Permalänk

Vilket Mini-ITX chassi?

Tjena!

Jag skalade ner mig från ett ATX-system till mITX, då jag behövde dra med datorn på flyget och gärna såg att den fick plats i en ryggsäck. Det kravet har jag inte längre, och jag skulle vilja uppdatera till ett lite större chassi än mitt nuvarande Silverstone SG-13, främst då CPU-tempsen är alldeles för höga (~83 load).

Finns det något mITX-chassi i samma storlek med bättre kylningsförmåga? Jag har kikat på NCASE M1 och konstaterat att det blir för struligt med mitt SFX-L PSU samt EVGA GTX 970.

Permalänk
Medlem

FD nano kanske ?
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...
Verkligen inte litet, men plats för det mesta i kylarväg.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

FD nano kanske ?
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...
Verkligen inte litet, men plats för det mesta i kylarväg.

Jo blev väldigt taggad på den, inte minst då jag har ett Define R5, men det är så jäkla stort.. Dessutom är det inte i lager någonstans

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu kylare nu då? har en noctua 9l i node 304 som e för stort enligt mig å får upp till 72c -80c . 50c e idle så jag e inte så förskräckt av din temp spec inte om du kanske kör med standard intel kylare å då e den ju ännu varmare än 80c i load bara att du inte sett det än

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

vad har du för cpu kylare nu då? har en noctua 9l i node 304 som e för stort enligt mig å får upp till 72c -80c . 50c e idle så jag e inte så förskräckt av din temp spec inte om du kanske kör med standard intel kylare å då e den ju ännu varmare än 80c i load bara att du inte sett det än

Har ett L9i jag med, och jag måste köra utan sidoplåtar för att hålla temperaturen under 90.

Permalänk
Medlem

@Hetkyckling:

ah, nä min e en d9l.. d ett försvann magiskt.. men antar att du int ekan köra med tornkylare pga nätdelen som sitter ovanför?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

@Hetkyckling:

ah, nä min e en d9l.. d ett försvann magiskt.. men antar att du int ekan köra med tornkylare pga nätdelen som sitter ovanför?

Precis, finns runt 80mm clearance över processorn så det är väldigt begränsat i kylningsväg :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetkyckling:

Precis, finns runt 80mm clearance över processorn så det är väldigt begränsat i kylningsväg :/

en thermalright axp200? passar den på ditt mobo? kanske e lösningen om du vill hålla kvar dig vid ett litet sys, ananrs det billigaste aio kanske. finns la för 400spänn antar jag, men vågar nån chansa på aio?

jag gillar annars det dära nya feta manta itx chassit, men faaaan va stort... vaaaarföööööööör

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Hetkyckling:

http://nfc-systems.com/s4-mini/¨

Har du kollat på S4 mini ifrån NFC Not From Concentrate?
Det är ett itx chassit, där du använder en laptop laddare som strömsförsörjning.
kan bli mycket mek. men sen berode på din värdesättning på portablitet

I ditt fall behöver du nog ditcha PSU och byta ut din 970 mot en itx version.

Reserverar för felstavning.

Permalänk

@Hetkyckling:

Jag har kört med ett Raijintek Metis ett tag nu, och är positiv överraskad över hur kallt det går trots den lilla storleken.
Prime 95 (3570K, Stock) under natten och temperaturen gick aldrig över 65c, dock har jag vänt fläkten bak för att ge ett övertryck i chassit, och så kör jag med en TX3 Evo från Cooler Master som CPU-kylare. Under gaming (ex. Borderlands 2) kan grafikkortet, ett MSI GTX 660, ibland nå nära 70c.

Har tidigare både kört med Node 304, Prodigy och Cubitek, men denna lilla låda har fungerat bäst för mig gällande storlek/kylning, dessutom tyvker jag att det är riktigt snyggt med alu-chassin.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASRrock X570M Pro4 | HyperX Fury 3200 2x8GB | ASUS RTX 3070 | Samsung 970 PRO EVO 500GB | WD Caviar Green | Seasonic GX 650 | Fractal Design Define Mini C | Huawei Matebook D 14 | OP7T | AudioPro T14

Permalänk

Tack för alla svar!

I och med att jag fick köpa nya delar när jag downsizade till mITX så svider plånboken rejält, och jag kan inte tänka mig att köpa nya komponenter (förutom chassi och kylare). Jag skulle gärna köra på det minsta chassiet som har stöd för en fullskalig tornkylare a la Hyper 212, finns det några minstingar med så bra kylkapacitet?

Permalänk
Medlem

tror node 304 får plats med full stora kylare, men chassit känns lite för stort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

tror node 304 får plats med full stora kylare, men chassit känns lite för stort.

Kikade lite på Core 500, vilket verkar vara en lite uppdaterad variant av 304:an, vilken verkar rätt intressant. Vet någon om en tornkylare, ett EVGA 970 SSC (intake-GPU) med bakre fläktplatsen på chassiet som intake och två fläktar som utblås uppåt hade fungerat väl i kylningsväg? Hade fläktkonfigurationen fungerat bättre om man sög in luft uppifrån och sköt ut det bakåt?

Permalänk
Medlem

core 500 känns plastigare, men lär la förbättra dina "temp-problem"..meeen, nä glöm skiten.. plastigt skräp

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx