Permalänk

Dator startar sig random

Hej!

Har ett märkligt problem som varken trådar här eller google har gett svar på hittills. Min egenbyggda dator startar sig på random efter att den har stått avstängd i allt mellan 5h-3dagar i sträck. Detta problem är ytterst irriterande när jag ska åka bort ett par dagar eller timmar och kommer hem och datorn står påslagen. Problemet har funnits sen jag byggde datorn för ca 1,5 år sen och problemet har kvarstått efter att jag bytt PSU och GPU (av andra anledningar skedde bytet). Problemet var både med Windows 8 och 10. Någon som har ett lösningsförslag på mitt problem?

komponenter:
MOBO: MSI Z97 Gaming 3
CPU: Intel i5 4670K @3.4GHz
PSU:EVGA G2 750W
GPU: Asus 390x 8GB
RAM: Crusial sport 16gb, 4x4gb
OS: Windows 10 (senaste updatering)

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Vad har du för fler enheter kopplade i nätverket? Det kan ju vara något simpelt som
Wake on lan
http://www.howtogeek.com/70374/how-to-geek-explains-what-is-w...

Permalänk
Medlem

Du har inga wakeup events i biosen som kanske gör att den startar upp

Permalänk
Medlem

Är det inte bara glapp i power-knappen eller i vajrarna till den?

Pröva att dra loss pinnarna från moderkortet och se om problemet kvarstår.

Senaste bios skadar ju säkert inte.

Alternativt om du har ett kylskåp (eller liknande) som slår av och på och som är över samma säkring kan det ge skumma effekter. Pröva ett annat vägguttag i andra sidan lägenheten.

Annars kanske en wake-up timer i bios också.

Permalänk

ominsstallera windows helt samt drivrutiner kanske?

Permalänk

@CFSsss har kopplat om allt i datorn så borde inte vara glapp i power knappen eller kablarna, har även testat med annan kablel till PSU, Har testat i tre olika lägenheter med olika mängder annan elektronisk utrustning på så borde inte vara vägguttaget som spökar. Ska testa att uppdatera BIOS och kolla om jag har nån wake up timer! Tack så mycket för svar!

@trebrecks har testat det, tack för svar!

@FFD jag har ganska mycket på nätverket såsom, nas, raspberry pi, andra datorer, mobiler, tv-apparater osv. ska kika på hur det ser ut. Men Wake on lan, kolllar jag det i BIOS eller i routern?

Tack alla för snabba svar!

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikSi:

@CFSsss har kopplat om allt i datorn så borde inte vara glapp i power knappen eller kablarna, har även testat med annan kablel till PSU, Har testat i tre olika lägenheter med olika mängder annan elektronisk utrustning på så borde inte vara vägguttaget som spökar. Ska testa att uppdatera BIOS och kolla om jag har nån wake up timer! Tack så mycket för svar!

@trebrecks har testat det, tack för svar!

@FFD jag har ganska mycket på nätverket såsom, nas, raspberry pi, andra datorer, mobiler, tv-apparater osv. ska kika på hur det ser ut. Men Wake on lan, kolllar jag det i BIOS eller i routern?

Tack alla för snabba svar!

/Fredrik

Det allra enklaste är och stänga av det i BIOSen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är det inte bara glapp i power-knappen eller i vajrarna till den?

Pröva att dra loss pinnarna från moderkortet och se om problemet kvarstår.

Senaste bios skadar ju säkert inte.

Alternativt om du har ett kylskåp (eller liknande) som slår av och på och som är över samma säkring kan det ge skumma effekter. Pröva ett annat vägguttag i andra sidan lägenheten.

Annars kanske en wake-up timer i bios också.

kylskåp? what?

OT: kolla Wake on Lan

Permalänk

Tack ska testa det!:)

Permalänk
Medlem

@pokelia:

strömspikar

Måste inte komma från kylskåp men det kan ge väldigt skumma effekter i div. elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

kylskåp? what?

OT: kolla Wake on Lan

Även transformatorer ger udda fel. Min dator startar när man just startar en transformator till en lysrörslampa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar