Microsoft Surface Pro 4 och Surface Book

Permalänk
Medlem

@stimy09: Jag använder mDP till DVI adapter och sen DVI - DVI kabel resten av biten. Var köpte du din kabel, så ska jag testa köpa en sådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@stimy09: Jag använder mDP till DVI adapter och sen DVI - DVI kabel resten av biten. Var köpte du din kabel, så ska jag testa köpa en sådan.

Det är EXAKT denna: https://www.dustin.se/product/5010383311/displayport-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

aj surt hoppas du får den innan jul åtminstone! beställde du genom företaget eller?

15 oktober! och beställningen gjorde våran dataleverantör på jobbet som beställde den direkt från Microsoft store? (gissar jag)
Jag har dock fastna lite i windows 10 träsket nu för jag "tröst köpte" en Lumia 950 xl, gick från en note 4 och det känns rätt bra hittills lumian har grymt mycket bättre täckning samt batteritid än så länge

Permalänk
Medlem

Hej hej är det någon som köpt type cover 4? Är enter-tangenten normal och inte den vansinniga smala varianten som nordamerikaner gillar. Alla pressbilder är bara för amerikansk layout. Type cover 3 hade riktig enter så det vore väl konstigt om 4:an inte har det.

Permalänk
Medlem

Jag beställde m3-versionen igår! Jag har inte fått den än men är nojjig över att den kommer ha för mycket backlight bleed. Ni som har nivåer ni bedömer låga eller obefintliga, har ni lust att visa hur era ser ut genom att fota en svart bild med 100% ljusstyrka. Vore mycket tacksam, så har man nåt att jämföra mot.

Personligen förstår jag inte varför inte skräptekniken LCD överges i sådana här enheter. Dom kunde ju åtminstone ge en alternativet. Så mycket dyrare kan det väl inte bli med OLED? Samsungs skärmar i både galaxy S5 och S6 samt tablet S-serien har ju för varje generation prisats av displaymate som bästa skärmarna. Själv skulle jag glatt lägga en tusing extra för en surface med OLED.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på röda type cover (nordisk)?
Behöver hitta mig en senast 20 januari

Permalänk
Medlem

Hej! Jag beställde en Surface pro 4 med i5 8gb 256gb hos elgiganten den 10/12 (samma kväll de hade 15% rabatt fram tills midnatt.) Har inte fått den ännu och den skulle tidigast komma in i lager 29/12 men fick tidigare ett meddelande om att den skickats idag villket är en trevlig överraskning!

Nu undrar jag finns det fördelar att köpa via microsoft? Lägger gärna till några kronor och köper från dom med studentrabatt om det finns fördelar. Vet att jag kan testa den i 30 dagar via microsoft och skicka tillbaka den om jag är missnöjd.
Undrar också om någon vet hur det går till med garantiärenden gällande surface hos elgiganten har de nåt avtal med Microsoft att de skickar den till dom och reparerar/byter ut eller skickar elgiganten till de verkstader de vanligtvis använder sig av när deras elektronik strular? Jag vill ju inte att någon "obehörig" ska pilla i min platta utan att det såklart då är en microsoft surface tekniker som gör det jobbet.

Tack för svar!
Återkommer med synpunkter när jag testat den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej är det någon som köpt type cover 4? Är enter-tangenten normal och inte den vansinniga smala varianten som nordamerikaner gillar. Alla pressbilder är bara för amerikansk layout. Type cover 3 hade riktig enter så det vore väl konstigt om 4:an inte har det.

Det är stor enterknapp på det nordiska tangentbordet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Hej! Jag beställde en Surface pro 4 med i5 8gb 256gb hos elgiganten den 10/12 (samma kväll de hade 15% rabatt fram tills midnatt.) Har inte fått den ännu och den skulle tidigast komma in i lager 29/12 men fick tidigare ett meddelande om att den skickats idag villket är en trevlig överraskning!

