Permalänk
Avstängd

Aktivera M.2 port i moderkort

Har datorn i profil.

Har skaffat en Samsung m.2 SSD som jag monterat ordentligt i moderkortet. Trodde att den skulle aktiveras utan något pill med det gjorde det inte.
Har varit inne i Bios och hittade följande som visas på bild. När jag aktiverade det M.2 stödet som det står så hittas ändå inte hårddisken som är i moderkortet + att min Pci-e port där jag har min trådlösa nic inkopplad slutade fungera. Så blev tvungen att byta tillbaka för att få igång trådlösa..

Någon har någon kännedom om hur man får igång sin M.2 port på moderkortet så man kan utnyttja den? eller har jag blivit blåst .

http://imgur.com/a/E5VbE

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Har även idag uppdaterat bios till senaste version och testat att koppla ur båda aktiva vanliga SSD:s utan någon framgång. .

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Använder SSDn du köpt sig av NVMe? Om så är fallet kan det vara så att om ditt moderkort inte har stöd för NVMe så funkar det inte.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Ok, jag kollade upp asus z97-a. Det moderkortet använder PCIe 2.0 i M.2-slotten. Så om din SSD behöver PCIe 3.0 i M.2 så kommer det inte fungera.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ditt moderkort har endast stöd för PCIe M.2, medan den där SSDn använder SATA M.2. Så det kommer som du märkt inte fungera. Det är nåt sånt här du ska ha (finns säkert fler också som inte är korrekt märkta i prisjakt). Men ditt moderkort klarar bara 10 Gb/s via M.2 ändå, så det är knappt värt att använda M.2 eftersom det bara bli onödigt dyrt med liten prestandavinst.

Permalänk
Avstängd

Suuck. Varför ska dom krångla till det.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Archaea:

@Neonodia: Ok, jag kollade upp asus z97-a. Det moderkortet använder PCIe 2.0 i M.2-slotten. Så om din SSD behöver PCIe 3.0 i M.2 så kommer det inte fungera.

Jo, PCIe är fullt bakåt och framåt kompatibelt.

Dock kan man inte köra en SATA M.2 disk som står förklarat nedan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Är det alltså nått sånt här jag behöver? https://www.dustin.se/product/5010826143/hyperx-predator Där jag kan montera ur den SSD:n från PCI-e kortet och sätta direkt i M-kortet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

eller rättare sagt sånna här? Alltså inte sata 600 anslutning utan pcie endast
https://www.dustin.se/group/hardvara/lagring-minneskort/ssd-d...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