Frågor runt att kyla en i7 2600k för att köra Oculus Rift. Jag vill ha DINA åsikter!

Permalänk

Frågor runt att kyla en i7 2600k för att köra Oculus Rift. Jag vill ha DINA åsikter!

Hej!

Jag är hårdvaru-nybörjare och ska nu försöka överklocka min processor för första gången. Målet är att få upp min Intel i7 2600k processor till 4.5GHz om möjligt. Jag har förbeställt Oculus Rift och vill försöka göra detta utan att köpa en helt ny dator (bara nytt grafikkort). Jag var inne på Webhallen igår och fick Corsair Hydro H100i GTX rekommenderad till mig.

Mina frågor är dessa:

1. Är detta en bra kylare för mitt syfte? Är det overkill?

2. Hur lätt är det för någon som byggt en dator i sitt liv att installera en kylare på egen hand?

3. Vad tycker du om min plan att uppgradera på detta sätt? För referens, här är mitt system kontra req spec för Oculus Rift:

Min maskin
CPU: Intel Core i7-2600K (3.40 GHz)
GPU: GTX 570 (Ska uppgradera till GTX980ti eller Pascal)
RAM: 8GB (2x4GB Corsair DDR3)
MB: ASUS P8P67 LE B3 - ATX
PSU: 700W Corsair

Oculus recommended specs
GPU: NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
CPU: Intel i5-4590 equivalent or greater
RAM: 8GB+

Permalänk
Medlem

edit: kanske ska läsa hela texten.

Du ska nog satsa på grafikkort primärt, en överklockad 2600k lär inte ge dig många extra FPS om ditt grafikkort flaskhalsar.

Permalänk

@boibo: Tack ändå. Jag uppdaterade för tydlighet.

Permalänk

Det behövs ett "bad-ass" grafikkort och du planerar köpa 980ti (el nyare som kommer). Frågan är då om cpu:n flaskar ett sådant grafikkort! Oklockad borde den inte göra det nämnvärt och om du klockar blir det ändå bättre.

Det är ju en bra kylare H100 som kommer att göra jobbet, den är ganska lätt att installera - se bara till att det finns plats för radiatorn och fläktarna i chassit. Det finns också många bra luftkylare t ex http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14#/specs som fungerar lika bra.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

I den upplösning som används lär grafiken flaska ändå.
Klocka i7:an max...
Hoppas directx 12 och spelen för vr hanterar alla resurser som finns i datorn på ett bättre sätt än de gör nu.

Permalänk

@Fantomen: Hur vet jag vad max är utan att bränna processorn? :S

Permalänk

@Toothpick_Jack: Den stänger av sig om temperaturen går extremt högt. Övervaka med t ex coretemp och se till att den håller under 80grader (min personliga åsikt, går själv inte över 80).

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk

Har själv en i7 2600k som jag kör i 4.5ghz .
Kyler den med en Cooler Master Siedon 120xl, den når max 70grader.
Sitter monterat i ett define r5 chassi.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem

@mystiskadde: Du behöver inte ha vattenkylare till din I7 2600k för att komma upp i 4.5 GHz, det är overkill (men det skadar ju inte mer än att det kostar mer). Du kommer up i 4.5 GHz utan problem med en Noctua D15 eller phantek ph-tc14pe. Min I7 2600k klockad till 4.5 GHz går aldrig över 70 grader med min Noctua D15 och fläktarna på den går tyst med. Tror även att en luftkylare är mindre omständlig att installera jämfört med en vattenkylare, men det är ju upp till dig.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

@mystiskadde: Du behöver inte ha vattenkylare till din I7 2600k för att komma upp i 4.5 GHz, det är overkill (men det skadar ju inte mer än att det kostar mer). Du kommer up i 4.5 GHz utan problem med en Noctua D15 eller phantek ph-tc14pe. Min I7 2600k klockad till 4.5 GHz går aldrig över 70 grader med min Noctua D15 och fläktarna på den går tyst med. Tror även att en luftkylare är mindre omständlig att installera jämfört med en vattenkylare, men det är ju upp till dig.

Nej det vet jag, men denna kylaren fick jag av en släkting då han inte hade användning av den.
Så just därför använder jag denna, har även en cooler master v8 som även funkade lika bra.
Funkade även med min hyper 212, men blev lite varmare.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk

Vet inte hur mycket varmare 2600k blir än 2500k, men min processor blir max 70 grader efter långa spelpass och den ligger på 4.4 Ghz med en Hyper 212 Evo med endast originalfläkten

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt någon sluten vattenkylare. Har en liten H80 sedan lååång tid tillbaka och kör min gamla 2500k i 4.5Ghz. Det är också betydligt smidigare att arbeta i lådan efter man fick bort den stora kylflänsen som jag hade innan.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv

@Toothpick_Jack:

Hade en 2600K tidigare som snurrade just i 4,5.
Körde en Antec Kuhler 920 och låg runt 50-60 i load.

Körde med två GTX 980 i 1440p med G-Sync, inga problem alls men kan inte uttala mig om det flaskar eller ej då jag inte fått igång min nuvarande build ännu. Låg i runt 70-80fps i GTA V men hoppas att det ska gå upp med en 5775C. Hoppas

Edit: Väldigt enkelt att installera. En backplate som trycks fast på baksidan av moderkortet, sedan skruva fast radiatorn i chassit och sedan skruva fast med fyra handskruvar. Jag körde dubbelmacka med två st fläktar på radiatorn, det lät en del men den rullade väldigt kallt.

Du kan se hur det ser ut här:
http://www.sweclockers.com/galleri/13605-gamingdatorer-till-v...

Glömde förklara hur man gör
Permalänk
Medlem

Låter som löjligt mycket pengar för att få upp en 2600k i 4,5. Hade själv en 2600k förut, körde i 4.7 med en h60 utan några värmeproblem. Tyvärr kan ju ingen berätta hur din CPU kommer funka.
Ingen koll på de slutna systemen idag men sist jag kolla presterade de inte mycket bättre än luftkylarna i samma prisklass.
Skulle själv inte köpa en igen, hade en h60 som börja knacka i pumpen efetr 6 månader. Haft två h80 efter det, den ena fick jag reklamera direkt för pumpen lät något så fruktansvärt, nästa var inte jättetyst den heller. Samtidigt vet jag att det finns många som är jättenöjda med sina slutna system så det verkar vara lite av ett lotteri.
Hur som helst, har du plats i burken och inte ett fönster eller liknande och vill visa upp dina komponenter så skulle jag rekommendera en luftkylare typ nh-d14/d15 eller liknande. Tysta och inga pumpar som kan göra ljud eller sluta fungera. Skulle även bli riktigt förvånad om de inte kan kyla din 2600k i 4.5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Låter som löjligt mycket pengar för att få upp en 2600k i 4,5. Hade själv en 2600k förut, körde i 4.7 med en h60 utan några värmeproblem. Tyvärr kan ju ingen berätta hur din CPU kommer funka.
Ingen koll på de slutna systemen idag men sist jag kolla presterade de inte mycket bättre än luftkylarna i samma prisklass.
Skulle själv inte köpa en igen, hade en h60 som börja knacka i pumpen efetr 6 månader. Haft två h80 efter det, den ena fick jag reklamera direkt för pumpen lät något så fruktansvärt, nästa var inte jättetyst den heller. Samtidigt vet jag att det finns många som är jättenöjda med sina slutna system så det verkar vara lite av ett lotteri.
Hur som helst, har du plats i burken och inte ett fönster eller liknande och vill visa upp dina komponenter så skulle jag rekommendera en luftkylare typ nh-d14/d15 eller liknande. Tysta och inga pumpar som kan göra ljud eller sluta fungera. Skulle även bli riktigt förvånad om de inte kan kyla din 2600k i 4.5GHz.

Surt, haft min H80 sedan 2011, tyst som en mus.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Att överklocka din processor för spel kommer inte ge dig någon märkbar FPS.
Om du envist måste överklocka den, se då till att INTE lägga några pengar på det. Köp heller inte mer minne, det är också slöseri. Anledningen till dessa påstående är att dels är det en utgående plattform (som fortfarande fungerar utmärkt att spela på) och dels att det inte ger något (idag).

Använd istället de pengar till grafikkortet och spara för att uppgradera moderkort, minne och CPU om ett par år.

Permalänk
Medlem

Din 2600k är redan i stort sett lika snabb som 4590 som de rekommenderar. Dessutom har du fler trådar, vilket säkert kan vara bra då constellation-tracking osv troligen körs i separata trådar.

Permalänk
Medlem

och sen, kommer jag in i bilden och nämner en annan detalj, moderkortet som TS kör med, kör även jag med, är enligt mig inte världens bästa moderkort att klocka med, rätt ostabil det lilla jag testade när jag köpte mitt, självklart senaste BIOS och sånt. och håller med övriga, skippa vattnet och skaffa ett torn om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem

Även om det är kul att klocka så tror jag nog att det räcker med ett nytt grafikkort för din del.

Jag kör själv en i7-2600K (visserligen med sluten vattenkylning men utan överklockning) och ett 780Ti med en DK2 och det fungerar fint.

Jag ska köpa en Vive och hade tänkt uppgradera grafikkortet när Pascal kommer.

Appro på vatten/luft-kylning så tycker jag att en fördel med de slutna vattensystemen är att värmen kommer UT ur chassit direkt. Med en tornkylare dumpas värmen i chassit och du måste därför se till att ha ett riktigt bra luftflöde genom chassit för att få ut all värme.

Jag kör även Nvidias referenskylare på mitt 780Ti, den blåser också ut all luft ur chassit och ingenting alls inne. Jag tycker det är smidigt att varken processorn eller grafikkortet värmer resten av komponenterna, sedan har jag såklart chassifläktar med men väldigt lågvarviga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Toothpick_Jack

1. Det är en bra kylare och vill du absolut ha vattenkylning så kör på den. Däremot klarar en så billig kylare som CM Hyper 212 att kyla din 2600k utan vidare i spel vid 4.5GHz om du inte har ett dåligt chassi/dåligt luftflöde.

2. Det är lätt att installera både vatten och luftkylare. Du klarar det!

3. Uppgradera som du tänkt. Med ny kylning och överklockning kommer din 2600k att räcka till.

Permalänk
Skrivet av zaarx:

@Toothpick_Jack

1. Det är en bra kylare och vill du absolut ha vattenkylning så kör på den. Däremot klarar en så billig kylare som CM Hyper 212 att kyla din 2600k utan vidare i spel vid 4.5GHz om du inte har ett dåligt chassi/dåligt luftflöde.

2. Det är lätt att installera både vatten och luftkylare. Du klarar det!

3. Uppgradera som du tänkt. Med ny kylning och överklockning kommer din 2600k att räcka till.

Hej @zaarx!

Tack för så bra svar. Du har rätt i att CM Hyper 212 är avsevärt mycket billigare. Har du använt den själv till liknande syften? Det vore nice att spara en tusenlapp, men jag vill heller inte snåla och få en högljudd eller instabil dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toothpick_Jack:

Hej @zaarx!

Tack för så bra svar. Du har rätt i att CM Hyper 212 är avsevärt mycket billigare. Har du använt den själv till liknande syften? Det vore nice att spara en tusenlapp, men jag vill heller inte snåla och få en högljudd eller instabil dator.

Tjo igen!

Ja, jag har använt en Hyper 212 för att kyla en 2500k klockad till 4.5GHz. Systemet satt då i ett Fractal Design Define R3 med nån extra chassifläkt. CPU Temperaturen gick inte över 70 grader vid spelande ex BF3, GPUn i burken var en GTX580 som ligger väldigt nära (6W under) effekten hos en 980ti. Nånting sånt kan du nog förvänta dig av tungdrivna spel.

Annars om du vill ha en kraftigare luftkylare som är i klass med H100i men fortfarnade billigare kan du ju kika på Noctua NH-D15 eller en begagnad NH-D14 så får du typ samma prestanda för en liten peng.

Ljudnivån borde vara ganska lika med luft och vattenkylning. Frågan är om du vill ha en stor luftkylare i datorn eller inte, vill du hellre ha ett litet vattenblock så är det kanske värt de extra kronorna att köpa H100i.

För min del har det oftast slutat med luftkylare men det finns inget rätt eller fel. Oavsett vad för kylare du väljer tycker jag det är en prisvärd uppgradering då 2600k är bland det mest lättkylda och överklockningsvänliga som tillverkats. Du kan nog komma högre än 4.5GHz om du vill

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Evo är mycket bra för sitt pris. Möjligt att du kan få ut 100-200Mhz mer med kylare som kostar mångdubbelt mer, men stock-kylaren till Hyper 212 är det stora klivet.

Det är hyfsat lätt att installera men du kommer behöva åtkomst till baksidan av moderkortet så det kan beroende på chassi behövas att du skruvar loss det.

Ang. HUR man överklockar så är det ett kapitel för sig självt, men det är ändå hyfsat lätt och straight forward för Sandy-B. Här finns ASUS "officiella" guide för P67. Tyvärr verkar bilderna ha dött.. Konsensus är väl att man för vardagsanvändande inte går med spänning över 1.4 volt med den modellen.

Grafikkortsinköp bör du vänta med tills du har din Rift på väg med posten. Tills dess lär vi fått ut några nya värstingar som faktiskt är byggda mer med tanke på att köra VR.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

@Teddis:

Jag hoppas också att det kommer ny hårdvara innan April. Det verkar dock som att NVidia släpper sina grafikkort närmare hösten än våren, så jag kan nog inte lita på att se något nytt där om de inte släpper någon specialutgåva.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i liknande situation som dig, fast jag har en i5 2500k istället för i7 2700k. Jag kommer inte uppgradera min cpu eller cpu kylning, men jag kommer köpa ett pascal kort för att driva runt min rift, känns inte riktigt som att 900 serien är helt klara för vr och dx12, jag tror snarare dx12 och vr teknik hunnit mogna bättre med pascal, fast det lär ju bara spekulationer, får se vad som händer till sommarn när allt kommer (blir ett par sega månader då man sitter med en rift men utan att kunna driva det nå vettigt )

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Skrivet av Alto:

Jag sitter i liknande situation som dig, fast jag har en i5 2500k istället för i7 2700k. Jag kommer inte uppgradera min cpu eller cpu kylning, men jag kommer köpa ett pascal kort för att driva runt min rift, känns inte riktigt som att 900 serien är helt klara för vr och dx12, jag tror snarare dx12 och vr teknik hunnit mogna bättre med pascal, fast det lär ju bara spekulationer, får se vad som händer till sommarn när allt kommer (blir ett par sega månader då man sitter med en rift men utan att kunna driva det nå vettigt )

@alto
Ok. Hur tidigt får du din Rift? Det är inte osannolikt att Pascal kommer i Oktober. Jag får min Rift i april. Så antingen får jag nöja mig med ett GTX980ti eller köpa ett GTX970 och sen sälja det med förlust när Pascal kommer.

Permalänk
Medlem

@Toothpick_Jack:
jag såg inte vad det stod när jag la min order, men enligt https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eYdWCMzk2QFZDct4IZPLB...
så är jag april (ordernummer 6130000 29 XXXXX)

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk

för 4.5Ghz på en 2600k komer du inte behöva nån monsterkylare direkt då de går väldigt svalt.

en tornkylare typ noctua eller liknande kommer göra jobbet gallant även passivt troligen om du har skaplig cirkulation i chassit.

körde min 2500k i 4.4-4.5Ghz med idle runt 30 och load på max 60-70°c med en sketen tornare för 400:- halvpassivt. (fläkten började snurra vid 50°c ungefär.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har en dk2, 2700k och 980ti. Just nu så kan man inte svara din fråga. Får du upp din processor till 4.5 så tycker jag att den uppfyller kraven för VR.

Jag kör mest Assetto Corsa och Project Cars. De funkade bra med mina två 680 i sli tills man släppte 0.8 runtime. Project cars uppdaterades till 0.8 med en direkt mode och en del förbättringar men SLI stödj uteblev med märkbart sämre prestanda.

Det blev mycket bättre när jag gick upp till 980ti. Project Cars lastar processorn en del vilket gjorde att jag fick titta igenom min cpu kyling igen. Jag har en antec kuhler och kört min 2700k på ett konservativt 4.4 GHz. Kylningen har fungerat ok men upptäkte en del throttling i samband med project cars och monterade ut fläktarna och naturligtviss fanns det en massa ludd bakom radiatorn.

CPU temp vid belastning gick ner med 15 grader och plötsligt var den fortfarande sval under load @4.7 Ghz. Cpu:n klockar inte ner sig längre och inga 100% spikes när man spelar P-Cars.

Men vad som händer med drivrutinerna och hur processorn kommer att belastas med CV1 vet man inte ännu. Å ena sidan är det oftast GPU som begränsar vid höga upplösningar men nyare spel utnyttjar mer och mer CPU.