Permalänk
Medlem

Hotta upp gammalt system

Hej!

Jag sitter på en gammal rigg som jag hottar upp i skeden tills den är helt ny. Jag har nu köpt ett saphire r9 290X tri-x som skall in så fort jag fixat ett nytt nätagg men jag undrar vad som kan göras enkelt med min bräda och processor (som är väldans gammla).

Bräda:
MSI 770-C45, Socket-AM3 (ATX, AMD770+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN)

Processor:
AMD Athlon II X4 630 2,8GHz Socket AM3 Box stock-fläkt.

Som jag förstår det kommer det att fungera med grafikkortet då brädan har PCIe 2.0. Däremot blir processorn gissningsvis en ganska stor flaskhals (blir redan idag väldigt varm vid spelande etc) och då funderar jag på att köpa en ny fläkt och sedan försöka klocka. typ 212 evo. Funkar det att sätta på vilken cpu-fläkt som helst på en sådan gammal PSU?

Är mina tankar realistiska/borde jag tänka om?
Kommer grafikkortet funka tillsammans med nuvarande MOBO+PSU?
Funkar ex 212 evo med Nuvarande PSU?
Kan jag klocka PSUn smidigt? Finns ngn guide?

Jag är inte så duktig på dessa saker...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

PSU är Power Supply Unit, ett nätaggregat och inte en CPU. Enklare att förstå om man använder rätt namn.

Grafikkortet borde funka.
Kylaren passar.
Ang. klockning så finns det trådar här på forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1307782-ang-klockning-a...

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Avstängd

Du kan ju försöka hitta en Phenom II X6 om du inte vill byta moderkort. Går att få tag på rätt billigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av olwe:

Hej!

Jag sitter på en gammal rigg som jag hottar upp i skeden tills den är helt ny. Jag har nu köpt ett saphire r9 290X tri-x som skall in så fort jag fixat ett nytt nätagg men jag undrar vad som kan göras enkelt med min bräda och processor (som är väldans gammla).

Bräda:
MSI 770-C45, Socket-AM3 (ATX, AMD770+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN)

Processor:
AMD Athlon II X4 630 2,8GHz Socket AM3 Box stock-fläkt.

Som jag förstår det kommer det att fungera med grafikkortet då brädan har PCIe 2.0. Däremot blir processorn gissningsvis en ganska stor flaskhals (blir redan idag väldigt varm vid spelande etc) och då funderar jag på att köpa en ny fläkt och sedan försöka klocka. typ 212 evo. Funkar det att sätta på vilken cpu-fläkt som helst på en sådan gammal PSU?

Är mina tankar realistiska/borde jag tänka om?
Kommer grafikkortet funka tillsammans med nuvarande MOBO+PSU?
Funkar ex 212 evo med Nuvarande PSU?
Kan jag klocka PSUn smidigt? Finns ngn guide?

Jag är inte så duktig på dessa saker...

Tack på förhand!

Jag hade nog satsat på å sålt den köpt en phenom 4 965 kylare clocka den.

Sen är ju ssd alltid trevligt men ska du enbart spela så kanske man kan skippa ssd.

4gb ram är också minimum

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Överklockning hjälper garanterat, men det kommer fortfarandes flaskas betydligt. Men det bra med t.ex. en 212 EVO är ju att du kan fortsätta använda den om du uppgraderar till t.ex. Skylake senare.

Med ditt nuvarande moderkort hade jag bara uppgraderat till Phenom II X6 om det vore riktigt billigt. Alla Phenom II flaskar R9 290x betydligt, så jag tycker inte det är värt att lägga för mycket pengar på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olwe:

Hej!

Jag sitter på en gammal rigg som jag hottar upp i skeden tills den är helt ny. Jag har nu köpt ett saphire r9 290X tri-x som skall in så fort jag fixat ett nytt nätagg men jag undrar vad som kan göras enkelt med min bräda och processor (som är väldans gammla).

