HTC demonstrerar "stort genombrott" med Vive på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

HTC demonstrerar "stort genombrott" med Vive på CES 2016

Förseningen av Valves och HTC:s VR-headset Vive får en förklaring av den sistnämndes vd, som gör gällande att ett mycket stort tekniskt genombrott står till grund för senareläggningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer VR blir stort i en snar framtid?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni, kommer VR blir stort i en snar framtid?

Nej. Fluga som 3D för spel var 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nej. Fluga som 3D för spel var 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror ifs inte jag. Jag tror det kommer bli stort. Jättestort faktiskt. Men inte snart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande! Undrar om dom har lyckats göra det trådlöst utan att ha introducerat allt för mycket latency?

(obs, jag har inte gjort någon form av rimlighetsanalys för den gissningen, så med reservation för att jag kanske är helt ute och cyklar!)

Permalänk
Medlem

@Mikael07: Det var min första tanke också! Jag har svårt att se något annat som skulle göra dem villiga att bli av med den enorma fördelen det skulle varit att vara klart först på marknaden. (det är klart att det kan vara något mindre spännande också som bara är en dålig ursäkt, men man kan ju hoppas )

Permalänk
Medlem

är säkert att dom lyckats strömma reklam till enheten så effektivt som möjligt utan att använda wifi kappa

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

.... Detta får i sin tur pålästa konsumenter att vänta på HTC Vive innan de bestämmer sig för den eller Oculus Rift, smart drag faktiskt och förhoppningsvis sant också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli stort/vanligt innan följande:

1. Trådlöst.
2. Ekonomiskt försvarbart för en majoritet.
3. Det inte lanseras ett nytt vart år som ett måste för senaste spelen.
4. Fungerar på både PC och nästa generations konsoler.
5. Inte behövs überhårdvara.
6. En standard sätts för alla OS och Hårdvara.

Sen jävlar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Folk kommer "gå hem till varandra" virtuellt om några år.
Då behöver vi aldrig ses IRL utan VRL, vilket kommer minska påfrestningar på klimat, sjukdomar kommer minska drastiskt (i alla fall spridningen).

Läs med lite allvar och lite ironi, för det är ändå inget helt otänkbart scenario...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Folk kommer "gå hem till varandra" virtuellt om några år.
Skickades från m.sweclockers.com

Shit, då får man inte ens vara ifred hemma heller då...

Skämt åsido, ska bli intressant att se utvecklingen. Jag hoppas det blir nåt bra. Det som får mig att vara lite tveksam till det som mötesform är det faktum att video-konferens eller "bildtelefoni" som funnits ett tag i olika former aldrig har slagit igenom stort. Det verkar som största målgruppen för det är långväga kommunikation mellan släktingar som verkligen vill kunna se varandra och inte bara prata. Tror inte en 3D-modell i VR kommer att kunna slå sig in i den målgruppen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det tror ifs inte jag. Jag tror det kommer bli stort. Jättestort faktiskt. Men inte snart.

Tror också att det blir en fluga, som 3D-spel, och internet...

Ska bli kul att se vad detta stora tekniska genombrott är!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nej. Fluga som 3D för spel var 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Allt annat än en fluga, det är nästan läskigt bra.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Folk kommer "gå hem till varandra" virtuellt om några år.
Då behöver vi aldrig ses IRL utan VRL, vilket kommer minska påfrestningar på klimat, sjukdomar kommer minska drastiskt (i alla fall spridningen).

Läs med lite allvar och lite ironi, för det är ändå inget helt otänkbart scenario...

Skickades från m.sweclockers.com

Alla blir feta som svin och lever kortare ^^

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Folk kommer "gå hem till varandra" virtuellt om några år.
Då behöver vi aldrig ses IRL utan VRL, vilket kommer minska påfrestningar på klimat, sjukdomar kommer minska drastiskt (i alla fall spridningen).

Läs med lite allvar och lite ironi, för det är ändå inget helt otänkbart scenario...

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Det där argumenten känns igen från second life ;).

Med andra ord - just det användningsområdet tror jag låter bättre i teorin än det funkar i praktiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det lär ju inte bli stort/vanligt innan följande:

1. Trådlöst.
2. Ekonomiskt försvarbart för en majoritet.
3. Det inte lanseras ett nytt vart år som ett måste för senaste spelen.
4. Fungerar på både PC och nästa generations konsoler.
5. Inte behövs überhårdvara.
6. En standard sätts för alla OS och Hårdvara.

Sen jävlar

Trådlöst? Nja, tveksamt. Tillför massa latens vilket man inte vill ha i VR.

Permalänk
Medlem

Som folk säger. Hoppas på någon trådlös funktion alt, någon öppen G-sync/Freesynk funktion som gör att systemkraven sjunker eller något liknande.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nej. Fluga som 3D för spel var 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tyckte 3D i spel fungerade utmärkt för single-player spel, tillförde ett djup som förstärkte spelkänslan. (Uncharted 3 tex)
Samma sak för film tycker jag, förutom att ens fokus blir mer tvingat och att saker kan kännas som att de flyger ut ur skärmen så ger det ett djup i bilden vilket jag personligen uppskattar. (The Walk är ett utmärkt exempel på djup i bilden.)

Så även om 3D var en fluga så tycker jag att det var en väldigt trevlig liten fluga

On topic: Jag ser väldigt mycket fram emot VR! Ser fram emot Svenskutvecklade Snow i VR!
Att kunna återuppleva känslan av snowboard på sommaren Det ger en även möjlighet att träna timing på uträtning vid volter osv utan att göra illa sig. Så att man är bättre förberedd när man är uppe i luften och roterar i verkliga livet

Permalänk
Medlem

HL3-bundle.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är något som kommer finnas i alla hem, inte på länge iaf. Men det kommer garanterat att bli en stark subkultur inom gaming, "VR-Gamers/-Users". Dels kommer folk från PC- och till viss del konsolspelsvärlden ansluta sig samt även en del nya "utifrån" för att ta del av de sociala(och sexuella :S ) möjligheterna. Hur stor denna subkultur kommer bli beror som flera tidigare påpekat på flera faktorer.

I vilket fall så kommer det blir jättespännande att se utvecklingen!

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni, kommer VR blir stort i en snar framtid?

Det kan nog bli väldigt populärt inom vissa nicher. Jag kan jag tänka mig att star citizen och racing simulator spel passar bra med VR. Dom som köper rattar/spakar och pedaler för flera tusen kan nog slanta till ett headset också.

I övrigt så är det ju inte billigt och man måste nog vara ganska så hardcore gamer för att köpa VR de första åren, kräver ju mycket kraft att driva också så det är inte bara en fråga om köpa saken man sätter på huvudet. Svårt att tänka mig att många tonåringar som inte har eget jobb kommer att ha råd, det blir nog äldre pengastinna nördar som får visa vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni, kommer VR blir stort i en snar framtid?

Inte stort som i "alla kommer ha det". Inte så länge man behöver lägga ut över 10k för all utrustning (alltså inklusive dator) som krävs för en bra och fin upplevelse. Ens då har jag svårt att se att det kommer bli jätteutpsritt. Däremot känns det väldigt rimligt att det blir ungefär lika vanligt/självklart som att ha en ratt eller en joystick, typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Trådlöst? Nja, tveksamt. Tillför massa latens vilket man inte vill ha i VR.

Med dagens teknologi ja.

Men skulle inte förvåna mig om det tekniska genombrottet faktiskt är att de lyckats få en trådlös lösning med låg latens.

Signalerna färdas genom luften med nästan ljusets hastighet, och genom kretsarna i datorn och headset färdas de också med nästan ljusets hastighet. Så i teorin finns ingen anledning att det måste tillföra latens.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på filmen surrogates

Skrivet av Elakekocken:

Folk kommer "gå hem till varandra" virtuellt om några år.
Då behöver vi aldrig ses IRL utan VRL, vilket kommer minska påfrestningar på klimat, sjukdomar kommer minska drastiskt (i alla fall spridningen).

Läs med lite allvar och lite ironi, för det är ändå inget helt otänkbart scenario...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kanske specialdesignad skärm, som en skärm man faktiskt kan fokusera ögonen i, inte där det är så uppenbart att allt är fem cm ifrån en på en platt skärm. Och om de gör en specialskärm kanske den är böjd så man får mycket bättre fov med mindre distortion.

Skrivet av SCORPIUS:

Det lär ju inte bli stort/vanligt innan följande:

1. Trådlöst.
2. Ekonomiskt försvarbart för en majoritet.
3. Det inte lanseras ett nytt vart år som ett måste för senaste spelen.
4. Fungerar på både PC och nästa generations konsoler.
5. Inte behövs überhårdvara.
6. En standard sätts för alla OS och Hårdvara.

Sen jävlar

7. Lätta (ej cyklop) glasögon (folk tycker ju "3d glasögon" är jobbiga idag, hur ska de sitta med den cyklopen i timmar?)
8. Kan göra andra saker samtidigt (typ Microsofts hololens)

Permalänk
Medlem

För full immersion virtual 3d tar det nog en jädra tid, ingen har löst det grundläggande problemet med balansproblem/illamående pga kopplingen mellan den riktiga världen. Det är därför alla releaser hittils bara är fokuserade på scenarion där karaktären sitter still och dessutom har dom begränsat hur mycket "skakningar" som används just pga illamående.

Såvida man inte kombinerar det med någon typ av drog terapi också....

Permalänk
Medlem

Säkerligen böjda skärmpaneler, någonting dom flesta mobiltillverkare lär implementera i sina flaggskepp 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad tror ni, kommer VR blir stort i en snar framtid?

Jag är helt övertygad att VR kommer bli riktigt riktigt stort om porrbranschen hoppar på tåget. Jag tror faktiskt att porr har en möjlighet att bli mycket större än gaming när det kommer till den här tekniken!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Undrar vad det här tekniska genombrottet innebär.

Intressant att de presenterade en försening när releasrn skulle varit och att de då inte kunde nämna att det fanns en bra och hemlig anledning reda då.

Låter lite som en efterkonstruktion för att minska på rykten och spekulationer.
Aja, den som lever får se. Hellre fungerande prylar lite senare än förhastade releaser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Jag är helt övertygad att VR kommer bli riktigt riktigt stort om porrbranschen hoppar på tåget. Jag tror faktiskt att porr har en möjlighet att bli mycket större än gaming när det kommer till den här tekniken!

Låter rimligt, det var väl porr som populariserade både VHS och webben?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|