Skrivet av Airborne:
Jag har en Ecoride Ambassador 28" 8vxl el-cykel, den är visserligen framhjulsdriven men jag tycker den fungerar bra istället för Eu-mopeden jag åkte på innan för att slippa ta bilen på kortsträckor inom samhället.
Tyckte också Eu-moppen var för dyr att försäkra, närmar sig vad bilförsäkringen kostar och då har jag ändå helförsäkring med fri körsträcka och extra allt i tillägg på bilförsäkringen.
Helt sjuk premiesättning på Eu-mopeder även om man är 55+ med fullbonus så får man samma premie som en färsk 16åring som kör som en galning. Kostar mer att försäkra moppen än vad den gamla kina moppen är värd.
El-cykeln är jätteskön att glida iväg på, och inte trilskas den att starta som moppen om den stått några dagar.
Man kan parkera hur som helst också då det är en cykel jämfört med mopeden, kanske inte något problem på landet fast i staden kan man få böta om man ställt Eu-moppen på trottoaren om det vill sig illa.
Har inte haft större problem med att framhjulet slirar loss men man kan välja någon av de lägre tre fasta hastigheterna så blir motorn svagare också i starten och då fungerar det bättre om det är halt. Fast jag brukar helst undvika cykla på vintern om det är halt.
Ska du skjutsa ungar vintertid är det nog helt rätt tänkt med mittmotor, utanpåliggande kjedjeväxlar bör också undvikas vintertid.
Åker man inte extremt långt så batteriet tar slut är el-cykeln mycket smidigare än en moppe även om Eu-mopeden går lite fortare.
På kortare avstånd spelar det inte så stor roll och om man måste strula med att få liv i moppen kan det gå fortare med cykeln rentav.
Nej det är ett otroligt lyft med el-cykel jämfört med en vanlig cykel om man inte vill bli svettig samtidigt så är det bara att stänga av eller minska på motordrivningen om man vill ha motion eller utöka räckvidden.
Det står upp till 50km räckvidd/laddning på min fast i praktiken handlar det om runt 30km om motorn får jobba lite. Kan tänka mig att man kanske är nere på 20km på vintern.
Å andra sidan väger inte laddaren så mycket och batteriet är lätt att ta lös och med sig in så ska man vara någonstans en längre stund så är det bara att ladda under tiden.
Jag rekommenderar helt klart el-cykeln framför mopeden, jag är jättenöjd med den för kortresor.
Tack för ditt otroligt välskrivna inlägg!
Det låter som att du upplevt delar utav det jag har, med svindyra försäkringar och allt vad det innebär i ångst när räkningen kommer.
Driftskostnaden utöver just försäkringen är minst sagt försumbar, tankar fullt för ~55kr och det håller i 2 veckor, så det är runt 1400kr per år i bensin/drivmedel... skrattretande
Min moppe kör jag ändå ganska mycket, sett det att det faktiskt är en moped och inte en bil
Jag låg 2014 på strax över 100mil och nu 2015 har jag passerat 160mil nu, och då är det några månader kvar.
Men det är meckigt med ungarna och dagis, byta färdmedel och allt det där, så jag skall ta "steget" som sagt.
Nu till det som skiljer oss åt.
Min moped är en Gilera Stakler Nkd från 2008, detta är ingen billig "slit-å-släng" moppe, eller kina-kopia.
Nya går dessa maskiner på mellan 24-28k, och de håller ett "bra" andrahandsvärde, jag kan få runt 8000 för den nu vid försäljning.
Förutom detta har det varit EXTREMT driftsäker, av de 2,5åren jag nu haft den har den aldrig krånglat vid start.
El-starts knappen har jag bara tryckt in i 0,5sek och Wrrm!, igång. Alltid, varje gång.
Den stod även första vintern oanvänd i 4 månader (numera kör jag vintertid med), och även efter denna dvala så startade den DIREKT med knappen. Separat oljetank, digital hastighetsmätare och massa annat skönt.
Så jag har inga problem med mopeden alls, känner mer att jag riskerar att få böter snart för att jag parkerar den som att det vore en cykel (känns helt fläng att ställa mig på en hel P-ruta och blockera ev. bilar i en redan överfull stad...?) och ibland så tar man väl någon cykelväg en kortare sträcka för att slippa kö'a med bilar etc.
Med tanke på hur jag kör och parkerar är jag nog anpassad för den spanska marknaden och trafiken, men det är en annan femma
Detta beteendet har ju gjort att jag "leker lite med lagen" och förr eller senare är det en polis som ser mig köra på den förbjudna sträckan, och/eller en negativ P-lisa som bara gör sitt jobb....
Det andra som skiljer oss nu då
Det är modellen utav cykel jag kollar på, vi har helt skilda prisklasser här.
Den du har har ett nypris på ~15 000kr, den jag kikar på är ~28 000kr.
Och det är mer än bara märket Batavus och Bosch som spelar in i det...
Räckvidden med batteriet och den motorn som sitter på nämnd modell ovan är mellan 12-14mil, faktiska mil i 25km/h.
Det är flera gånger mer än vad jag behöver, men jag vill ha Bosch -motorn, dels pga placeringen... men även en sak till.
... Chippning.
Bosch motorerna av revision 1.x och 2.x kan du chippa så de trycker ut vad de faktiskt är gjorda för på andra marknaden i världen (vi i Sverige är så mesiga..) - och detta är 50km/h.
Det är på denna punkten vi direkt snackar om en värdig utmanare till en moped.
Nu är ju givetvis olagligt att köra med en sådan cyckel, då maxial tillåtna hastighet för en el-driven cykel är 25km/h.
Men, jag bara säger att man kan göra modden, och göra ingreppet i sig är inte olagligt.
Med det sagt så säger jag inte heller att detta är något jag kommer göra, men tanken finns iaf där - även om den får gro i något år eller två för att sedan se om det blir eller inte blir.
Men att möjligheten finns, är en ganska viktig punkt för mig iaf, eftersom detta inte är något man ändrar i efterhand.
Men det låter som du är enormt nöjd med din el-cykel och inte ångrar din "uppgradering" en sekund ?
Jag har velat länge nu, ett år eller lite mer. Beställde till och med en cykel ihop vänner när de beställde sina, men ändrade mig sedan dagen därpå då det var en enklare modell i instegs-segmentet, och jag ville utvärdera lite mer innan jag kastade bort en hel del pengar på något jag kanske inte var helt nöjd med.
Men denna gången får jag köra på känner jag, sälja moppen och säga "Hej cyklist!"