Elgigantens optimerade tv-inställningar

Permalänk
Medlem

Undrar vad @Laxpudding har för åsikt om detta?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Jääävlar vad folk klagar, Elgiganten erbjuder det som nämnts tidigare för under tusen lappen extra.
Tror dem flesta okunniga svenssons uppskattar att Tvn är inställd och kontrollerad.

Ni som har koll på sånt här själva kan ju bara ge fan i att betala extra och ställa in den själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla tv apparater har ju ett "demo läge" med kraftig kontrast & färg, det är väl vanligast att dom är inställda på det i butik, det ser ofta för jäkligt ut med "morots ansikten" mm. Detta är ju väldigt enkelt att justera bort & är man helt vilse så har alla tv någon form av "bildguide" i inställningarna som hjälper en att justera in bilden, ganska omöjligt att misslyckas med.
Sen kan jag hålla med trådskaparen att självklart så vill dom ju i butiken visa hur "dålig" bilden är & hur bra den kan bli för endast typ 999,99kr, klassisk säljtaktik.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Näbbdjuret:

Undrar vad @Laxpudding har för åsikt om detta?

En hel del eftersom utbildar och föreläser i ämnet och i viss mån försörjer mig på att ställa in och kalibrera i hem men också i viss mån till yrkeskunder. Helst inte nu för tiden eftersom det tar sådan tid att genomför en komplett kalibrering och det är svårt att räkna hem den tiden ekonomiskt. Annars testar och kalibrerar jag TV-apparater och projektorer åt Hemmabiotidningen och så förstås skärmtester här på sweclockers.

Men jag ska vara så kortfattat man kan bli om ett ämnen som jag annars kan tala om i flera dagar:

En kalibrering i ordet rätta bemärkelse handlar om att sätta bilden rätt efter den färgstandard som används (för stunden främst ITU Rec.709/HDTV-standard) och att då kalibrera hela kedjan rätt. Det som orsakar en felaktig bild behöver inte vara TV:n utan kan lika gärna vara en felinställd bildkälla eller exempelvis en förstärkare. Mycket handlar om att finna acceptabla kompromisser.

Det skiljer sig också på hur man ska reproducera bild baserat på rum och miljö. När man "ISF-kalibrerar" arbetar man efter flera alternativ, vanligtvis Day- och Night-lägen eftersom det ställer olika krav på ljusstyrka och gamma, bland annat.

Observera ordet rätt här. Kalibrering handlar inte om "bästa bilden" eftersom det är en subjektiv term. Det handlar om att följa standard, att köra LP-skivan i 33 varv istället för 35. Att stämma ditt Piano så att det ger rätt skala så att fjärde oktavens A ligger på 440 Hz och inte 478 Hz eller vad man tycker låter "skönast".

Vad Elgiganten gör är att de använder Wizard-programvaran med Spyder-mätarna och ställer in TV:n så rätt som guiden kan guida. Detta kan du givetvis göra själv, men tiden och kostnaden för att lära sig detta själv ska givetvis ställas mot el-gigantens pris. Ett mervärde är att de faktiskt kontrollerar apparaterna innan och att de är i bra skick. Det finns ingen idé att finputsa färger på en TV som är rosa på höger sida eller liknande. Du slipper returnera ett dåligt exemplar. Bra? Dåligt? Inte min roll att avgöra.

Så det är helt olika nivåer här. El-gigantens erbjudande är ingen kalibrering för det måste ske på andra sätt. På plats i lokalen med den kringutrustning som hör till och är en del av kedjan. Optimering? Tja? Kanske. Värt att veta att erkända testare lika flatpanels.dk och hdtvtest.co.uk med flera, presenterar inställningar från deras tester. Jag gör det också i Hemmabiotidningen, precis som i testerna här på Swec. Dessa kan vara minst lika bra eller bättre eftersom det kommer från flera dagars utvärdering och tester av en produkt, snarare än en Wizard-guide med en ganska, ähum, kass mätare...

Men som skrivet. Väg tiden och kostnaden för att göra detta själva.

Permalänk
Inaktiv

Jag uppfattade det snarare som att elgiganten kalibrerar en skärm i stockholm. För att sedan spendera fem minuter i en butik med att mata in värdena manuelt. Tyvärr så blir detta en värdelös kalibrering som inte ger ett mervärde på produkten. Kalibrering ska ske på plats i hemmet för att bli rätt.

Istället för att bli lurad så kan man istället betala 50% mer än vad kalibreringen kostar för att köpa sig ett kit. Då kan man själv kalibrera alla sina skärmar i all framtid åt sig själv, vänner och familj. Är man en fattiglapp så är det bara att dela kostnaden med en vän.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Tror du missar lite av poängen. Att man inte vill/kan/orkar/bryr sig göra det själv.

Du kan sätta detta i alla perspektiv, du ber inet installera ditt operativsystem, du ber volvo byta delar på din bil, du ber grannen som är tv installatör att vrida parabolen rätt på ditt tak.

Allt handlar om vad för typ av människa man är, prioriterar man hellre att göra någonting annat med tiden så varför inte.

Vill man inte lägga pengarna på att köpa ett kalibreringskit, spendera ett par timmar på youtube och lära sig den 500 sidors manualen för att sedan göra fel 3 gånger så låter det som en bra deal att betala någon för att en annan skall göra det.

Som ett exempel bytte vi spis nyligen, valde till att den skulle levereras hem, plocka bort den gamla och "installera" (läs sätta i kontakten) så att det enda vi behövde göra var att laga mat på den. När leveransen dök upp visade det sig att glashällen hade en stor spricka. Personen åkte tillbaka och 1 timma senare hade vi en fungerande häll.

Jag hade utan problem kunnat göra detta själv, dock så är det enormt bekvämt och skönt att be andra göra det.

Allt beror på vad man prioriterar i livet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lugz101:

Alla tv apparater har ju ett "demo läge" med kraftig kontrast & färg, det är väl vanligast att dom är inställda på det i butik, det ser ofta för jäkligt ut med "morots ansikten" mm. Detta är ju väldigt enkelt att justera bort & är man helt vilse så har alla tv någon form av "bildguide" i inställningarna som hjälper en att justera in bilden, ganska omöjligt att misslyckas med.
Sen kan jag hålla med trådskaparen att självklart så vill dom ju i butiken visa hur "dålig" bilden är & hur bra den kan bli för endast typ 999,99kr, klassisk säljtaktik.

Skrivet av anon185723:

Jag uppfattade det snarare som att elgiganten kalibrerar en skärm i stockholm. För att sedan spendera fem minuter i en butik med att mata in värdena manuelt. Tyvärr så blir detta en värdelös kalibrering som inte ger ett mervärde på produkten. Kalibrering ska ske på plats i hemmet för att bli rätt.

Istället för att bli lurad så kan man istället betala 50% mer än vad kalibreringen kostar för att köpa sig ett kit. Då kan man själv kalibrera alla sina skärmar i all framtid åt sig själv, vänner och familj. Är man en fattiglapp så är det bara att dela kostnaden med en vän.

Nej Elgiganten använder sig inte utav Demoläge på sina apparater i butik.
Nej Stockholm kalibrerar (eller "kalibrerar") inte alla apparater och ger resten av butikerna sina värden. Det må vara så för många butiker i Sverige, men där jag jobbade tog vi aldrig emot värden från andra butiker - vi gjorde allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

en ganska, ähum, kass mätare...

Nu blir jag nyfiken på vad som är en bra mätare och vad en sådan kan gå loss på? Vilken mjukvara använder du ute hos kund?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en okunnig!?

Att betala för inställningar är en grej men att i det också mena på att man betalar för att de "kollar att tvn fungerar"? (Min parafrasering)

Borde inte det sista ingå i priset man betalar för tvn, visst att man kan komma hem med ett måndagsexemplar men att betala utöver priset på tvn för att de ska kolla att den fungerar känns inte helt hundra............

Inför det på allt! Köpa bil för en halv miljon? Visst, "om du betalar 28:995kr extra så kollar vi att den startar också när du hämtar den!"

Brödrostar, tandborstar etc. Kanske kan ta inträde till butikerna med!?

(Ja. jag är den där lättlurade typen som när jag köper något alltid tänker "Nädu! ingen försäkring här!" men sen när säljaren börjar redogöra för allt "bra" med en extraförsäkring så börjar jag vackla parat med att jag "snor brödfödan" ur mun på säljaren.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En hel del eftersom utbildar och föreläser i ämnet och i viss mån försörjer mig på att ställa in och kalibrera i hem men också i viss mån till yrkeskunder. Helst inte nu för tiden eftersom det tar sådan tid att genomför en komplett kalibrering och det är svårt att räkna hem den tiden ekonomiskt. Annars testar och kalibrerar jag TV-apparater och projektorer åt Hemmabiotidningen och så förstås skärmtester här på sweclockers.

Men jag ska vara så kortfattat man kan bli om ett ämnen som jag annars kan tala om i flera dagar:

En kalibrering i ordet rätta bemärkelse handlar om att sätta bilden rätt efter den färgstandard som används (för stunden främst ITU Rec.709/HDTV-standard) och att då kalibrera hela kedjan rätt. Det som orsakar en felaktig bild behöver inte vara TV:n utan kan lika gärna vara en felinställd bildkälla eller exempelvis en förstärkare. Mycket handlar om att finna acceptabla kompromisser.

Det skiljer sig också på hur man ska reproducera bild baserat på rum och miljö. När man "ISF-kalibrerar" arbetar man efter flera alternativ, vanligtvis Day- och Night-lägen eftersom det ställer olika krav på ljusstyrka och gamma, bland annat.

Observera ordet rätt här. Kalibrering handlar inte om "bästa bilden" eftersom det är en subjektiv term. Det handlar om att följa standard, att köra LP-skivan i 33 varv istället för 35. Att stämma ditt Piano så att det ger rätt skala så att fjärde oktavens A ligger på 440 Hz och inte 478 Hz eller vad man tycker låter "skönast".

Vad Elgiganten gör är att de använder Wizard-programvaran med Spyder-mätarna och ställer in TV:n så rätt som guiden kan guida. Detta kan du givetvis göra själv, men tiden och kostnaden för att lära sig detta själv ska givetvis ställas mot el-gigantens pris. Ett mervärde är att de faktiskt kontrollerar apparaterna innan och att de är i bra skick. Det finns ingen idé att finputsa färger på en TV som är rosa på höger sida eller liknande. Du slipper returnera ett dåligt exemplar. Bra? Dåligt? Inte min roll att avgöra.

Så det är helt olika nivåer här. El-gigantens erbjudande är ingen kalibrering för det måste ske på andra sätt. På plats i lokalen med den kringutrustning som hör till och är en del av kedjan. Optimering? Tja? Kanske. Värt att veta att erkända testare lika flatpanels.dk och hdtvtest.co.uk med flera, presenterar inställningar från deras tester. Jag gör det också i Hemmabiotidningen, precis som i testerna här på Swec. Dessa kan vara minst lika bra eller bättre eftersom det kommer från flera dagars utvärdering och tester av en produkt, snarare än en Wizard-guide med en ganska, ähum, kass mätare...

Men som skrivet. Väg tiden och kostnaden för att göra detta själva.

Du som är bra på detta med bildinställningar, du vet inte någon lite mer avancerad men ändå lättförstådd guide man kan gå efter?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon185723:

Tvärtom, faktiskt i mitt tycke Skulle el-giganten, eller annan kedja/butik, ta ordentlig tid med ett par viktiga nyckelmodeller och grundligt gå igenom hur de fungerar får de enorm know-how om den produkten. Då kan de gå igenom vilka inställningar som har effekt, ställa in dessa generellt för exempelvis ljusa och mörka rum och sedan om behovet finns, göra ytterligare kalibering på exempelvis vitbalans på plats.

