Permalänk
Medlem

Datorn strular

Hej på er, under den senaste dagen har datorn börjat frysa sig flertal gånger och och krashar under spelande (Inte bsod) Testade att byta RAM men den forstatte att frysa och krasha. Sedan när jag satte på datorn igen så gav moderkortet en felkod (1 långt beep och 3 korta, kan ha varit 2 korta beeps) Sedan funkade datorn. Någon som har en aning vad som händer?

Specs
CPU: AMD Phenim II X6 1100T
GPU: AMD Radeon R9 390 2 veckor gammal
RAM: Corsair Vengance 8GB
PSU: Corsair CX 750W
HDD: 2 Seagate 1TB
SSD: Corsair Force 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

@Snedvard
Ta en titt i manualen och kolla om det står nåt om vad dessa beep ljud innebär.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Allt indikerar på att minnet krånglar, ska testa att klocka ner de till 1333mhz

Edit: läste fel, det visar på att grafikkortet verkar krångla :/

Permalänk
Medlem

@Snedvard
Skriv gärna vad du använder för moderkort, går enklast att hitta via "HWmonitor". Tills dess googlar jag lite på nuvarande info

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Gigabyte 970A-DS3P AM3+

Permalänk
Medlem

Om det är grafikkortet, så pröva avinstallera drivrutinerna, använd också "Display Driver Uninstaller" av guru3d, och installera dem på nytt.

Om du överklockat grafikkortet så klocka ner det till default igen.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Tack så mycket, ska göras.

Permalänk
Medlem

https://unigine.com/products/benchmarks/valley/

Du kan även ladda ner detta program för att stress-testa GPU:n, så slipper du starta spel och kolla runt.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Har stresstestat grafikkortet med MSI kombuster i ett tag nu, det verkade vara stabilt, när jag stängde ner programmet så blev skärmen svart och grafikkortsfläkten gick på max. Sedan när jag stängde av den och satte på den igen så kom det 1 långt beep och 3 korta.

Permalänk
Medlem

Se till att grafikkortet är ordentligt intryckt i datorn, moderkort tål mer än man tror.
Var noggrann med att strömkabeln också är intryckt fullständigt i grafikkortet.

Om det kvarstår, ta loss grafikkortet helt och stoppa tillbaka igen för att 100% vara säker den är korrekt placerad. Om problemet kvarstår skulle jag nog vända mig till AMDs kundtjänst :/

Permalänk
Medlem

För felet med 1 lång och 2-3 korta är antingen att grafikkortet inte är korrekt kopplat eller att något minne är problemet.

Feltesta minnen är generellt att ta ut alla minnen utom 1, starta datorn, stresstesta, och byta ut, men låter verkligen som att det är grafikkortet som är boven.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Har feltestat minnet, då återstår det sista.

Permalänk
Medlem

Läser lite på andra med liknande problem, och kolla gärna i HWmonitor hur värmen i datorn ser ut. Kan eventuellt vara överhettning också, detta kan skapa alla möjliga problem.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Kan inte boota windows längre så det blir lite svårt.

Permalänk
Medlem

Pröva att flasha bios då, ta ut CMOS batteriet och stoppa tillbaka efter några minuter. Lycka till :/

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Hehehehe, hittade problemet, ena pci-kabeln satt löst inkopplat till grafikkortet. Datorn funkar nu

Permalänk
Medlem

@Snedvard
Haha skrev ju om detta för en timme sen! XD
Kolla att kortet är isatt + strömkablarna, dvs pci-kabeln.

Gratz iaf att det funkar! Härligt att höra.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Hahahah Tack så mycket för hjälpen! Trevlig fortsättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

@Landmark90: Hahahah Tack så mycket för hjälpen! Trevlig fortsättning!

Np, glad att det löste sig!

Detsamma!