Hemmaserver för SCCM-labb

Permalänk
Medlem

Hemmaserver för SCCM-labb

Hej!

jag har fått lite utökade ansvarsområden på arbetet och har numera fått SW-deployment via SCCM i mitt knä

Då SCCM är ett nice verktyg som underlättar något enormt när det kommer till att begå många misstag väldigt snabbt, känner jag att jag gärna hade haft en labbmiljö hemma att utöva den värsta idiotin på.

Vad jag tänker mig att behöva virtualisera:

  1. 1 DC-server

  2. 1 SCCM-server (för jag antar att man inte kan köra DC och SCCM på samma VM right? Det lär väl inte direkt vara best practice hursomhelst )

  3. 1 klient att plåga med mina SW-packages.

Utöver detta hade det varit trevligt att sätta upp nån form av liten filserver för att skyffla lite film till kodi eller plex. Jag är även lite sugen på att sätta upp en Owncloud-maskin.

Jag har funderat ett tag på att köpa https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
men den stora frågan är ju hur den hanterar att minst 3 klienter med en Celeron CPU

Jag hittade även den trevliga sidan arrowdirect.se där man kan köpa begagnade maskiner.

Det jag tittade på var http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... . Dock är ju priset ganska mycket högre för denna maskin, men en betydligt snabbare CPU. Quadro-kortet får man ju plocka ut och ersätta med något energisnålare. Känns dock som om det är rätt stor risk att denna maskin väsnas en hel del.

http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... hade kanske varit lämpligare?

Dessa två maskiner är ju inte direkt ämnade för att stå som servrar men jag tänker att man för köpa extra controller-kort för att fösa in lite fler hdds i dem när detta blir aktuellt.

Jag är ju en snålröv och vill helst betala 0 kr för hela kalaset, men jag spenderar ändå lite mer och får något vettigt än att kasta en mindre summa på rent skräp. Inputs och råd?

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en labbserver hem och valde en proviant ml 10 framför mikroservern för att få ut 32 GB ram istället för 16 som mikroservern har. Om enklaste CPUn inte räcker kostar det mindre att byta själv än att välja den modellen med kraftigare CPU från början. Hur mycket ram siktar du på? Satsa även på SSD för labbservrarna. De tar ofta inte så mycket plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Det jag tittade på var http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... . Dock är ju priset ganska mycket högre för denna maskin, men en betydligt snabbare CPU. Quadro-kortet får man ju plocka ut och ersätta med något energisnålare. Känns dock som om det är rätt stor risk att denna maskin väsnas en hel del.

http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... hade kanske varit lämpligare?

Någon av dessa skulle jag rekommendera dig att köra på då de har en ordentlig cpu och du kan få upp till eller över 32GB ram minne.
Se min signatur för den server burk jag kör hemma där kör jag SCCM miljö. SSD diskar att köra maskinerna på är rekommenderat jag har mekaniska och märker av att det just är mekaniska.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag har precis köpt en labbserver hem och valde en proviant ml 10 framför mikroservern för att få ut 32 GB ram istället för 16 som mikroservern har. Om enklaste CPUn inte räcker kostar det mindre att byta själv än att välja den modellen med kraftigare CPU från början. Hur mycket ram siktar du på? Satsa även på SSD för labbservrarna. De tar ofta inte så mycket plats.

Skickades från m.sweclockers.com

FYI så fungerar det med 32GB minne i Microservern också. Officiellt bara stöd för 16GB :).

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag kör detta på min Lenovo laptop. W530 32GIG Ram I7.
Där kör jag följande.

Kör ej CM burken på DCn! du kan dock köra lokal SQL osv på SCCM det ger optimal prestanda.

1TB SSD
Det som körs är följande.

10 Clienter Win 7, 8.1 och 10.
Win Server2012R2 DC
Win Server2012R2 SCCM och MDT
Win Server 2016 TP4 SCCM test

Det viktigaste är att ha snabba diskar , speciellt om du vill labba med OSD. Sen i grunden kör jag Windows 10 och kör allt på Hyper-V

Fungerar riktigt bra, glöm ej att lägga till flera CPUer när du skapar upp dina virtuella maskiner, det ger en rejäl sjuss för prestandan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag har precis köpt en labbserver hem och valde en proviant ml 10 framför mikroservern för att få ut 32 GB ram istället för 16 som mikroservern har. Om enklaste CPUn inte räcker kostar det mindre att byta själv än att välja den modellen med kraftigare CPU från början. Hur mycket ram siktar du på? Satsa även på SSD för labbservrarna. De tar ofta inte så mycket plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satt och kollade lite på proliant ml 10 och microserver gen8 och kom fram till att om jag köper någon av dessa (som kostar i princip lika mycket) så är jag troligtvis tvungen att köpa en ny processor och ram (hdds och ssds)

Funderar på om det inte är vettigare att gå på http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... direkt istället. Får en 3,6ghz xeon med 4 cores och 10 mb cache samt 16gb ECC-ram och en 256gb ssd för samma pris som någon av ovanstående + ny processor.

Så fördelen med att köpa t3600 är ju att jag i princip får 16gb ram + en ssd för samma pris. Med flip-siden att den är begagnad då (samt att det med allra största säkerhet sitter 4x4GB RAM i den redan).

Skrivet av bOfInK3n:

Någon av dessa skulle jag rekommendera dig att köra på då de har en ordentlig cpu och du kan få upp till eller över 32GB ram minne.
Se min signatur för den server burk jag kör hemma där kör jag SCCM miljö. SSD diskar att köra maskinerna på är rekommenderat jag har mekaniska och märker av att det just är mekaniska.

SSD är prio för labbmaskinerna. Om jag går efter Dell T3600 får jag en sådan med i paketet som borde räcka. Jag kommer troligtvis att börja med 16gb RAM. Jag tänker att 4gb per labb-vm borde räcka i min lilla miljö. Tror du det kan stämma?

Skrivet av Oneone:

Tja!

Jag kör detta på min Lenovo laptop. W530 32GIG Ram I7.
Där kör jag följande.

Kör ej CM burken på DCn! du kan dock köra lokal SQL osv på SCCM det ger optimal prestanda.

1TB SSD
Det som körs är följande.

10 Clienter Win 7, 8.1 och 10.
Win Server2012R2 DC
Win Server2012R2 SCCM och MDT
Win Server 2016 TP4 SCCM test

Det viktigaste är att ha snabba diskar , speciellt om du vill labba med OSD. Sen i grunden kör jag Windows 10 och kör allt på Hyper-V

Fungerar riktigt bra, glöm ej att lägga till flera CPUer när du skapar upp dina virtuella maskiner, det ger en rejäl sjuss för prestandan

Sicken best du sitter på! Vad gick allt det arbetsminnet lös på? ;). Vad är fördelen med Hyper-V? Har aldrig använt det själv. Använde VMware när jag pluggade i skolan så jag lutade lite mot esxi.

Jag noterade att det var du som skrev "FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!", jag använde denna en del på mitt förra jobb, så ett stort retroaktivt tack ska du ha :). Satte upp en image för ett femtiotal datorer på lika många olika ställen i Sverige. Använde MDT friskt och skapade offline-media som skulle skickas per post ut till varje lokation (då uppkopplingen var svajjig på de flesta ställena). Så min slutlösning blev inte lika avancerad. Pga tidsbrist blev allting lagt på is i sista sekund (bl a saknades maskiner att testa på) så jag fick till slut skriva en serie batch-script för att få nuvarande windows xp-installation att uppföra sig som vi ville - inte alls lika skoj :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag satt och kollade lite på proliant ml 10 och microserver gen8 och kom fram till att om jag köper någon av dessa (som kostar i princip lika mycket) så är jag troligtvis tvungen att köpa en ny processor och ram (hdds och ssds)

Funderar på om det inte är vettigare att gå på http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... direkt istället. Får en 3,6ghz xeon med 4 cores och 10 mb cache samt 16gb ECC-ram och en 256gb ssd för samma pris som någon av ovanstående + ny processor.

Så fördelen med att köpa t3600 är ju att jag i princip får 16gb ram + en ssd för samma pris. Med flip-siden att den är begagnad då (samt att det med allra största säkerhet sitter 4x4GB RAM i den redan).

SSD är prio för labbmaskinerna. Om jag går efter Dell T3600 får jag en sådan med i paketet som borde räcka. Jag kommer troligtvis att börja med 16gb RAM. Jag tänker att 4gb per labb-vm borde räcka i min lilla miljö. Tror du det kan stämma?

Sicken best du sitter på! Vad gick allt det arbetsminnet lös på? ;). Vad är fördelen med Hyper-V? Har aldrig använt det själv. Använde VMware när jag pluggade i skolan så jag lutade lite mot esxi.

Jag noterade att det var du som skrev "FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!", jag använde denna en del på mitt förra jobb, så ett stort retroaktivt tack ska du ha :). Satte upp en image för ett femtiotal datorer på lika många olika ställen i Sverige. Använde MDT friskt och skapade offline-media som skulle skickas per post ut till varje lokation (då uppkopplingen var svajjig på de flesta ställena). Så min slutlösning blev inte lika avancerad. Pga tidsbrist blev allting lagt på is i sista sekund (bl a saknades maskiner att testa på) så jag fick till slut skriva en serie batch-script för att få nuvarande windows xp-installation att uppföra sig som vi ville - inte alls lika skoj :(.

I labbsyfte tycker jag det skulle vara märkligt om t ex Microservern inte orkade dra runt de 3 VMarna. Drar man igång alla samtidigt, alltså bootar dom samtidigt så lär det gå tungt men eftersom alla inte jobbar arslet av sig samtidigt så borde det rulla, bara du använder snabb lagring, typ SSD. Nu har jag inte jobbat alls med SCCM men när det gäller RAM t ex så räcker det ju att köra 2GB för klienten eftersom jag antar att du mest ska testa mjukvarudistribution? Jag kör ESXi 5.5 (inte 6 pga kass lagringsdrivis för B120i) på min ena och 2012R2 på den andra.

Jag kan ha fått det om bakfoten men jag TROR att på Microservern är bara bay 1 och 2 SATA 3, medan övriga är SATA 2. Edit: ja, så är det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag värderade att servern har ILO eller motsvarande när jag gjorde mitt val. Vill enkelt unna starta den då den ska användas och sen stängas av. Inte lika viktigt om den ska vara igång hela tiden, min är en ren labbserver och jag har en annan burk som filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

SSD är prio för labbmaskinerna. Om jag går efter Dell T3600 får jag en sådan med i paketet som borde räcka. Jag kommer troligtvis att börja med 16gb RAM. Jag tänker att 4gb per labb-vm borde räcka i min lilla miljö. Tror du det kan stämma?

Det är möjligt 4gb per labb-vm kan räcka dock hade jag nog satt 8gb på den vm som sccm & sql servern ska rulla på.
De rekommendationer jag fick för ett halvår sedan var minimum 8GB ram för sccm/sql servern.
I det hydration kit som finns för att sätta upp labbmiljö har man 6GB som minimum på sccm servern.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Det är möjligt 4gb per labb-vm kan räcka dock hade jag nog satt 8gb på den vm som sccm & sql servern ska rulla på.
De rekommendationer jag fick för ett halvår sedan var minimum 8GB ram för sccm/sql servern.
I det hydration kit som finns för att sätta upp labbmiljö har man 6GB som minimum på sccm servern.

Man får väl begränsa hur mycket RAM SQLen får ta helt enkelt, hur stor kan databasen bli med 1 klient liksom? Möjligt att man måste öka på just vid installation då den kollar requirements men jag vet inte om den gör det även senare. De minimum-rekommendationer som sätts brukar ju gälla ett antal klienter som med svenska mått mätt räknas som halvstora företag

Men som sagt, har inte kört SCCM själv, det kanske är ytterligare en av MS löjligt resurskrävande produkter (liksom Sharepoint t ex)

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Man får väl begränsa hur mycket RAM SQLen får ta helt enkelt, hur stor kan databasen bli med 1 klient liksom? Möjligt att man måste öka på just vid installation då den kollar requirements men jag vet inte om den gör det även senare. De minimum-rekommendationer som sätts brukar ju gälla ett antal klienter som med svenska mått mätt räknas som halvstora

Såklart de gör man ju, det beror nog lite på om du ska ha flera paket sen kanske blörja med os deployment kanske så kan det ju växa.
Det den kan gnälla/varna för är att du inte ställt in gräns för minne för sql annars ska den inte stoppa på det. Jo det har du rätt i.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Man får väl begränsa hur mycket RAM SQLen får ta helt enkelt, hur stor kan databasen bli med 1 klient liksom? Möjligt att man måste öka på just vid installation då den kollar requirements men jag vet inte om den gör det även senare. De minimum-rekommendationer som sätts brukar ju gälla ett antal klienter som med svenska mått mätt räknas som halvstora företag

Men som sagt, har inte kört SCCM själv, det kanske är ytterligare en av MS löjligt resurskrävande produkter (liksom Sharepoint t ex)

Skrivet av bOfInK3n:

Såklart de gör man ju, det beror nog lite på om du ska ha flera paket sen kanske blörja med os deployment kanske så kan det ju växa.
Det den kan gnälla/varna för är att du inte ställt in gräns för minne för sql annars ska den inte stoppa på det. Jo det har du rätt i.

När jag pluggade körde vi SCCM 2007 (?) på WS 2008 R2. Vi körde 2gb ram vardera på DC och client (W7), sen tror jag vi körde 4gb på SCCM-maskinen.

Klienten jag kommer köra kommer deploya till är windows 7 fortf, så jag borde klara mig på 2gb där med (som absolut minimum). DCn ska helst köra 2012 r2, men i övrigt inte utföra alltför mycket tungt arbete heller. MS egna minimumkrav är satta till 512(!!!) mb RAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012#System_requ...), så förhoppningsvis kan man snåla lite även där och bara avvara 2gb till även denna.

Förresten, det slog mig att jag inte kan assigna all RAM till VMs, hur mycket bör jag avvara för esxi om jag nu väljer att köra detta?

Om jag nu väljer att köra på T3600 så känner jag att jag börjar närma mig min gräns för vad jag vill spendera, det är alltså därför jag försöker smita undan att behöva köpa mer ram :). Gissar även på att den kommer med 4x4gb, vilket innebär att jag måste köpa 8gb ecc-stickor för att öka mängden vilket inte är jättebilligt sett till all övrig hårdvara :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

När jag pluggade körde vi SCCM 2007 (?) på WS 2008 R2. Vi körde 2gb ram vardera på DC och client (W7), sen tror jag vi körde 4gb på SCCM-maskinen.

Klienten jag kommer köra kommer deploya till är windows 7 fortf, så jag borde klara mig på 2gb där med (som absolut minimum). DCn ska helst köra 2012 r2, men i övrigt inte utföra alltför mycket tungt arbete heller. MS egna minimumkrav är satta till 512(!!!) mb RAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012#System_requ...), så förhoppningsvis kan man snåla lite även där och bara avvara 2gb till även denna.

Förresten, det slog mig att jag inte kan assigna all RAM till VMs, hur mycket bör jag avvara för esxi om jag nu väljer att köra detta?

Om jag nu väljer att köra på T3600 så känner jag att jag börjar närma mig min gräns för vad jag vill spendera, det är alltså därför jag försöker smita undan att behöva köpa mer ram :). Gissar även på att den kommer med 4x4gb, vilket innebär att jag måste köpa 8gb ecc-stickor för att öka mängden vilket inte är jättebilligt sett till all övrig hårdvara :S

VMware klarar sig på någon GB. En fingervisning är egentligen att du alltid ska ha 20% ledigt RAM på din host. Hemmaservrar är givetvis inte lika noga. Men har du 16GB så kanske du bör lämna några GB till OSet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

När jag pluggade körde vi SCCM 2007 (?) på WS 2008 R2. Vi körde 2gb ram vardera på DC och client (W7), sen tror jag vi körde 4gb på SCCM-maskinen.

Klienten jag kommer köra kommer deploya till är windows 7 fortf, så jag borde klara mig på 2gb där med (som absolut minimum). DCn ska helst köra 2012 r2, men i övrigt inte utföra alltför mycket tungt arbete heller. MS egna minimumkrav är satta till 512(!!!) mb RAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012#System_requ...), så förhoppningsvis kan man snåla lite även där och bara avvara 2gb till även denna.

Förresten, det slog mig att jag inte kan assigna all RAM till VMs, hur mycket bör jag avvara för esxi om jag nu väljer att köra detta?

Om jag nu väljer att köra på T3600 så känner jag att jag börjar närma mig min gräns för vad jag vill spendera, det är alltså därför jag försöker smita undan att behöva köpa mer ram :). Gissar även på att den kommer med 4x4gb, vilket innebär att jag måste köpa 8gb ecc-stickor för att öka mängden vilket inte är jättebilligt sett till all övrig hårdvara :S

ESXi klarar sig som sagt på 1-2GB. Jag ser inte problemet, om du confar med 2GB för klienten, 3GB för DCn och säg 4-5 för SCCM samt räknar av 2 för host:en så har du 4-5GB kvar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag satt och kollade lite på proliant ml 10 och microserver gen8 och kom fram till att om jag köper någon av dessa (som kostar i princip lika mycket) så är jag troligtvis tvungen att köpa en ny processor och ram (hdds och ssds)

Funderar på om det inte är vettigare att gå på http://www.arrowdirect.se/sv/stationaera-pc/dell-precision-t3... direkt istället. Får en 3,6ghz xeon med 4 cores och 10 mb cache samt 16gb ECC-ram och en 256gb ssd för samma pris som någon av ovanstående + ny processor.

Så fördelen med att köpa t3600 är ju att jag i princip får 16gb ram + en ssd för samma pris. Med flip-siden att den är begagnad då (samt att det med allra största säkerhet sitter 4x4GB RAM i den redan).

SSD är prio för labbmaskinerna. Om jag går efter Dell T3600 får jag en sådan med i paketet som borde räcka. Jag kommer troligtvis att börja med 16gb RAM. Jag tänker att 4gb per labb-vm borde räcka i min lilla miljö. Tror du det kan stämma?

Sicken best du sitter på! Vad gick allt det arbetsminnet lös på? ;). Vad är fördelen med Hyper-V? Har aldrig använt det själv. Använde VMware när jag pluggade i skolan så jag lutade lite mot esxi.

Jag noterade att det var du som skrev "FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!", jag använde denna en del på mitt förra jobb, så ett stort retroaktivt tack ska du ha :). Satte upp en image för ett femtiotal datorer på lika många olika ställen i Sverige. Använde MDT friskt och skapade offline-media som skulle skickas per post ut till varje lokation (då uppkopplingen var svajjig på de flesta ställena). Så min slutlösning blev inte lika avancerad. Pga tidsbrist blev allting lagt på is i sista sekund (bl a saknades maskiner att testa på) så jag fick till slut skriva en serie batch-script för att få nuvarande windows xp-installation att uppföra sig som vi ville - inte alls lika skoj :(.

Kul! vad bra att den kommer till användning! gillar verkligen MDT den är perfekt för småkunder!

Hur länge har du jobbat med SCCM har du precis börjat titta på det? hjälper gärna till om du har frågor. Började jobba med gaml SMS back in the day =P så har jobbat med deployment ganska länge.

Jag har ju fått burken via jobbet så de betalar.

Jag kör två SSD en 256 för OS sen har jag en 1TB ssd för Labb och lagring. Fungerar superbra, det är verkligen viktigt att ha snabba diskar när man skall labba det är verkligen värt pengarna om man tittar tiden man sparar

edit,

Hyper-V tycker jag fungerar riktigt bra nu! i Windows 10 finns det också en NAT funktion om man nu skulle vilja använda sig av det. jag tycker det fungerar bra om man kör direkt emot fysiska kortet så att de virtuella burkarna får en adress av routern eller din DC som du slänger upp.

NAT finns bara dock via powershell.

Har ju en hyper-v guide också om du vill testa kör du Pro eller Enterprise kan du köra Hyper-V i Windows 10. stora fördelen är ju att den är gratis, jämfört med VMWare om du inte redan betalat för den

TIPS!

http://windows-noob.blogspot.se/2013/01/sccm-2012-guides.html

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har 2 microserver här hemma som jag kör mina labb på och det har alltid funkat bra det är väl lagringen som ibland blivit lite knappert om man har många snapshots och ska ha många maskiner som man växlar mellan...

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen inte insatt i seriös serverhårdvara, men intresset finns ju alltid.
Sitter och surfar på ebay och det finns ju begagnade Dell R710 till salu för ca 3500-4000:- inkl frakt.
Dessa maskiner måste väl ändå anses hyffsat kompetenta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu är jag verkligen inte insatt i seriös serverhårdvara, men intresset finns ju alltid.
Sitter och surfar på ebay och det finns ju begagnade Dell R710 till salu för ca 3500-4000:- inkl frakt.
Dessa maskiner måste väl ändå anses hyffsat kompetenta?

Mjo. Fast de LÅTER, blir jävligt VARMA och drag riktigt mycket EL! Inte värt det om du inte har något kylt rum det kan stå i.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Ja, det förstås.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag kör DC, SQL, och SCCM på en Microserver med SSD (n54l) med 10 gb ram. Fungerar Okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@HerrNilsson: Ja, det förstås.

Köp en NUC annars och tryck in 16GIG och en 512gig SSD. Kommer du långt på om du kör i7 varianten

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200