Permalänk
Medlem

Speldator för 12 000:-

Då var det dags, min speldator har gett upp och därför bör jag skaffa något nytt. Jag är inte så bra på datorer och inte heller så intresserad så därför sätter det mig i en tuff sits. Jag har bestämt mig för att bygga datorn själv då jag kan få hjälp av en vän som har mer kunskap.

Budget har jag satt till 12 000kr men skulle kunna tumma på det om det behövs.
Jag kan använda nätagg samt cpu kylare och hårddisk från min tidigare dator.
Jag vill ha en dator som klarar dagens spel men även inte är körd för framtiden, kanske kommer den även användas för streaming. Men detta är också det enda den kommer användas för. Inget filmtittande, media eller liknande.

Jag vill gärna ha ett chassi som går lätt att flytta och det finns olika syn på hur ett sådant chassi ska se ut men jag skulle gärna ha något sorts handtag. Har därför kollat på BitFenix Prodigy M på Inet.

Men jag är lite osäker på grafikkort, jag har kollat på ett Nvidia 980. Men undrar om det vore mer ekonomiskt att köpa något billigare grafikkort och köra dubbelt s.k SLI? Finns det några nackdelar med detta? Jag har kollat en del på Gpu benchmark för att jämföra olika kort, men finns det något sätt man kan jämföra kort om man skulle använda sig av SLI?

Processor har jag tänkt mig en i5A då jag hört att en i7 inte gör så stor skillnad som priset kan låtas tro när det gäller enbart gaming.

Jag har gjort en kundvagn på inet. Där jag använder mig av processor med skylake. Det verkar inte riktigt finnas något svar på vilken av den nya och gamla tekniken som är den bästa?

Vore det bättre att köra på dubbla grafikkort och få en bättre? prestanda för en mindre peng? Jag skulle då kunna tänka mig ett större chassi för att detta att funka.

Vore evigt tacksam om jag skulle kunna få några svar och bli lite klokare. Om ni har några andra idéer eller förslag välkomnas de varmt. Jag är ute efter en ren och skär speldator och kan gärna tumma på storlek om det skulle betyda ökad prestanda för en mindre peng. Ljus och bling är jag inte intresserad av.

Edit: Vill gärna använda mig av Nvidia GPU

Permalänk
Medlem

@hejsan2:
Köp ett biligare grafikkort som du klarar dig på tills Pascal kommer ut. Jag hade satsat på ett 970 eller 390 här på swecs marknad.
Finns till och med ett just nu för 2500.

Om du inte har en SSD från förra bygget så se till att köpa en.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

@hejsan2:
Köp ett biligare grafikkort som du klarar dig på tills Pascal kommer ut. Jag hade satsat på ett 970 eller 390 här på swecs marknad.
Finns till och med ett just nu för 2500.

Om du inte har en SSD från förra bygget så se till att köpa en.

Jag har SSD från förra datorn så man kan ha OS på den, men räcker inte mycket längre. Skulle det göra någon skillnad att ha spelen på en SSD disk ?

Pascal får jag kolla upp, men spelar ju ingen roll vad man än köper i dator världen, vänta några månader så är det utdaterat. Därför jag undrar om det här med SLI, köpa två billigare kort men få samma prestanda som ett av de värre och dyrare korten. Har du någon input på detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

@hejsan2

Dubbla grafikkort innebär en större dator samt att mer värme alstras i chassit, du behöver således ett större chassi och ett kraftigare nätaggregat. Sen finns det strul med SLI/CF i form av microstutter och drivrutiner som kan suga rätt hårt ibland. Inte att rekommendera, tycker jag, som kört med GTX 780 i SLI.

I din kundvagn du länkade så fanns det inget nätaggregat, hårddisk, operativsystem eller kylare för processorn. Har du allt sådant och är det bra skick på grejorna?

Jag satte ihop den här kundvagnen lite snabbt;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8986954/mashallah

Där allt finns med för att få en fungerande dator.

Däremot går det att gå ner till föregående generation för processor, då 'Haswell', som fortfarande fungerar alldeles utmärkt idag och kommer tuffa på i flera år till. Då kommer man billigare undan och kan kanske klämma in ett bättre grafikkort.

I kundvagnen ovan valde jag ett R9 390 då det är ett bra kort som ger mycket prestanda för pengarna. Däremot är det inte lika kraftfullt som ett GTX 980.

Här finns en prisoptimerad lista på prisjakt för en Haswellhink med R9 Fury som är ett mycket kapabelt grafikkort och bättre än GTX 980.
Varför den inte är på Inet är för att dem inte har några mITX-moderkort med Z97-chipset som är det som krävs för att man ska kunna överklocka.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2893090&view=l

Om du kan lista alla komponenter du redan har och som inte behövs köpas så vore det bra. Har du ett nätaggregat skulle jag ändå vilja veta vilken modell samt tillverkare det är för att kunna iallafall uppskatta om du bör köra vidare på det.

Ha det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan2:

Jag har SSD från förra datorn så man kan ha OS på den, men räcker inte mycket längre. Skulle det göra någon skillnad att ha spelen på en SSD disk ?

Pascal får jag kolla upp, men spelar ju ingen roll vad man än köper i dator världen, vänta några månader så är det utdaterat. Därför jag undrar om det här med SLI, köpa två billigare kort men få samma prestanda som ett av de värre och dyrare korten. Har du någon input på detta?

Mvh

Saknar källa men vill påstå att vissa spel tjänar mer än andra på att ligga på SSD. Det verkar ju logiskt att en SSD borde tillåta snabbare åtkomst till spelfiler.
Jag kör numera OS, program och spel från SSD och är mycket nöjd.

Jag körde två 970 i SLI tidigare och tyckte det var schysst. Fick möjlighet att köpa ett 980ti till bra pris och har inte ångrat det. Jag ser framför mig att jag kommer köra två 980ti i SLI framöver för att sträcka ut den här generationen. Jag uppgraderar förmodligen till generationen efter Pascal.

Men när nu Pascal borde vara på ingång inom en rimlig framtid så hade jag väntat med garfikkort.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

Det ligger ett 980 på SC's marknad för under 4000 kr just nu. De poppar upp titt som tätt kring den prisklassen, jag var själv nära att lägga bud på det men det var svårmotiverat med 980 som student när jag nästan bara spelar LoL för tillfället.

Men hur som helst, köp begagnat här så kan du spara mkt pengar överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@hejsan2

Dubbla grafikkort innebär en större dator samt att mer värme alstras i chassit, du behöver således ett större chassi och ett kraftigare nätaggregat. Sen finns det strul med SLI/CF i form av microstutter och drivrutiner som kan suga rätt hårt ibland. Inte att rekommendera, tycker jag, som kört med GTX 780 i SLI.

I din kundvagn du länkade så fanns det inget nätaggregat, hårddisk, operativsystem eller kylare för processorn. Har du allt sådant och är det bra skick på grejorna?

Jag satte ihop den här kundvagnen lite snabbt;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8986954/mashallahhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8986954/mashallah

Där allt finns med för att få en fungerande dator.

Däremot går det att gå ner till föregående generation för processor, då 'Haswell', som fortfarande fungerar alldeles utmärkt idag och kommer tuffa på i flera år till. Då kommer man billigare undan och kan kanske klämma in ett bättre grafikkort.

I kundvagnen ovan valde jag ett R9 390 då det är ett bra kort som ger mycket prestanda för pengarna. Däremot är det inte lika kraftfullt som ett GTX 980.

Här finns en prisoptimerad lista på prisjakt för en Haswellhink med R9 Fury som är ett mycket kapabelt grafikkort och bättre än GTX 980.
Varför den inte är på Inet är för att dem inte har några mITX-moderkort med Z97-chipset som är det som krävs för att man ska kunna överklocka.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2893090&view=l

Om du kan lista alla komponenter du redan har och som inte behövs köpas så vore det bra. Har du ett nätaggregat skulle jag ändå vilja veta vilken modell samt tillverkare det är för att kunna iallafall uppskatta om du bör köra vidare på det.

Ha det fint.

Jag har som sagt diskar, cpu kylare och nätagg. Ska kolla upp vad det är för grejor.
Vad jag glömde skriva i trådstart var att jag skulle föredra Nvidia då jag gärna vill prova deras layout på inställningar med Digital Vibrance.
Du nämner att man kan "gå ner" till hasswell och kommer då göra det för det finns som du säger pengar att spara och inte kunnat hitta något som egentligen motiverar det nyare och dyrare alternativet.

Vad gäller SLI med drivrutiner var det ett engångsproblem eller långdraget så som att det bara inte ville fungera som det skulle? Det här med microstuttering finns det någon fix för det. Finns det kort som fungerar bättre med SLI generellt eller kan man aldrig få dem att uppdatera exakt samtidigt.

OS har jag tänkt köra WIN 10, tror jag kan uppdatera mitt nuvarande. Hört att det ska vara det bästa för spel och varit under utveckling ihop med Xbox teamet.

Tackar så hemskt mycket för ditt svar och ska återkomma med vad mina tidigare prylar har för namn.

Skrivet av kribol01:

Saknar källa men vill påstå att vissa spel tjänar mer än andra på att ligga på SSD. Det verkar ju logiskt att en SSD borde tillåta snabbare åtkomst till spelfiler.
Jag kör numera OS, program och spel från SSD och är mycket nöjd.

Jag körde två 970 i SLI tidigare och tyckte det var schysst. Fick möjlighet att köpa ett 980ti till bra pris och har inte ångrat det. Jag ser framför mig att jag kommer köra två 980ti i SLI framöver för att sträcka ut den här generationen. Jag uppgraderar förmodligen till generationen efter Pascal.

Men när nu Pascal borde vara på ingång inom en rimlig framtid så hade jag väntat med garfikkort.

Jag läste lite om den här Pascal och den verkar ju vara nästa steget. Men kan inte tänka mig att den kommer ligga på en prislapp som nuvarande GTX Titan Z?

Jag är som sagt inte så intresserad av datorer och hänger därför inte med i utveckligen. Tror du 980 och liknande kommer sjunka rejält i pris när Pascal med ny teknik kommer?

Gällande SSD så låter det ju rimligt och kanske bara dumsnålt att inte köra båda OS och lagring på dessa då de faktiskt inte kostar så mycket.

Skrivet av Chosenone1242:

Det ligger ett 980 på SC's marknad för under 4000 kr just nu. De poppar upp titt som tätt kring den prisklassen, jag var själv nära att lägga bud på det men det var svårmotiverat med 980 som student när jag nästan bara spelar LoL för tillfället.

Men hur som helst, köp begagnat här så kan du spara mkt pengar överlag

Det verkar ju vara ett rimligt pris ska kolla på det. Bara det är någon försäkring kvar.
Jag har faktiskt kollat en hel del på begagnat marknaden, skulle t.o.m föredra att köpa färdigt begagnat. Men jag tycker de som säljer begär allt för mycket för sina begagnade grejer. Sett de som begär mer än nypris för de monterat ihop och bara provat under någon månad.Sen är det svårt för alla skriver inte fulla betäckningar och jag som inte kan nått har då svårt att kolla vad det är för saker

Permalänk
Medlem

@hejsan2

Något såhär då;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8987182/yeaboi

Det går ju att gå ner i storlek på SSD och hamna strax under 12000:- sen går det garanterat att prisjakta hela paketet och klippa av ytterligare någon hundralapp. Men då kanske frakt tillkommer.

Ang. SLI så tycker jag inte att det är värt det alls, men det finns folk som har SLI och är nöjda med det. Jag vet inte om jag stör mig mer på microstutter än andra. Microstutter är det som uppstår när renderingstiderna för varje bild varierar. Singelkort brukar aldrig ha det problemet då all beräkning sker på ett kort, istället för två.

Gå igenom alla titlar i det senaste SLI/CF-testet och läs vad SweClockers redaktion skriver om hur dem upplever det så lär du iallafall få en inblick i hur det är, läs just under rubriken 'Renderingstider' i varje spel och se hur kort från olika tillverkare upplevs olika. Jag lägger min röst på ett kraftigare grafikkort, istället för två svagare just pga. renderingstider.

http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-tita...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@hejsan2

Något såhär då;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8987182/yeaboihttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8987182/yeaboi

Det går ju att gå ner i storlek på SSD och hamna strax under 12000:- sen går det garanterat att prisjakta hela paketet och klippa av ytterligare någon hundralapp. Men då kanske frakt tillkommer.

Ang. SLI så tycker jag inte att det är värt det alls, men det finns folk som har SLI och är nöjda med det. Jag vet inte om jag stör mig mer på microstutter än andra. Microstutter är det som uppstår när renderingstiderna för varje bild varierar. Singelkort brukar aldrig ha det problemet då all beräkning sker på ett kort, istället för två.

