Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När vi ändå är inne på ämnet så tycker jag att allt över 256 färger bara sabbar spelupplevelsen, dessutom är det mycket mer realistiskt tycker jag. Ögat kan ändå inte urskilja fler än så...

Ögat skiljer fysiskt endast på tre färger. Så det behövs inte mer än blå, röd och grön. Knappt ens röd då trenden för färgblindhet ökar.

2 färger och 30 fps låter som ett party. Lägg gärna till skit som stuttering och långa laddningstider och du har ett fett jävla lir

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Reality Pump ? aldrig hört talas om...
....
så deras spel är optimerat för 700 serien? då han säger att han hört 980TI går saktare än hans 780TI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Ögat skiljer endast på 3 färger. Så det behövs inte mer än blå, röd och grön. Knappt ens röd då trenden för färgblindhet ökar.

2 färger och 30 fps låter som ett party. Lägg gärna till skit som stuttering och långa laddningstider och du har ett fett jävla lir

Svartvitt var ju en grej en gång i tiden

Permalänk
Medlem

This is bullshit!

Till och med i Farming simulator 2015 märker man skillnad på 30 & 60 fps...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vet inte om den blivit postad än då jag inte orkade läsa tråden, men lämnar den här bilden här som visar det på absolut enklaste och bästa sätt. Den här utvecklaren har helt enkelt bara fel, på samma sätt som alla andra utvecklare som säger att 30fps är bra nog. Heck inte ens 60fps är bra nog utan 120/144hz+fps är än bättre.

15-30-60 fps ELI5 comparison

Permalänk
Medlem

Kanske om man spelar med handkontroll där det tar en kvart att vända sig om, men med mus så är 30 FPS på tok för lågt. Och i det här fallet så är det ett väldigt patetiskt försvar från utvecklarna som i stort sätt ifrågasätter hela PC gaming communityn. Och det måste vara väldigt dåligt optimerat om man inte ens kan få mer än 30 FPS i ett spel som ser ut att komma från 2006.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag förstår att dom fått högljudd kritik på internet för deras uttalande om 30 fps. Det var ju mer väntat än att Kalle Anka kommer sändas på julafton.

Däremot tycker jag att han framför flera poänger som är helt legitima. Att de som en mindre utvecklare inte har råd med den senaste hårdvaran är väl inget konstigt? Att de inte satsade på att göra ett benchmark verktyg utan satsade på att spelet skulle klara 30 fps är också helt OK - så länge de är öppna med det så ingen känner sig lurad. Allt detta hade varit helt OK, men att komma dragandes med att allt över 30 fps är onödigt är fullständigt inkorrekt och onödigt. Han hade fått fram sin poäng utan att säga det.

Lite humor blir det dock när en snubbe med dubbla 980Ti kommer in och ställer krav. Den andelen av användarbasen med sådan hårdvara måste vara så försvinnande liten att det inte ens motiverar en förmiddags jobb för Reality Pump. Det är lite som när kränkta vita män ger sig in i debatten om rasism. Självklart är 2X 980Ti snubben också en betalande kund som alla och ska behandlas därefter, men kanske ha lite rimliga förväntningar och förstå att man inte direkt är högst upp på prio listan.

Permalänk
Medlem

Han säger aldrig att att allt över 30 fps är onödig (för spel i allmänhet). Allt han säger är att för hans spel anser han inte att det är ett viktigt mål att gå över 30 fps.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla sluta med löjliga bilanalogier? Utvecklaren påstår med sin analogi att en dator med ett GTX980Ti inte är snabbare än ett GTX780 vilket bara är okunnigt, särskilt från en utvecklare. Kan man inte skapa ett spel som tar nytta av kraftigare hårdvara så är man en usel utvecklare som inte borde hålla på med kodning. Allt för många utvecklare fullständigt skiter i ett fixa ordentliga spelmotorer.

Tycker man att 30 FPS är tillräckligt så kan man skaffa billigare hårdvara. Men nu är det så att det är enorm skillnad mellan 30 och 45 fps, ännu mer 60 som jag personligen anser är tillräckligt. Och visst ser man skillnad på 60fps och 120/144 fps. Det är över denna uppdateringsfrekvens som skillnaden blir svårare att upptäcka. Vill konsumenten spela i dessa uppdateringsfrekvenser så bör utvecklaren göra det möjligt utan större besvär. Fixar man inte funktionen så förtjänar man kritik.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Idioter.

Över 60fps kan jag väl dock tycka är lite mer för finsmakare.
Men 30fps är som att spela i siprap med klumpar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maith:

...Du menar PCs med annat OS än Windows?

En konsol är också en PC med annat OS.

Permalänk
Medlem

60fps är najs men 30fps räcker gott o väl, kört många konsolspel utan problem i 30 fps.

Permalänk
Medlem

Patetiskt att utvecklare försöker förklara ett dåligt optimerat spel med att "man inte behöver mer än 30 fps". Det är otäckt att utvecklare anser detta tycker jag. De om någon borde vara kompetenta och förstå tekniska aspekter.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

hehe fan lika efter som ubisoft.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för spel. Givetvis är högre FPS alltid att föredra men om man måste så kan 30 funka för t ex Rollspel.

Permalänk
Medlem

Om FPS vart det enda det här spelet hade problem med så hade denna nyhet varit mer intressant, men spelet lider av alldeles för mycket buggar som gör spelet så got som ospelbart, fps är seriöst spelet minsta problem.

Nästan sjukt hur mycket focus FPS får idag, även från sidor som denna och totalt missar de andra, större problemen.
Spelet i fråga är en av de lägsta betygsatta spelen från 2015.
http://opencritic.com/game/1184/ravens-cry

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Intressant om man tänka på Ubisoft som HAR medel att köpa och testa på det senaste hårdvaror men en då leverera buggiga spel

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

En teori

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

144Hz / 144fps = mitt krav på PC spel upplevelse, aldrig mer 30fps eller 60Hz.

Permalänk
Datavetare

Låg varians är viktigare än ett högt genomsnitt, så stabil 30 FPS är bättre än 30-60 med ett snitt någonstans däremellan. Det då vår hjärna är väldig bra att kompensera för latens bara den är konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Skrivet av Megacrash:

60fps är najs men 30fps räcker gott o väl, kört många konsolspel utan problem i 30 fps.

Den känslan har du bara kvar tills du spelat samma spel i 60+fps på dator.

Kolla på gubben i mitten en stund, känns ju som att det är helt okej.

Kolla på gubben till höger en stund.

Kolla tillbaka på gubben i mitten. Det dröjer inte länge innan du längtar tillbaka till högra gubben..

http://i0.wp.com/memecollection.net/wp-content/uploads/2015/1...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

ALLT HAN SÄGER ÄR RÄTT... Om man tänker noga.

Det enda som han har fel i ÄR 30fps grejen men INTE konstigt det heller med dagens olika systemkonfigurationer heller... En gång i tiden så KUNDE allt bara gå åt rätt håll med DATORER men inte idag TYVÄRR. Idag handlar det om pengar och detta sedan "IBM kompatibla datorer" PC inkl. MicroSoft.... tog över branschen... 30 60 m.m fps har blivit till mycket p.g.a. MS och IBM kompatibla MONOPOLET. TYVÄRR men så är det och detta är sanningen om man tänker noga på UTVECKLINGEN i denna bransch.

GOTT NYTT ÅR allesammans.

Hoppas 2016 ÄR ett härligt och gott ÅR för denna "pengar utveckling" som råder i denna bransch....
Människan är tyvärr gjord för tekniken idag fortfarande och inte tvärtom än...
Jag skulle hellre vilja se att TEKNIKEN ÄR FÖR MÄNNISKAN.
Datorn ska användas som ett verktyg och inte ett verktyg som måste anpassas hela tiden utifrån PENGAR i PLÅNBÖCKERNA.

Hade saker och ting gått till på ett lite annorlunda sett under 90 talets början då hade vi suttit med helt andra saker som skulle vara betydligt mycket mer framtidsaktiga än dagens grejer. Data krigens tid tog en svängom och då föll det hela på att jaga folks pengar istället, via ex utbildning i OS, datakörkort, hahaha LOL m.m....

Permalänk
99:e percentilen

Kan vi inte lobba för att sluta kalla 60 fps för "guldstandarden"? På konsol, visst, men nu var det väl PC det handlade om? 60 fps kan där heta "silverstandarden". Förslag på definition av "guldstandarden":

  • 100 fps

  • 120 fps

  • 144 fps

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Ant3: Farmingsimulator är ju ett First-person/Third-person spel så varför skulle man inte märka skillnad?
De spelen där FPS generellt har mindre betydelse är 2D strategi-spel så som schack eller Civ.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Nej det märks genom att bara titta också. Testa och titta på Youtube-klipp när någon spelar i 60fps vs när någon spelar i 30fps. Stor skillnad tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

ALLT HAN SÄGER ÄR RÄTT... Om man tänker noga.

Det enda som han har fel i ÄR 30fps grejen men INTE konstigt det heller med dagens olika systemkonfigurationer heller... En gång i tiden så KUNDE allt bara gå åt rätt håll med DATORER men inte idag TYVÄRR. Idag handlar det om pengar och detta sedan "IBM kompatibla datorer" PC inkl. MicroSoft.... tog över branschen... 30 60 m.m fps har blivit till mycket p.g.a. MS och IBM kompatibla MONOPOLET. TYVÄRR men så är det och detta är sanningen om man tänker noga på UTVECKLINGEN i denna bransch.

GOTT NYTT ÅR allesammans.

Hoppas 2016 ÄR ett härligt och gott ÅR för denna "pengar utveckling" som råder i denna bransch....
Människan är tyvärr gjord för tekniken idag fortfarande och inte tvärtom än...
Jag skulle hellre vilja se att TEKNIKEN ÄR FÖR MÄNNISKAN.
Datorn ska användas som ett verktyg och inte ett verktyg som måste anpassas hela tiden utifrån PENGAR i PLÅNBÖCKERNA.

Hade saker och ting gått till på ett lite annorlunda sett under 90 talets början då hade vi suttit med helt andra saker som skulle vara betydligt mycket mer framtidsaktiga än dagens grejer. Data krigens tid tog en svängom och då föll det hela på att jaga folks pengar istället, via ex utbildning i OS, datakörkort, hahaha LOL m.m....

kort tips, allt jag såg när jag såg ditt inlägg är följande:

ALLT HAN SÄGER ÄR RÄTT ÄR INTE, KUNDE. DATORER TYVÄRR. IBM PC MONOPOLET TYVÄRR. UTVECKLINGEN GOTT NYTT ÅR TEKNIKEN! FÖR MÄNNISKAN, PENGAR I PLÅNBÖCKERNA. OS LOL.

Inget illa menat, men det blir enormt jobbigt att läsa när du skriver slumpmässiga ord i caps.

För övrigt låter de som att du smuttat lite mkt på alkoholen.. xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Tja, jag avskyr att kolla på video i 30 fps, särskilt CS:GO. Där är 60 fps helt enkelt ett krav för att det inte ska vara frustrerande hackigt, och finge jag bestämma skulle 120 fps vara "den bra standarden" för CS:GO-sändningar och -klipp, samtidigt som 60 fps skulle vara standard för alla actionklipp, datortutorials och annat som läggs ut på YouTube.

Är även mycket besviken på att film är i 24 fps, men det är lättare att acceptera än 30 fps i CS:GO-klipp. Film borde naturligtvis produceras i minst 48 fps om jag får säga mitt.

Men visst har du en bra poäng! 30 fps duger ändå i någon mån helt OK till video, jämfört med att spela i 30 fps som är total katastrof. Det enda jag måste vända mig emot är att ögat inte skulle kunna "registrera hur mycket som helst" med 30 fps som något slags underförstådd gräns. Jag ser enkelt skillnad på 60 och 144 fps även när jag inte styr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

vad jag tycker är konstigt är att han i praktiken skjuter sig själv i foten.
om han är pc developer borde han förstå att pc marknaden är otroligt bortskämda och inte vill ha samma experience som konsoller vill ha. och hans bilanalogi funkar ju inte riktigt. om det var 100% säkert att åka bil i 500km/h så hade alla försökt göra det. det gör jobbet snabbare och du slipper störa dig på att det går så segt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha, herregud vilken flum-utvecklare

"...that a customer who spent 600+ bugs on a high end card..."
"Beside this I thing that anything..."

Man kanske borde granska sin text liiiite mera innan man publicerar den som en utvecklare, eller?

Nu känns det ändå som du fokuserar på lite fel ämne.

Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Precis vad jag tänker också. 24FPS ser jättebra ut på film, men att spela i 24FPS är helt jäkla omöjligt.
Dessutom är det, som många säger, skillnad på konsol och PC. När du kör på konsol har du en handkontroll som du inte kan göra alls lika hastiga rörelser med som du kan göra med en mus, därför kan 30 FPS kännas helt okej på konsol. På PC behövs 60FPS minst.

EDIT: bör tilläggas att i film räcker även 24FPS till eftersom det naturligt finns motion blur när man filmar med en kamera. Motion blur gör extremt stor skillnad.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Nej man ser skillnaden också, har du sett Youtube 30fps vs 60fps? Ögat ser inte i bilder per sekund, så man kan inte översätta hur lätt som helst men vi kan definitivt se skillnad på över 100fps utan problem för någon med normal syn

Skrivet av morxy49:

Nu känns det ändå som du fokuserar på lite fel ämne.

Precis vad jag tänker också. 24FPS ser jättebra ut på film, men att spela i 24FPS är helt jäkla omöjligt.
Dessutom är det, som många säger, skillnad på konsol och PC. När du kör på konsol har du en handkontroll som du inte kan göra alls lika astiga rörelser med som du kan göra med en mus, därför kan 30 FPS kännas helt okej på konsol. På PC behövs 60FPS minst.

Håller faktiskt inte med alls, tycker film med låg framerate ser dåligt ut, men i spel är det värre för då är det både vad man ser och vad man känner. Men det är mycket vana också, sen har det med hur saker rör sig. Att man gör ett spel där allting renderas bild för bild, eller en film som är animerad är väl lite annorlunda jämfört med om du filmar med en kamera i verkligheten.