Permalänk
Medlem

300 m trådlös utomhusförbindelse

Vill ha trådlös förbindelse mellan två hus. Funderar på två sådana här: http://comfast.en.alibaba.com/product/1051391591-219165016/30...
Dom kostar ca 1000 Kr/st vilket är överkomligt. Jag hittar ingen manual på nätet därför ber jag om hjälp. Det står såhär i rubriken:
"300Mbps wireless ap / network bridge / outdoor wifi CPE / repeater / signal amplifier". Jag vill att dom två ersätter sladd så jag i det andra huset kan ha switch eller trådlös accespunkt och att dom får sina IP-adresser från routern i första huset. Bra att det är RJ45 kontakter. Det finns ju andra som har USB men då måste man ju ha en dator i varje ända. Men jag kan tänka mej andra också. Det är bara tillfälligheter att jag i mitt luskande hittade den ovanstående. Så vad tror Ni? Ska jag våga chansa eller har Ni bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Är det fri sikt?
Ubiquiti Nanostation 5 tror jag är rätt produkt för dig. Har inte använt nån själv iofs. Men kolla upp den.

Permalänk
Medlem

Några träd finns. Men hoppas det skall fungera ändå. Dom skryter ju om flera Km räckvidd så den borde klara några träd på vägen. Skall kolla ditt tips.

Permalänk
Medlem

Funderar på om inte Ubiquiti NanoStation2 vore lämpligare. Den går ju på 2,4 GHz istället för
5 GHz. 1,5 Km istället för 1Km räckvidd lovar dom. Med tanke på några träd på vägen vore det bättre med en lägre frekvens.

Permalänk
Medlem

Finns även liknande av TP-link. TP-link CPE210 (Kjell)

Har varken testat denna eller Ubiquiti men skulle tro att båda två klarar av dina behov. Anledningen till att jag tipsar om just Tp-linken är att jag har bekanta som har just en sådan lösning som de tycker fungerar bra. Dock handlar det där bara om ca 100-150m men enligt specarna så ska det inte vara några problem med 300m heller.

Permalänk
Medlem

Tack kire75. Ditt tips ska jag kolla noga. Kjell handlar jag gärna av.

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inga 300Mbit bara, sitter bara 100Mbit portar i dom. Gäller både TP-Link och Ubiquiti. Kunde inte hitta data på dom från Alibaba. 300m är ju inget avstånd i förhållande till vad dom ska klara av, så det blir troligen portarna som blir flaskhalsen.

Hade köpt Ubiquiti alla dagar i veckan före dom från Alibaba, då priset är det samma. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761159

Har två NanoStationM2 hemma som jag ska sätta upp mellan hus och garage i väntan på nergrävd kabel.

Stavfel
Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2