Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är nu 4:e januari och följande har hänt:

1. Jag har nu hemligt nummer
2. Jag är nu borttagen från Hitta.se, Eniro, 118 100 etc. etc.

Bra start på det nya året plus att det är en jäkla stor lättnad!

Jag inser att man inte kan bli borttagen helt då det finns andra register som Upplysning, Ratsit och liknande men bara detta är ett jättekliv.

Antar att du bytt nummer också eftersom ditt gamla är med i många databaser?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Information är värt mer än guld!

Permalänk
Medlem

Testa ratsit http://www.ratsit.se/ eller https://lexbase.se/ så blir du ännu mera mörkrädd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Fastighetsägaren sätter upp Postboxen, det är upp till dem att se till att City Mail (eller Bring som de numera heter) får en nyckel till postboxen de med. Precis som de fick se till att även Bring fick en tagg till porten när vi fick porttelefon.

Jo självklart, och det gör de förstås inte för det är osäkert nog att ge nyckel till brevbäraren. Dock kan de ju fortfarande dela ut post, bara inte paket. (De har lyckats bra med att plocka nackdelarna med privatisering, som hetsigare arbetsmiljö och sämre service, och samtidigt undvika fördelarna som faktisk konkurrens och valfrihet för konsumenten)

Det är förstås bara en parentes på det stora hela. Men det är tråkigt när ett företag försämrar sin service, än mer så när de samtidigt ökar priserna och ännu mer när det är ett företag man inte kan välja bort på något sätt.

Hade elnätsbolaget sagt att nu får alla scanna av en streckkod på sin elmätare varje månad för att få korrekt elräkning så hade jag blivit sur också liksom, och hade de samtidigt höjt priset så hade jag blivit mer sur. Det spelar ingen roll att det är en arbetsmiljöfråga för de som annars hade fått åka ut och läsa av elmätarna (nu är det väl ingen som gör det manuellt längre, men principen är densamma), det är ju deras jobb liksom.

Posten säger att det beror på att brevinkasten är så tröga att öppna så att det därför är en arbetsmiljöfråga med fastighetsboxar men det var inget problem tidigare när brevbärarna hade human belastning. Idag så hinner de knappt med sina jobb men det har inget att göra med brevinkasten utan med att de har dragit ner för mycket på personalen. Om vi alla åker och hämtar posten på postterminalen så minskar ju brevbärarnas belastning ytterligare liksom, är det en bra idé? Arbetsmiljön för brevbärarna lär ju bli bättre, tills de inte har något jobb alls då förstås. Eller vi kanske ska åka och hämta våra brev direkt hos avsändaren så blir ju arbetsmiljön bättre i sorteringen och överallt inom posten liksom? Då kanske de till och med skulle ha utrymme att sänka portot...

Permalänk
Medlem

Det är ju egentligen så att ingen av informationen någonsin har varit svår att få tag i. Den enda skillnaden nu är att få det enkelt presenterat snabbt att smidigt, men all information som de presenterar har ju faktiskt varit allmän information. Det är bara att innan internet-tjänsterna fick man leta igenom telefonkatalogen, själv ringa vägverket, SCB och andra källor till informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var tvungen att in och kolla på hitta.se för att se vad de hade för info på mig. Visade sig att jag bor på en adress som jag flyttade från för 4 år sen. De har visserligen fått min ålder rätt. Men någon annan info står inte med.

När jag kollade min frus namn så bor hon på rätt adress och när jag kollade fler som bor på den adressen så var jag ej med där.

Kollade även eniro.se där står jag inte med alls med mitt namn som jag bytte till när jag gifte mig för något år sedan. Men när jag slog in mitt mobilnummer så dök jag upp på rätt adress men med mitt gamla efternamn... Inte många rätt där

Inte för att jag bryr mig, lär nog inte lägga någon tid på att ordna detta.

Permalänk
Inaktiv

Att det står vad genomsnittsinkomsten eller utbildningsnivån är i ditt område är lika intetsägande som att det skulle stå att det bor människor i sverige. Jag finner det lustigt att du däremot inte verkar bry dig om att precis samma uppgifter är tillgängliga igenom myndigheten. Skillnaden är att du klickar fram dom på datorn istället för att lyfta på luren och ringa dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det spelar ingen roll att det är en arbetsmiljöfråga för de som annars hade fått åka ut och läsa av elmätarna (nu är det väl ingen som gör det manuellt längre, men principen är densamma), det är ju deras jobb liksom.

Det gör man i de flesta hus.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lustiga är att vissa tror att personnumret är hemligt, det är bara att ringa skatteverket och fråga efter Kalle Persson på Nallegatan 14 i Uppsalas personnummer och du får det utan frågor...

Jag blir alltid förundrad när folk håller lika hårt i deras personnummer som de gör i kontokortsnumret. Dels verkar de tro att personnummer är en hemlig handling, och dels verkar de tro att man kan göra massa ondska genom att få tag på detta nummer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Telia är inte den bästa operatören att ringa och ha för skydda sin integritet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Snart vill de väl även ha mått på könsorganet. Katastrof att de får lägga ut uppgifter på det viset.

Kul idé, jag kanske skulle komplettera med det på Hitta.se och se om det går igenom

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag blir alltid förundrad när folk håller lika hårt i deras personnummer som de gör i kontokortsnumret. Dels verkar de tro att personnummer är en hemlig handling, och dels verkar de tro att man kan göra massa ondska genom att få tag på detta nummer.

Man kan trakassera en människa rätt hårt när man kan dennes personnummer..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Man kan trakassera en människa rätt hårt när man kan dennes personnummer..

Det är fortfarande en offentlig handling som du kan få ut för vem som helst. På samma sätt som att du kan få reda på vart de bor.

Hur tänker du dig att man ska trakassera någon hårt med hjälp av personnumret? Det krävs mer än det för att göra något. Och om man verkligen vill göra det så gör det ju inget om du säger vad ditt person nr är, då de enkelt kan ringa och kolla vad det är.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Tror faktiskt att man kan ganska enkelt beställa in saker genom klarna med ett personnummer och sätta personer i skuld, tycker detta är för jävligt och strider mot ens privatliv. Om ett företag får infon är det en annan femma men att det ska vara offentligt för alla möjliga är bara dumt.

har själv råkat ut för detta... 4700kr på gymgrossisten, snacka om att jag blev förvånad när den räkningen trilla i lådan löste sig som tur va... dom(bolaget som skickade fakturan) sa dessutom att det var ett rätt vanligt förekommande problem..

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Avstängd

Finns en hel del blufföretag som är regade utanför Sveriges gräns men som har inkassobolag i Sverige, regningen utomlands gör att polisen inte ingriper med utredning, affärsiden är att skicka ut varuprov med faktura vilken såklart har sista betalningsdag samma dag man får den, gör man en bestridan på nätet till dem så har de din mejladress vilket var den enda bekräftelsen som behövs för bluffbeställning, det utländska bolaget sickar sen direkt över det till sina kumpaner i det svenskregade inkassobolaget och senbörjar skuldräkningen med rejäla påbackning varje vecka.

De har även utskick av uc undersökningar och vill man veta varför man blir kollad och vem uppdragsgivaren är så ska man logga inj med en mejladress och sen dimper räkningen ner på ett antal tusen för förfrågan tror de nu plockar 5 tusen för varje som loggar in. skulle man nu vara av den osäkra typen och ändå betal någon av företagets bluffgrejer bara för att slippa vidare turer med kf och ev tingsrätt så görs betalningen kvickast möjligt direkt av varuproven så kapas bankontot och töms. Detta är som sagt inget polisen ens bryr sig om eftersom det är finska medborgare i styrelsen på bolagen.
Ensamdrivande "målvakten" i Sverige för inkassodelen plockar ut halvmiljonen i lön på bedrägerierna.

googla upp vitaminer , bantning mm från Pharma bolagen tex: vitalelife http://fi.vitaelife.com/multicaps/offer2/?

görs retur drabbas den lurade ytterligare enl returregler som man då förbinder sig till

http://se.vitaelife.com/melatonplus/offer2/returblanket.pdf

detta är postboxbolag utan riktiga adresser utan vitsen är bara att få obetaldafakturor till det svenskregade inkassobolaget.

Permalänk
Medlem

Behöver väl inte skaffa hemligt nummer för att slippa få sina uppgifter upplagda på eniro, hitta.se och liknande? Via "mina sidor" hos min mobiloperatör kunde jag välja att dessa uppgifter inte skulle finnas hos dessa upplysningssidor och en vecka eller så efter det så var samtliga uppgifter borta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kollar jag på mig själv får jag reda på att hushållet förfogar över en Wv Golf Plus, något som jag själv och mina vänner redan vet Tittar jag på "street view" står det dock en Mercedes på parkeringsplatsen, den sålde vi för 6 år sedan. Inte så aktuella bilder alltså... Av någon anledning är beskrivningen över området mer fullödig (avs restauranger osv) för min sambo än för mig, vi bor ju trots allt på samma adress. Sidan anger också att vi har god 4G-täckning vilket jag inte märkt så mycket av...

/ B

Permalänk
Lego Master

Sökte på mig själv. Tydligen äger jag även en silvrig mercedes E 250 CDI. Det var mer än jag visste.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Kollar jag på mig själv får jag reda på att hushållet förfogar över en Wv Golf Plus, något som jag själv och mina vänner redan vet Tittar jag på "street view" står det dock en Mercedes på parkeringsplatsen, den sålde vi för 6 år sedan. Inte så aktuella bilder alltså... Av någon anledning är beskrivningen över området mer fullödig (avs restauranger osv) för min sambo än för mig, vi bor ju trots allt på samma adress. Sidan anger också att vi har god 4G-täckning vilket jag inte märkt så mycket av...

/ B

Nu vet jag ej vilken sida du tänker på men hur ofta tror du de orkar fara runt och ta nya bilder?
Vad jag hört så kör Google 24/7 men har inte oändligt med personal så blir något år mellan körningarna på ett område (fokus är så klart att mappa nya vägar och inte besöka områden de redan har).

Kollar man street view där jag bor så finns det flera hus som är rivna sen några år tillbaka. Och så lär det fortsätta vara ett bra tag till =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Tittar jag på "street view" står det dock en Mercedes på parkeringsplatsen, den sålde vi för 6 år sedan. Inte så aktuella bilder alltså... Av någon

Där jag bor är bilderna ett år gamla, plus att det går att kolla på både två, tre och fyra år gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det är fortfarande en offentlig handling som du kan få ut för vem som helst. På samma sätt som att du kan få reda på vart de bor.

Hur tänker du dig att man ska trakassera någon hårt med hjälp av personnumret? Det krävs mer än det för att göra något. Och om man verkligen vill göra det så gör det ju inget om du säger vad ditt person nr är, då de enkelt kan ringa och kolla vad det är.

Lite godtroget kanske.. Det finns mycket man kan göra..
Man kan t.ex beställa saker på nätet hem till dig, beställa kreditkort och andra saker, sedan är det bara vänta tills du är på jobbet och vittja brevlådan, jag har vänner som blivit trakasserade av tidigare flickvänner som beställer saker på nätet i hans namn.

Det kan bli en heltidssyssla för den som är drabbad att bestrida alla fakturor som rullar in.. ge mig ditt så ska du få se

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikitalord:

skulle man nu vara av den osäkra typen och ändå betal någon av företagets bluffgrejer bara för att slippa vidare turer med kf och ev tingsrätt så görs betalningen kvickast möjligt direkt av varuproven så kapas bankontot och töms.

Skitsnack. Bankkontot kan inte kapas utan vidare bara för att man betalar en faktura.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Lite godtroget kanske.. Det finns mycket man kan göra..
Man kan t.ex beställa saker på nätet hem till dig, beställa kreditkort och andra saker, sedan är det bara vänta tills du är på jobbet och vittja brevlådan, jag har vänner som blivit trakasserade av tidigare flickvänner som beställer saker på nätet i hans namn.

Det kan bli en heltidssyssla för den som är drabbad att bestrida alla fakturor som rullar in.. ge mig ditt så ska du få se

Det är fortfarande en offentlig handling. Så att skydda det med samma rädsla som kortnumret är som att skydda sin adress. Vill någon ha den så är det bara att ringa och fråga. Behöver man gå runt och skrika sitt personnummer? Verkligen inte. Men man behöver inte skydda det som att det är en helt hemlig handling som ingen borde se, vilket vissa jag träffat gör. Det är effektivare att sätta ett lås, och faktiskt använda låset på brevlådan.

Jag vet att det är ett helvete att ha en person som bokar massa saker i ens namn. En i famlijen var varit med om det. Men som sagt, du behöver inte ens fråga om mitt personnummer. Om du visste vad mitt namn var så skulle du bara kunna ringa och få tag på det. Helt lagligt och utan problem. En person som är riktigt arg på en vet nog vad man heter, och skulle därför kunna ringa och få tag på det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Det är en rätt lönade verksamhet och även riskfri om det sköts över gränserna.

http://www.regeringen.se/contentassets/f33691c36533474e991c33...

Utredningen har emellertid gjort en grov uppskattning av vilka belopp privatpersoner och företag har betalat till personerna bakom fakturabedrägerierna. Enligt utredningens beräkningar har privatpersoner under det senaste året betalat sammanlagt omkring 50–80 miljoner kronor på grund av bluffakturor. Motsvarande belopp för företagen uppgår enligt utredningens beräkningar till omkring 140– 270 miljoner kronor. När det gäller fakturabedrägeri efter kontakt SOU 2015:77 Kartläggningen av fakturabedrägerier sidan 115 har privatpersoner, enligt utredningens beräkningar, betalat omkring 120–280 miljoner kronor under det senaste året. Motsvarande siffra för företag uppgår till omkring 160–500 miljoner kronor. Totalt sett skulle det alltså för företagens och privatpersonernas del röra sig om ett sammanlagt belopp på från omkring en halv miljard och upp till över en miljard kronor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ostgösta:

har själv råkat ut för detta... 4700kr på gymgrossisten, snacka om att jag blev förvånad när den räkningen trilla i lådan löste sig som tur va... dom(bolaget som skickade fakturan) sa dessutom att det var ett rätt vanligt förekommande problem..

Då är det inte trakasserier längre utan regelrätt lagbrott när man utger sig för att vara någon annan (Urkundsförfalskning).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Det är nu 4:e januari och följande har hänt:

1. Jag har nu hemligt nummer
2. Jag är nu borttagen från Hitta.se, Eniro, 118 100 etc. etc.

Bra start på det nya året plus att det är en jäkla stor lättnad!

Jag inser att man inte kan bli borttagen helt då det finns andra register som Upplysning, Ratsit och liknande men bara detta är ett jättekliv.

Hur har du fixat det?

Permalänk
Avstängd

Älskar den nya livsstilsfunktionen, man kan tex se hur mycket mer man tjänar än sina grannar etc. Köper man nytt vill man ju tex inte bo i ett område med massor med låginkomsttagare och sossar, båda går att kolla upp via livsstilsfunktionen.

Visa signatur