Permalänk

bygga video redigeringsdator

hej.
jag är rätt nollad rent ut sagt på hur man sätter ihop en dator o vad man ska ha för specs.
fick ett erbjudande av min kompis som har dessa specs:
i5 4670k processor
2x gtx780 grafikkort, kostade 5k st.
16gb ram ddr3
och så hade han för sig att moderkortet va ett msi z97-g45 gaming
asus xonar ljudkort
och väldigt välbyggd
han ville ha 10k, värt eller inte? hört att ddr4 är det som gäller nu?

fråga 2 då. är det värt o bygga nytt istället eller hitta uppgraderingskitt och lägga ihop från t.ex inet
hittade detta, låter bra iallafall, men hur är det för redigering?
http://www.inet.se/produkt/v100536/uppgraderingspaket-msi-int...

videoprogrammet ja ska köra med är senaste sony vegas pro eller adobe premire.

jag vill inte lägga för mycket på en dator heller men vill inte ha några problem som ja har nu med den datan ja har.

filmar med detta.
Jag filmar med en canon eos 70d, med rode pro mic. 1080p självklart. filtypen är MOV (Video: H.264 Intra-Frame / Inter-Frame, Audio: Stereo Linear PCM).
filmar även med gopro hero 4 blackedition.
och en sony hdr cx900e. den filtypen är XAVC S, AVCHD, and MP4 Recording. tror det är h264 där med.

Permalänk
Medlem

Ska du spela också? Om du bara ska videoredigera med datorn hade jag valt att använda Intels inbyggda grafikkort dom fungerar bra med Vegas.

Personligen hade jag valt uppgraderingspaketet då det är billigare och cpun är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snookenbrad:

hej.
jag är rätt nollad rent ut sagt på hur man sätter ihop en dator o vad man ska ha för specs.
fick ett erbjudande av min kompis som har dessa specs:
i5 4670k processor
2x gtx780 grafikkort, kostade 5k st.
16gb ram ddr3
och så hade han för sig att moderkortet va ett msi z97-g45 gaming
asus xonar ljudkort
och väldigt välbyggd
han ville ha 10k, värt eller inte? hört att ddr4 är det som gäller nu?

fråga 2 då. är det värt o bygga nytt istället eller hitta uppgraderingskitt och lägga ihop från t.ex inet
hittade detta, låter bra iallafall, men hur är det för redigering?
http://www.inet.se/produkt/v100536/uppgraderingspaket-msi-int...

videoprogrammet ja ska köra med är senaste sony vegas pro eller adobe premire.

jag vill inte lägga för mycket på en dator heller men vill inte ha några problem som ja har nu med den datan ja har.

filmar med detta.
Jag filmar med en canon eos 70d, med rode pro mic. 1080p självklart. filtypen är MOV (Video: H.264 Intra-Frame / Inter-Frame, Audio: Stereo Linear PCM).
filmar även med gopro hero 4 blackedition.
och en sony hdr cx900e. den filtypen är XAVC S, AVCHD, and MP4 Recording. tror det är h264 där med.

Ja, satsa på uppgraderingskitet. Mer nytta av en i7:a än i5 när du ska redigera/rendera filmer.
Din kompis dator skulle jag värdera till ca 8000:- (vet dock inte alla delarna, som PSU osv)

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”