Bräda:
MSI 770-C45, Socket-AM3 (ATX, AMD770+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN)

Processor:
AMD Athlon II X4 630 2,8GHz Socket AM3 Box stock-fläkt.

Som jag förstår det kommer det att fungera med grafikkortet då brädan har PCIe 2.0. Däremot blir processorn gissningsvis en ganska stor flaskhals (blir redan idag väldigt varm vid spelande etc) och då funderar jag på att köpa en ny fläkt och sedan försöka klocka. typ 212 evo. Funkar det att sätta på vilken cpu-fläkt som helst på en sådan gammal PSU?

Är mina tankar realistiska/borde jag tänka om?
Kommer grafikkortet funka tillsammans med nuvarande MOBO+PSU?
Funkar ex 212 evo med Nuvarande PSU?
Kan jag klocka PSUn smidigt? Finns ngn guide?

Jag är inte så duktig på dessa saker...

Tack på förhand!

Pci-e 1.0, 2.0, 3.0 spelar ingen roll för grafikkortet, är det pcie så passar ett pcie grafikkort. Skillnaden mellan dessa olika pcie generationer är data överföring hastighet som spelar roll om du ska köpa en pci-express ssd

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Överklockning hjälper garanterat, men det kommer fortfarandes flaskas betydligt. Men det bra med t.ex. en 212 EVO är ju att du kan fortsätta använda den om du uppgraderar till t.ex. Skylake senare.

Med ditt nuvarande moderkort hade jag bara uppgraderat till Phenom II X6 om det vore riktigt billigt. Alla Phenom II flaskar R9 290x betydligt, så jag tycker inte det är värt att lägga för mycket pengar på datorn.

funkade alldeles ypperligt o köra ett 290x på en 965be som va klockad till 4.0ghz 24/7 klock
även 290 klockade bra tillsammans me cpun så att de flaskar vet ja inte om ja tkr möjligtvis lite kanske
om den e oklockad...

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Avstängd

Jag hade en Phenom II 1100T med mitt 290 före jag byggde min nya dator @kimb0 och jag håller med om att det fungerade rätt bra.

Visst, det blev ju snabbare med en 4690K men någon enorm flaskhals var nog inte AMD processorn.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla, det redde ut mycket (även min begreppsförvirring=) ).

Jag ska ge mig på att klocka och köpa ny fläkt tills det att jag köper ett nytt moderkort och processor.

Permalänk
Medlem

Hade en Phenom II X6 överklockad till 3,8 GHz som flaskhalsade mitt R9 290 rejält mycket. Så även om du överklockar din X4 så kommer den att flaskhalsa ett r290x något hejdlöst. Bytte nyligen upp mig till en Intel i5a och i de flesta spel så snackar vi om en dubblering av FPSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotLegs:

Hade en Phenom II X6 överklockad till 3,8 GHz som flaskhalsade mitt R9 290 rejält mycket. Så även om du överklockar din X4 så kommer den att flaskhalsa ett r290x något hejdlöst. Bytte nyligen upp mig till en Intel i5a och i de flesta spel så snackar vi om en dubblering av FPSen.

enda skillnaden ja märkt av o byta från phenom till i7 4820k e stabilare fps men ingen dublering av fps eller någon markant ökning av den
spelar många olika spel också o har alltid fps mätare igång också..

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att bara köpa nytt moderkort och processor till slut. Orkade inte riktigt bråka massvis för att i slutet ändå stå med en medioker lösning.

"Hotta upp gammalt system" blev "köp allt utom ramminnen och hårddiskar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av olwe:

Jag bestämde mig för att bara köpa nytt moderkort och processor till slut. Orkade inte riktigt bråka massvis för att i slutet ändå stå med en medioker lösning.

"Hotta upp gammalt system" blev "köp allt utom ramminnen och hårddiskar"

De är där de brukar sluta

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD