Permalänk
Medlem

Ang. fyllningar och 3D-printing

Har gjort en liten grej i Sketchup som jag tänkte hitta någon att 3D-printa åt mig.

Min fråga är egentligen rätt simpel, vad är "does and donts" när man gör 3D-filen så att den blir så bra som möjligt för just 3D-printing när det gäller t.ex fyllningar och kanter?

Gjorde ett snabbt exempel nu - Är detta OK t.ex? Eller måste allt sitta ihop utan de där skarvarna / linjerna?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

OT men när jag läste titeln så trodde jag att detta handlade om fyllningar som tandläkaren gör och att du hade en fundering kring användning av 3D-printers för detta ändamål

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

OT men när jag läste titeln så trodde jag att detta handlade om fyllningar som tandläkaren gör och att du hade en fundering kring användning av 3D-printers för detta ändamål

Hahahah! Ingen dum idé iofs, men nej det var inte riktigt det jag var ute efter

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Det där är helt OK.

Notera dock att 3d-skrivare som spritsar ut smält plast (i stället för att exempelvis UV-härda lager för lager) först brukar skriva ut alla konturer, inklusive strecket mellan innerhörnet och ytterväggen i din bild, för att därefter fylla i solida fält. Det färdiga föremålet kommer att få synliga "årsringar", inklusive ett streck från innerhörnet till ytterväggen. Knappt synligt och nästan bara av kosmetisk betydelse -- om man använder filament med någon form av armering kan det vara viktigt med långa, obrutna linjer i den ledd som föremålet kommer att belastas i.

Och ja, jag trodde också att det var tandfyllningar som avsågs.

Permalänk

Ett tips är att ladda ner Cura, och lägga in din 3d-fil i. För att se hur det kan tänkas se ut under printning.

Titta även på denna youtube videon, den går igenom grunderna ytligt. Det spelar en rätt stor roll hur man ritar för att underlätta att utskriften blir så bra som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=UwPWLCVekGc