Permalänk

Få papper se gammalt ut?

Hej grabbar jag skulle vilja ha tips på en sida som jag printat se gammal ut som typ gammal pirat look?
Jag Hoppas jag har postat på rätt forum del vet inte riktigt vilken forum sida som är rätt för detta, men flytta gärna till rätt forum del ber om ursäkt om detta hamnat fel.

Men alltså hur att få en ny utskriven papper att se gammalt ut som en pirat karta/rulle?
detta är en del i större projekt jag har på gång

Med vänlig hälsning
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Bränn papprets yttre kant med ett ljus. Blir en perfekt look. Sånt där trix som föräldrar brukar använda på barnkalas x)

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det förmodligen finns grovt oblekt skrivarpapper att köpa eller beställa. Sedan får man väl skrynkla, vika, riva, gnugga och smutsa ner det lite för hand efter utskrift för att det ska kännas gammalt och välanvänt.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

@Legopappa:

Använd lite te på sidan, det får det att gulna.
Bränn lite på kanterna med tändare, låt det brinna lite sen släck det och det blir lite fina svarta kanter.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Hittade ett klipp som fick det se helt okej ut. Du kan även gnugga med fingret på kanterna för att slita ut det / bränna kanten med en tändare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

har för mig även citronsaft och strykgärn ska fungera bra för att missfärga/gulna papper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hittade ett klipp som fick det se helt okej ut. Du kan även gnugga med fingret på kanterna för att slita ut det / bränna kanten med en tändare.
https://www.youtube.com/watch?v=nLI_MKRGpqQ

starkt kaffe..... STARKT KAFFE!?... det kaffet är ju klarare än vatten. Starkt kaffe =kunna sticka ner teskeden och den står upp efter.

ont:
Citron saft + eld (pappret ska inte brinna utan bara bli bränt) ger en bra finish på pappret så det ser gammalt ut.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

starkt kaffe..... STARKT KAFFE!?... det kaffet är ju klarare än vatten. Starkt kaffe =kunna sticka ner teskeden och den står upp efter.

ont:
Citron saft + eld (pappret ska inte brinna utan bara bli bränt) ger en bra finish på pappret så det ser gammalt ut.

ja amerikaner kokar sitt kaffe som de gör sin öl... pissfärgat å smaklöst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

När jag skulle göra en skattkarta till grabben skrev jag först ut en av dessa bilder på ett A3 (dubbelsidigt), sedan knögla ihop/misshandla pappret till boll och tillbaka. Släta ut över bordskant. Elda lite runt kanterna... fintfint blev det

Permalänk

så jag antar elda menmar ni hålla tändaren en bit ifrån papperet så det blir lite svedd? eller brääna lite i papperet utan att starta en brand?
alright coola trix skriva ut mangla/skrynkla sedan lite eld och voila en gammal karta?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja amerikaner kokar sitt kaffe som de gör sin öl... pissfärgat å smaklöst.

Det där gjorde min dag

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

så jag antar elda menmar ni hålla tändaren en bit ifrån papperet så det blir lite svedd? eller brääna lite i papperet utan att starta en brand?
alright coola trix skriva ut mangla/skrynkla sedan lite eld och voila en gammal karta?

starta en brand sen blåsa ut det.