Samsung och Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung och Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer

Osäker tillgång gör att AMD bryter samarbetet med TSMC för nästa generations grafikkretsar "Arctic Islands", som istället ska tillverkas av duon Samsung och Globalfoundries.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

en tidig julklapp till oss som vill uppgradera

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det låter som en god idé. Får hoppas att det går bra, det behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Heja heja ....😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd

Samsung kanske köper AMD snart då.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Samsung kanske köper AMD snart då.

Hoppas det

Permalänk
Medlem

Läste vi inte för en tid sedan att kretsar tillverkade av samsung hade högre strömläckage än annars identiska kretsar tillverkade av TSMC? Gällde iPhone 6 vill jag minnas.
Men kretsarna kanske var designade för att tillverkas av TSMC främst?
Hur som helst så är jag lite oroad och vill gärna se uppgifter om att Samsung och GF är minst jämbördiga med TSMC denna generationen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Läste vi inte för en tid sedan att kretsar tillverkade av samsung hade högre strömläckage än annars identiska kretsar tillverkade av TSMC? Gällde iPhone 6 vill jag minnas.
Men kretsarna kanske var designade för att tillverkas av TSMC främst?
Hur som helst så är jag lige oroad och vill gärna se uppgifter om att Samsung och GF är minst jämbördiga med TSMC denna generationen.

Frågan är om det var LPE eller LPP. Samsung var ju väldigt tidiga ute med deras 14nm, så det finns antagligen mycket att förbättra från den ursprungliga varianten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läste vi inte för en tid sedan att kretsar tillverkade av samsung hade högre strömläckage än annars identiska kretsar tillverkade av TSMC? Gällde iPhone 6 vill jag minnas.
Men kretsarna kanske var designade för att tillverkas av TSMC främst?
Hur som helst så är jag lige oroad och vill gärna se uppgifter om att Samsung och GF är minst jämbördiga med TSMC denna generationen.

Tom's Hardware fick precis motsatt resultat. Samsung presterade bättre: http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte vänta en minut till innan ni postade artikeln?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läste vi inte för en tid sedan att kretsar tillverkade av samsung hade högre strömläckage än annars identiska kretsar tillverkade av TSMC? Gällde iPhone 6 vill jag minnas.
Men kretsarna kanske var designade för att tillverkas av TSMC främst?
Hur som helst så är jag lige oroad och vill gärna se uppgifter om att Samsung och GF är minst jämbördiga med TSMC denna generationen.

De var inte tillverkade på samma tekniker. Samma design från Apple men olika tekniker. Den ena var 16nm (TSMC) och den andra var 14nm (Samsung) där Samsung hade sämre prestanda än TSMC. Här är en 2min video om det hela: https://www.youtube.com/watch?v=0bAeJ5fJ1M0

Jag tror att Apple's design på deras chip, A9, var bättre ämnat till 16nm än 14nm av någon anledning (bara mina spekulationer).

Jag tror inte att det kommer vara ett problem denna gång mellan GloFo och Samsung eftersom de båda kommer använda sig av Samsungs version av 14nm.
"Samsung, vars tillverkningsteknik 14 nanometer är licensierad till Globalfoundries, som således använder identiska designregler."

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam

Kanske bra både för AMD och Nvidia, nu slipper de konkurrera med varandra om tillverkningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt impade av globalfoundries. Undrar om det var det bästa draget av AMD att göra fristående bolag av dem? (De har ökat sin vinst till 5 miljarder USD i förra kvartalet) Har GF möjlighet eller ens intresse av att rädda sitt gamla moderbolag om det började gå åt pipan?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Samsung vill ju minska Intels dominans, så är inte direkt förvånande att dom hjälper AMD.

Sony/MS backar också upp AMD pga deras deals.

Finns ju bara två bolag som har tillgång till x86 CPUn

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Finns ju bara två bolag som har tillgång till x86 CPUn

Har inte Via kvar sin licens?
(genuin fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en tidig julklapp till oss som vill uppgradera

Ja det kanske blir en Zen framåt julen 2016!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Samsung vill ju minska Intels dominans, så är inte direkt förvånande att dom hjälper AMD.

Sony/MS backar också upp AMD pga deras deals.

Finns ju bara två bolag som har tillgång till x86 CPUn

De är fler än 2 och sen beror det på om vi pratar om x86 PC eller embedded!!

x86-processors for both regular PCs and embedded designs
Currently:

Intel
AMD
VIA

x86-processors for embedded designs only[edit]
DM&P Electronics (continues SiS' Vortex86 line)
ZF Micro (ZFx86 - Cx486DX SoC)
Zet GPL open source FPGA implementation targeting the Xilinx ML403 and Altera DE1[1]
RDC Semiconductors (R8610 and R8620)
Nvidia (M6117C - 386SX - discontinued)
ALi (x86 products went to Nvidia through the ULi sale)
SiS (sold its x86 line to DM&P)

Länk som jag fann detta på

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Samsung kanske köper AMD snart då.

Samsung R9 490X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Samsung R9 490X.

Jag satsar på Samsung Galaxy G9 490X eller Samsung Universe U9 490X

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

De var inte tillverkade på samma tekniker. Samma design från Apple men olika tekniker. Den ena var 16nm (TSMC) och den andra var 14nm (Samsung) där Samsung hade sämre prestanda än TSMC. Här är en 2min video om det hela: https://www.youtube.com/watch?v=0bAeJ5fJ1M0

Jag tror att Apple's design på deras chip, A9, var bättre ämnat till 16nm än 14nm av någon anledning (bara mina spekulationer).

Jag tror inte att det kommer vara ett problem denna gång mellan GloFo och Samsung eftersom de båda kommer använda sig av Samsungs version av 14nm.
"Samsung, vars tillverkningsteknik 14 nanometer är licensierad till Globalfoundries, som således använder identiska designregler."

Finns tester som visar det motsatta. Är ju alltid så att det skiljer på två lika produkter också, är en del av chip lotteriet.

Två CPUer klockar ju inte lika t.ex.

Så skulle inte få panik om det är Samsung 14nm teknik i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns tester som visar det motsatta. Är ju alltid så att det skiljer på två lika produkter också, är en del av chip lotteriet.

Två CPUer klockar ju inte lika t.ex.

Så skulle inte få panik om det är Samsung 14nm teknik i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! Visst är det så. Sen är det ju en helt annan design som de kommer använda denna 14nm teknik på. Apple A9 och AMD Arctic Island är helt olika produkter som kommer nyttja Samsungs 14nm olika. Jag skulle inte säga att TSMC 16nm eller Samsungs 14nm är bättre eller sämre än den andra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Absolut! Visst är det så. Sen är det ju en helt annan design som de kommer använda denna 14nm teknik på. Apple A9 och AMD Arctic Island är helt olika produkter som kommer nyttja Samsungs 14nm olika. Jag skulle inte säga att TSMC 16nm eller Samsungs 14nm är bättre eller sämre än den andra.

Det jag funderar på är om Samsungs 14nm passar till högpresterande gpu:er, vad det står i artikeln är chippen fokuserade på låg strömförbrukning, TSMC 16nm är mer gjort för gpu:er.

Ja man får se vilka rykten som stämmer sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Har inte Via kvar sin licens?
(genuin fråga)

Tror det. Om inte deras licens gått ut. Vet att AMD betalar Intel för x86 licensen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror det. Om inte deras licens gått ut. Vet att AMD betalar Intel för x86 licensen.

Gör dom? Trodde det var korslicensiering eftersom X86_64 är väl AMDs påfund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Gör dom? Trodde det var korslicensiering eftersom X86_64 är väl AMDs påfund?

Det stämmer för Intels IA64 hade de endast i itanium (som emulerade 32-bit dåligt), Intel kör AMD´s variant x86_64 men kallar den EM64T.

Kan ni läsa om här

https://sv.wikipedia.org/wiki/AMD64

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Gör dom? Trodde det var korslicensiering eftersom X86_64 är väl AMDs påfund?

Kan så vara..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bra att dom valde två företag som leverantörer, då lär dom ju slippa brist på GPUer iallafall.
Som det ju blev med Fury-X och Fury-Nano.

@Ratatosk Jasså den ordinarie ekorren har fått en vikarie med julstämning?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag är sjukt impade av globalfoundries. Undrar om det var det bästa draget av AMD att göra fristående bolag av dem? (De har ökat sin vinst till 5 miljarder USD i förra kvartalet) Har GF möjlighet eller ens intresse av att rädda sitt gamla moderbolag om det började gå åt pipan?

AMD sålde sina fabriker i panik för att få in kapital för att inte gå omkull. Ingen bra affär i det långa loppet, nej.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av danedi:

Jag är sjukt impade av globalfoundries. Undrar om det var det bästa draget av AMD att göra fristående bolag av dem? (De har ökat sin vinst till 5 miljarder USD i förra kvartalet) Har GF möjlighet eller ens intresse av att rädda sitt gamla moderbolag om det började gå åt pipan?

Skrivet av Gibbe:

AMD sålde sina fabriker i panik för att få in kapital för att inte gå omkull. Ingen bra affär i det långa loppet, nej.

Man får ju även tänka på att AMD kanske inte hade det kapital som krävdes för att göra nödvändiga investeringar som idag gjort TSMC Globalfoundries framgångsrikt. Har ingen insyn, men jag tror knappast att de bara kört på utan några investeringar och friskt kapital.

För att dra den sedvanliga bilparalellen: Saabs biltilverkning hade kunnat finnas kvar och gå jättebra idag om de bara haft ägare som kunnat investera.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag funderar på är om Samsungs 14nm passar till högpresterande gpu:er, vad det står i artikeln är chippen fokuserade på låg strömförbrukning, TSMC 16nm är mer gjort för gpu:er.

Ja man får se vilka rykten som stämmer sen.

Jadu... Det kan ju vara både bra och dåligt. AMD har ju nu de senaste (3?) generationerna haft högre strömförbrukning/prestanda jämfört med Nvidia så det kanske är därför de valt att gå på Samsungs 14nm-teknik? Det är svårt att veta nu. Är bara vänta och se vad som händer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850