Vita kläder - kan jag bleka dem krispiga igen?

Permalänk
Medlem

Vita kläder - kan jag bleka dem krispiga igen?

Hej!

Jag har ett par "favorit t-shirtar" i bomull (vita) och även den klassiska polo ralph Lauren skjortan i vit bomull.

De har tappat lite av sin edge och blivit svagt svagt beige (hardly noticeable).

Går det att behandla dem på något vis så att jag får dem ill-vita igen? Klor? ISF hur?

Permalänk
Medlem

Klorin funkar. Inte poppis om det är en gemensam tvättstuga dock

Typ en halv dl Klorin i facket för flytande tvättmedel. Och kör sedan en skölj med bara vatten samt en gång med sköljmedel.

Kolla annars om mamma vet något bättre sätt: www.mammavet.se

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Klorin bör vara OK om det du bleker är 100% bomull. Använd en plasthink, badkar, eller liknande iställer för att köra det i tvättmaskin (det kan du göra när du sköljt ur den mesta av Klorinen). Blanda vatten och Klorin och låt plagget ligga och dra ett tag. Använd skyddshandskar.

Permalänk
Medlem

Tack! Om jag låter plaggen dra i en hink en timma med vatten och klorid, för att sen köra dem i en vanlig tvätt? Vore det en idé?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det du söker är ett tvättmedel som innehåller ett optiskt vitmedel.
Optiska vitmedel är inga blekmedel utan det är ämnen som gör att tvätten ser vitare ut än vad den egentligen är, precis som med nya textiler.

Tänk på att det är väldigt dåligt för miljön!

Permalänk
Medlem

Tvätta först om plaggen inte är rena. Blek sedan (1 h i vatten och Klorin är OK). sedan några sköljningar med vatten. Observera att eventuella färgade texter(/bilder bleks helt eller delvis bort.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Jag har ett par "favorit t-shirtar" i bomull (vita) och även den klassiska polo ralph Lauren skjortan i vit bomull.

De har tappat lite av sin edge och blivit svagt svagt beige (hardly noticeable).

Går det att behandla dem på något vis så att jag får dem ill-vita igen? Klor? ISF hur?

Rekommenderar Remol, brukar finnas på ICA Maxi-butiker!

http://old.herdins.se/sv/ovrig-textilvard/remol__102

Går även att köpa på denna sidan: http://www.johnwall.se/sv/artiklar/flackborttagning-remol-100...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag brukar ha i lite av Grummes blek och fläckmedel i vittvätten ibland för att sakta in gulnandet. Alltid när det är vita kostymskjortor som tvättas. fungerar bra. Samma med lakanen i en 90-tvätt då och då. Behovet av att klorbleka har aldrig infunnit sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop