Efter montering av dator, ingen signal till skärmen

Permalänk
Medlem

Efter montering av dator, ingen signal till skärmen

Har nyligen satt ihop en dator och pluggade in en skärmens VGA-kabel i första bästa ingång där den passade. Ingen signal står det på skärmen. Har dubbelkollat kabeldragningen flera gånger och gått och funderat på vad som kan vara fel. Insåg sedan att jag jag kopplat skärmen till det interna grafikkortet (gissar jag).

Hittade sedan en vga till dvi omvandlare och testade att koppla in den på det "riktiga grafikkortet", och då fungerade det. Bra så långt, men visst borde väl även det interna grafikkortet fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptoolemy:

Har nyligen satt ihop en dator och pluggade in en skärmens VGA-kabel i första bästa ingång där den passade. Ingen signal står det på skärmen. Har dubbelkollat kabeldragningen flera gånger och gått och funderat på vad som kan vara fel. Insåg sedan att jag jag kopplat skärmen till det interna grafikkortet (gissar jag).

Hittade sedan en vga till dvi omvandlare och testade att koppla in den på det "riktiga grafikkortet", och då fungerade det. Bra så långt, men visst borde väl även det interna grafikkortet fungera?

Kan ju även vara så att de integrerade grafikkortet inaktiveras när du har "det riktiga" kortet aktiverat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptoolemy:

Har nyligen satt ihop en dator och pluggade in en skärmens VGA-kabel i första bästa ingång där den passade. Ingen signal står det på skärmen. Har dubbelkollat kabeldragningen flera gånger och gått och funderat på vad som kan vara fel. Insåg sedan att jag jag kopplat skärmen till det interna grafikkortet (gissar jag).

Hittade sedan en vga till dvi omvandlare och testade att koppla in den på det "riktiga grafikkortet", och då fungerade det. Bra så långt, men visst borde väl även det interna grafikkortet fungera?

Det integrerade grafikkortet brukar automatiskt inaktiveras när du har ett dedikerat grafikkort inkopplat.