DJI phantom advanced elr standard??

Permalänk
Medlem

DJI phantom advanced elr standard??

Hej!

Jag har börjat intressera mig av drones osv. Som jag förstår det verkar phantom serien vara bra för nybörjare som ändå vill leka professionella. Jag måste säga att jag är ganska petig med bildkvalité och undrar då om standard bara är skit och att man ska satsa på den dyrare advanced modellen?

http://www.dji.com/products/compare-phantom

Någon som har en och kan ge tips? Bättre att köpa en GoPro hero 4 och en enskild drone istället?

Har ni något att säga säg det. Väldigt okunnig om detta men också väldigt nyfiken!

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alyzzer:

Hej!

Jag har börjat intressera mig av drones osv. Som jag förstår det verkar phantom serien vara bra för nybörjare som ändå vill leka professionella. Jag måste säga att jag är ganska petig med bildkvalité och undrar då om standard bara är skit och att man ska satsa på den dyrare advanced modellen?

http://www.dji.com/products/compare-phantom

Någon som har en och kan ge tips? Bättre att köpa en GoPro hero 4 och en enskild drone istället?

Har ni något att säga säg det. Väldigt okunnig om detta men också väldigt nyfiken!

Mvh

Om du har is i magen och således kan vänta ett tag så kommer GoPro ut med en egen drönare detta år: http://shop.gopro.com/EMEA/karma/2016.html

Tänk även på om inte nästa instans tar upp ärendet om drönare, så blir det betydligt svårare att kunna flyga legit och kräver således tillstånd: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.646126/tillstand-fota-d...

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har "Standard" en sensor från Panasonic, medans Advanced och Pro har sensorer från Sony. De som är någorlunda insatta i fotografins värld, vet att Sonys sensorer äger just nu.

Men en GoPro får du dels väldigt mycket "fisheye-effekt", samt att du inte kan kontrollera om du vill filma eller fotografera medans du flyger. Du får sätta igång filmning innan du lyfter och vill du fotografera får du sätta igång en timelaps-sekvens. Sen när du landat har du flera hundra bilder att gå igenom, istället för några stycken som du hade haft med en Phantom 3:a.. där du dessutom har möjlighet att ta HDR eller flera bilder snabbt i följd t.ex..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Om du har is i magen och således kan vänta ett tag så kommer GoPro ut med en egen drönare detta år: http://shop.gopro.com/EMEA/karma/2016.html

Tänk även på om inte nästa instans tar upp ärendet om drönare, så blir det betydligt svårare att kunna flyga legit och kräver således tillstånd: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.646126/tillstand-fota-d...

Såg faktiskt det, men tänker att man kanske inte ska köpa en sak de inte gjort tidigare så snabbt, dji är nog bättre på själva drönarna och har nog bättre software med uppdateringar osv.

Så klart kan man oroa sig över det. men tänkte mest flyga över sjön på landet och mot sommaren när jag ska resa till västkusten i usa, grand canyon osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Såg faktiskt det, men tänker att man kanske inte ska köpa en sak de inte gjort tidigare så snabbt, dji är nog bättre på själva drönarna och har nog bättre software med uppdateringar osv.

Så klart kan man oroa sig över det. men tänkte mest flyga över sjön på landet och mot sommaren när jag ska resa till västkusten i usa, grand canyon osv.

Tror de har infört drönarförbud i de flesta nationalparker och "turistfällor" i USA det senaste året. Verkar iaf så vad jag läst på amerikanska forum..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

En prissänkning på $200 är på gång på de billigare modellerna enligt följande artikel.
http://appleinsider.com/articles/16/01/05/deals-200-off-dji-p...

Nu är jag så insatt i modellerna, jag minns dock att oro hade en nästa dubbelt så snabb laddare på 100W, vilket minskar ens dötider och vänta på laddning. Jag själv körde mycket helikopter och dessa vänttider tar en nerver... hehe

Jag själv skulle leta runt och läsa många recensioner, men just nu ligger standard på runt 6999kr, medans de andra betydligt högre och jag är tveksam till om de är värt pengarna?
Drones är något som lär utvecklas kraftigt såvida inte förbjud i många länder kommer och efter en 3 år eller så kanske det är dags att köpa en ny? Om inte annat så är ens drone nog då sliten.

Men kolla runt mycket för det händer en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror de har infört drönarförbud i de flesta nationalparker och "turistfällor" i USA det senaste året. Verkar iaf så vad jag läst på amerikanska forum..

hm, det är väl förståeligt men det var tråkigt att höra. Så drönare är alltså inte populärt här:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

hm, det är väl förståeligt men det var tråkigt att höra. Så drönare är alltså inte populärt här:)

De är väl populära bland de som flyger, men amerikanska folket i övrigt är tydligen rätt konservativa och tror att alla drönare spionerar på dem. Har läst om folk som fått sina drönare nerskjutna och även blivit hotade och slagna, för att de hävdar sin rätt att flyga.

Men som jag brukar säga.. Det finns folk till allt. Alla är inte så, som tur är.

Men som sagt, reglerna har stramats åt och flygförbud har upprättats på många platser.

Bara att läsa denna tråden på Inspire Pilots forum, som skapades idag.. kanske något att hålla koll på.
http://www.inspirepilots.com/threads/were-to-fly-anymore.9169...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Slänger bara in detta

DJI firar 10årsjubileum

Phantom 3 Standard: 599 Euro (919 Euro tidigare)
Phantom 3 Advanced: 899 Euro (1099 Euro tidigare)
Phantom 3 4K: 899 Euro (1159 Euro tidigare)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad tror ni det är på, låt säga en gopro hero 4, standard verisionen och advanced verisionen. otroligt svårt.

Vill ju inte lägga hyfsat mycket pengar för att sedan bli besviken på standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Hur stor skillnad tror ni det är på, låt säga en gopro hero 4, standard verisionen och advanced verisionen. otroligt svårt.

Vill ju inte lägga hyfsat mycket pengar för att sedan bli besviken på standard.

Enklast är väl att googla fram bilder/filmer, som är tagna med respektive kamera..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD