Permalänk

Ny dator, nya frågor

Halloj!
Suget efter en PC har blivit stort på sistone. Sist jag byggde en var runt 2011. Då med en i5 2500k och en GTX 570 som senare blev sli.

Jag har tänkt mig som en utgångspunkt att använda ett av uppgraderingspaketen från netonnet då jag finner de ganska prisvärda och sedan komplettera med grafikkort, hårddisk, psu och ett billigt chassi.

De två paketen jag velar mellan är en med i5 4690k och i7 4790k. I båda paketen ingår gigabyte z97x-gaming 3 och crucial ballistix 8gb. Skillnaden är 700kr mellan i5 och i7. genom att jämföra priserna för delarna på prisjakt tjänar man på att köpa paketet.

Det finns några frågor!
Ska man köra på ett GTX 970 eller på ett r9 390? Jag upplever att R9 verkar mera för pengen.
Är det dumt att inte satsa på Skylake?

Då jag är student så vill jag komma undan så billigt som möjligt tänkte jag köra med bara en SSD och ett 500kr chassi.

Nätagg beror nog på vilket grafikkort det faller på.

Tar gärna emot tips om fynd osv för de komponenterna!

Permalänk
Medlem

Då du är student tycker jag att du ska köra på i5 paketet av den enkla anledningen att det är billigare. Personligen köpte jag är R9 390 på mellandagsrean och är väldigt nöjd. Dock drar det lite mera watt, lite varmare och något ljudligare än ett gtx 970.

Edit: Såg att du ville ha tips.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452

Mvh

Permalänk
Skrivet av Gudarn:

Då du är student tycker jag att du ska köra på i5 paketet av den enkla anledningen att det är billigare. Personligen köpte jag är R9 390 på mellandagsrean och är väldigt nöjd. Dock drar det lite mera watt, lite varmare och något ljudligare än ett gtx 970.

Edit: Såg att du ville ha tips.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452

Mvh

Exakt det kortet jag hade i kundvagnen!

Men Skylake då?

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om skylake :), min erfarenhet, precis som med alla andra teknikprylar är att det alltid kommer att komma något nytt som är lite bättre.

Permalänk
Medlem

Om du överklockar din 2500k håller den ett tag till! Finns många här som bara uppgraderar grafikkort, 2500k/600k/700k håller fortfarande måttet och duger gott. Ett Radeon 390 skulle vara perfekt för din rigg. Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Skylake är inte värt det enligt mig, lite nya tekniker och ddr4. Men nästan ingen prestandaskillnad alls. DDR4 och DDR3 märks ingen skillnad i spel eller vanligt användande (vad jag hört), det enda bra är att du kan återanvända minnena till nästa dator.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Om du överklockar din 2500k håller den ett tag till! Finns många här som bara uppgraderar grafikkort, 2500k/600k/700k håller fortfarande måttet och duger gott. Ett Radeon 390 skulle vara perfekt för din rigg. Vad har du för nätagg?

Tyvärr så sålde jag datorn ungefär för ett år sen så det faller.

Permalänk

Efter mycket tankar kring datorn har jag kommit fram till denna kundvagn! Finns det nåt som kan bli billigare/bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

Efter mycket tankar kring datorn har jag kommit fram till denna kundvagn! Finns det nåt som kan bli billigare/bättre?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/9004826/2016-01-09

Det ser bra ut.

Helst skulle jag gått på ett EVGA Supernova G2, men det funkar.

650w räcker gott, men prisskillnaden till 750 är marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

Efter mycket tankar kring datorn har jag kommit fram till denna kundvagn! Finns det nåt som kan bli billigare/bättre?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/9004826/2016-01-09

En processorkylare tycker jag gott du kan lägga till, kan rekommendera den jag har.
Tycker datorn ser bra ut i övrigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Låter kanon! Fast nu såg jag att Dustin hade ett GTX 970 Strix för 3390kr hmm så svårt när det bara skiljer 100kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

Låter kanon! Fast nu såg jag att Dustin hade ett GTX 970 Strix för 3390kr hmm så svårt när det bara skiljer 100kr

Körde på Strix kortet då jag kom över det billigt på black friday. Sen har jag liten förkärlek till nvidia
Vad jag läst mig till är att 390 kortet är lite snabbare men drar mer watt och är lite varmare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Tänkte uppdatera tråden! Det blev tillslut den här burken!

Från Inet
OCZ Trion 100 240GB
Fractal Design Integra M 750W
Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix
ASRock Z97 Anniversary
Corsair Carbide 100R Svart

Från CDON
Sapphire R9 390 Nitro

Allt som allt hamnade på 8994kr. Vilket jag tycker är ett mycket bra pris. Moderkortet är väl det jag tvekar mest på och i framtiden har jag tänkt att satsa på en mekanisk disk och en cpu kylare. Det känns som att jag ändå har fått en mycket kompetent startklar maskin.