Permalänk
Medlem

Dator bootar inte med Displayport

Hej!

Jag söker just nu all hjälp jag kan få, då jag inte har erfarit detta tidigare. Jag har gjort min sökning på Google och kommit fram till folk som har samma problem. Dock verkar dessa problem orsakas av olika anledningar, och en lösning att prova verkar vara lättare sagt än gjort.

Min bror har följande setup:

Cooler MAster Elite 130
ASUS Z97i Plus
AMD 7950 referensdesign
Samsung 850 Evo
Corsair CX500M
Intel Pentium G3258
Corsair H60 v2

I julas fick han följande skärm:

AOC G2460PF

Grabben körde i några dagar via HDMI i 120Hz 1080p i väntan på att jag skulle införskaffa en Displayport kabel för att möjliggöra 144Hz.

Några dagar senare köper jag en Displayport till mini Displayport 2m från Deltaco. Grafikkortet har nämligen inte stöd för fullstora Displayport. Detta fungerar i ungefär tre dagar innan han börjar få problem. Vid cold boot så bootar inte datorn utan som många beskriver det på google, "en bil som försöker starta men inte kommer igång". Han har i fronten på chassit en röd LED-fläkt från Corsair. Denna blinkar under tiden då datorn bara står och loopar.

Plockar man ur Displayport kabeln eller helt enkelt byter tillbaka till HDMI så fungerar datorn klockrent igen. Någon som vet vad detta fenomen beror på?

Har provat att ta bort alla upplösnings-profiler i AMD Software, samt ominstallerat alla grafikdrivare med Displayuninstaller. Men inget fungerar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har provat att ta bort alla upplösnings-profiler i AMD Software, samt ominstallerat alla grafikdrivare med Displayuninstaller. Men inget fungerar.

Ofta behöver man först också avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Gäller oavsett om det är drivrutiner, program, spel mm i Windows man misstänker eller har problem med.

Testa med ett annat nätagg.
Testa grafikkortet+kabeln+skärmen en annan dator.

Budget nätagg + bra grafikkort har jag inget förtroende för oavsett antal watt. Även om den inte var orsaken så måste du misstänka den igen nästa gång datorn får konstiga fel. Även om ett budget nätagg visar sig ha ok omdöme i test så bör den ändå bara köras med billiga budget grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ofta behöver man först också avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Gäller oavsett om det är drivrutiner, program, spel mm i Windows man misstänker eller har problem med.

Testa med ett annat nätagg.
Testa grafikkortet+kabeln+skärmen en annan dator.

Budget nätagg + bra grafikkort har jag inget förtroende för oavsett antal watt. Även om den inte var orsaken så måste du misstänka den igen nästa gång datorn får konstiga fel. Även om ett budget nätagg visar sig ha ok omdöme i test så bör den ändå bara köras med billiga budget grafikkort.

Hej!

Ursäkta för sent svar. Det är mycket datordelar jag har hemma att testa med, men när det kommer till dyra komponenter som nätagg och grafikkort så har jag tyvärr inte möjlighet till detta.

Jag har hört mig för till så många jag kan, och tipset jag fick vara att kontrollera om problemet försvinner med en DVI Dual Link-kabel. Så jag införstaffade en sådan. Dessvärre kan jag nu inte gå ända upp till 144Hz utan kommer bara till 137Hz. Varför då kan man fråga sig... Det som irriterar mig är att ag inte har en aning om ifall det är fel på någon komponent eller om det är skärm eller kabel som felar...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Många DisplayPort-kablar följer inte den officiella DisplayPort-standarden. I en fristående kabel får inte pin 20 vara ansluten. En vän till mig hade ett problem som orsakades av just detta. Kontrollera med en multimeter om så är fallet, och gå tillbaka till butiken och be om en ny (ej felkonstruerad) kabel.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@YamahaDGX630: Många DisplayPort-kablar följer inte den officiella DisplayPort-standarden. I en fristående kabel får inte pin 20 vara ansluten. En vän till mig hade ett problem som orsakades av just detta. Kontrollera med en multimeter om så är fallet, och gå tillbaka till butiken och be om en ny (ej felkonstruerad) kabel.

Ofan! Detta ska jag kolla upp. Ska jag tolka ditt inlägg som att din vän hade ett liknande problem, eller bara att lösningen kan vara den samma?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Grejen är den, pin 20 är en 3,3 Volt strömförsörjning. Exempelvis när du vill ha en kabelswitch för att kunna byta input enkelt, eller en aktiv adapter. Elektroniken i dessa behöver ström, och istället för att ha en separat strömkabel till dessa så drivs de mha pin 20. Men i dessa fall så är ju kabeln fast installerad i switchen/adaptern, och det är endast här som pin 20 får vara ansluten. I en fristående kabel får den inte vara det.

Min vän fick problemet att hans bildskärm spänningssatte 3,3 Volt-linan i datorn så att vissa fläktar inte stannade samt att lysdioder fortsatte lysa när datorn var avstängd och urkopplad.

I ditt fall kan det vara så att ditt moderkort/nätagg ser att det finns spänning på 3,3 Volt-linan, och därför tror att datorn redan är på, så det går inte att starta.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@YamahaDGX630: Grejen är den, pin 20 är en 3,3 Volt strömförsörjning. Exempelvis när du vill ha en kabelswitch för att kunna byta input enkelt, eller en aktiv adapter. Elektroniken i dessa behöver ström, och istället för att ha en separat strömkabel till dessa så drivs de mha pin 20. Men i dessa fall så är ju kabeln fast installerad i switchen/adaptern, och det är endast här som pin 20 får vara ansluten. I en fristående kabel får den inte vara det.

Min vän fick problemet att hans bildskärm spänningssatte 3,3 Volt-linan i datorn så att vissa fläktar inte stannade samt att lysdioder fortsatte lysa när datorn var avstängd och urkopplad.

I ditt fall kan det vara så att ditt moderkort/nätagg ser att det finns spänning på 3,3 Volt-linan, och därför tror att datorn redan är på, så det går inte att starta.

Tack för utförligt svar! Jag har faktiskt skickat denna tråd vidare till Kjell o companys kundtjänst som får titta på detta och se om detta är en rimlig anledning att få kabeln utbytt eller liknande.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Du kan titta på den här sidan för att se vilka kablar som är godkända och fungerar som de ska. Det är förvånansvärt hur få kablar som faktiskt klarat certifieringen.
Annars fungerar det utmärkt att sätta en liten bit eltejp över pin 20 så att det inte får kontakt.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@YamahaDGX630: Du kan titta på den här sidan för att se vilka kablar som är godkända och fungerar som de ska. Det är förvånansvärt hur få kablar som faktiskt klarat certifieringen.
Annars fungerar det utmärkt att sätta en liten bit eltejp över pin 20 så att det inte får kontakt.

Hej igen!

Tack för länken. Jag har nu gått igenom listan och kan inte hitta en enda kabel från Deltaco som skulle vara certifierad. Om problemet orsakas av det som du beskriver så utgår jag därför från att mina chanser för mig att få ärendet åtgärd genom Kjell o Company är goda

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless