Bredbandsbolaget 100/100 eller Banhof/Ownit/Com hem 100/10?

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget 100/100 eller Banhof/Ownit/Com hem 100/10?

Tjenare sweclockers! Står inför ett litet dilemma när det gäller val av leverantör då jag flyttat till ett ställe som har fiber!

Bor numera i Helsingborg och har kikat runt lite på deras Fiberalternativ och efter lite googlande på omdömen kom jag fram till att Banhof/Ownit hade bäst omdömmen. MEN! Eftersom jag är student så kollade jag på mecenat ifall de fanns några erbjudande av någon av leverantörerna, tyvärr hade varken Banhof eller Ownit några erbjudande men det hade däremot Bredbandsbolaget och Com hem som kunde erbjude bättre hastighet (i teorin) för en billigare peng men deras omdömmen på nätet har varit minst sagt svala.

De alternativ som jag kan tänka mig i dagsläget är:

Ownit 100/10 för 249kr/mån
Banhof 100/10 för 249kr/mån

Bredbandsbolaget för 100/100 för 199kr/mån (12 mån bindningstid)
Com hem 100/10 för 199kr/mån

Jag bor själv, surfar & spelar en hel del och har precis skaffat en chromecast som jag lär använda en del framöver.

Är bredbandsbolaget så pass dåliga att det är värt att gå ner i hastighet och upp i pris för det? Någon som har erfarenhet av dessa företag eller som bor i helsingborg och något annat bredband så vore jag tacksam för det!

Permalänk

Bahnhof alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

Jag har haft 4 olika leverantörer sedan jag fick fiber för 10 år sen, inkl Bredbandsbolaget och Bahnhof. Min erfarenhet är att hur mycket nedtid man råkar ut för beror mer på företaget som har hand om fibernätet än vilken leverantör man väljer. Vad gäller deras kundtjänst osv har jag inte mycket erfarenhet av, då det aldrig funnits anledning att kontakta dem.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både tv och bredband från BBB i 6 månader nu och inte haft något större problem än. Det enda krånglet jag haft va i början när vi skulle få igång tv kanalerna då tanten som bodde här innan hade tv från kanal digital och deras signal låg kvar och störde bredbandsbolagets tv signal. Det fixade dom fort efter ett samtal med supporten.

Får detta med 250/100 mbit

Permalänk

Har du tillgång till Bredbandsbolagets egna nät? Det där studenterbjudandet de har med 100/100 Mbit/s för 199 SEK gäller bara då.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Hur kan man rekommendera Bahnhof i det här scenariot? Helt klart Bredbandsbolaget. Varför skulle man välja långsammare internet för högre pris? Fanboyism på hög nivå...

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Som någon annan nämnt så spelar leverantören mindre roll, förutom om du skulle t.e.x behöva ringa ett support-samtal där det kan variera lite i kvalité, men hastighet/svarstider/uptime BÖR vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Har du tillgång till Bredbandsbolagets egna nät? Det där studenterbjudandet de har med 100/100 Mbit/s för 199 SEK gäller bara då.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

Skrivet av Archaea:

Hur kan man rekommendera Bahnhof i det här scenariot? Helt klart Bredbandsbolaget. Varför skulle man välja långsammare internet för högre pris? Fanboyism på hög nivå...

Precis som ovan nämt så gäller studenterbjudandet bara i Comhems och Bredbandsbolagets egna nät, inte "öppna nät". Därför är Bahnhof det bästa alternativet här.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Bahnhof !!! BBB/Ownit är samma skit ägs ju av telenor

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

100/10 Mbit/s
T3 - Uppsägningstid: 1 månad - Just nu! Vinterkampanj: HALVA PRISET I 6 MÅNADER! Ingen bindningstid.

218:-/månaden normalpris

Mitt förslag

Permalänk
Medlem

Ska du spela, så ska du inte välja Comhem iaf, ska säga upp mitt imorgon, deras support är bedrövlig. Stabil ping kan du oftast glömma, och ingen bra routing till utlandet heller. Går tillbaks till gamla ADSL imorgon, trött på Comhem som strular nu.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Skulle valt Ownit tack vare deras support. Tar ett tag att komma fram till Bahnhof och BBB men Ownit brukar vara kortare. Dessutom får du samma nät med Ownit som du skulle fått med BBB.
Skulle heller aldrig välja bredband med bindningstid, blir det problem har du inte möjlighet att byta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Bahnhof alla dagar i veckan, alla veckor om året.

Permalänk
Avstängd

Bahnhof, värt de extra 50kr.
Det ända negativa jag kan säga med Bahnhof är väl deras öppettider på supporten. Nu är det nästan aldrig behov att ringa dit men måste väl säga något iallafall.
Jag har haft BBB och bahnhof och av dessa så är Bahnhof klart bäst och trevligast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag hade 1000/100 via BBB det fungerade riktigt bra men supporten var riktigt kass, hade strul i början med att få ut min önskade hastighet men dom sa hela tiden vänta en dag till i 1 veckas tid.

Tills jag tillslut röt ifrån och visade sig mycket riktigt vara fel på deras sida.

Visa signatur