Hur gör ni för att spela in skypekonversationer på separata ljudspår?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att spela in skypekonversationer på separata ljudspår?

Hej har ett jätteproblem när jag spelar tillsammans med vänner och skypar. Jag brukar då spela in via shadowplay/dxtory och jag skulle vilja hitta ett bra sätt att fördela dels ljudet "ingame", min mic samt mina vänners röster på olika kanaler (vet inte hur jag ska förklara detta haha) Anledningen till detta är såklart att när jag sedan ska redigera videon i tex sony vegas att jag kan ha fullkontrol över de olika volymerna i spelet.

Jag har provat att fippla med virtuella audiokablar och virtuell mixer, men det är krångligt och fungerar...sisådär.

Det andra alternativet är att köpa någon form av mixamp men jag har absolut ingen aning om vilken, vad eller hur man gör? Så finns det någon kunnig här på forumet som kan hjälpa en stackare med detta?

Och ursäkta om min tråd låter förvirrad men jag känner mig förvirrad när det kommer till detta
mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Shadowplay spelar in motsvarande den gamla (jättegamla) ljudenheten "what you hear" och gör ingen skillnad på ljud från spelet eller winamp/spotify/etc. Självklart skulle man vilja ha det på ett annat sätt men thats it, det är enormt fördummat/förenklat. Tyvärr har jag inte sett något annat sätt.

Som tips, min ena grabb har löst det genom att köra mixamp och astro a40... där han tar in ljudet från skype (jag är osäker, kan vara teamspeak också då jag köpte mobilversionen åt honom) från mobiltelefonen och kan använda shadowplay/stream utan att det hörs från mobilen. Det hjälper dig inte exakt så som du önskar men du får det iaf mer cleant i filmerna.

//edit - är du med, teamspeak/skype via mobilen och resten via datorn - alltså lösa det med två enheter istället för kanaler på datorn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Hej har ett jätteproblem när jag spelar tillsammans med vänner och skypar. Jag brukar då spela in via shadowplay/dxtory och jag skulle vilja hitta ett bra sätt att fördela dels ljudet "ingame", min mic samt mina vänners röster på olika kanaler (vet inte hur jag ska förklara detta haha) Anledningen till detta är såklart att när jag sedan ska redigera videon i tex sony vegas att jag kan ha fullkontrol över de olika volymerna i spelet.

Jag har provat att fippla med virtuella audiokablar och virtuell mixer, men det är krångligt och fungerar...sisådär.

Det andra alternativet är att köpa någon form av mixamp men jag har absolut ingen aning om vilken, vad eller hur man gör? Så finns det någon kunnig här på forumet som kan hjälpa en stackare med detta?

Och ursäkta om min tråd låter förvirrad men jag känner mig förvirrad när det kommer till detta
mvh Daniel

Inte lättare att bara spela in spelljudet + spelet med obs eller dylikt och sedan spela in voipen med ett annat program?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Borde fungera med Virtual Audio Cable.
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

Hittade denna tråden på Reddit.
https://www.reddit.com/r/Twitch/comments/29k9bw/tutorial_virt...

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte lättare att bara spela in spelljudet + spelet med obs eller dylikt och sedan spela in voipen med ett annat program?

Du blandar spelljudet och voip om du inte kan separera vilken ljudkälla du ska spela in, därav kommentaren om "what you hear". Finns den inställningen i obs? Jag har bara kollat fraps och shadowplay där detta inte går.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Shadowplay spelar in motsvarande den gamla (jättegamla) ljudenheten "what you hear" och gör ingen skillnad på ljud från spelet eller winamp/spotify/etc. Självklart skulle man vilja ha det på ett annat sätt men thats it, det är enormt fördummat/förenklat. Tyvärr har jag inte sett något annat sätt.

Som tips, min ena grabb har löst det genom att köra mixamp och astro a40... där han tar in ljudet från skype (jag är osäker, kan vara teamspeak också då jag köpte mobilversionen åt honom) från mobiltelefonen och kan använda shadowplay/stream utan att det hörs från mobilen. Det hjälper dig inte exakt så som du önskar men du får det iaf mer cleant i filmerna.

//edit - är du med, teamspeak/skype via mobilen och resten via datorn - alltså lösa det med två enheter istället för kanaler på datorn.

Jag har tillgång till både shadowplay samt dxtory. Dxtory kan lätt spela in flera olika ljudspår samtidigt som är separerade. Men det jag är mest intresserad av är att lösa det hela genom att köpa någon form av hårdvara istället för att strula med virtuella kablar. Så min fråga till dig är mer, vad är en mixamp? När jag letade efter just mixamps för ett tag sedan hittade jag bara just Astros mixamps som gick loss på runt 1500 kr. Började då kolla vad kjell och kompany samt teknikmagasinet hade för sortiment. Personalen i affärerna förstod inte min fråga alls, så ..yeah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte lättare att bara spela in spelljudet + spelet med obs eller dylikt och sedan spela in voipen med ett annat program?

Tack för svar! Problemet ligger ju att för att kunna göra detta så behöver jag splitta mina få ljudingångar, vilket är omöjligt för mig by default, men som någon nämnde, går att göra med virtuella ljudkablar och ett virtuellt mixerbord, eller som en annan sa med hjälp av en mixamp. Jag är ju mer intresserad av att köpa någon form av hårdvara som tex en mixamp...men jag vet inte exakt vad en mixamp är och hur den hjälper en lösa problemet, samt att dem jag har hittat genom prisjakt kostar runt 1500 kr =(

Skrivet av Byvejret:

Tack för svaret! Jupps jag har provat med virtuella audiokablar, det fungerar sisådär, för mig iallafall (har förlorat många extra hårstrån). Därav försöker jag hitta någon hårdvara eller tillbehör som kan lösa det åt mig, och det jag hittar är ett företag som heter astro som har några olika modellers av sk "mixamps" som ska göra jobbet (kollade en populär guide från en relativt välkänd youtuber som heter jackfrags i hur man gör detta, han kör också med en astro mixamp)

Skrivet av Gurk:

Du blandar spelljudet och voip om du inte kan separera vilken ljudkälla du ska spela in, därav kommentaren om "what you hear". Finns den inställningen i obs? Jag har bara kollat fraps och shadowplay där detta inte går.

Tack för svar! Precis, i shadowplay så mixas ju de olika ljudkällorna samman på en kanal men i dxtory (som är ett kanonprogram, men det kostar ju en liten slant samt stjäl mer prestanda när du spelar in, plus mycket större filstorlek på dina filmer) så kan du sätta så många som iallfall 5 olika ljudkanaler.

Permalänk

Det finns ett program som heter Clownfish som har bland annat voice changers och sådant men jag har för mig att det även går att spela in konversationer med det.

Permalänk
Medlem

Vill klargöra lite från min första post, jag krånglar helst inte med virtuella kablar, utan jag är intresserad av någon form av hårdvara/tillbehör som kan lösa det åt mig. Och det är här vi kommer in på dessa så kallade "mixamps". När jag googlar runt om mixamps så kommer enbart produkter från Astro upp, vilket känns lite konsigt, jag antar att de inte är den enda tillverkaren på vår runda (?) jord som gör dessa produkter.

Så kan någon vara snäll och förklara för mig vad en mixamp egentligen är (mixerförstärkare???) Och vad för kategori bör jag leta i på tex prisjakt eller pricerunner? Är det någon särskild funktion på en mixamp som måste finnas med för att jag ska kunna "splitta" ljudet eller kan vilken "mixamp" som helst lösa det åt mig?

Kram

edit/ Och tack till er som svarat och kommer med rån, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Vill klargöra lite från min första post, jag krånglar helst inte med virtuella kablar, utan jag är intresserad av någon form av hårdvara/tillbehör som kan lösa det åt mig. Och det är här vi kommer in på dessa så kallade "mixamps". När jag googlar runt om mixamps så kommer enbart produkter från Astro upp, vilket känns lite konsigt, jag antar att de inte är den enda tillverkaren på vår runda (?) jord som gör dessa produkter.

Så kan någon vara snäll och förklara för mig vad en mixamp egentligen är (mixerförstärkare???) Och vad för kategori bör jag leta i på tex prisjakt eller pricerunner? Är det någon särskild funktion på en mixamp som måste finnas med för att jag ska kunna "splitta" ljudet eller kan vilken "mixamp" som helst lösa det åt mig?

Kram

edit/ Och tack till er som svarat och kommer med rån, det uppskattas!

Jag tror Astro har trademark:at det ordet, men det är en linje-in-ut mixer med förstärkare och eq som bara råkar lira riktigt bra med deras headsets. En liten och billig bordsmixer/dj-mixer om jag fattat rätt (googlar du på dom orden istället får du ju lite mer träffar). Den används nästan uteslutande för att förstärka ljudet, men även i det exemplet jag sa förut och då med en finare mick (som var nästa grej pappsen gick och köpte till grabben, en snowball från blue).

Din lösning verkar isf vara det lite mer kompetenta programmet dxtory och ytterligare ett ljudinspelningsprogram av valfri sort som tar ljudet från övriga ljudkällor. Eller ha två datorer, en liten nuc med en stor disk kanske och mixa in ljudet till hörlurarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

absolut lättaste vore ju att använda TS istället. Där kan man spela in konversationer utan annat ljud.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara vad du letar efter
http://www.evaer.com/
Fungerat riktigt bra när jag använt det, den river ut strömmen ur rådatan som skype tar emot så den lär inte fånga något annat, spelar även in ljud och video separat om man vill.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood