Nvidia åtgärdar hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia åtgärdar hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Med drivrutinen Geforce 361.43 Game Ready WHQL åtgärdar Nvidia överdriven strömförbrukning med högfrekvensskärmar, samt ger SLI-stöd för virtuell verklighet och en handfull spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Nu slipper man själv ställa ner klockfrekvens. Inte en dag för sent.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar det inte om du har mer än en skärm. :/
Kan vara värt att lägga till i nyheten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Största nyheten:

"som även ger grafikkort baserade på arkitekturen Fermi (Geforce GTX 400 och 500) stöd för Windows Display Driver Model 2.0 (WDDM) i Windows 10."

Äntligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

När var det problemet framkom egentligen? Hade hunnit glömma detta nästan helt och hållet

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Friterad:

När var det problemet framkom egentligen? Hade hunnit glömma detta nästan helt och hållet

Jag har haft det problemet sedan jag skaffade min första 144hz skärm. Och det är några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har haft det problemet sedan jag skaffade min första 144hz skärm. Och det är några år sedan.

Jaså? Men det var ju i år som nyheten kom här på SweC, eller?

Permalänk
Medlem

Det är dock likadant med AMD. Mitt 280x idlar i 500 core och 1500 minne med endast en ensam 144Hz skärm. Flera skärmar så är det likadant, 144Hz eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Master of Overkill

Förstår inte problemet?
Iofs jag kör alltid K-BOOST så vet inte riktigt va folk har problem med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte problemet?
Iofs jag kör alltid K-BOOST så vet inte riktigt va folk har problem med.

Att deras kort inte går ner i clock för att dra mindre med en 144hz skärm i idle? står ju typ högst upp i artikeln.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken.. Tänkte äntligen så är det åtgärdat och sen går in för att se att det är den senaste drivrutinen som jag har men inte då fungerar det som man önskar minsann...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Och jag har fortfarande problem med Blinkande skärmar i omgångar på Windows 10 sedan förra drivarn..

Fick upp ett meddelande att den primära skärmen inte är hårdvaruaccelererad, kan ha ett samband med att man kör en jävla stor yta på Windows 10, med många skärmar kopplade samtidigt, kanske har det med senaste uppdateringen av Windows 10? Får känningar av att det kan ha ett samband med Aero, då den avaktiverades i Windows 7 pga min stora upplösning.. :/

Permalänk

Har jag haft tur eller?

Mitt 970 har alltid idlat i 135mhz core och 46 grader.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Daark:

Att deras kort inte går ner i clock för att dra mindre med en 144hz skärm i idle? står ju typ högst upp i artikeln.

Ah jag kör alltid full clock hela tiden.
Värsta jag vet är när GPU boost får för sig att bestämma över hårdvaran.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fick sämre prestanda efter denna uppdatering. Vissa spel kraschade även efter denna uppdatering pga att drivrutinen slutade fungera. Fick bli en rollback till 359.06.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu går iallafall klockfrekvensen ned stundtals i Windows med 144Hz-skärm

Permalänk

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Du är inte ett dugg bättre än de du klagar på. Jag kan ju säga att en av anledningarna att jag stöttar Nvidia pga att dom inte lät kortet gå ner i idle med tidigare drivers på 144Hz monitorer. Men då blir jag väl en badguy?

Det senaste på Sweclockers har man blivit någon vit jävla riddare för att man köper AMD. Folk använder de fel som Nvidia gör på precis samma sätt som det som kallas Nvidia fanboys använder att AMDs drivrutiner var dåliga men då är "Loyalti4lajf" något positivt.

Sedan tror jag inte majoriteten bashar AMD så som du tror utan du noterar det helt enkelt mer när folk säger något elakt emot det röda laget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

ja du grattis jorden är rund och folk kommer alltid tycka olika vilken tur att du även har listat ut det

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Jag sitter förvisso på nVidia, men jag håller med dig till fullo.
Det känns som i en familj där det finns ett favoritbarn, där allt denne gör är guld och eufori.

Sedan har vi det andra barnet som inte är värd skiten under skon, oavsett vad eller hur mycket denne gör.

Där har vi nVidia och AMD i ett nötskal på det här forumet.

Oberoende, hah försök hallucinera fram något annat.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Du är inte ett dugg bättre än de du klagar på. Jag kan ju säga att en av anledningarna att jag stöttar Nvidia pga att dom inte lät kortet gå ner i idle med tidigare drivers på 144Hz monitorer. Men då blir jag väl en badguy?

Det senaste på Sweclockers har man blivit någon vit jävla riddare för att man köper AMD. Folk använder de fel som Nvidia gör på precis samma sätt som det som kallas Nvidia fanboys använder att AMDs drivrutiner var dåliga men då är "Loyalti4lajf" något positivt.

Sedan tror jag inte majoriteten bashar AMD så som du tror utan du noterar det helt enkelt mer när folk säger något elakt emot det röda laget.

Läs kommentarerna på artiklar där AMD har något problem med sina kort. Då kommer du förstå vad jag menar. Alternativt gå in på en LinusTechTips ''nVidia vs AMD'' video och se för dig själv.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Läs kommentarerna på artiklar där AMD har något problem med sina kort. Då kommer du förstå vad jag menar. Alternativt gå in på en LinusTechTips ''nVidia vs AMD'' video och se för dig själv.

Fast iom ditt inlägg där du stöttar AMD i en Nvidia tråd blev ju du en likadan person som dom du klagar på. Du drog billiga poäng för ditt 'lag' genom det. Och nu gottar du dig väl ändå lite i att Nvidia hade problem med drivarna?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:

Prisar AMD i en nVidia tråd ?
Kan du vara snäll och länka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@ClintBeastwood:

Prisar AMD i en nVidia tråd ?
Kan du vara snäll och länka tack.

Lade till lite/ändrade lite i mitt inlägg. Att du ens kom in och började tjata om hur du köper AMD och AMD4lajjfff i en tråd där Nvidia har problem med sina drivrutiner gör att du gjorde ditt bästa att dra billiga poäng, på samma sätt som de du tycker gör fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast iom ditt inlägg där du stöttar AMD i en Nvidia tråd blev ju du en likadan person som dom du klagar på. Du drog billiga poäng för ditt 'lag' genom det. Och nu gottar du dig väl ändå lite i att Nvidia hade problem med drivarna?

Det tror jag knappast att han gör. Problem är problem, och det är inte positivt oavsett vem som får dom.

Men Melinhos poäng är det som du själv kan se.
Gå in på t.ex föregående artikel som handlar om AMD's försening och läs kommentarerna.
Sedan läser du kommentarerna här igen.
Det finns en MYCKET påtaglig skillnad på hur folk uttrycker sig.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det tror jag knappast att han gör. Problem är problem, och det är inte positivt oavsett vem som får dom.

Men Melinhos poäng är det som du själv kan se.
Gå in på t.ex föregående artikel som handlar om AMD's försening och läs kommentarerna.
Sedan läser du kommentarerna här igen.
Det finns en MYCKET påtaglig skillnad på hur folk uttrycker sig.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste inläggen i tråden innan jag svarade och nu läste jag igen. Det jag ser är att alla inte är nöjda och någon har fortfarande problem, medans en person sket i vilket eftersom han alltid körde maxclock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag läste inläggen i tråden innan jag svarade och nu läste jag igen. Det jag ser är att alla inte är nöjda och någon har fortfarande problem, medans en person sket i vilket eftersom han alltid körde maxclock.

Precis det var Tvelander som sket i det pga sin maxclock.

Och det blir ju så att när problem uppstår så blir det kommentarer därefter.
Men som regel så brukar folk vara bra mer negativa i artiklarna om AMD.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!