt förut. Hade också problem med placeringen av den ena förut. Det skilde nästan 9db mellan dem och jag kunde inte placera den annorlunda utan att frun skulle bli sur.
Största skillnaden ja märkt är att gå från ett 2 kanals slutsteg till det inbyggda i receivern. Trots att ja valde den största modellen är det en ENORM skillnad. Så ja letar just nu efter ett nytt steg att använda. Synd att ja sålde det gamla så här i efterhand, men ja vill ha 12v trigger för att det åter igen bara skall fungera vilket det saknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja programvaran är gratis. Dock behöver man extra ljudkort också.
Men som sagt. Allt fipplade som kommer med att pcn inte är igång, programmet inte aktivt m.m m.m som kommer med på köpet är jag inte intressant av. Det fanns en tid då jag tyckte det var kul. Idag vill jag konfigurera och sedan "glömma bort" sakerna o låta dem göra jobbet.

Att gå från 2 till en 1 har jag inte märkt av speciellt mycket. Den nya subben så extremt mycket kraftfullare i både ljudtryck och i djup att den enkelt ersätter båda 2. Under 30hz är det riktigt bra drag i numera. Mycket musik/film låter väldigt annorlunda nu. Mycket ljudinformation som helt enkelt inte kommit fram på samma sätt förut. Hade också problem med placeringen av den ena förut. Det skilde nästan 9db mellan dem och jag kunde inte placera den annorlunda utan att frun skulle bli sur.
Största skillnaden ja märkt är att gå från ett 2 kanals slutsteg till det inbyggda i receivern. Trots att ja valde den största modellen är det en ENORM skillnad. Så ja letar just nu efter ett nytt steg att använda. Synd att ja sålde det gamla så här i efterhand, men ja vill ha 12v trigger för att det åter igen bara skall fungera vilket det saknade.

Det räcker med att du har ett ljudkort med analog utgång så har du en Pc då har du redna ljudkortet, sen mäter du och justerar recivern. Du kan få upprepa proceduren innan det sitter.
När du ändå är igång kan du justera in systemet för Referensnivå, om det klarar det dvs.
Efter det behöver du varken Pc:n eller Rew något mer.

Utan Rew hade jag aldrig själv kunnat nå det resultatet jag har här hemma. Visst kan man justera med öra men när man kan se vart problemen ligger o vad som verkligen sker när man ändrar är ovärdeligt.
Sen arbetar jag mycket med akustik med men det är en annan sak.

Det är ju lite storleksskillnad mellan subarna
Kan man inte placera ut 2 eller fler subar på rätt ställe då kan man lika gärna Go Big!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Gjort lite uppgradering på senare tid.
Bytte mina 2st Velodyne SPL 1200-Ultra mot en SVS PB13-Ultra.
http://i.imgur.com/cD5ejsp.jpg

Till den hämtade ja hem en Antimode.
Huruvida denna får stanna i mitt system återstår att se.
Den gör absolut skillnad men frågan är om det i mitt system verkligen är värt investeringen. Klart mindre skillnad än vad jag läst många tycker den ger.
https://i.imgur.com/Izi1TfC.jpg

Sedan hade CDON tokrea i något dygn så jag slog till på en Yamaha RX A3050.
http://i.imgur.com/Bdcq2kU.jpg

Nu saknas bara ett par nya surroundhögtalare extra för att kunna köra Dolby atmos och DTS X. Men det får komma om någon måna eller så.

Fin SVS Har en likadan, verkligen en kapabel sub! Har också testat Antimoden, mätt dess inverkan med XTZ och den gav ju helt spikrak rumsrespons ända ner till bottnen. Lär nog bli en sådan framöver.

Permalänk
Inaktiv

Hemmabygge är det enda som spelas hos mig. Vinner inga stilpoäng för tillfället, någon dag ska det på pianolack. Riktigt fina 5.5" element, diskanterna kanske byts senare. (Båda från scanspeak). Dessa delas med ett aktivt digitalt delningsfilter.

Mitt hopkok till förstärkare & HTPC. Dator, delningsfilter, två stärkare, raspberry PI som startar hela mojängen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superd0nken:

Fin SVS Har en likadan, verkligen en kapabel sub! Har också testat Antimoden, mätt dess inverkan med XTZ och den gav ju helt spikrak rumsrespons ända ner till bottnen. Lär nog bli en sådan framöver.

Lämnade faktiskt tillbaka min antimode. Tyckte inte den gjorde mycket skillnad faktiskt. Sedan störde det mig att den inte hade 12v trigger eller auto on.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Lämnade faktiskt tillbaka min antimode. Tyckte inte den gjorde mycket skillnad faktiskt. Sedan störde det mig att den inte hade 12v trigger eller auto on.