Det här blir ju också ett sätt att kvalitetssäkra produkter i förväg och kunna rekommendera rätt produkt till kräsna kunder samt rata sådana modeller som kommer att bli returnerade. Sämre produkter kan man undvika helt.

När jag är hemma och kalibrerar hos någon så är det främst följande som gör dem nöjda:

1. Jag har kontrollerat hela bildkedjan och miljön och åtgärdat fel som ger sämre bild (det är nästan alltid något fel)

2. De får dag- och nattläge, samt kanske ett extra "partyläge" eller "grottläge" beroende på behov.

3. Vetskapen om att vad de ser är hur det ska se ut. Fjärren kan ligga kvar på bordet. Är filmen mörk så är filmen mörk eftersom vi nu vet att TV:n är rätt inställd.

4. Korrekta färger, vitbalans, gamma, etc mätningar och rapporter i all ära. Men det är främst yrkeskunderna som ser det som mervärde.

Det är väl främst punkt 1-3 som är viktigt för butikerna att nå. Vägen dit går via punkt 4.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dassh:

Du som är bra på detta med bildinställningar, du vet inte någon lite mer avancerad men ändå lättförstådd guide man kan gå efter?

Jag har skrivit flera stycken genom åren åt Hemmabiotidningen. Tyvärr har de inte samma närvaro på nätet.

Annars finns den här:

http://www.component.se/docs.php?id=65

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oobum:

Jag skulle inte betala 800 kronor för det ovan. Eftersom jag kan det bättre. Men däremot skulle jag gladligen betala 800 kr för att någon annan åtgärdar och reder ut de saker i livet som för mig är helt obegripliga. Till exempel hur jag förhåller mig till det svenska pensionssystemet...

El-giganten gör inget fel här, förutom att kalla det för en kalibrering.

Permalänk
Medlem

Alla butiker som är seriösa, att tjäna pengar, optimerar bilden så att de med bäst marginal ser bäst ut i butik.
Detta är givetvis inget en butikskedja där 20åringar som tjänar provision per sälj skulle syssla med.

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag inte satt min fot i en fysisk butik på flera år. Alla butiker tror kunderna är korkade och försöker lura på folk världens skit hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Coca:

Nu blir jag nyfiken på vad som är en bra mätare och vad en sådan kan gå loss på? Vilken mjukvara använder du ute hos kund?

Program: Spectracal Calman. Mätare: Klein K10A samt i1 Pro spektrofotometer för mätarprofilering. Som korrekt signalkälla använder jag vanligtvis en Videoforge men vid behov också en Quantum Data 780. Men jag lever ju delvis på att mäta ljus från skärmar och displayer, så jag vill utrustning jag kan lita på.

För den som vill laborera själv rekommenderar jag X-rite i1 Display Pro som kostar kring 2000 kr. Jag har använt den flera gånger och litar på den. När min Klein K10A var fast i tullen efter återkalibrering i somras körde jag flitigt med i1 Display Pro profilerad mot i1 Pro. Pålitlig, modern och snabb. Calman säljer en variant av denna kallad Chroma C6 med justerad firmware och individuellt uppmätta egenskaper. Calman mäter upp exemplaret mot en referensmätare (Konica Minolta CS2000) och vet exakt hur varje exemplar beter sig. När ny displayteknik kommer kan de också räkna ut kompensationstabeller för varje individuell mätare. Man behöver inte skicka in den till Spectracal igen.

Som signalkälla för kalibrering av TV duger de flesta blu-rayspelarna. Skulle inte rekommendera Samsung, Philips eller Pioneer då de är opålitliga exemplarmässigt. Sony har haft flera exemplar som ger korrekta nivåer. Vill man vara helt säker: Oppo (så klart).

Spyder 5 har jag inte sett, men började mina dagar med Spyder2 och den mäter inte en foton rätt någonstans. 3 och 4:n är bättre men fortfarande bottenskrapet. Fyran var en överraskning när jag fick testa den. Hade inte trott att den kunde vara så dålig. Den är väldigt långsam, i runda slängar 5 gånger långsammare än i1 Display Pro. Den mäter ganska ordentligt fel ifall man jagar korrekt bild ned på Delta-E-nivåer.

Framför allt är den baserade på färgfilter av cellofan och de blir dåliga med tiden. En sprillans ny Spyder 4 kan mäta 10-20% fel på ljusstyrka. Du kanske siktar på 80 nits men sätter i praktiken 65 nits. Efter 1-2 år är den annorlunda och du sätter 90 nits istället för 80.

Spyder-mätarna kan fortfarande duga för den som vill gå från helt fel bild ned till "good enough". Jag kan dock inte rekommendera dem till någon som vill gå djupet. Har man någon vision om finputsning av färger håller Spydern inte måttet.

Permalänk
Medlem

800spänn för att garantera att en TV funkar (vilket den borde göra från början!) känns sådär.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt betalat 800:- för att få en apparat med en panel utan defekter.

"Kalibrering" i all ära, men jag ägnar 100% av tiden jag fipplat med mina settnings till att bli av med saker såsom clouding, banding och bleeding.

Skulle gärna höra om @Laxpudding har någon input/tips kring detta?

Jag har haft tur med clouding, mina problem är att det längs höger/vänster kant i vissa scener ser väldigt ljust blått ut. Samt att jag har en horribel banding. Hur räddar man upp detta?

Och on topic så tvivlar jag tyvärr på att Elgigantens "kalibrering" hade fångat upp dessa peoblem.
Håller med @henkiii här, helt sjukt att kvalitén och fabriksinställningar är så dåliga nuförtiden att man ska behöva betala extra för att få en fungerande produkt.

Jag följde settnings från nån av de stora reviewersarna, och det blev sjukt mkt bättre än någon av defaultlägena. Varför gör inte tillverkarna samma manöver när dom skapar sina defaultlägen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pimartin:

Alla butiker som är seriösa, att tjäna pengar, optimerar bilden så att de med bäst marginal ser bäst ut i butik.
Detta är givetvis inget en butikskedja där 20åringar som tjänar provision per sälj skulle syssla med.

Jag har också arbetat i butik och sålt TV-apparater. Inte ens jag med mina kunskaper har tid eller lust att optimera inställningar som ser "bäst ut i butik" (tips: hög ljusstyrka, mer färg! ) och ställa en TV bättre och en annan sämre baserat på marginaler som ändras från dag till dag. Långt ifrån alla butiker har provision till säljarna. Det är fasta löner eller timanställningar.

Permalänk
Avstängd

@rustax: nu hänger jag inte med, dom visade samma modell men en var optimerad? och för det kostar den 800 kr mer? vad var den optimerad för? eller var det bara en inställning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Jag har haft tur med clouding, mina problem är att det längs höger/vänster kant i vissa scener ser väldigt ljust blått ut. Samt att jag har en horribel banding. Hur räddar man upp detta?

Det gör du inte eftersom det är avvikelser i panelen. Kalibrering handlar väldigt mycket om signalnivåer. Det hjälper inte att justera lampan om väggarna är spruckna så att säga. Däremot kan en felinställd TV framhäva till exempel clouding mer. Men du blir aldrig av med det eller att kanterna är blåare och liknande. Blå kanter kan också vara skillnader som kommer från betraktningsvinkeln.

Citat:

Jag följde settnings från nån av de stora reviewersarna, och det blev sjukt mkt bättre än någon av defaultlägena. Varför gör inte tillverkarna samma manöver när dom skapar sina defaultlägen?

