Microsoft varnar för windows 7.

Permalänk
Permalänk
Medlem

e la inte så konstigt, de tjänar ju pengar på sina användare som fb gör så.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Haha, vilket stolpskott han verkar vara den där Chris Capossela.

Finns ju säkert diverse brister med Win7, troligen även med Win 10, men sättet han säger det på är ju korkat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Vart sugen att gå tillbaka till 7 bara för att dom varnar för det
(Är väldigt anti när dom tvingar på en saker)

Permalänk
Medlem

jag sitter än på win 7 och kommer inte byta. och dessutom vill man inte ha windows 10 som spionerar på en. eller att man inte får ha sina privata bilder ifred eller hur funkar detta ? så inte jag baktalar windows 10 allt för hårt. vad bör man tänka på där ? hörde att det finns program som kallas Donotspy för W10 som stänger av det mesta men funkar detta verkligen. hur är det med drivrutiner för äldre moderkort etc. jag har asus x79 deluxe socket 2011 moderkort med 4820k Processor jag fattar inte att dom tvingar folk gå över till nåt som funkar lika bra som win7 det finns inga Dx12 spel ute än som nyttjar detta Os. jag har testat lite och tycker alls inte att den bootar snabbare än win 7 tvärtom

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag sitter än på win 7 och kommer inte byta. och dessutom vill man inte ha windows 10 som spionerar på en. eller att man inte får ha sina privata bilder ifred eller hur funkar detta ? så inte jag baktalar windows 10 allt för hårt. vad bör man tänka på där ? hörde att det finns program som kallas Donotspy för W10 som stänger av det mesta men funkar detta verkligen. hur är det med drivrutiner för äldre moderkort etc. jag har asus x79 deluxe socket 2011 moderkort med 4820k Processor jag fattar inte att dom tvingar folk gå över till nåt som funkar lika bra som win7 det finns inga Dx12 spel ute än som nyttjar detta Os. jag har testat lite och tycker alls inte att den bootar snabbare än win 7 tvärtom

Går att begränsa W10 från att ringa hem till mamma i Redmond.

http://www.guru3d.com/files-details/anti-beacon-for-windows-1...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är gammalt nu inte så konstigt. Undrar varför det är en Mac på videon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Så de kör en Peter Molyneux Fable?

Skrivet av Cooling23:

Windows 7 är gammalt nu inte så konstigt. Undrar varför det är en Mac på videon.

Windows is entertainment not creativity.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Klar de varnar för ett system är gammalt som gatan. Ingen idé att sitta och grina på gamla system, häng med i tiden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Klar de varnar för ett system är gammalt som gatan. Ingen idé att sitta och grina på gamla system, häng med i tiden istället.

Fast sättet de gör det på är totalt BS, bara för att nytt OS kommer ut är inte den tidigare versionen sämre för det. Windows 7 är fortfarande större än Windows 10, kommer fortfarande ha support fram till 2020 och är det första utvecklare tittar på när man gör något.
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/01/02/microsoft-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det här har inget med nyheten i sig att göra men jag gillar att man ser en svindyr mac i videon tillsammans med den gamla klassiska, blå OEM-musmattan som kostar kanske en tjuga. Vart kan man hitta såna idag?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det här har inget med nyheten i sig att göra men jag gillar att man ser en svindyr mac i videon tillsammans med den gamla klassiska, blå OEM-musmattan som kostar kanske en tjuga. Vart kan man hitta såna idag?

I alla datorbutiker eller affärer likt Mediamarkt, Kjell, Teknikmag osv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att faktiskt lyssna på intervjun och se om ni har samma åsikt som nu och som forbes/expressen osv efter för jag fick en "media vill känna pengar på windows kontrovers" efter att ha lyssnat på win10 delen av intervjun men det kan komma klaverklamp senare då jag inte är klar än.

https://www.spreaker.com/embed/player/standard?episode_id=742...

Permalänk

Jaså man snackar skit om sin egen produkt! Så desperata Microsoft är...

Att prackas på gillar vi inte.
Inte övervakning heller.

Kommer hålla fast vid Win7 så länge som möjligt. På sikt går jag över till Linux. Gäller bara att tjata på Propellerheads och andra...Att dom portar till Linux.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Commander:

I alla datorbutiker eller affärer likt Mediamarkt, Kjell, Teknikmag osv.

Inte för å vara sån men de har 71, 13, respektive 39 stycken musmattor i sina webbshoppar och ingen ser ut så. Det närmsta är väl Kjell som har en blå, men den ser ut att ha större mått och vara lite tunnare. Det är en annan nyans också, men den kostar å andra sidan bara en femma.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jaså man snackar skit om sin egen produkt! Så desperata Microsoft är...

Att prackas på gillar vi inte.
Inte övervakning heller.

Kommer hålla fast vid Win7 så länge som möjligt. På sikt går jag över till Linux. Gäller bara att tjata på Propellerheads och andra...Att dom portar till Linux.

Jag skulle säga att media väljer att vinkla det så åtminstone för att sälja lösnummer/adviews men som jag skrev tidigare så rekommenderar jag att lyssna på intervjun själv.

Permalänk
Avstängd

Desperata? 200 miljoner installationer, snabbast växande windows någonsin efter fem månader.

Dessutom, ta av foliehatten, era telefoner spionerar fn så mycket mer än Windows 10. Vill ni inte använda Cortana (som "lär" av era filer, email, mikrofon) så behöver ni inte, vill ni inte ha backup till OneDrive ("skickar filer"...) så behöver ni inte. Ni behöver inte heller delta i Insider om ni inte vill. Resten av telemetrin (crashdump, klicks i vissa appar, reklam) finns även i Windows 7 numera såvida ni inte helt blockerat uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Jag skulle säga att media väljer att vinkla det så åtminstone för att sälja lösnummer/adviews men som jag skrev tidigare så rekommenderar jag att lyssna på intervjun själv.

Skit i media, har ju som du förstår WIN7 och som uppdate tjatat. Nya rutor dyker upp på olika sätt...

Läst att dom gör en sådan fuling att man får det gratis men det är låst till hårdvara. Så om ett par år när man byter dator så måste man köpa nytt OS likaförbannat. Vad händer om man vill byta grafikkort? Eller köpa större SSD?

Dagen när ni förstår att det dom lovar är jättegott och "gratis" inte var så lovande i längden trotts allt för det är en kostnad i slutänden. Ger mig fan på att dom lär erbjuda att man hyr för en mindre månadspeng.

(Memorera att jag sa det för du kommer tänka att hur visste han det)

Det fula i sammanhangen är all bevakning och baksidan av det lär slå jäkligt hårt en dag, betydligt hårdare än många tror.
I dag lever vi inte i Diktaturen eller motsvarande men tänk ok... Tänk också globalt. Den som lever i exempelvis Kina använder Win10 och om vi hjälper till att stödja det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gestapo
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ministeriet_f%C3%B6r_statss%C3%...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Vad händer om man vill byta grafikkort? Eller köpa större SSD?

De ska inte vara några problem. Däremot kan du inte byta moderkort.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

@Modellören:

Det är moderkort du inte får byta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Skrivet av plygv92:

Desperata? 200 miljoner installationer, snabbast växande windows någonsin efter fem månader.

Dessutom, ta av foliehatten, era telefoner spionerar fn så mycket mer än Windows 10. Vill ni inte använda Cortana (som "lär" av era filer, email, mikrofon) så behöver ni inte, vill ni inte ha backup till OneDrive ("skickar filer"...) så behöver ni inte. Ni behöver inte heller delta i Insider om ni inte vill. Resten av telemetrin (crashdump, klicks i vissa appar, reklam) finns även i Windows 7 numera såvida ni inte helt blockerat uppdateringar.

Klart som fan att dom till en början är helt desperata, man måste nå en viss kritisk massa så att 10 blir något folk blir beroenda av.

Det måste går fort som attan när man inte direkt får någon intäkt och aktieägarna och aktiemarknaden skall hållas nöjda.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Windows 7 och 8.1 är åtminstone stabila, till skillnad från 10:an (i dagsläget).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Det ser ut som normal app telemetri. Kolla hur mycket apparna i din android/iphone skickar. Dessutom är många om inte nästan de flesta appar idag beroende av någon typ av "moln"-tjänst vilket innebär att de kan logga på serversidan också.

Om ni verkligen tycker denna klick telemetri är att spionera då ska ni sluta använda internet också.

Permalänk
Medlem

Fast inget av det där är nytt vad jag kan minnas utan man fick reda på det från avtalet de ändrade innan. Sedan har Microsoft bakat in liknande i 7an och 8an via uppdateringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Kör 7:an tills vidare, ser ingen anledning att uppgradera än. OS:et gör allt jag vill och mer för närvarande.

Permalänk
Medlem

Eftersom Microsoft fortfarande supportar Windows 7 så kanske de borde fixa bristerna med någon uppdatering? Men de kanske ser Windows 10 som uppdateringen som fixar Windows 7?

På en av våra bärbara datorer hemma så går det inte att uppgradera Windows 7 till Windows 10 på grund av något problem med hårdvaran (det är en ThinkPad T61). Så det är inte alltid man kan uppgradera till Windows 10 även om man vill. Har även en virtuell maskin i KVM som vägrar uppdatera sig på grund av drivrutinsproblem. Antar de tycker jag ska ta bort Windows 7 och endast köra enbart Linux då eftersom Windows 10 inte är något fungerande alternativ där.

Permalänk
Skrivet av WareZ:

Vart sugen att gå tillbaka till 7 bara för att dom varnar för det
(Är väldigt anti när dom tvingar på en saker)

Jag hörde att dom varnar för grönsaker också så ät dom på egen risk .

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Windows 7 och 8.1 är åtminstone stabila, till skillnad från 10:an (i dagsläget).

Hmm ok vad baserar du detta på exakt? Windows 10 har längre uptime på min burk (utan att behöva startas om) än föregående operativsystem, om du däremot menar i spel/program så är det samma sak där, första månaderna var lite skakiga innan drivrutinerna hann ikapp men så är det ju med alla OS från MS.

Blir lite trött på att vissa är eviga bakåtsträvare och vägrar inse när något nytt faktiskt är betydligt mycket bättre än föregående exemplar, visst Windows 10 har vissa funktioner man helst vill stänga av om man vill känna sig någorlunda anonym men som nämnt ovan så har MS vävt in detta i Windows 7 och Windows 8/8.1 men inte lika tydligt som i Windows 10, tycker nog dem var rätt ärliga när dem gick ut med funktioner i Windows 10 (enkelt att stänga av dessutom)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Nu är Microsofts marknadschefs utspel, bara ett försök att öka marknadsandelarna för Win10.
För vilken nytta har all informationsinsamling av Win10 användarnas förehavanden (med datorn), om bara 10&% datoranvändarna kartläggs... Eventuella reklambyrårer som vill skicka ut riktad reklam är nog mer intresserade av de 90% som inte har Win10 på sina datorer.

Blir svårt för Microsoft att konkurrera 10% av Desktop-marknaden, mot Googles, när Google har 85% av mobilmarknaden.

Nää Microsoft, om/när Win7 byts ut på våra kvarvarande PC-datorer blir det inte Win10. Antagligen inte nästa Windowsversion heller då MS verkar oförmögen eller ovilligt att göra bra OS.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.