Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har lösningen på glasögonproblemet, AKG K 1000 slår till igen, de inte bara låter bra utan de tillåter även att man bär glasögon helt obehindrat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mm den ultimata lösningen. Jag börjar lätt fundera hur bra de där kan fungera med VR headsets som occulus rift.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har lösningen på glasögonproblemet, AKG K 1000 slår till igen, de inte bara låter bra utan de tillåter även att man bär glasögon helt obehindrat.
http://ladda-upp.se/files/2016/b178045.png

Dessa hörlurar, från tidigt 90-tal, ligger senaste budet på 10 000 kr på Ebay så kanske inte en lur för gemene man. Använd dem med vördnad!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Det gjordes mycket bra förr. Har svårt hitta stängda hörlurar som presterar bättre än Sony CD 3000.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade tänkt mig max 150 kronor. Finns mängder med sorter men vilka har okej ljud och kvalitet?

Xiaomi piston 3

Permalänk
Medlem

@oqvist: Testat Ether-C och ZMF Omni? Båda dessa ska ju prestera väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Ether-C bygger de på Fostex T50RP?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Nope, Ether är deras eget bygge. ZMF bygger väl däremot på 50RP såvitt jag vet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

För det priset kan du annars få ett par AKG K550. Jag tycker dom var värda de 1600 :- jag köpte dom för för ~1.5 år sedan. Argon lurarna kan säkert också vara bra, men dom har jag inte testat.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

@pixzie: Hehe, behöver inte ett par till lurar just nu utan det var mer en öppen fråga. Såg dem idag men orkade inte provlyssna, och tänkte att någon kanske hade hunnit lyssna på dem.

Permalänk
Konsolgrävare

En fråga, om man har ett ljudkort i datorn och skaffar sig en dac vad är smartast att göra:

Koppla in Dac:en i usb eller Optical / Coaxial på ljudkortet?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

En fråga, om man har ett ljudkort i datorn och skaffar sig en dac vad är smartast att göra:

Knappast en märkbar skillnad, men vissa säger att ljudkort skulle vara bättre på att skicka en digital signal. Men jag vet inte jag

Har du möjlighet att testa båda alternativen så är det bara att kolla om du märker någon skillnad. Har du inte det så är det inget att ligga sömnlös över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tyvar1:

Det går inte att säga nått om vad som är absolut bäst eftersom det beror på konstruktionen, mindre usbdacar tar ju ström från datorn via usb och det är ofta en stor nackdel eftersom det kan öka bruset/ge upphov till störningar men bättre usbdacar har bra filter mot det och påverkas inte nämnvärt, de blir bara begränsade i hur mycket effekt de maximalt kan dra pga usbbussens gränser, en del dacar har egen nätdel och galvaniskt isolerad usb länk och de påverkas då inte alls. Tänk också på att en dac inte är detsamma som en hörlursförstärkare, dacar kräver för det mesta ganska lite effekt men att driva en hörlursförstärkare via usb är verkligen att pressa gränserna och hörlursförstärkare bör alltid ha egen nätdel så de orkar med och man slipper att ha nån switchnätdel i dem för att få upp spänningen till vettiga nivåer för att få dem att fungera eftersom 5V ger stora begränsningar i vad som kan drivas på ett bra sätt.

Matar man dacen via toslink så är det automatiskt galvanisk separation genom toslinken och man måste ju ha en separat nätdel som förhoppningsvis ger mindre störningar än datorns.
Ett enkelt sätt att testa just det här är att "spela tystnad" och maximera den analoga förstärkningen (vrid upp volymen till max) och lyssna på hur bruset låter och om det påverkas hörbart när datorn jobbar, om det blir skillnader i bruset så störs dacen på nått sätt, en bra dac ska vara "brusfri" och inte påverkas av vad datorn har för sig.
Nu är det sällan det är totalt brusfritt även om man har en mycket bra dac men det ska helst bara vara det ofrånkomliga termiska bruset man hör och nivån ska vara väldigt låg.

Skrivet av KKay:

Knappast en märkbar skillnad, men vissa säger att ljudkort skulle vara bättre på att skicka en digital signal. Men jag vet inte jag

Har du möjlighet att testa båda alternativen så är det bara att kolla om du märker någon skillnad. Har du inte det så är det inget att ligga sömnlös över

Skickades från m.sweclockers.com

Usb skickar signalen stötvis som "datapaket" medans de normala digitalanslutningarna strömmar datan hela tiden utan avbrott, även firewire kan strömma data vilket kanske var en stor anledning till att det kom så mycket ljudkort med FW, numera har usb mognat och man har lärt sig hantera problemen rätt bra och det går ju att sätta upp buffertar och ha nån bra klocka som styr utmatningen från bufferten till dacen om man vill ha lågt jitter.
Det finns även diskreta enheter som gör om usb till spdif, toslink och aes/ebu, jag har själv såna så jag kan mata vilken dac jag vill på ett bra sätt och minimera riskerna för jitter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av miller01:

Sennheiser HD650 och Bowers & Wilkins P7.

Behöver inte säga mer än så

Håller med! Dock är HD650 lite vassare enligt mig. Luftigare och mer neutralt ljud än de något bastunga P7

Visa signatur

MK ASRock Z87 Pro 4 LGA 1150, Intel® Core i5 4670K 3,4Ghz, Corsair 4GB (2-KIT) DDR3 1600MHz, SSD 250GB Samsung 840 EVO, Basic, 1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s, ASUS GeForce GTX 770 2GB DDR5, CM B700 700W, Kab Fractal Design Core 3000 USB 3.0

Permalänk
Medlem

Postade en dedikerad tråd, men skulle kanske ha ställt frågan här istället

Vill kunna koppla in ett bra bra hörlurar till min TV-spelsanläggning. Har ingen förstärkare idag, utan allt går via en HDMI-switch till TVn, med en Sonos-bar sedan.

För en trådad setup har jag kollat ut detta:

1. Köpa ny HDMI-switch med optisk utgång (ex: http://www.tradera.com/item/170704/249275773/4x2-2160p-hdmi-t...
2. Ex PMA-50 som kopplas in via optisk ingång (https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-pma-50-di...)
3. Ett par bra hörlurar som kan drivas problemfritt av [2]. Tittar exempelvis på Sennheiser HD650 eller tom Sennheiser HD800

Har jag snöat in mig på att en HDMI-switch är en bra komponent för att sammankoppla alla konsoller och få ut ljudet ifrån? Kan man lita på en så pass billig enhet för detta jobb?

Permalänk
Avstängd

Hörlurar och Ljudkort?

Hej!
Jag har haft Siberia v2 prism ett tag nu... Kände dock att jag ville köpa ett par riktiga "hörlurar" och inte ett "gaming headset" denna gång samt ett ljudkort, eller förstärkare (vad är det jag behöver)?

Jag har kollat lite på DT990 pro 250 ohm, då jag ägt ett par QPAD 1339 en gång i tiden och misstänker att dom är liknande i passform. Men alla tips välkomnas då jag är öppen för alla förslag!

Hörlurarna ska användas för spel, höra fiendens position. CSGO, BF4 och liknande.

Lite frågor:

• Öppna / Slutna hörlurar? (100-2500kr)

• Ljudkort, vad ska man ha för gaming? (100-2000kr)

• Är surround hörlurar bara säljknep eller fungerar det bättre i spel?

• Vad är en DAC, behöver jag det om jag köper ett rejälare ljudkort?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Skrivet av Pennywise11:

Håller med! Dock är HD650 lite vassare enligt mig. Luftigare och mer neutralt ljud än de något bastunga P7

Tycker inte om B&W P7! De låter finkornigt och upplöst i toppen men det är alldeles för mycket hängmatta över frekvensgången! Däremot är det estetiskt sett en väldigt fin hörlur, som alla Bowers & Wilkins. Synd att de ännu inte lyckats göra en bra hörlur ljudmässigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Hej!
Jag har haft Siberia v2 prism ett tag nu... Kände dock att jag ville köpa ett par riktiga "hörlurar" och inte ett "gaming headset" denna gång samt ett ljudkort, eller förstärkare (vad är det jag behöver)?

Jag har kollat lite på DT990 pro 250 ohm, då jag ägt ett par QPAD 1339 en gång i tiden och misstänker att dom är liknande i passform. Men alla tips välkomnas då jag är öppen för alla förslag!

Hörlurarna ska användas för spel, höra fiendens position. CSGO, BF4 och liknande.

Lite frågor:

• Öppna / Slutna hörlurar? (100-2500kr)

• Ljudkort, vad ska man ha för gaming? (100-2000kr)

• Är surround hörlurar bara säljknep eller fungerar det bättre i spel?

• Vad är en DAC, behöver jag det om jag köper ett rejälare ljudkort?

Du kanske inte har kollat in dem men Komplett har Fidelio X2 på Januari rean https://www.komplett.se/product/825704/ljud-bild/horlurar/hor...
För det priset får du en hörlur som prickar in de flesta av dina parametrar samt att den är tämligen lätt driven vilket gör att du kan köra dem i datorn utan specefikt ljudkort och ändå få ut bättre ljud. Sedan växer den med bättre utrustning.

Positionen i dem är bra, de är öppna så de har ett behagligt ljud, är inte så höga som Beyer lurarna lätt kan bli. Basen går djupt och fint och mellanregistret är fint. Passsar till allround spel och BF4 tycker jag. Funkar bra med musik och film.

Så till dina frågor - lite enkelt besvarade:
Öppna / Slutna hörlurar? (100-2500kr) Öppna ger oftast bättre och större ljudbild - mer precision med rumsåtergivningar och "behagligare" ljud.
Ljudkort, vad ska man ha för gaming? (100-2000kr) Ett som funkar. OM du har dåligt ljud i dagsläget skaffa en bra DAC med USB ljud, du slipper möjliga analoga störningar som kan ske i datorn med interna ljudkort. Men oftast behöver du bara ett stabilt ljudkort med bra drivrutiner - eller en extern DAC. En extern DAC har inte alltid mic ingång dock - värt att tänka på.
Är surround hörlurar bara säljknep eller fungerar det bättre i spel?Det kan upplevas bra med suround och suround hörlurar i spel som har rätt stöd för rätt programvara - men till stor del i dagsläget skulle jag hävda att det mest är nys. Ett par riktigt bra hörlurar ger en bra 3D känsla i ljudet. Riktig suround får du bara om det finns tillräckligt med element som återger ljud från flera olika källor - allt annat uppnår med vanliga hörlurar...
Vad är en DAC, behöver jag det om jag köper ett rejälare ljudkort? DAC är Digital Audio Converter - mer eller mindre ett ljudkort. Fördelen är att de oftast är externa, finns i mängder med olika bra komponenter - finns i bland DAC/AMP kombo mm. Fiio, iFi etc är portabla enkla men mycket bra hörlurar som hoppar över den interna ljudhanteringen och skickar ut signalen digitalt via USB och då hanterar denna DAC ljudet åt dig. Om du har ett bra internet ljudkort har du ingen anledning att skaffa en extern DAC. Däremot om du går på tyngre hörlurar så kanske du vill testa en AMP för att säkerställa att du får rätt kräm eller en skön "färgning" av ljudet med en AMP. En bra AMP brukar man säga är en som dock inte färgar ljudet överhuvudtaget - utan bara ser till att hörluren presterar efter bästa möjliga förmåga. Oftast är det inte behövligt med de flesta moderna hörlurar - men det kan ge en riktigt fin boost i ljudet. Framförallt brukar man uppleva att basen blir aningens bättre te.x.

Hoppas att jag hjälpt dig en liten bit på vägen och inte konfunderat dig.

Permalänk
Medlem

dsps kan va betydligt effektivare. Kör en del the Hunter och det är ändå bra imponerande hur väl man kan positionsbestämma med ett par stereohörlurar ändå när man ligger och trycker i vassen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fått något strul med mina LCD-2. Har haft det en gång tidigare men då gick det över av sig självt efter någon dag... Har typ halva volymen ur vänster drivare bytt kablar testat balanserat single ended olika källor. Får se hur de fungerar i morrn men vete fasen vad det är.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm och nu är de okay igen... Va fan??? Får se om tre år igen om det återkommer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra trådlösa in-ears med mikrofon, som är mer lämpade för datorspelande än för sportande (dvs de behöver inga extra flärpar eller dylikt för att sitta så bra som möjligt)? Finns det ej sådana så blir det väl trådlösa over-ear hörlurar istället... men har alltid föredragit in-ear.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Termy:

Någon som har tips på bra trådlösa in-ears med mikrofon, som är mer lämpade för datorspelande än för sportande (dvs de behöver inga extra flärpar eller dylikt för att sitta så bra som möjligt)? Finns det ej sådana så blir det väl trådlösa over-ear hörlurar istället... men har alltid föredragit in-ear.

Skaffa en lös blåtandsenhet och anslut valfri inearhörlur så får du ett headset utav det. tex sony har ju ett flertal modeller från ca 200 kr och uppåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en lös blåtandsenhet och anslut valfri inearhörlur så får du ett headset utav det. tex sony har ju ett flertal modeller från ca 200 kr och uppåt.

Tack för svaret. Det är ju definitivt ett sätt att göra det på. Frågan var ju dock vad det finns för bra in-ears till detta, dvs behöver ej vara något budgetval utan de får lov att kosta en slant. Till sportande har jag jaybird bluebuds t.ex., men utbudet av just in-ears "anpassade" till gaming/kontorsbruk verkar ju mer begränsat än utbudet av over/on-ears. Många in-ears är t.ex. anpassade för att sitta bra på öronen när man rör på sig, vilket blir irrelevant i sammanhanget. Någon större erfarenhet av andra typer av modeller har jag ej, därav frågan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Termy:

Tack för svaret. Det är ju definitivt ett sätt att göra det på. Frågan var ju dock vad det finns för bra in-ears till detta, dvs behöver ej vara något budgetval utan de får lov att kosta en slant. Till sportande har jag jaybird bluebuds t.ex., men utbudet av just in-ears "anpassade" till gaming/kontorsbruk verkar ju mer begränsat än utbudet av over/on-ears. Många in-ears är t.ex. anpassade för att sitta bra på öronen när man rör på sig, vilket blir irrelevant i sammanhanget. Någon större erfarenhet av andra typer av modeller har jag ej, därav frågan.

Jag vet inte hur de låter men skulle vilja prova dessa
http://m3.idg.se/2.1022/1.637080/test-onkyo-e700m/sida/2/ljud...

Visa signatur

Permalänk

Tänkte bara tipsa om att Hembiobutiken säljer ut Onkyo ES-FC300 för 599. har kollat på dessa lurar sedan dom släpptes för ca 2 år sedan men nu är det dags att köpa.

Permalänk
Avstängd

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm

kommer detta ljudkort http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI... orka driva dessa hörlurar? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752

kommer använda hörlurarna främst till spel men även lyssna på musik.

Finns det några andra hörlurar i samma prisklass som passar bättre för spel/musik?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

kommer detta ljudkort http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI... orka driva dessa hörlurar? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752

kommer använda hörlurarna främst till spel men även lyssna på musik.

Finns det några andra hörlurar i samma prisklass som passar bättre för spel/musik?

Skulle själv inte köpa några lurar med 250 ohms impedans för att använda till tex en dator.. Finns ingen anledning. AKG k550, Audio technica M50X eller den mer balanserade M40X, Shure 840 eller varför inte beyerdynamic 770 80 ohm eller 32 om du vill kunna använda dom i mobilen också. Alla nämnda bör lira utan problem.

Beror ju lite på vad du vill åt för ljud också när man ska välja hörlurar. Hur vill du att det ska låta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agustavsson:

Skulle själv inte köpa några lurar med 250 ohms impedans för att använda till tex en dator.. Finns ingen anledning. AKG k550, Audio technica M50X eller den mer balanserade M40X, Shure 840 eller varför inte beyerdynamic 770 80 ohm eller 32 om du vill kunna använda dom i mobilen också. Alla nämnda bör lira utan problem.

Beror ju lite på vad du vill åt för ljud också när man ska välja hörlurar. Hur vill du att det ska låta?

Dom spel jag spelar mest är, lol, gta 5 och dayz sa.

I lol vill jag ha lite bas och mer diskant.

I gta 5 så vill jag har mer bas och diskant.

I dayz sa vill jag ha något mellan dom två ovanför.

Sen i musik vill jag ha bra med bas, men viktigast är ljudet i spelen, så hellre bra diskant och mellanregister när jag spelar.

Så hörlurar som kan leverera klart ljud i spel men även kunna leverera bas när jag lyssnar på musik.

Har tänkt köpa detta headset, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2023905, men har läst runt på nätet och det verkar vara vettigare att köpa bra hörlurar och en bra mic till den, typ denna, Antilion Audio Modmic 4.0.