Nu undrar jag finns det fördelar att köpa via microsoft? Lägger gärna till några kronor och köper från dom med studentrabatt om det finns fördelar. Vet att jag kan testa den i 30 dagar via microsoft och skicka tillbaka den om jag är missnöjd.
Undrar också om någon vet hur det går till med garantiärenden gällande surface hos elgiganten har de nåt avtal med Microsoft att de skickar den till dom och reparerar/byter ut eller skickar elgiganten till de verkstader de vanligtvis använder sig av när deras elektronik strular? Jag vill ju inte att någon "obehörig" ska pilla i min platta utan att det såklart då är en microsoft surface tekniker som gör det jobbet.

Tack för svar!
Återkommer med synpunkter när jag testat den!

Skickades från m.sweclockers.com

Fan så SP4 va med på den kampanjen, missade för jag var upptagen hela kvällen och när jag kom ihåg det var klockan över midnatt, 15% var bra. Studentrabatten är ju bara på 10% väl? Iaf för billigaste modellen. Det är många som verkar störa sig på att Microsoft använder UPS (enligt omdömen på prisjakt för microsoft store). Jag tror den enda fördelen med att köpa från microsoft är just de 30 dagarna, fast elgiganten har också 30 dagar, förlängt till 24e januari nu i jultider. Elgiganten är av egen erfarenhet extremt långsamma på servicehantering. Jag hade en process med en projektor för nåt år sen och den skickade dom till Sanyo's partner. Den var inne tre gånger och varje gång tog det över en månad innan jag kunde hämta den. Men jag tror inte Microsoft skulle va bättre. UPS ska ju tydligen va omständliga, och behöver du nyttja garantin lär du få skicka den till nåt annat land, bara det tar ju extra tid.

Permalänk
Medlem

Ska försöka svara på en del av era frågor!
1. Gällande tangentbord så är den ett måste och extremt bra/skön. Många butiker har den o du kan köpa o testa. Öppetköp gäller
2. Bleeding..finns tyvärr på alla..en del värre än andra så klart..denna har en Samsung skärm men lcd. Ja har lite på min. Men inget ja stör mig av o sätter sällan 100%styrka på

3. Garanti microsoft vs elgiganten. Microsoft vinner där enligt omdömme ja läst ä. Dessutom har dem 2 år. Dock lär det gälla överallt. Ups har fått dåligt omdöme. Men i sthkm har jag använt dem länge utan problem.

Slutligen säger jag F.uk u elgiganten för att ni har skickat ut till en del när ni inte skicka till mig o dessutom inte ens erbjöd 1 kr i kompensation. Dem har inte ens svarat på mina mail. O ja har ändå skrivit ett med en trevlig ton.
(Ursäkta mitt gnällande, men ja måste ta ut min ilska nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

2. Bleeding..finns tyvärr på alla..en del värre än andra så klart..denna har en Samsung skärm men lcd. Ja har lite på min. Men inget ja stör mig av o sätter sällan 100%styrka på

Skickades från m.sweclockers.com

Att alla ska ha bleeing känner jag inte till. Har min det så åker den tyvärr tillbaka.

Skrivet av 3kgt:

3. Garanti microsoft vs elgiganten. Microsoft vinner där enligt omdömme ja läst ä. Dessutom har dem 2 år. Dock lär det gälla överallt. Ups har fått dåligt omdöme. Men i sthkm har jag använt dem länge utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde inte hitta något angående 2 års garanti på elgigantens hemsida. Ska kolla upp detta med dom för att vara på säkra sidan.

Skrivet av 3kgt:

Slutligen säger jag F.uk u elgiganten för att ni har skickat ut till en del när ni inte skicka till mig o dessutom inte ens erbjöd 1 kr i kompensation. Dem har inte ens svarat på mina mail. O ja har ändå skrivit ett med en trevlig ton.
(Ursäkta mitt gnällande, men ja måste ta ut min ilska nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt att höra! Fanns någon annan i tråden som också var med om detta men efter lite tjaffs skulle han få köpa för samma pris i butik!
Jag börjar däremot bli lite orolig att den sp4 de skickat till mig är en använd en som någon retunerat. Eftersom den skulle kommit in på lager den 29 tidigast.. elgiganten är ju mer eller mindre kända för att sälja använda produkter som nya utan köparens vetskap. Men man hoppas ju på det bästa trots att oron ändå finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Att alla ska ha bleeing känner jag inte till. Har min det så åker den tyvärr tillbaka.

Kunde inte hitta något angående 2 års garanti på elgigantens hemsida. Ska kolla upp detta med dom för att vara på säkra sidan.

Tråkigt att höra! Fanns någon annan i tråden som också var med om detta men efter lite tjaffs skulle han få köpa för samma pris i butik!
Jag börjar däremot bli lite orolig att den sp4 de skickat till mig är en använd en som någon retunerat. Eftersom den skulle kommit in på lager den 29 tidigast.. elgiganten är ju mer eller mindre kända för att sälja använda produkter som nya utan köparens vetskap. Men man hoppas ju på det bästa trots att oron ändå finns där.

Önskar att jag kunde säga att Alla har inte det. Men vad jag läst på flera ämnen på t.ex reddit så finns ingen som inte har nåt. Ser kan en del få det lite senare efter användning! Exempelvis min.
Jag hade enbart under kameran vid köp, men efter en 2-3 dagar så kom lite på nedre sidan med. Kan ha med att man lyfter plattan och pressar på skärmen så förekommer det! "Min egen teori"
Nu har jag en Samsung 55 Tv Serie 8 2014. Denna har tyvärr bleeding med, och min äldre 2011 Serie 8 som kostade mig 32000 hade också bleeding som dessutom ökade en liten del med åldern. Vet tyvärr ej om dem är LCD eller Oled skärmar.

Min Note 3 och 4 har Ingen bleeding vad jag ser, och en Grym svärta i jämförelse med min Nexus 7 2gen LCD som har sämre svärta och bleeding! Dock är den mera ljusstark :S
Slutändan är skärmen på SP4 Otroligt fin! Och du lär nog köra mest med 25-50% ljusstyrka för det mesta! Ökar sjä till 100 endast vid spel och film.
Microsoft ger 2 års garanti som vad jag förstår gäller överallt! Men jag tror att Microsoft är snabbare på garanti ärende och service än vad andra butiker är, spec elgiganten som i min erfanrhet är sega på service.

Vore riktigt tråkigt och betala fullpris för en ny produkt och få en ikke "oskuld" vara lol
Hoppas ni får en Ny.
Själv har jag flera plattor, datorer och mycket jobb + barn nu så har knappst ens tid och använda SP4an.. Nu skriver jag på en htpc som är det jag använder mest i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Önskar att jag kunde säga att Alla har inte det. Men vad jag läst på flera ämnen på t.ex reddit så finns ingen som inte har nåt. Ser kan en del få det lite senare efter användning! Exempelvis min.
Jag hade enbart under kameran vid köp, men efter en 2-3 dagar så kom lite på nedre sidan med. Kan ha med att man lyfter plattan och pressar på skärmen så förekommer det! "Min egen teori"
Nu har jag en Samsung 55 Tv Serie 8 2014. Denna har tyvärr bleeding med, och min äldre 2011 Serie 8 som kostade mig 32000 hade också bleeding som dessutom ökade en liten del med åldern. Vet tyvärr ej om dem är LCD eller Oled skärmar.

Min Note 3 och 4 har Ingen bleeding vad jag ser, och en Grym svärta i jämförelse med min Nexus 7 2gen LCD som har sämre svärta och bleeding! Dock är den mera ljusstark :S
Slutändan är skärmen på SP4 Otroligt fin! Och du lär nog köra mest med 25-50% ljusstyrka för det mesta! Ökar sjä till 100 endast vid spel och film.
Microsoft ger 2 års garanti som vad jag förstår gäller överallt! Men jag tror att Microsoft är snabbare på garanti ärende och service än vad andra butiker är, spec elgiganten som i min erfanrhet är sega på service.

Vore riktigt tråkigt och betala fullpris för en ny produkt och få en ikke "oskuld" vara lol
Hoppas ni får en Ny.
Själv har jag flera plattor, datorer och mycket jobb + barn nu så har knappst ens tid och använda SP4an.. Nu skriver jag på en htpc som är det jag använder mest i vardagen.

Dina tvs är LCD. Bleed drabbar bara denna undermåliga teknologi. Jag har dock fått känslan av att tunnare skärmkanter över åren lett till ökad frekvens bleed. Sen som du säger att det ökar med tiden, jag tror det har med att limmet släpper. OLED blöder aldrig pga att skärmen inte är bakbelyst, dvs inget ljus kan läcka ut vid sidorna. Plasma gör det inte heller men säljs ju inte längre. OLED av dålig kvalitet har lite av samma problem som plasma hade i början, inbränningar fr a. Men Samsung har ju sen 2-3 år de bästa mobil-skärmarna enligt experter och de är alla OLED. SP4-skärmen har förvisso fått riktigt bra kritik också. Synd att det ska behöva va ett sånt lotteri när man köper enheter med LCD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft min SP4 sen i onsdags. Mitt ex har backlight bleed i form av ett par diffusa punkter vid nedre kanten, men dessa är så svaga att det inte är något jag märker av vid vanlig användning. Jag förbeställde från Microsoftstore och borde fått den levererad till 10e dec, men UPS lyckades tappa bort den i 6 dagar i sin egen omlastningsterminal i järfälla.
Men som sagt, är jättenöjd med produkten än så länge

Visa signatur

cpu Intel Core i7 2600K@4,5GHz |mb Asus P8Z68V-Pro |gfx MSI GTX980 |ram Corsair Vengeance 4x4Gb |psu EVGA G2 750W |ssd 120Gb Corsair ForceGT hdd 700Gb Seagate|case CM Stacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelvak:

Har haft min SP4 sen i onsdags. Mitt ex har backlight bleed i form av ett par diffusa punkter vid nedre kanten, men dessa är så svaga att det inte är något jag märker av vid vanlig användning. Jag förbeställde från Microsoftstore och borde fått den levererad till 10e dec, men UPS lyckades tappa bort den i 6 dagar i sin egen omlastningsterminal i järfälla.
Men som sagt, är jättenöjd med produkten än så länge

Kul att du är nöjd. Nu är ju detta kanske inte vanlig användning för dig, inte för mig heller, men om du sätter på en film i anamorfiskt format, dvs när det är väldigt stora svarta remsor över och under bilden, och du kör säg 75% ljusstyrka, syns bleedingen då? Det är just i detta scenario som jag absolut inte vill se bleeding. Jag kommer själv heller inte märka av bleeding i 95% av mitt användande, men de gånger jag vill se på film/serier om jag t ex är bortrest så kommer det göra mig deprimerad och arg varenda gång jag ser det.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min igår. Bleed var helt ok men dessvärre sitter en pixel fast så den åker tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå till på en Surface när jag drar till singapore on 2 veckor, blir 15-20% billigare (beroende på om man kan fixa taxfree eller inte) men det blir såklart lite lurigt med garantier. MS support svarar lite olika vad som gäller,beroende på vem man frågar.

För att minimera risken för att det blir några garantiärenden så kommer jag såklart att undersöka den extra noga i affären. Har ni några tips på vilka hårdvarufel man kan kolla efter?

Back bleed och döda pixlar har jag på min lista, även keyboard som "skrammlar" när man skakar på det har jag hört om. Något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Kul att du är nöjd. Nu är ju detta kanske inte vanlig användning för dig, inte för mig heller, men om du sätter på en film i anamorfiskt format, dvs när det är väldigt stora svarta remsor över och under bilden, och du kör säg 75% ljusstyrka, syns bleedingen då? Det är just i detta scenario som jag absolut inte vill se bleeding. Jag kommer själv heller inte märka av bleeding i 95% av mitt användande, men de gånger jag vill se på film/serier om jag t ex är bortrest så kommer det göra mig deprimerad och arg varenda gång jag ser det.

Testade och vid 75% ljusstyrka ser jag inget, vid 100% ser jag viss backlight bleed som punkter vid nedre kanten. Men det är inget som jag stör mig på.

Visa signatur

cpu Intel Core i7 2600K@4,5GHz |mb Asus P8Z68V-Pro |gfx MSI GTX980 |ram Corsair Vengeance 4x4Gb |psu EVGA G2 750W |ssd 120Gb Corsair ForceGT hdd 700Gb Seagate|case CM Stacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

För att minimera risken för att det blir några garantiärenden så kommer jag såklart att undersöka den extra noga i affären. Har ni några tips på vilka hårdvarufel man kan kolla efter?

Back bleed och döda pixlar har jag på min lista, även keyboard som "skrammlar" när man skakar på det har jag hört om. Något annat?

skulle tittat på:

front/bakkameran funkar utan problem
inga dead zones på skärmen där touch inte registreras
tryckkänsligheten med surface pennan
att högtalarna inte sprakar vid höga volymer (60+)
usb porten
ett SDXC kort för att testa om minneskortläsaren funkar
kickstand
3.5mm uttaget inte har oönskat brus med hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag tänkte slå till på en Surface när jag drar till singapore on 2 veckor, blir 15-20% billigare (beroende på om man kan fixa taxfree eller inte) men det blir såklart lite lurigt med garantier. MS support svarar lite olika vad som gäller,beroende på vem man frågar.

För att minimera risken för att det blir några garantiärenden så kommer jag såklart att undersöka den extra noga i affären. Har ni några tips på vilka hårdvarufel man kan kolla efter?

Back bleed och döda pixlar har jag på min lista, även keyboard som "skrammlar" när man skakar på det har jag hört om. Något annat?

Angående vad support säger, fråga svenska MS via facebook, dom brukar svara snabbt, och så får du det svart på vitt och kan hänvisa till det. Om du vill vara ännu säkrare så be dom maila informationen till dig. Var tydlig med att fråga om det dom säger verkligen är vad som gäller, man måste dubbelkolla allt som konsument. Jag skulle dock bli förvånad om du inte kan åberopa garanti/reklamation i Sverige via svenska MS.

Permalänk
Skrivet av olivia.m:

skulle tittat på:

front/bakkameran funkar utan problem
inga dead zones på skärmen där touch inte registreras
tryckkänsligheten med surface pennan
att högtalarna inte sprakar vid höga volymer (60+)
usb porten
ett SDXC kort för att testa om minneskortläsaren funkar
kickstand
3.5mm uttaget inte har oönskat brus med hörlurar

På min nya sticker glaset ut ovanför kanten på två ställen, kan vara värt att kolla på det också, vet inte om det stör mig tillräckligt för att jag ska orka skicka in den och hålla på igen, men om du ändå kollar kan du lika gärna kika efter det också.

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat/läst något om röda type-covern?

Permalänk
Medlem

Nu när kalle anka är slut har jag haft lite tid att testa datorn (i7), men jag har inte installerat några tunga program ännu, mest vardagsärenden.

*alla senaste uppdateringar installerade från windows update
*använder inte sleep utan har hibernate när jag stänger type cover

-lite light bleed vid Surface boot screen, men annars märker jag inte av den, även med 16:9 filmer eller liknande.
-räknade med att bli bästisar med fläktljudet men den är helt tyst när jag surfar med firefox eller kollar på youtube 1080p (korta ~5 min videoklipp). MPC med default enhanced video renderer, 1080p, fick avbryta efter 30 minuter men hörde inte heller fläkten. Fast å andra sidan beror det nog på vad för källmaterial jag använder.
-windows hello funkar för det mesta, hände nån gång att den misstog mig för en annan familjemedlem, vet inte hur det där gick till…
-har ett skärmskydd (tempered glass), funkar fortfarande bra med pennan, men sämre med fingrarna, så ingenting jag rekommenderar om du tafsar mycket på skärmen med fingertopparna
-batteritid - surfande 30% ljusstyrka, runt 5-6 timmar.
-spelar inte så mycket spel, men testade för skojs skull Final Fantasy XIV Heavensward Benchmark, allting på "low" eller "off" och 720p, power performance på balanced, fick runt 6981 i score, så enligt tabellen "Easily capable of running the game.." men batterin låg på 94% efter testet, man kanske behöver Surface Books AC adapter för att motverka det?

Är nog allt, vet inte direkt vad jag ska skriva om som andra inte redan nämnt, har inte heller haft så mycket tid att peta runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

Nu när kalle anka är slut har jag haft lite tid att testa datorn (i7), men jag har inte installerat några tunga program ännu, mest vardagsärenden.

*alla senaste uppdateringar installerade från windows update
*använder inte sleep utan har hibernate när jag stänger type cover

-lite light bleed vid Surface boot screen, men annars märker jag inte av den, även med 16:9 filmer eller liknande.
-räknade med att bli bästisar med fläktljudet men den är helt tyst när jag surfar med firefox eller kollar på youtube 1080p (korta ~5 min videoklipp). MPC med default enhanced video renderer, 1080p, fick avbryta efter 30 minuter men hörde inte heller fläkten. Fast å andra sidan beror det nog på vad för källmaterial jag använder.
-windows hello funkar för det mesta, hände nån gång att den misstog mig för en annan familjemedlem, vet inte hur det där gick till…
-har ett skärmskydd (tempered glass), funkar fortfarande bra med pennan, men sämre med fingrarna, så ingenting jag rekommenderar om du tafsar mycket på skärmen med fingertopparna
-batteritid - surfande 30% ljusstyrka, runt 5-6 timmar.
-spelar inte så mycket spel, men testade för skojs skull Final Fantasy XIV Heavensward Benchmark, allting på "low" eller "off" och 720p, power performance på balanced, fick runt 6981 i score, så enligt tabellen "Easily capable of running the game.." men batterin låg på 94% efter testet, man kanske behöver Surface Books AC adapter för att motverka det?

Är nog allt, vet inte direkt vad jag ska skriva om som andra inte redan nämnt, har inte heller haft så mycket tid att peta runt

låter bra! vilken spec hade din nu igen? var det i7 16gb 256gb? själv håller jag nu tummarna för att min kommer efter nyåret! IT hade tidigare fått svar från MS att den skulle komma 2'a januari, nu på lördag med andra ord, tror vad jag vill om det......

Permalänk
Medlem

Har någon av er testat att ha plattan Av i några dagar och starta igen och se om batteriet är "i samma procent"?
Jag har haft den av i 5-6 dagar nu. starta den nu, den var helt död. batteri 0%
Så den tjuvdrar batteri :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av morifade:

låter bra! vilken spec hade din nu igen? var det i7 16gb 256gb? själv håller jag nu tummarna för att min kommer efter nyåret! IT hade tidigare fått svar från MS att den skulle komma 2'a januari, nu på lördag med andra ord, tror vad jag vill om det......

Japp det stämmer i7/16/256 modellen. Haha jag som trodde att din skulle komma före eftersom ni beställde från Microsoft, nåja den som väntar på något gott...hoppas du blir nöjd med din!

Ploppade in ett sandisk microSDXC kort på 128GB (upp till 80MB/s read varianten), exFAT:

CrystalDiskMark 3.0.4 x64 (C) 2007-2015 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 88.331 MB/s
Sequential Write : 39.988 MB/s
Random Read 512KB : 63.906 MB/s
Random Write 512KB : 20.597 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 7.261 MB/s [ 1772.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 2.252 MB/s [ 549.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 7.988 MB/s [ 1950.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 2.245 MB/s [ 548.1 IOPS]

Test : 1000 MB [E: 0.0% (0.0/119.1 GB)] (x5)

Dold text

Filöverföringen (3GB video) låg runt 13-22mb/s.

Permalänk
Medlem

Haha nu kom den! har just hämtat upp den 😏
Återkommer med en uppdatering

Permalänk
Medlem

Jag chattade igår med MS svenska support (answer desk) och fick lite matnyttig info gällande garantier och hur dom hanterar det. Pixelfel är helt täckta av garanti, och backlight bleed får man byta för om man vill, hon skrev tom att "det ska ju egentligen inte finnas där alls" men de flesta är väl medvetna om att måttliga nivåer alltid förekommer.

Det jag tyckte var mest av intresse var deras returhantering. Man skapar ett returärende själv via myservice.surface.com. Sen har de två olika alternativ. För båda alternativen gäller att man enbart skickar in själva surfacen, inte i originalförpackning och utan tillbehör som laddare, penna etc. Man får inte tillbaka en fabriksfärsk enhet utan en från deras servicecenter, men jag själv tycker det är mer intressant med en icke-defekt inspekterad enhet istället för en som gått rätt från löpande bandet ner i kartong via en apatisk kvalitetskontroll (om man inte har medvind och får en felfri direkt).

Skillnaden mellan returalternativen är:
1. Man skickar in sin enhet, inväntar att den levereras, och får en ny skickad. "Processen tar mellan 5-8 arbetsdagar."
2. Jag citerar rakt av: "Ett belopp som motsvarar normalt butikspris inklusive moms reserveras på kontokortet, men ingen debitering sker. Det kan dock påverka ditt kontosaldo tills reservationen tas bort då vi kommer skicka en utbytesenhet till dig först. Använd förpackningsmaterialet från ersättningsenheten när du returnerar den trasiga enheten. Om din trasiga enhet inte returneras till Microsoft inom 15 dagar kommer vi att debitera normalt butikspris för en ny enhet. Processen tar mellan 3-5 arbetsdagar."

Det sista alternativet är bra på det sättet att man kan jämföra enhet 1 mot enhet 2 innan man skickar tillbaka, t ex för att jämföra bleed, och man får lämplig förpackning. Det negativa är att du måste ha en buffert på motsvarande butikspris.

Jag glömde dock fråga ifall detta gäller enheter köpta enbart på MS Store eller överallt. Jag tänker iaf köpa direkt från MS Store nu, har My UPS-konto sen tidigare så det borde gå smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag glömde dock fråga ifall detta gäller enheter köpta enbart på MS Store eller överallt. Jag tänker iaf köpa direkt från MS Store nu

Samma garanti ska gälla även om man köpt i butik!

Uppdatering:
Har nu fått hem min sp4a och testat den lite. Min kommer att bytas ut då den har mer lightbleed än vad som är acceptabelt (för mig).
testade även type cover och efter att ha läst ett inägg här om att vissa type covers låter/rasslar när man skakar dom vertikalt så vart det det första jag testade när jag packade upp typecover och visst rasslar den. det visar sig att mussplatan glappar och inte sitter åt tillräckligt.. ska det verkligen vara så? ni som har typecover rasslar eran när ni håller den verticalt och skakar lite försiktigt fram och tillbaka?

Hoppas ni haft en god jul!!!

Permalänk
Medlem

Kan nu bekräfta att min drar ström medans den är av lol
2015-12-30 kl 07:00 vart den fullladdat, koppla bort strömmen och den vart avstängd.
Nu 2016-01-02 20:45 satte på den igen och nu är strömmen på 72% Alltså 28% har gått av medans den vart Helt avstängd nu i ett par dagar.
Och detta skrammlande från tangentbordet har jag också tydligen. Så det blir en retur för min del. Älskar plattan för övrigt och tänker köpa om den igen. Antingen om det blir en kampanj på 8Gb modellen igen eller lite senare då förhopningsvis blir det en bätttre batch ute.
Vore intressant om nån av er testar att ladda den fullt och låta den vara ett par dagar och se ifall strömmen är samma!

Ps. Tydligen fler som är drabbade och är ett känt fel enligt reddit
reddit