Permalänk
Medlem

Köpa nytt eller vänta?

Hej, nu är det så att jag är sjukt sugen på att köpa nytt grafikkort, dels för att jag inte är nöjd med mitt 290 och dels för att kunna skänka det till brorsan som gråter sig till söms med sitt 6 år gamla nvidia kort.
Jag har sneglat på en 980TI då polaren rekommenderat det, det ligger en bit över min budget men är trött på mellanmjölk...
Tittar man runt lite så säger många (oavsett tid på året känns det som) att man ska vänta på nästa generations kort. Jag antar att det betyder att det ska släppas nya inom en snar framtid. Är dessa nya kort bättre men fortfarande i samma prisklass som föregångarna eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Det beror väl i stora delar på din ekonomi egentligen. Personligen om jag inte hade haft massa pengar att spendera hade jag väntat eller möjligtvis försökt hitta ett begagnat för någorlunda bra pris. Tiden går fort, och nya kort lär lanseras sensommar/höst.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

vänta bara på de nya korten, då blir 980ti billigare

Permalänk

Varför vänta, tänk om det blir så att det nya inte kommer att vara så mycket snabbare? Tänk om det blir försenat. Tänk om det blir tokdyrt? Så har du suttit där i ett halvår med ett kort du inte riktigt gillar? Klart att 980ti kommer gå ner i pris när de nya kommer. Så är det ju alltid. Men värdelöst kommer det inte vara, du kommer få tillbaka en slant begagnat och så köper du det nya då. Du kan kanske även vänta någon månad så de första upptrissade priserna har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Varför vänta, tänk om det blir så att det nya inte kommer att vara så mycket snabbare? Tänk om det blir försenat. Tänk om det blir tokdyrt? Så har du suttit där i ett halvår med ett kort du inte riktigt gillar? Klart att 980ti kommer gå ner i pris när de nya kommer. Så är det ju alltid. Men värdelöst kommer det inte vara, du kommer få tillbaka en slant begagnat och så köper du det nya då. Du kan kanske även vänta någon månad så de första upptrissade priserna har lagt sig.

Bra åsikter. Likafan vill jag vänta. Då resten är nytt vore det trevligt med ny gpu med.
Och det vore bra med nyare redan nu, men då det jag kikade på tillverkades 2014 känns det sådär.
Beslutsångest.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.