Kanske hade du en bra rumsrespons redan? Jag får ut massor av output i mitt rum men har lite peakar och dalar ovan 50hz. Inget jag störs av under filmvisning men mätningar visade på det. Upplevde att Antimoden gav en "tajtare" basåtergivning och som sagt flätade den ut basen helt och hållet. Rak linje från 16-250hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superd0nken:

Kanske hade du en bra rumsrespons redan? Jag får ut massor av output i mitt rum men har lite peakar och dalar ovan 50hz. Inget jag störs av under filmvisning men mätningar visade på det. Upplevde att Antimoden gav en "tajtare" basåtergivning och som sagt flätade den ut basen helt och hållet. Rak linje från 16-250hz.

Nja. Kan väl säga att jag också märkte att antimoden sänkte 50-60hz bandet en hel del. Dock är det mycket musik som absolut inte mår dåligt av att ha några db extra just där. Just därför ja sedan lämnade tillbaka den. Vill helt enkelt ha valmöjligheten att spela musik/film som jag vill. Skall fundera på någon annan lösning till det där.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Hojta om du behöver hjälp/tips ang Rew

Hejsan, jag har velat få igång rew ett tag men har inte hittat någon bra info. Jag har ingen mätmikrofon, och då undrar jag om man kan använda sin webcam mic eller headset mic, funkar inte det så undrar jag om det finns någon billig mätmikrofon som man bör skaffa? Har du någon fin guide eller video får du gärna länka eller bara skriva hur man börjar mäta och allt det där

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem

Fick precis mitt hörlursställ. Känns som jag nu nått mitt end game.

Objective DAC > Bottlehead crack + speedball upgrade > HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

http://oi60.tinypic.com/257eoug.jpg

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Är det Pro-ject RPM 1 skivspelaren du har där? Har kikat lite på den själv och tänkte höra vad du tycker om den?

Finns tyvärr inte allt för många rescensioner från användare

Permalänk
Medlem

Äntligen blivit ägare till ett par Klipsch högtalare. Bodde i lägenhet innan och då var det inte att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yupa:

Äntligen blivit ägare till ett par Klipsch högtalare. Bodde i lägenhet innan och då var det inte att tänka på.
https://imgi.se/i/Klipch.jpg

Stiligt! Grattis!

Permalänk
Proffsmobbare

Uppgraderade anläggningen med en Pro-Ject Speed Box S.

Permalänk
Medlem

@Yupa:

Man kan ha så fast man bor i lägenhet

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

@Tauri:

Haha ja men då får man ha snälla och döva grannar

Permalänk

Finns väl risk att jag blir utskrattad nu, men men.

Monitor Audio Radius 90 drivs av en SMSL sa98e.

Duger för mig i alla fall, dock så är basen aningen tunn

Edit: Ursäkta för potatisbilden

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

@Wille1504: Spelar väl inte någon roll vad andra tycker, huvudsaken är ju faktiskt att du själv trivs...

Måste säga att jag saknar moralkakorna som alltid fanns i gamla goa He-Man och många andra tecknade serier.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Proffsmobbare

Håller med @backspace, det absolut viktigaste är att man själv är nöjd. Väldigt fin installation, Wille!

Hittar ingen vinyltråd här på Swec, så postar vidare..

Det trillande in en Ortofon 2M Blue igår, vilken skönhet!

En av många nya plattor, Ben Howard - Every Kingdom.

Permalänk
Medlem

Biostugan - nya grejer

Nu har det hänt lite nere i biostugan.

Quadral Aurum Montan VII fronthögtalare
Canton Vento 805 CM Center
Kef iQ3 surrar

Onkyo TX-NR905 Receiver
Yamaha CDX1060 CD-spelare (Gammal men bra ljud analogt ut, byggd som en tankvagn)
Sony BDP-S350 Blurayspelare
BenQ W1200 projje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Håller med @backspace, det absolut viktigaste är att man själv är nöjd. Väldigt fin installation, Wille!

Hittar ingen vinyltråd här på Swec, så postar vidare..

Det trillande in en Ortofon 2M Blue igår, vilken skönhet!

http://oi66.tinypic.com/2ueka2r.jpg

En av många nya plattor, Ben Howard - Every Kingdom.

http://oi67.tinypic.com/2641jb9.jpg

Uppgraderade du från en 2M Red?
Nöjd med 2M Blue?

Jag är själv sugen på en 2M Blue till min Technics SL 1210 MK2.
Jag har även tittat på 2M Bronze, men jag tror den är lite overkill för en sl-1210:a, (som i grund och botten är DJ- spelare)

Permalänk
Medlem

Min lilla hörna:

Högtalarna är DIY. Svart MDF, riktigt kul material. Det är färgat svart rätt igenom.
Elementen är Alpair CHR-70 från http://www.markaudio.com/. Ritningar och beräkningar från http://www.diyaudio.com/.
Var sugen på fullrange och jag måste säga att jag är otroligt nöjd. Min subjektiva uppfattning är att det låter riktigt bra (inte mätt något).

Ni får hålla tillgodo med lite halvtrista bilder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av raxxor:

Uppgraderade du från en 2M Red?
Nöjd med 2M Blue?

Jag är själv sugen på en 2M Blue till min Technics SL 1210 MK2.
Jag har även tittat på 2M Bronze, men jag tror den är lite overkill för en sl-1210:a, (som i grund och botten är DJ- spelare)

Är väldigt nöjd med 2M Blue än så länge, med bara några timmar speltid. Vågar inte påstå att den är bättre än 2M Red innan jag fått hem min nålvåg och kalibrerat allt ordentligt, men den låter helt klart annorlunda. Personligen tycker jag att resultatet är mycket härligare nu.

En förhöjd nivå av klarhet och en känsla av kontroll.

Permalänk
Medlem

Har sålt mitt Kef system och kör 2.0.
Kan inte säga att jag saknar äggen för fem öre.

Mer bilder finns på minhembio.com/Linus82

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXcluded:

Nu har det hänt lite nere i biostugan.

Quadral Aurum Montan VII fronthögtalare
Canton Vento 805 CM Center
Kef iQ3 surrar

Onkyo TX-NR905 Receiver
Yamaha CDX1060 CD-spelare (Gammal men bra ljud analogt ut, byggd som en tankvagn)
Sony BDP-S350 Blurayspelare
BenQ W1200 projje

http://i28.photobucket.com/albums/c214/HWX_eXcluded/mancave/front2_zpsdstvcqxi.jpg

Frontarna ser riktigt intressanta ut! Måste googla... Berätta gärna lite om dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Min lilla hörna:
http://i.imgur.com/EkgmCKU.jpg

Högtalarna är DIY. Svart MDF, riktigt kul material. Det är färgat svart rätt igenom.
Elementen är Alpair CHR-70 från http://www.markaudio.com/. Ritningar och beräkningar från http://www.diyaudio.com/.
Var sugen på fullrange och jag måste säga att jag är otroligt nöjd. Min subjektiva uppfattning är att det låter riktigt bra (inte mätt något).
http://i.imgur.com/5lJlbND.jpg

Ni får hålla tillgodo med lite halvtrista bilder.

De ser helt fantastiska ut - bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Frontarna ser riktigt intressanta ut! Måste googla... Berätta gärna lite om dem

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du är intresserad! Quadral är ett tyskt märke och deras toppserie heter Aurum. De ger ett riktigt bra ljud för pengarna, och kan lätt jämföras med högtalare som är dyrare. De gör sina egna element, woofers i en legering av aluminium, titan och magnesium som är väldigt lätta och samtidigt formstabila. De högtalarna jag har har en luftig karaktär men med potent hydda, rappa och är perfekt till moderna högupplösta ljudformat. De är bestyckade med banddiskanter, mellanregister på 135mm och baselement på 260mm (cirka 10"). Basen är en speciell historia i dessa, insjukna en bit in i en sk tryckkammare, samt portad neråt mot golvet. De går väldigt lågt 25hz roll off och taktfast med min Onkyo tx-nr905, men har potential att låta ännu bättre med mer pulver i förstärkeriet (har hört dem med Yamaha z11) kortfattat är jag sjukt nöjd, fick dem för ett bra pris och kommer nog inte köpa bättre högtalare på väldans länge, om någonsin (hoppas de lever länge) de gick loss på runt 50k om man köpte direkt från Tyskland, över 80k här i Sverige (vansinne vilka påslag butiker gör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

De ser helt fantastiska ut - bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för den snälla kommentaren!
Valchromat heter materialet kom jag på, bättre bild på vad det är för finish: http://www.umeatrateknik.se/images/Galleri/Mobler/Media/Tvban... man kan olja/vaxa men jag lät det vara. Ser lite ut som sten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Proffsmobbare

Today was a good day! Tyvärr får jag bara behålla två par, det tredje åker iväg till farsgubben.

Boston Acoustics A26
Q Acoustics 2020i
Dali Lektor 2