Permalänk
Medlem

Sjukt långsam avstängning?!

Hej! nyligen bytt dator (allt förutom grafikkort) allt funkade bra första och andra dagen sen började datorn starta och stänga av sig jätte segt och då menar jag typ 1-2 min uppstart och 5-10 min avstängning. sen upptäckte jag att mina bildskärms inställningar aldrig sparades och upptäckte då att Windows installerat nån gammal drivrutin till datorn så jag gick in på amd och hämta senaste och nu verkar uppstarten ha fixat sig ca 15-20 sec. men avstängningen är fortfarande runt 10 minuter .

Jag har kollat hårdisken med hd tune och den verkar okej. grafikkortet är nu okej. och moderkortet visar inga felkoder står A0 och om jag fatta det rätt står det för att typ "windows har kontollen".

När jag trycker på stäng av i start menyn så kommer det vanliga upp "du loggas ut" eller va det står sen blir det svart och skärmen går in i viloläge (som det ska göra), men datorn står fortfarande och tuggar och fortfarande inga Qkoder? nån som vart med om liknande?

Delar:
Crucial BX100 250GB SSD
i7-6700K 4,0GHz
Kingston HyperX 16GB 2666MHz DDR4 CL15
EVGA Supernova G2 750W
ASUS Maximus VIII Hero ATX Z170
Windows 10

Permalänk

@d3nn05:
Min vardagsrumsdator är likadan, jag satt och letade efter fix till det i någon vecka och sedan gav jag upp. Ber om ursäkt för att jag inte kommer med någon lösning men man kanske ska ta tag i det igen. Vad jag tror så har det med windows i sig att göra, någon buggad drivrutin eller dylikt som ligger o spökar.

Ska ta upp jakten igen och hittar ja något så skriver jag här

Permalänk
Medlem

har du hittat nått? jag testar det mesta jag hittar på nätet. och mycket pekar på Intel

Permalänk
Medlem

@d3nn05: Hur gick du tillväga när du bytte ut dina delar i datorn? Formaterade du din hårddisk, med tanke på att du bytt moderkort, processor etc. Det kan nog lösa en väldigt massa problem ifall du nu inte gjorde det efter installation.

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem

@d3nn05: Formaterat hårddisken och sen installerat windows?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Ibland släcker den inte ned USB kontakterna på 10 min så tgb bord och mus lyser. Har w10 med och misstänker att det är någon bugg. Ja, installerat från USB till ren formaterad disk.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag har haft samma problem, datorn tror man ska stängas av men den står fortfarande på, det jag gjorde var att tvinga den att stänga av sig och problemet försvann sedan av sig självt. Detta hända ca 5 ggr för mig.

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Vad säger eventloggen, under de 10 minuterna som du loggar ut?

Permalänk
Medlem

Råkade ut för detta för några år sedan och då berodde det på en drivrutin, men tyvärr minns jag inte vad det var.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Samma här, startar om sig själv ibland och lever eget liv. Ibland startar inte tangentbordet upp osv. Tror det ligger i Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är nog en OS bugg och försvinner av sig själv tror jag. Bara vänta på någon uppdateringsfix.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Låter mer som att Power feature fast startup är på i Windows. Den gör att datorn inte stängs av riktigt helt utan hamnar i ett hybridläge som gör att den skall starta upp snabbare.

Denna feature går att stänga av (rekomenderas då den kan strula till det med bla USB enheter och grafikkort). Den finns under Power Options / Choose what the power buttons do / Shutdown settings. Har inte svenskt OS. Denna feature infördes redan i Windows 8 och ställer till problem.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Jag upplever också att det går långsamt för datorn att varva ner. Även uppstarten är långsammare i Windows 10 än 7:an för mig, varför vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har du nån usb disk inkopplad? Testa ta ur den isåfall

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

@d3nn05: Hur gick du tillväga när du bytte ut dina delar i datorn? Formaterade du din hårddisk, med tanke på att du bytt moderkort, processor etc. Det kan nog lösa en väldigt massa problem ifall du nu inte gjorde det efter installation.

Allt är bytt förutom grafikkort så hårddisken (SSD) är helt ny

Skrivet av Brainsplitter:

@d3nn05: Formaterat hårddisken och sen installerat windows?

hårddisken va tom då den va ny

Skrivet av epkmack:

Vad säger eventloggen, under de 10 minuterna som du loggar ut?

visar inte vad det är som segar tyvärr

Skrivet av LazySoft:

Låter mer som att Power feature fast startup är på i Windows. Den gör att datorn inte stängs av riktigt helt utan hamnar i ett hybridläge som gör att den skall starta upp snabbare.

Denna feature går att stänga av (rekomenderas då den kan strula till det med bla USB enheter och grafikkort). Den finns under Power Options / Choose what the power buttons do / Shutdown settings. Har inte svenskt OS. Denna feature infördes redan i Windows 8 och ställer till problem.

Har testat detta och det hjälpte inte, även testat stänga av "fast boot" funka inte det heller.

Skrivet av kakan86:

Har du nån usb disk inkopplad? Testa ta ur den isåfall

har testat både med och utan externa hårddiskar

Som jag sa tidigare så pekar många mot Intel och det verkar faktiskt vara det som är problemet.
Programmet är "Intel(R) Management Engine Interface" V. 11.0.0.1167 eller nått sånt jag testade igår kväll att återställa till en tidigare drivrutin som blev 11.0.0.1146 och har testat starta om och stänga av några gånger och det verkar funka utan problem nu. och detta kan även förklara varför jag inte hade problem i min gamla dator då jag hade AMD i den.

Permalänk
Medlem

@d3nn05: Kan vara så att du fått någon konstig uppdatering ifrån windows update i och med att det löste sig med en tidigare drivrutin utav Intel Management Engine Interface, märkligt!

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

@d3nn05: Kan vara så att du fått någon konstig uppdatering ifrån windows update i och med att det löste sig med en tidigare drivrutin utav Intel Management Engine Interface, märkligt!

mycket möjligt. tror dock inte windows update updaterar den drivrutinen. Såg att den låg med i paketet när man uppdaterar BIOS