Några går ju den vägen. LG:s Expert-lägen på de bättre apparaterna, OLED, flaggskepps-LCD:er är ofta väldigt bra och på "good enough"-nivå. Panasonic har också detta. Även Sony och Samsung kan efter enkla ändringar bli väldigt vettiga. Men det är lite mer menyfippel och då är guiderna från testerna bra att ha.

Permalänk
Medlem

Optimeringstjänsten är ju 100% ren vinstmarginal för Elgiganten så det är väl inte så konstigt att de pushar den tjänsten.
Det enda omoraliska är att sätta två tv-apparater brevid varandra och marknadsföra den ena som bättre än den andra. Med tanke dock på att folk knappar in vilka värden som helst från olika forum kanske det är värt 800kr för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Clouding är ett problem med designen av TV'n där bakgrunds belysningen är ojämn, kan också vara backlight bleeding, missuppfattas ofta av folk vilket problem det är dom har och det är ingenting du får bort. Samma sak med banding, ex. så har LG's senaste generation av OLED stora problem med banding där det finns många rapporter att folk har fått byta TV då dom har fått enheter med kraftig banding.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det gör du inte eftersom det är avvikelser i panelen. Kalibrering handlar väldigt mycket om signalnivåer. Det hjälper inte att justera lampan om väggarna är spruckna så att säga. Däremot kan en felinställd TV framhäva till exempel clouding mer. Men du blir aldrig av med det eller att kanterna är blåare och liknande. Blå kanter kan också vara skillnader som kommer från betraktningsvinkeln.

Några går ju den vägen. LG:s Expert-lägen på de bättre apparaterna, OLED, flaggskepps-LCD:er är ofta väldigt bra och på "good enough"-nivå. Panasonic har också detta. Även Sony och Samsung kan efter enkla ändringar bli väldigt vettiga. Men det är lite mer menyfippel och då är guiderna från testerna bra att ha.

Jag kör med inställningar jag hittade i ett test på nätet av TVn och det gjorde susen för min del, mycket bättre än default. Men visst är det lite hit and miss när det gäller att ta andras inställningar, alla apparater är olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KKay:

Jag kör med inställningar jag hittade i ett test på nätet av TVn och det gjorde susen för min del, mycket bättre än default. Men visst är det lite hit and miss när det gäller att ta andras inställningar, alla apparater är olika?

Alla avancerade värden för RGB gain/offset (vitbalans) och gamut/färgrymdsjustering (RGBCMY med saturation, hue, brightness) är individuella för varje exemplar. Där är det verkligen godtycklig effekt. Men dessa värden påverkas också av den som kalibrerat och vilka metoder de använder. Särskilt gamut-justeringar är det lätt att göra fel. Det kanske mäter helt rätt men i praktiken är alla ansikten är orange eller liknande.

Jag har gått igenom två exemplar av Samsung-TV här och hur olika de var från början:

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15222

Vad man ska gå på är istället de generella inställningarna. Vilka bildlägen som fungerar. Exempelvis gamma-lägen och effekten på olika miljöer, "förbättringar" och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Det gäller framförallt färgåtergivning/vitpunkt, detta går sällan att få till perfekt genom att använda samma inställningar från en annan panel. Att använda den preset som tester visar ligga närmast (cool, warm osv) duger dock för många.

Vilka inställningar/filter man kan låta vara på eller av funkar utmärkt att ta från någon sida som utfört ordentliga tester av kunniga personer. Kontrast och ljusstyrka brukar man kunna ställa in helt ok med testbilder från tex lagom.nl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skrivet av Coca:

Clouding är ett problem med designen av TV'n där bakgrunds belysningen är ojämn, kan också vara backlight bleeding, missuppfattas ofta av folk vilket problem det är dom har och det är ingenting du får bort. Samma sak med banding, ex. så har LG's senaste generation av OLED stora problem med banding där det finns många rapporter att folk har fått byta TV då dom har fått enheter med kraftig banding.

Jagt vet absolut om att detta är tillverknings/teknik-problem, jag har (tyvärr) lagt runt 40 timmar på att researcha just detta och min modell av tv sen jag köpte den i augusti, fipplat med inställningar och så vidare.

Det finns en tråd på minhembio.com om just min modell, folk har där varit i kontakt med Sony men det vanligaste svaret är att detta är "hur tekniken fungerar" och att problemen är "inom riktlinjerna för avvikelse", och inte fått byta.

På avsforums är tråden nästan 250 sidor lång, många har liknande problem. En snubbe i USA bytte sin tv 4 ggr och varje exemplar var nästan sämre än det innan.

Eftersom jag inte har några som helst problem med clouding, så är jag inte så sugen på att byta min.... just eftersom panel-lotteri idag verkar vara att ett exemplar på 100 är bra, mot vad man hade önskat, att kanske 1 av 100 har nån sorts "defekt".
Ett utbyte i mitt fall skulle tyvärr ge en större risk att det blir sämre, än chansen att få en "hel" panel.

Och nu till det som jag funderade kring, kanske borde varit tydligare:
Vad för inställningar ska man fippla med för att "minimera" problem inom dessa områden:
* Banding
* Bleeding (Så det heter?) från sidorna, dvs i vissa scener så är 2-3 cm in från sidorna betydligt ljusare/blåare än resten av delen
* Clouding (dock har inte jag problem med detta, men kan vara intressant att veta)

Det jag märkt, och mina egna "slutsatser" jag dragit som lekman:
* Om jag sänker brightness, så blir problemen med blåa-kanter mindre. Detta är ju för mig såhär i efterhand rätt självklart, sänker man ljusstyrkan så blir problemet mindre.
Men! allt gott har väl även nått ont:
Det som händer när jag sänker ljusstyrkan är att _bandingen_ blir mer påtaglig. Ska jag gissa så är ju alltså saken här, att en hög ljusstyrka jämnar ut / maskerar bandingen...

Så, det hela känns som ett moment 22, löser man en sak så poppar nått annat upp. Vidare så är det väldigt tråkigt att man inte kan fippla med inställningarna bäst man vill, utan snarare måste göra vissa val för att bli av med artefakterna på panelen.
(T ex så är ju en ljusstyrka över 70% totalt omöjlig för mig att använda).

Så. För att återupprepa, och få en konkret fråga att ställa:
Om jag ställer ner brightness och på så sätt blir av med min bleed från sidorna, men på köpet får banding, vilken/vilka inställningar bör jag försöka fippla med efter det, för att få bort så mkt som möjligt av bandingen?

Och för att återkoppla ontopic, jag hade gärna betalat 800:- för att få detta fixat, men dom pengarna får väl knappt en person som Laxpudding över min dörrtröskel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Hej! Jag blev faktiskt väldigt intresserad av detta inlägg då jag själv jobbar på Elgiganten! Kan förklara lite kort utan att bryta vår policy.

Optimerade versionen eller som vi säger hos oss också, "Kalibrerade" är faktiskt inte helt tokigt. Det den säljaren du har fått hand om är tecken på dåligt uppförande och beträffande. Jag har sålt 21 st Kalibreringar under denna helg och ingen har faktiskt klagat. Har även fått beröm om bästa bemötande någonsin.

Grejen med en optimering/bildkalibrering är att vi gör följande:

Uppackning och noggrant kollat igenom eventuella fraktskador, pixelfel.
Grundlig installation så kunden enkelt kan komma hem och se på tvn utan tjafs.
Installation av senaste mjukvaran (Detta är mycket viktigt ifall TVn har stått inne på lagret länge!).
Uppmätad med vår magiska "Spyder 4" (Ni kan läsa om den, no bull shit!).
Montering på fot ifall det skulle önskas.

Det spyder 4 gör är att den mäter upp TVns bästa inställningar för majoritetens tv tittande vilket egentligen inte betyder någonting alls? Men... Den gör sina resultat. Målgruppen? 30+, de som inte har varken tid, lust eller vet hur man gör. Så för ungdomen som mig (19 år gammal, troligen månadens säljare med också minst återköp (se detta inte som skryt för att jag vill bara säga att du som skriver detta inlägg från början har kanske någonstans blivit smått lurad trots att vi har något som kallas för "Nöjd kund" garanti vilket menas att kunden alltid måste vara nöjd.

Sen det här pappret som hon skrev ut? Detta är otroligt fel! Detta ska göras av lagerarbetare eller certifikerad KnowHow person som är anställd via elgiganten och finns i butiken med en svart skjorta.

Några frågor? Besvarar dem gärna! (Jag försöker inte sälja på er optimering/bildkalibrering)

Jag har en Samsung Curved 55" 3D Smart LED-TV UE55JS8505XXE
Jag sa nej till kalibrering men nu i efterhand kanske man skulle sagt ja..Är det försent eller går det att fixa ändå?

Visst bilden jag har nu är underbar och med netflix 4k blir det wow känsla varje gång man slår på en film

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Jagt vet absolut om att detta är tillverknings/teknik-problem, jag har (tyvärr) lagt runt 40 timmar på att researcha just detta och min modell av tv sen jag köpte den i augusti, fipplat med inställningar och så vidare.

Det finns en tråd på minhembio.com om just min modell, folk har där varit i kontakt med Sony men det vanligaste svaret är att detta är "hur tekniken fungerar" och att problemen är "inom riktlinjerna för avvikelse", och inte fått byta.

På avsforums är tråden nästan 250 sidor lång, många har liknande problem. En snubbe i USA bytte sin tv 4 ggr och varje exemplar var nästan sämre än det innan.

Eftersom jag inte har några som helst problem med clouding, så är jag inte så sugen på att byta min.... just eftersom panel-lotteri idag verkar vara att ett exemplar på 100 är bra, mot vad man hade önskat, att kanske 1 av 100 har nån sorts "defekt".
Ett utbyte i mitt fall skulle tyvärr ge en större risk att det blir sämre, än chansen att få en "hel" panel.

Och nu till det som jag funderade kring, kanske borde varit tydligare:
Vad för inställningar ska man fippla med för att "minimera" problem inom dessa områden:
* Banding
* Bleeding (Så det heter?) från sidorna, dvs i vissa scener så är 2-3 cm in från sidorna betydligt ljusare/blåare än resten av delen
* Clouding (dock har inte jag problem med detta, men kan vara intressant att veta)

Det jag märkt, och mina egna "slutsatser" jag dragit som lekman:
* Om jag sänker brightness, så blir problemen med blåa-kanter mindre. Detta är ju för mig såhär i efterhand rätt självklart, sänker man ljusstyrkan så blir problemet mindre.
Men! allt gott har väl även nått ont:
Det som händer när jag sänker ljusstyrkan är att _bandingen_ blir mer påtaglig. Ska jag gissa så är ju alltså saken här, att en hög ljusstyrka jämnar ut / maskerar bandingen...

Så, det hela känns som ett moment 22, löser man en sak så poppar nått annat upp. Vidare så är det väldigt tråkigt att man inte kan fippla med inställningarna bäst man vill, utan snarare måste göra vissa val för att bli av med artefakterna på panelen.
(T ex så är ju en ljusstyrka över 70% totalt omöjlig för mig att använda).

Så. För att återupprepa, och få en konkret fråga att ställa:
Om jag ställer ner brightness och på så sätt blir av med min bleed från sidorna, men på köpet får banding, vilken/vilka inställningar bör jag försöka fippla med efter det, för att få bort så mkt som möjligt av bandingen?

Och för att återkoppla ontopic, jag hade gärna betalat 800:- för att få detta fixat, men dom pengarna får väl knappt en person som Laxpudding över min dörrtröskel

Är det brightness eller backlight du ändrar? Sänk backlighten för att motverka bleeding och sen reglera brightness och kontrast för att få rätt nivåer (så den inte klipper nära svart och vitt). För sänker du brightness så pass mycket lär du få problem med gamma vilket kan leda till banding.