Varning för Microsoft Office 365 och OneDrive! [Uppgradering av Onedrive fungerar ej]

Permalänk

Varning för Microsoft Office 365 och OneDrive! [Uppgradering av Onedrive fungerar ej]

Här kommer en helt sinnessjuk historia från hur Microsoft (inte) fungerar.

Jag har det senaste året haft en förbetald 12 månaders Office 365 licens som kom med 1TB OneDrive.
Eftersom "molnet" ska vara så fantastiskt bra, säkert och modernt har jag stegvis lagt alla mina backuper mm på min OneDrive. Förra helgen gick dock mitt abonnemang ut och min OneDrive nedgraderades helt korrekt (allt data kvar men det går inte att spara något nytt).

Så, inga problem tänkte jag utan köpte 12 nya månader Office 365. Aktiverade koden och kollade på Office 365–sidan att jag verkligen fick mina 1TB på OneDrive. Jo, allt OK och frid och fröjd. Vad som var liiite störande var dock att min OneNote vägrade synka då min OneDrive ”var full”…??

Gick in på OneDrive via webben och mycket riktigt, den var inte uppgraderad till 1TB. Gick tillbaka till Office 365/Inställningar för Office 365 (via webben) och där hade jag 1TB (samma konto)??

Gjorde en felanmälan ink. bilder från OneDrive och Office 365 (dvs med och utan 1TB för samma konto) via Microsofts support (bara att klicka sig fram till den är ett helv..e btw).

1. Fick svar efter någon dag att jag skulle vänta 48h
2. Väntade 48h, fortfarande samma fel.
3. Uppdaterade mitt serviceärende med info om att 48h var passerat.
4. Fick svaret att jag skulle använda MS Chattsupport.
5. Använde deras chattsupport men fick svaret att jag skulle ringa 08-55 99 0000
6. Ringde 08-55 99 0000 men de hänvisade tillbaka till Serviceanmälan (”vi kan inte hantera något som gäller OneDrive”)…
7. Uppdaterar mitt serviceärende och får efter ett par dagar ett nytt svar ”använd chatten” (och lite förtydliganden om vad jag skulle skriva)
8. Använde chatten (och klistrade in vad supporten skrivit).
9. Chatten hänvisade mig till att ringa: 020-1203205
10. Ringde 020-1203205 som återigen hänvisade mig till supporten/felanmälan...

Så, nu en dryg vecka efter att jag betalt för Office 365 med 1TB OneDrive har jag fortfarande en defekt produkt och har fått lägga mycket tid på detta.

Vilken fantastisk tur för MS att de inte är mer konkurrensutsatta än vad de (i praktiken) är...

Att lägga saker i molnet är nog bra i teorin men när defekta organisationer som Microsoft ska garantera innehållet är det nog bättre att fortsätta sköta backuper själv.

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Själv litar jag inte på molntjänster för 5 öre, vill själv ha 100% kontroll över mina backup:er.
Men bra att du delade med dig av dina efarenheter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte själv OneDrive med 1TB personal space för någon månad sedan, den tvärvägrar att föra över 300gig data via win 8.1 appen, klagar på att det fattas 231gb ledigt, frågan är bara vart då eftersom det finns utrymmet både på min dator och i molnet. Att sitta och överföra 300gig data via webben går inte heller, webbläsaren kraschar bara.

Nej jag kan inte se deras molnlösning som vettig för fem öre, tyvärr då dom hade ett väldigt konkurrenskraftigt pris :/

Permalänk
Medlem

Jag har prenumererat på Office 365 i ett år lite drygt (89:-/mån), o har inte haft några som helst problem med detta.. Har 10tb lagring, o kan föra över hur stor/många filer som helst via Win10 direkt i utforskaren, Webläsaren hänger sig stup i ett om ja försöker föra över större filer än 1gb.. ^^

Även när dom inte kunnat dra pengar på utsatt datum, så har ja inte haft några problem..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

@Nevil:

Som sagt, min OneDrive funkade också ypperligt (mer eller mindre) tills jag fick problem... Varningen gäller Microsofts support/rutiner. DE fungerar inte.

Som privatperson ska man nog tänka sig för innan man gör sig beroende av molnlagring. Den dag det skiter sig kan man hamna i en liknande loop som jag hamnat i.

Permalänk

Uppdatering 15-12-15
24h senare... Fortfarande ingen lösning.

Kan ej heller reklamera köpet av 12m 365 då det är gjort i butik och 365 "fungerar"...
Testade även att slösa en av de 5 "användarna" på ett nyskapat Hotmail-konto som direkt och utan problem fick 1TB.
Således känns det som att felet måste felet ligga hos slashasarna på Microsoft OneDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Själv litar jag inte på molntjänster för 5 öre, vill själv ha 100% kontroll över mina backup:er.
Men bra att du delade med dig av dina efarenheter.

Min uppfattning (gällande molntjänster i allmänhet) är väl att det är vettigt att se till att man även har lokala kopior/backuper för det som är väldigt viktigt eller värdefullt. Molntjänster är dock väldigt smidiga för löpande synkronisering mellan olika enheter eller användare.

Permalänk
Skrivet av Ian_Superfly:

Här kommer en helt sinnessjuk historia från hur Microsoft (inte) fungerar.

Jag har det senaste året haft en förbetald 12 månaders Office 365 licens som kom med 1TB OneDrive.
Eftersom "molnet" ska vara så fantastiskt bra, säkert och modernt har jag stegvis lagt alla mina backuper mm på min OneDrive. Förra helgen gick dock mitt abonnemang ut och min OneDrive nedgraderades helt korrekt (allt data kvar men det går inte att spara något nytt).

Så, inga problem tänkte jag utan köpte 12 nya månader Office 365. Aktiverade koden och kollade på Office 365–sidan att jag verkligen fick mina 1TB på OneDrive. Jo, allt OK och frid och fröjd. Vad som var liiite störande var dock att min OneNote vägrade synka då min OneDrive ”var full”…??

Gick in på OneDrive via webben och mycket riktigt, den var inte uppgraderad till 1TB. Gick tillbaka till Office 365/Inställningar för Office 365 (via webben) och där hade jag 1TB (samma konto)??

Gjorde en felanmälan ink. bilder från OneDrive och Office 365 (dvs med och utan 1TB för samma konto) via Microsofts support (bara att klicka sig fram till den är ett helv..e btw).

1. Fick svar efter någon dag att jag skulle vänta 48h
2. Väntade 48h, fortfarande samma fel.
3. Uppdaterade mitt serviceärende med info om att 48h var passerat.
4. Fick svaret att jag skulle använda MS Chattsupport.
5. Använde deras chattsupport men fick svaret att jag skulle ringa 08-55 99 0000
6. Ringde 08-55 99 0000 men de hänvisade tillbaka till Serviceanmälan (”vi kan inte hantera något som gäller OneDrive”)…
7. Uppdaterar mitt serviceärende och får efter ett par dagar ett nytt svar ”använd chatten” (och lite förtydliganden om vad jag skulle skriva)
8. Använde chatten (och klistrade in vad supporten skrivit).
9. Chatten hänvisade mig till att ringa: 020-1203205
10. Ringde 020-1203205 som återigen hänvisade mig till supporten/felanmälan...

Så, nu en dryg vecka efter att jag betalt för Office 365 med 1TB OneDrive har jag fortfarande en defekt produkt och har fått lägga mycket tid på detta.

Vilken fantastisk tur för MS att de inte är mer konkurrensutsatta än vad de (i praktiken) är...

Att lägga saker i molnet är nog bra i teorin men när defekta organisationer som Microsoft ska garantera innehållet är det nog bättre att fortsätta sköta backuper själv.

UPPDATERING:
Min OneDrive är återigen 1TB.

Fick lägga flera timmar på Microsofts support innan jag fick tag i en vänlig själ som skickade mig vidare till en som verkligen kunde och ville hjälpa till.

Har ej kompenserats på något vis för utebliven funktion/arbete men fick i alla fall en "nystart" på 365-abonnemanget (fick byta till ett helt nytt 365 så 12 månader räknas i princip från det datum då OneDrive fungerade)

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa dig en pålitlig NAS och köra backups hemifrån?

Du kan ställa in så du kan hämta filerna var än du är på vilken enhet som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

UPPDATERING:
Min OneDrive är återigen 1TB.

Fick lägga flera timmar på Microsofts support innan jag fick tag i en vänlig själ som skickade mig vidare till en som verkligen kunde och ville hjälpa till.

Har ej kompenserats på något vis för utebliven funktion/arbete men fick i alla fall en "nystart" på 365-abonnemanget (fick byta till ett helt nytt 365 så 12 månader räknas i princip från det datum då OneDrive fungerade)

Du fick ju tillbaka tiden och skall du ha annan kompensation skall du ha ett avtal som reglerar detta även om dom av goodwill kunde gett dig lite extra tid/disk

Permalänk
Medlem

Molnet AKA "dimman" fungerar ypperligt på pappret. Dock så ser man bristerna så fort det strular.
Många har bränt sig på detta, speciellt små och medelstora företag som inte tänker till innan de avskaffar sina lokala backuper i jakten på besparingar!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ian_Superfly:

Här kommer en helt sinnessjuk historia från hur Microsoft (inte) fungerar.

Jag har det senaste året haft en förbetald 12 månaders Office 365 licens som kom med 1TB OneDrive.
Eftersom "molnet" ska vara så fantastiskt bra, säkert och modernt har jag stegvis lagt alla mina backuper mm på min OneDrive. Förra helgen gick dock mitt abonnemang ut och min OneDrive nedgraderades helt korrekt (allt data kvar men det går inte att spara något nytt).

Så, inga problem tänkte jag utan köpte 12 nya månader Office 365. Aktiverade koden och kollade på Office 365–sidan att jag verkligen fick mina 1TB på OneDrive. Jo, allt OK och frid och fröjd. Vad som var liiite störande var dock att min OneNote vägrade synka då min OneDrive ”var full”…??

Gick in på OneDrive via webben och mycket riktigt, den var inte uppgraderad till 1TB. Gick tillbaka till Office 365/Inställningar för Office 365 (via webben) och där hade jag 1TB (samma konto)??

Gjorde en felanmälan ink. bilder från OneDrive och Office 365 (dvs med och utan 1TB för samma konto) via Microsofts support (bara att klicka sig fram till den är ett helv..e btw).

1. Fick svar efter någon dag att jag skulle vänta 48h
2. Väntade 48h, fortfarande samma fel.
3. Uppdaterade mitt serviceärende med info om att 48h var passerat.
4. Fick svaret att jag skulle använda MS Chattsupport.
5. Använde deras chattsupport men fick svaret att jag skulle ringa 08-55 99 0000
6. Ringde 08-55 99 0000 men de hänvisade tillbaka till Serviceanmälan (”vi kan inte hantera något som gäller OneDrive”)…
7. Uppdaterar mitt serviceärende och får efter ett par dagar ett nytt svar ”använd chatten” (och lite förtydliganden om vad jag skulle skriva)
8. Använde chatten (och klistrade in vad supporten skrivit).
9. Chatten hänvisade mig till att ringa: 020-1203205
10. Ringde 020-1203205 som återigen hänvisade mig till supporten/felanmälan...

Så, nu en dryg vecka efter att jag betalt för Office 365 med 1TB OneDrive har jag fortfarande en defekt produkt och har fått lägga mycket tid på detta.

Vilken fantastisk tur för MS att de inte är mer konkurrensutsatta än vad de (i praktiken) är...

Att lägga saker i molnet är nog bra i teorin men när defekta organisationer som Microsoft ska garantera innehållet är det nog bättre att fortsätta sköta backuper själv.

Microsofts support/rutiner

Även om det löste sig för dig till slut så fattar jag att Microsoft är för stora och tröga för att passa mig som privatkund. Kommer inte förlänga mitt gratisår med One Drive 1TB Office 360. Har innan haft andra mindre molntjänster som har en lättåtkomligare support vid problem.

Ville bara tacka för din tråd som hjälpte mig med ett beslut!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)