Varning för Microsoft Office 365 och OneDrive! [Uppgradering av Onedrive fungerar ej]
Här kommer en helt sinnessjuk historia från hur Microsoft (inte) fungerar.
Jag har det senaste året haft en förbetald 12 månaders Office 365 licens som kom med 1TB OneDrive.
Eftersom "molnet" ska vara så fantastiskt bra, säkert och modernt har jag stegvis lagt alla mina backuper mm på min OneDrive. Förra helgen gick dock mitt abonnemang ut och min OneDrive nedgraderades helt korrekt (allt data kvar men det går inte att spara något nytt).
Så, inga problem tänkte jag utan köpte 12 nya månader Office 365. Aktiverade koden och kollade på Office 365–sidan att jag verkligen fick mina 1TB på OneDrive. Jo, allt OK och frid och fröjd. Vad som var liiite störande var dock att min OneNote vägrade synka då min OneDrive ”var full”…??
Gick in på OneDrive via webben och mycket riktigt, den var inte uppgraderad till 1TB. Gick tillbaka till Office 365/Inställningar för Office 365 (via webben) och där hade jag 1TB (samma konto)??
Gjorde en felanmälan ink. bilder från OneDrive och Office 365 (dvs med och utan 1TB för samma konto) via Microsofts support (bara att klicka sig fram till den är ett helv..e btw).
1. Fick svar efter någon dag att jag skulle vänta 48h
2. Väntade 48h, fortfarande samma fel.
3. Uppdaterade mitt serviceärende med info om att 48h var passerat.
4. Fick svaret att jag skulle använda MS Chattsupport.
5. Använde deras chattsupport men fick svaret att jag skulle ringa 08-55 99 0000
6. Ringde 08-55 99 0000 men de hänvisade tillbaka till Serviceanmälan (”vi kan inte hantera något som gäller OneDrive”)…
7. Uppdaterar mitt serviceärende och får efter ett par dagar ett nytt svar ”använd chatten” (och lite förtydliganden om vad jag skulle skriva)
8. Använde chatten (och klistrade in vad supporten skrivit).
9. Chatten hänvisade mig till att ringa: 020-1203205
10. Ringde 020-1203205 som återigen hänvisade mig till supporten/felanmälan...
Så, nu en dryg vecka efter att jag betalt för Office 365 med 1TB OneDrive har jag fortfarande en defekt produkt och har fått lägga mycket tid på detta.
Vilken fantastisk tur för MS att de inte är mer konkurrensutsatta än vad de (i praktiken) är...
Att lägga saker i molnet är nog bra i teorin men när defekta organisationer som Microsoft ska garantera innehållet är det nog bättre att fortsätta sköta backuper själv.