Gå igenom alla titlar i det senaste SLI/CF-testet och läs vad SweClockers redaktion skriver om hur dem upplever det så lär du iallafall få en inblick i hur det är, läs just under rubriken 'Renderingstider' i varje spel och se hur kort från olika tillverkare upplevs olika. Jag lägger min röst på ett kraftigare grafikkort, istället för två svagare just pga. renderingstider.

http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-tita...

Ja det verkar super ska kolla upp mina gamla prylar vad de är för något, de enda jag tänker på är minnena är det inte bättre att köra ddr 4? Tycker inte de är så mycket dyrare men det kanske inte väger upp prisskillnaden i prestanda?

Sen så har jag även kollat på BitFenix Prodigy chassi just för att det har bärhandtag. Men sett mycket gott om fractaldesign, har du någon input på om Prodigy skulle vara ett sämre val?
Ang SLI så såg jag ett videoklipp som Sweclockers gjort som just handla om problemen med microstuttering samt problem med drivrutiner o.s.v.... tror jag skippar det helt. Nu var denna video gjord 2011? men det verkar ju på dig och andra som det inte hänt så mycket på den fronten. Skulle tydligen hjälpa med tre grafikkort för att stabilisera upp det men då tycker jag det börjar gå till överdrift.

Permalänk
Medlem

Tycker inte Skylake är värt det i den budgeten. GTX 980 är inte särskilt prisvärt det heller, enligt mig... Bättre att köra på 390x eller köra ett beggat kort (tex 290) tills Pascal/Artic Islands anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan2:

Ja det verkar super ska kolla upp mina gamla prylar vad de är för något, de enda jag tänker på är minnena är det inte bättre att köra ddr 4? Tycker inte de är så mycket dyrare men det kanske inte väger upp prisskillnaden i prestanda?

Sen så har jag även kollat på BitFenix Prodigy chassi just för att det har bärhandtag. Men sett mycket gott om fractaldesign, har du någon input på om Prodigy skulle vara ett sämre val?
Ang SLI så såg jag ett videoklipp som Sweclockers gjort som just handla om problemen med microstuttering samt problem med drivrutiner o.s.v.... tror jag skippar det helt. Nu var denna video gjord 2011? men det verkar ju på dig och andra som det inte hänt så mycket på den fronten. Skulle tydligen hjälpa med tre grafikkort för att stabilisera upp det men då tycker jag det börjar gå till överdrift.

DDR4 ger ingen skillnad alls i spel eller tex surfande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan2:

Ja det verkar super ska kolla upp mina gamla prylar vad de är för något, de enda jag tänker på är minnena är det inte bättre att köra ddr 4? Tycker inte de är så mycket dyrare men det kanske inte väger upp prisskillnaden i prestanda?

Sen så har jag även kollat på BitFenix Prodigy chassi just för att det har bärhandtag. Men sett mycket gott om fractaldesign, har du någon input på om Prodigy skulle vara ett sämre val?
Ang SLI så såg jag ett videoklipp som Sweclockers gjort som just handla om problemen med microstuttering samt problem med drivrutiner o.s.v.... tror jag skippar det helt. Nu var denna video gjord 2011? men det verkar ju på dig och andra som det inte hänt så mycket på den fronten. Skulle tydligen hjälpa med tre grafikkort för att stabilisera upp det men då tycker jag det börjar gå till överdrift.

Kör på ett Prodigy om du vill ha ett, jag fick inte upp det när jag skulle välja i listan, men det var nog för att jag stod på filterinställningen; "Ljuddämpat: JA".

Ang. DDR4 så måste du ha en Skylake plattform ifall du vill köra DDR4 då Haswell använder sig utav DDR3 minnestypen. Fördelen med att välja en Skylake plattform idag är att när du väl uppdaterar riggen nästa gång, så kommer du förmodligen kunna behålla dina befintliga ramminnen. På samma sätt som om du idag har DDR3 minnen så kan du behålla dem och köra ner dem i Haswell hinken om du köper den.

Ang. SLI så mognar självklart drivrutiner och det blir bättre och bättre, men man kommer nog inte komma ifrån microstuttering helt då man fortfarande delar upp arbetet på två stycken grafikprocessorer.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Tycker inte Skylake är värt det i den budgeten. GTX 980 är inte särskilt prisvärt det heller, enligt mig... Bättre att köra på 390x eller köra ett beggat kort (tex 290) tills Pascal/Artic Islands anländer.

390x är inte Nvidia? Har du förslag på något mer prisvärt i Nvidias sortiment.
Är som jag sagt tidigare inte något vidare intresserad av datorer och hänger därför inte riktigt med i svängarna. Men jag antar att när det här Pascal kortet kommer så ligger det 10 000+ som Titan korten idag?

Tror du det kommer bli en massiv sänkning på de "gamla" korten då som 980ti, Titan Z t.e.x?

Du är nu andra personen som föreslår att köpa begagnat och jag har då kollat lite på ett kort som heter 780TI som fått fin prestanda på GPU benchmark, är detta ett kort som du har någon erfarenhet av?

Skrivet av Santrik:

Kör på ett Prodigy om du vill ha ett, jag fick inte upp det när jag skulle välja i listan, men det var nog för att jag stod på filterinställningen; "Ljuddämpat: JA".

Ang. DDR4 så måste du ha en Skylake plattform ifall du vill köra DDR4 då Haswell använder sig utav DDR3 minnestypen. Fördelen med att välja en Skylake plattform idag är att när du väl uppdaterar riggen nästa gång, så kommer du förmodligen kunna behålla dina befintliga ramminnen. På samma sätt som om du idag har DDR3 minnen så kan du behålla dem och köra ner dem i Haswell hinken om du köper den.

Ang. SLI så mognar självklart drivrutiner och det blir bättre och bättre, men man kommer nog inte komma ifrån microstuttering helt då man fortfarande delar upp arbetet på två stycken grafikprocessorer.

Lycka till!

Juste så var det, har inte tillgång till min dator än så vet inte vad som sitter i den.... kanske kan jag använda gamla minnen.
Däremot har jag kollat på några kartonger jag hade i garaget och de säger då att jag har ett nätagg som heter Corsair GS800 och cpu kyl av fabrikat Antec25? samt modell Kuhler H20 620.

Nätagget antar jag duger? Ska försöka kolla om den här Kuhler passar på Cpun du länka annars får jag köpa nytt. Antar att det är smartare att köpa kyl för cpu och inte tvärtom

Permalänk
Medlem

@hejsan2

GS800 verkar ha fått, då 2010-2012, helt okej recensioner. Frågan är bara hur stabilt det är idag efter flera års användning. Nätaggregat är det man allra sist ska spara in på. För att då ett dåligt nätaggregat dör, så kan det ta med sig en hel dator till de sälla jaktmarkerna.

Antecs Kuhler H2O 620 fungerar över alla LGA115* sockets. Så den fungerar för dig, frågan är den om man vill använda den, det är ju inte direkt den bästa kylaren sett till tester, speciellt här på swec. Om du väljer att köpa en ny kylare skulle jag rekommendera antingen;

Silverstone Argon AR01
Cooler Master Hyper 212 EVO
beQuiet! Pure Rock

Alla tre ligger i samma prisklass 349:- och presterar utomordentligt bra för summan stålar man ger.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@hejsan2

GS800 verkar ha fått, då 2010-2012, helt okej recensioner. Frågan är bara hur stabilt det är idag efter flera års användning. Nätaggregat är det man allra sist ska spara in på. För att då ett dåligt nätaggregat dör, så kan det ta med sig en hel dator till de sälla jaktmarkerna.

Antecs Kuhler H2O 620 fungerar över alla LGA115* sockets. Så den fungerar för dig, frågan är den om man vill använda den, det är ju inte direkt den bästa kylaren sett till tester, speciellt här på swec. Om du väljer att köpa en ny kylare skulle jag rekommendera antingen;

Silverstone Argon AR01
Cooler Master Hyper 212 EVO
beQuiet! Pure Rock

Alla tre ligger i samma prisklass 349:- och presterar utomordentligt bra för summan stålar man ger.

Lycka till!

Då får det bli någon av dessa och även ett nytt nätagg kanske lika bra att köpa ett 1000w som de har för runt tusenlappen nu på inet. Så vet man att man står sig.

Får tacka så hemskt mycket för din hjälp!

Nu ska jag bara lista ut om jag ska köpa ett 980 eller köpa något begagnat.