Permalänk
Medlem

Processor trubbel

Hej! Min processor av namnet AMD FX-4170 X4 4,2GHz har dött kort efter mitt grafikkort gick hädan. Jag har ett MSI 970A-G46 SLI moderkort och letar nu efter någon processor som kan funka tillsammans med detta. Är det någon som har ett förslag? Jag är lite rädd att köpa fel, att det inte ska passa eller att moderkortet sprängs eller något när man pluggar in det :).

Permalänk
Medlem

Här är en lista med kompatibla processorer från MSIs hemsida. Du skulle t.ex. kunna välja en FX-8320 eller FX-8350, de är mycket bättre än din trasiga FX-4170.

Är du förresten helt säker på att det är processorn som är trasig? Det är rätt så sällsynt att processorer går sönder (även om det händer ibland), oftast så är det moderkortet som går sönder.

Permalänk
Entusiast

Det är otroligt ovanligt att processorer dör, hur har du kommit fram till det?
Men det du ska ha är helt enkelt vilket processor som helst för AM3+-sockeln till det där moderkortet upp till FX 8370E.
Tungviktare som FX 9590 verkar dock inte fungera med det där moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Riktigt schysst! Jag är inte 100 på att det är processorn. Felet började med att datorn stängde av sig själv som om den överhettades. Lossade då min enorma jobbiga jävla processorfläkt och torkade av samt la på ny kylpasta då jag trodde det var det som var fel.
Efter det bootar datorn men ingen text. Den jobbar inte men den är igång och bara står och tuggar. Grafikkortet lyser när det är inkopplat i moderkortet så jag bara antog att det funkade!

Permalänk
Medlem

Tycker ni det låter som processorn eller moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khaum:

Tycker ni det låter som processorn eller moderkortet?

Hör du om datorn bootar och försöker komma in i windows så är det inte CPU:n som är sönder iaf. Att du inte får bild kan ju faktiskt vara ditt grafikkort och/eller nätagget som inte funkar fullt ut. Kan du testa graffet i en annan burk så vet du vilket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla in skärmen till moderkortet så att det kör på den inbyggda grafiken i processorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svidden:

Kan du inte koppla in skärmen till moderkortet så att det kör på den inbyggda grafiken i processorn?

Tyvärr går inte detta då FX-CPU:er inte har detta inbyggt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khaum:

Tycker ni det låter som processorn eller moderkortet?

Det låter rätt likt när mitt RAM dog för många år sedan. Det är dock väldigt svårt att veta vad som är fel när man inte får någon feedback. Jag mins hur jag köpte den ena efter den andra delen till jag tillslut hitta rätt. Först trodde jag att det var moderkortet. Snacka om besvikelsen när datorn fortsatte vara död med nytt moderkort. Sen en ny CPU (tur att jag inte slet av mig håret) och slutligen ett nytt RAM - voilà!

Permalänk
Medlem

Som AMD-Hippie säger så brukar minnet vara en bra utgångspunkt vid felsökning. Förmodligen så har du mer än en sticka, så du kan enkelt börja med att testa med en sticka i taget för att se om någon av dem är trasig. Se också till att rycka ur allt som inte är helt nödvändigt, t.ex. hårddiskar, mus, etc. Om det inte fungerar med något av minnena så kan du misstänka moderkortet, grafikkortet eller nätagget i valfri ordning. Först efter det skulle jag börja fundera på om kanske processorn är problemet.

Permalänk
Medlem

Okej skitbra svar här! Ska felsöka mer då visste bara inte hur jag skulle gå tillväga. Grafikkortet funkar bra köpte precis ett nytt då det äldre gav sig. Så det sitter just nu i broderns burk och funkar bra. Låter som det kan vara moderkortet mest då. Ram minnena ska jag testa först och främst då!

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort som du har köpt? Och vad har du för nätaggregat?
Prova som sagt att plocka ut dom RAM-minnen du har och köra med en minnessticka i taget och se om det är någon av stickorna som är trasig. Om du kör med flertalet RAM-minnen alltså!

Permalänk
Medlem

grafikkort : MSI Radeon R7 370 Gaming 4GB GDDR5

Nätagg: Corsair TX 850W M 80+ Bronze Modulär

Japp ska testa med RAM:en snarast!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Khaum:

Tack för snabba svar! Riktigt schysst! Jag är inte 100 på att det är processorn. Felet började med att datorn stängde av sig själv som om den överhettades. Lossade då min enorma jobbiga jävla processorfläkt och torkade av samt la på ny kylpasta då jag trodde det var det som var fel.
Efter det bootar datorn men ingen text. Den jobbar inte men den är igång och bara står och tuggar. Grafikkortet lyser när det är inkopplat i moderkortet så jag bara antog att det funkade!

När du lossade kylaren, hur gjorde du då, drog den uppåt eller vred du den först så att den lossnade?

Funderar på om CPU:n lossnat i samband med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

vred nog på den en hel del för det var skitsvårt att komma åt skruvarna på den. Extremt stor kylare känns som den tar upp halva datorn.

Permalänk

bara stendog datorn utan varesig blåskärmar eller felmedelanden på vägen?

nästan garanti på att det är nätagget isf.

och TX är väl en rätt gammal modell har jag för mig så inte omöjligt att kondingarna har börjat svälla i det och lämnar ojämna spänningar. har dock för mig de där gammla har 10 år garanti så borde va garanti på det isf från corsair fortfarande.

Edit: var visst bara 5år

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag hade ett liknande problem när min burk helt sonika dog för mig. När jag startade om min dator så fastnade den och bootade aldrig upp ordentligt. Som tidigare insändare skriver så testa dina Ram.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

jag hade ett liknande problem när min burk helt sonika dog för mig. När jag startade om min dator så fastnade den och bootade aldrig upp ordentligt. Som tidigare insändare skriver så testa dina Ram.

Testade nu samtliga ramminnen i en annan dator och de fungerade klockrent. Grafikkortet är också kört i ca två veckor i en annan burk så det är också uteslutet. Moderkort eller processor som kvarstår då. Värt att köpa en bundle med båda för att vara säker? Har tyvärr inte möjlighet att testa dessa då de är AMD.

Permalänk
Medlem

Kan tro det är moderkortet som gett sig. Hade liknande problem med moderkort som fick brända mosfett.

Gick starta men det hände ingenting, fläktar snurrade men inget mera. inget bios, bild, ljud etc.

Om moderkortet fungerar så borde det eventuellt komma ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju exakt som det jag har nu. Återkommer när jag testat med ett nytt!

Permalänk
Medlem

Okej grabbar! Återkommer nu med att jag köpte exakt samma grafikkort som jag hadde innan och böt dem. Nu funkar datorn perfekt. Tack för all hjälp och insikt! Processorn var helt okej!

Permalänk
Medlem

Det är bra att du kom fram till felet. Hoppas du slipper problem i framtiden.

Vad för grafikkort hade du? Fortfarande garanti på det?
Det är lite udda att du sade att du testade grafikkortet i en annan dator och det fungerade? Bara så att grafikkortet inte satt för löst i datorn? (inte satt i PCIE porten ordentligt efter kylnings om-monteringen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svidden:

Kan du inte koppla in skärmen till moderkortet så att det kör på den inbyggda grafiken i processorn?

Det finns väl ingen inbyggd GPU i den CPUn?

edit: Såg nu att allt var löst osv Vad bra

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Oj fan skrev fel! Böt inte grafikkortet utan moderkortet. Jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khaum:

Oj fan skrev fel! Böt inte grafikkortet utan moderkortet. Jösses

Haha, ja. Blev lite fundersam där efter att ha läst igenom tråden. Skönt att det löste sig då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khaum:

Oj fan skrev fel! Böt inte grafikkortet utan moderkortet. Jösses

Lät bättre men alls kan göra fel. Skönt datorn fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar