Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vågar inte påstå jag uppfattat någon förändring i ljudsignaturen.

Referens är väl något som måste stå på alla lurar? Även beats tror jag är referens på något vänster i marknadsföringen :p.

Har testat lite EDM idag fast jag tycker ändå att mixen blir fel med så många mer db i bas regionerna. när det väl ska göras annat än dunka bas så vill man ju inte att sången ska drunkna. Vissa spår drunknar det nästan totalt.

Testat lite Steve Angello, Pryda, Axwell Ingrosso. Får man en dunderförkylning som gör att man inte kan höra bas så har man ju botemedlet

Men annars så begriper jag inte varför de tunat luren så här.

Ganska oklart vad referens är kanske...jag blir osäker på om de menar att hörluren är till för referenslyssning eller om det är för den kan återge ett visst "referens"intervall i frekvenser.

Har faktiskt inte provat house än så får väl göra detta. Dessa hörlurar är ju absolut inget för en om man är ute efter något ärligt, utan snarare mer som partylur på en lördagkväll. Så en "köp denna och glöm andra hörlurar" lur är det ju inte. Blir starkt tveksam till TH-600 och TH-900 om dessa Fostex är såhär. Har du lyckats prova någon av dessa andra Fostex?

Jag funderar på att prova byta kuddar, men jag är lite orolig över att basen kan ta överhand.

Hade gärna velat se flera mätningar på TH-X00 men har bara sett en änsålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Du får nog allt ge oss en budget för att kunna rekommendera något inom dina ramar.

Det "bästa" valet är egentligen en O2+ODAC istället för ett vanligt ljudkort. Exempelvis http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
Kan annars rekommendera Asus Xonar Essence STX.

Tänkte mig en lite lägre budget, vill helst kunna köpa det på Inet pga presentkort zz

Ca 1500kr för mick och ljudkort, micken behöver inte vara så sjukt bra, räcker att den fungerar bra i skype/ts/curse. Ska inte spela in något med den eller nåt i den stilen.

Kollat lite på Asus Xonar U7, är det nåt att ha?

Permalänk
Medlem

Hittat lite mätningar här
http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/fostex...

Finns lite intryck här och på head-fi givetvis gällande kuddar men har inte sett några mätningar. Lutar nog mer åt att sälja luren istället till någon bättre behövande. Jag har ju DX 1000 redan och LCD-2n.

Fostex TH-600/TH-900 har jag inte hört.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har själv ett par LCD-2 utan fazor som jag kommer behålla. En såpass behaglig hörlur som LCD-2 känner jag inte för att sälja

Funderar dock på om man skulle prova någon form av Velourpads till TH-X00 så minskas säkerligen bastrycket något. Med tanke på hurpass lite lurarna isolerar så förlorar man ändå inget direkt.

Men förstår att du lutar åt att sälja lurarna eftersom de är ganska säregna ändå.
Tror de kommer säljas fort hursom! Redan 3200 som requestat hörluren på Massdrop senast jag kikade.

Permalänk
Medlem

Har du testat ett par med Fazor förresten?

Har mailat Audeze om det går att retrofitta men inte fått något svar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det! La upp en säljannons på head-fi. Blir alldeles nervös hade önskat de låtit sämre nu har jag två hjärnhalvor som slåss mot varandra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hejsan, köpte mig nyligen ett nytt headset Sennheiser pc 350 Special edition 2015 och har nu insett att jag skulle behöva ett ljudkort för att förstärka singalen. Jag har funderat på att köpa ett ASUS Xonar DX då jag inte känner för att lägga aldeless för mycket pengar på kortet. "Räcker" det med ett ASUS Xonar DX eller vad är era synpunkter på det?

http://sv-se.sennheiser.com/pc-350-special-edition-gaming-hea...

http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx#/specs

Permalänk
Medlem

Räcker ifråga om att få volym ur den skulle jag absolut betta rätt mycket på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Jag gjorde det! La upp en säljannons på head-fi. Blir alldeles nervös hade önskat de låtit sämre nu har jag två hjärnhalvor som slåss mot varandra.

Hmm vilken lur gav du ditt adjö till?

EDIT: Är det dem på minhembio? Ajdå ingen summa jag tänkt lägga, hoppas på AKG K 7xx på en ny massdrop, gäller bara hinna dit i tid.

Permalänk
Medlem

Planerar att köpa ett par Fidelio X2 och en V-Moda BoomPro mikrofon framöver, men jag funderar på om de läcker så pass mycket ljud att mikrofonen plockar upp det och om PS4 kontrollen orkar driva dom på acceptabel nivå.
Någon som har headsetet och kanske testat just det jag pratar om? Eller iaf kan säga hur mycket de läcker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm vilken lur gav du ditt adjö till?

EDIT: Är det dem på minhembio? Ajdå ingen summa jag tänkt lägga, hoppas på AKG K 7xx på en ny massdrop, gäller bara hinna dit i tid.

Japp det är mina Fostex TH-X00. AKG K7xx är en väsenskild hörlur.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Japp det är mina Fostex TH-X00. AKG K7xx är en väsenskild hörlur.

Väsenskild? De har inte samma klang eller ljudbild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Väsenskild? De har inte samma klang eller ljudbild?

Tror det är det som åsyftas. Av det jag har läst så har K7XX och TH-X00 väldigt olika tonkaraktär. K7XX tror jag är en väldigt bra lur däremot, till skillnad från X00 (förutsatt att man inte är ett stort fan av kraftig bas).

Permalänk
Medlem

Beror helt på tycke och smak. Var inte särskilt imponerad själv av k701 så begriper inte alls dess reinkarnationer hört bättre akg lurar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Tror det är det som åsyftas. Av det jag har läst så har K7XX och TH-X00 väldigt olika tonkaraktär. K7XX tror jag är en väldigt bra lur däremot, till skillnad från X00 (förutsatt att man inte är ett stort fan av kraftig bas).

Skrivet av oqvist:

Beror helt på tycke och smak. Var inte särskilt imponerad själv av k701 så begriper inte alls dess reinkarnationer hört bättre akg lurar.

Ok. Då hängde jag med ändå. Har redan ett gäng bastunga lurar men siktar på att gå åt det mindre bastunga, men vill ju ha bas i lurarna ändå. Ska se om jag kan få låna en kompis Beyerdynamic 990 600 ohm, har för mig det var dem han skaffade, angående motståndet alltså. Min Magni 2 kan dyka upp nu på måndag eller tisdag, så kommer ha drivkraft till dem.

Permalänk
Medlem

För en ej så insatt, vilken av dom olika versionerna av O2+DAC är det man ska kika på ? Har ett par Fidelio X2 just nu.
Verkar finnas tre, digital version, "standard" och full mod.

http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifiers

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en Ibasso DX80 från Advance Players i UK och som ska levereras i slutet av januari
Nu letar jag efter en hörlur för både inom- och utomhusbruk och jag har fastnat för NAD Viso HP50.
Någon som tänker sälja sina begagnade eller har tips var man hittar dessa till bra pris?
/Lennart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Myllerman:

För en ej så insatt, vilken av dom olika versionerna av O2+DAC är det man ska kika på ? Har ett par Fidelio X2 just nu.
Verkar finnas tre, digital version, "standard" och full mod.

http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifiers

De har olika anslutningar, i övrigt är det ingen skillnad ljudmässigt så du väljer den som har de anslutningar du behöver för just din anläggning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har olika anslutningar, i övrigt är det ingen skillnad ljudmässigt så du väljer den som har de anslutningar du behöver för just din anläggning.

Aha ok tack. Antog det.
Ska bara ha en enkel setup så behövs bara usb-in och hörlur ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Planerar att köpa ett par Fidelio X2 och en V-Moda BoomPro mikrofon framöver, men jag funderar på om de läcker så pass mycket ljud att mikrofonen plockar upp det och om PS4 kontrollen orkar driva dom på acceptabel nivå.
Någon som har headsetet och kanske testat just det jag pratar om? Eller iaf kan säga hur mycket de läcker?

Skickades från m.sweclockers.com

Hurvida det kommer att fungera bra låter jag vara osagt. Dock så kan jag säga att X2 läcker väldigt mycket. Skulle nog råda dig att använda push to talk.
X2 är också väldigt lättdrivna men jag vet inte hur bra de skulle fungera med en PS4-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Hurvida det kommer att fungera bra låter jag vara osagt. Dock så kan jag säga att X2 läcker väldigt mycket. Skulle nog råda dig att använda push to talk.
X2 är också väldigt lättdrivna men jag vet inte hur bra de skulle fungera med en PS4-kontroll.

Även på lägre ljudnivåer? När jag spelar med folk har jag rätt så låg volym.
Problemet är att PS4 inte har någon funktionalitet för push to talk, så får kanske kika på en annan lösning isf. Tror du en clip on mikrofon skulle plocka upp ljudet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Även på lägre ljudnivåer? När jag spelar med folk har jag rätt så låg volym.
Problemet är att PS4 inte har någon funktionalitet för push to talk, så får kanske kika på en annan lösning isf. Tror du en clip on mikrofon skulle plocka upp ljudet också?

Skickades från m.sweclockers.com

X2 är öppna så de låter som ett par minihögtalare utåt. Svårt att gissa vad som blir bäst, tror att boompro skulle fungerat bäst ändå om man nu måste välja den kombon.

Jag har testat X2 tillsammans med min AT2020-mikrofon och om jag kör normala ljudnivåer med musik, och samtidigt använder mig av OBS med noise gate så hörs allt som jag spelar i lurarna. Brukar normalt sett använda mig av DT770 PRO och då hörs ingenting.
Använder annars alltid push to talk för att inte mörda andra medspelare mentalt.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag köpte ett par Beyerdynamic DT 880 600 ohm till mig själv i julklapp :-). Shit vilket ljud, är ju helt sjukt vad man missat tidigare. Parat ihop dem med ett Soundblaster ZxR och som sagt - wow!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

X2 är öppna så de låter som ett par minihögtalare utåt. Svårt att gissa vad som blir bäst, tror att boompro skulle fungerat bäst ändå om man nu måste välja den kombon.

Jag har testat X2 tillsammans med min AT2020-mikrofon och om jag kör normala ljudnivåer med musik, och samtidigt använder mig av OBS med noise gate så hörs allt som jag spelar i lurarna. Brukar normalt sett använda mig av DT770 PRO och då hörs ingenting.
Använder annars alltid push to talk för att inte mörda andra medspelare mentalt.

Tack för input!
Tror jag köper lurarna och kollar hur det går, om det inte funkar så får jag väl helt enkelt köra med nuvarande headset när jag spelar med folk.

Är du nöjd med X2 annars då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tack för input!
Tror jag köper lurarna och kollar hur det går, om det inte funkar så får jag väl helt enkelt köra med nuvarande headset när jag spelar med folk.

Är du nöjd med X2 annars då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet i X2 är fantastiskt. Föredrar dem utan att tveka framför mina DT770 när det kommer till musik, komforten är även den bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Ljudet i X2 är fantastiskt. Föredrar dem utan att tveka framför mina DT770 när det kommer till musik, komforten är även den bättre.

Låter lovande! Nu kliar det i köpfingrarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har nu beställt en Ibasso DX80 från Advance Players i UK och som ska levereras i slutet av januari
Nu letar jag efter en hörlur för både inom- och utomhusbruk och jag har fastnat för NAD Viso HP50.
Någon som tänker sälja sina begagnade eller har tips var man hittar dessa till bra pris?
/Lennart

Gillar hur du tänker. HP50 Viso är grymma portabla lurar dock med brasklappen att komforten är inte vidare bra för längre sessioner. De är on ear och jag har till dags datum aldrig hittat någon stängd on ear hörlur som inte gör ont. De måste ju trycka på för att få bättre isolering.

Mellanregistret är härligt framåt på den. Duglig bas diskanten är lite avrullad så de är lite mörka men det är jäkligt smart tuning för ändamålet.

Så nä mäktar inte med att sälja mina. Varierar med mina Yamaha EPH-100 för portabelt de irriterar ju örongångarna en del i stället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gillar hur du tänker. HP50 Viso är grymma portabla lurar dock med brasklappen att komforten är inte vidare bra för längre sessioner. De är on ear och jag har till dags datum aldrig hittat någon stängd on ear hörlur som inte gör ont. De måste ju trycka på för att få bättre isolering.

Mellanregistret är härligt framåt på den. Duglig bas diskanten är lite avrullad så de är lite mörka men det är jäkligt smart tuning för ändamålet.

Så nä mäktar inte med att sälja mina. Varierar med mina Yamaha EPH-100 för portabelt de irriterar ju örongångarna en del i stället.

oqvist, tack för input! Har även Focal Spirit Classic som tänkbart alternativ, några synpunkter på dessa? Har några g:a lurar hemma typ AKG240 ( säkert 20 år gamla ) och ett par äldre Sennheiser HD25. Av In-Ear lurar har jag bland annat UE Triple-Fi och Shure SE-535. Dom senare förordar jag med UE är också en bra In-Ear lur. Har idag en g:a Cowon J3 som mediaspelare men Ibasso DX80 är på väg in.

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

oqvist, tack för input! Har även Focal Spirit Classic som tänkbart alternativ, några synpunkter på dessa? Har några g:a lurar hemma typ AKG240 ( säkert 20 år gamla ) och ett par äldre Sennheiser HD25. Av In-Ear lurar har jag bland annat UE Triple-Fi och Shure SE-535. Dom senare förordar jag med UE är också en bra In-Ear lur. Har idag en g:a Cowon J3 som mediaspelare men Ibasso DX80 är på väg in.

/Lennart

Föräldrarna har ett par gamla AKG 240 hemma. Nog de bästa AKG lurar jag testat de håller bra än

Focal Spirit har jag inte hört testade lite b&w P7 men valde HP 50 Vison. Lite mer v-format men det har jag redan med EPH-100

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

Jag funderar på om jag ska skaffa ett par Alpha pads till mina HE-400i. Är det någon här som redan har testat? Jag undrar hur dom är i storlek jämfört med orginal-padsen (större/mindre på insidan?).
Sen undrar jag även om mrspeakers är enda stället att köpa dom från?