Någon kunnig om motorolja och vinterkyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har pratat med folk som dimensionerar elsystemen och 3 veckor är den normtid som bilen ska starta efter utan problem om den stått parkerad när den är ny. En modern bil tål alltså inte att stå parkerad utan extra åtgärder i månader om man vill att den ska kunna starta från eget batteri, det finns lite marginaler men man dimensionerar alltså mot "minst 3 veckor"

Så du tror på allvar att moderna biltillverkare konstruerar bilar som behöver extra laddning om de står i tre veckor?
Jag vet inte vad du har för "polare inom bilbranschen" men jag vill hävda att det där är ren trams.

Jag har haft flertalet bilar av både nyare och äldre årsmodell, så länge det inte är nått fel på elsystemet så är det inga problem med en bil som står i en månad utan att behöva nån extra laddning av batteriet.
Jag har aldrig varit med om att batteriet skulle bli urladdat på tre veckor på en fullt fungerande bil, finns ingen som helst logik i det.

Det är sant att moderna bilar är mer komplexa elektriskt än äldre bilar, det skapar såklart flertalet mer felkällor och saker som kan gå fel. Därför har också moderna bilar batterier och även generatorer som har högre kapacitet för att klara den högre belastningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne S:

Så du tror på allvar att moderna biltillverkare konstruerar bilar som behöver extra laddning om de står i tre veckor?
Jag vet inte vad du har för "polare inom bilbranschen" men jag vill hävda att det där är ren trams.

Jag har haft flertalet bilar av både nyare och äldre årsmodell, så länge det inte är nått fel på elsystemet så är det inga problem med en bil som står i en månad utan att behöva nån extra laddning av batteriet.
Jag har aldrig varit med om att batteriet skulle bli urladdat på tre veckor på en fullt fungerande bil, finns ingen som helst logik i det.

Det är sant att moderna bilar är mer komplexa elektriskt än äldre bilar, det skapar såklart flertalet mer felkällor och saker som kan gå fel. Därför har också moderna bilar batterier och även generatorer som har högre kapacitet för att klara den högre belastningen.

Jag skrev att standbyförbrukningen och batteriet dimensioneras så att bilen ska kunna stå i minst 3 veckor, det är elkonstuktörer på Volvo som sagt det i detta fall, det är ett problem för dem då det händer att bilarna inte går att starta efter längre fartygstransporter kombinerat med relativt korta körningar och många starter i samband med leveranserna från fabrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne S:

Så du tror på allvar att moderna biltillverkare konstruerar bilar som behöver extra laddning om de står i tre veckor?
Jag vet inte vad du har för "polare inom bilbranschen" men jag vill hävda att det där är ren trams.

Jag har haft flertalet bilar av både nyare och äldre årsmodell, så länge det inte är nått fel på elsystemet så är det inga problem med en bil som står i en månad utan att behöva nån extra laddning av batteriet.
Jag har aldrig varit med om att batteriet skulle bli urladdat på tre veckor på en fullt fungerande bil, finns ingen som helst logik i det.

Det är sant att moderna bilar är mer komplexa elektriskt än äldre bilar, det skapar såklart flertalet mer felkällor och saker som kan gå fel. Därför har också moderna bilar batterier och även generatorer som har högre kapacitet för att klara den högre belastningen.

Någon som har koll på hur mycket ström en ny bil drar i "standby"?

Larmet är väl det enda jag kan komma på sådär på rak arm... men det kan ju inte dra någonting speciellt.

Bilen har väl sällan ett fulladdat batteri när man ställer den. Oftast har man ju kört några kortare svängar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Någon som har koll på hur mycket ström en ny bil drar i "standby"?

Larmet är väl det enda jag kan komma på sådär på rak arm... men det kan ju inte dra någonting speciellt.

Bilen har väl sällan ett fulladdat batteri när man ställer den. Oftast har man ju kört några kortare svängar.

En hel och ren bil ska inte dra över 40mA, det ger då att den kräver ca 1Ah per dygn men man kan inte tömma ett batteri helt och tro att det ska gå att starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läste att vissa bilar är det viktigt att man låser då de går ner i viloläge.
Vet inte om det stämmer, stod i Vi Bilägare för ett tag sedan.

Har en Auris 2014 som stod i 7 veckor utan problem.
Hade en Astra 2011 som stod i 10 veckor och startade.

Grannens V70 startar inte efter varje semesterresa..
Likaså med Poolbilen på jobbet, också¨V70.

Så det är olika från bil till bil tydligen.

Permalänk
Medlem

En del i batteri vs stå stilla tiden, är så klart den eviga hetsjakten på att allt ska bli lättare. Lägre kapacitet batteri väger mindre, och tar mindre plats, alltså kan man bygga snålare bil. Själv känner jag att 3 veckor är i underkant, men va fan vet jag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En hel och ren bil ska inte dra över 40mA, det ger då att den kräver ca 1Ah per dygn men man kan inte tömma ett batteri helt och tro att det ska gå att starta.

Hittade detta när jag googlade förut:

"På en Passat årsmodell 2000 tillåter man en viloströmsförbrukning på max 40mA, i de flesta fallen är det dock lägre.

Beroende på hur stor kapacitet batteriet har och vid vilken temperatur det är samt vilket laddtillstånd det är på batteriet så räcker det en viss tid (ett batteri på 60Ah med en förbrukning på 40mA har efter 1 500 h vid 20 grader cirka 10,5V kvar i batteriet).

Utöver det beror det på hur länge kunden kör för att hinna ladda upp batteriet på nytt och hur många förbrukare som används i bilen under körningen. Dessutom spelar det också en roll om det finns någon extrautrustning monterad i bilen.

Ett nytt fulladdat batteri ska klara mer än tre veckor på Arlanda om strömförbrukningen i bilen är normal."

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

1500 h / 24 h = 62,5 dygn

Ungefär 2 månader isåfall.

Sedan så får man ju tänka på att batteriet kanske inte håller för vad det är specificerat att göra heller.

Skrivet av SUMITOMO:

Läste att vissa bilar är det viktigt att man låser då de går ner i viloläge.
Vet inte om det stämmer, stod i Vi Bilägare för ett tag sedan.

Har en Auris 2014 som stod i 7 veckor utan problem.
Hade en Astra 2011 som stod i 10 veckor och startade.

Grannens V70 startar inte efter varje semesterresa..
Likaså med Poolbilen på jobbet, också¨V70.

Så det är olika från bil till bil tydligen.

På grund av smuts kan det uppstå små krypströmmar också. Hur många är det som håller bilen ren i motorutrymmet? Eller kan ska man väl kanske säga, då det är svårt på grund av all plast som täcker allting.

Skrivet av -=Mr_B=-:

En del i batteri vs stå stilla tiden, är så klart den eviga hetsjakten på att allt ska bli lättare. Lägre kapacitet batteri väger mindre, och tar mindre plats, alltså kan man bygga snålare bil. Själv känner jag att 3 veckor är i underkant, men va fan vet jag...
B!

Det är väl satt som ett absolut minimumkrav... något som många klarar med råge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hittade detta när jag googlade förut:

"På en Passat årsmodell 2000 tillåter man en viloströmsförbrukning på max 40mA, i de flesta fallen är det dock lägre.

Beroende på hur stor kapacitet batteriet har och vid vilken temperatur det är samt vilket laddtillstånd det är på batteriet så räcker det en viss tid (ett batteri på 60Ah med en förbrukning på 40mA har efter 1 500 h vid 20 grader cirka 10,5V kvar i batteriet).

Utöver det beror det på hur länge kunden kör för att hinna ladda upp batteriet på nytt och hur många förbrukare som används i bilen under körningen. Dessutom spelar det också en roll om det finns någon extrautrustning monterad i bilen.

Ett nytt fulladdat batteri ska klara mer än tre veckor på Arlanda om strömförbrukningen i bilen är normal."

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

1500 h / 24 h = 62,5 dygn

Ungefär 2 månader isåfall.

Sedan så får man ju tänka på att batteriet kanske inte håller för vad det är specificerat att göra heller.

På grund av smuts kan det uppstå små krypströmmar också. Hur många är det som håller bilen ren i motorutrymmet? Eller kan ska man väl kanske säga, då det är svårt på grund av all plast som täcker allting.

Det är väl satt som ett absolut minimumkrav... något som många klarar med råge.

Jo men man ska också tänka på att batteriet inte är nytt och troligen inte heller fulladdat när bilen parkeras pga körvanorna i "trådfallet" bilar som körs korta sträckor brukar riskera att råka ut för 2 potentiellt problematiska saker pga körstilen, fukt i oljan och att de inte hinner ladda batteriet med mer än bilen förbrukar för att starta, man har dessutom ofta högst elförbrukning direkt efter start eftersom man har eluppvärmning av mycket prylar när bilen är nystartad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrev att standbyförbrukningen och batteriet dimensioneras så att bilen ska kunna stå i minst 3 veckor, det är elkonstuktörer på Volvo som sagt det i detta fall, det är ett problem för dem då det händer att bilarna inte går att starta efter längre fartygstransporter kombinerat med relativt korta körningar och många starter i samband med leveranserna från fabrik.

Om det vore sant så skulle det vara ett scoop för media, du får tro på vad du vill, men min uppfattning står fast.
Har svårt att tro på att moderna biltillverkare konstruerar bilar som bara kan hålla laddning i tre veckor.

Den standbyförbrukning du pratar är så himla liten och batteriet som sitter i moderna bilar har så pass hög kapacitet så det är inga problem.

Permalänk

Har man lite slitet batteri och en bil med en generator som inte pallar så mycket extra kan det bli startproblem på vintern då man har tyngre belastning vid start och man kör med stolvärme defrost rattvärme osv. Bra att skaffa en motorvärmare med underhållsladdre (speciellt dieselbilar). Generatorn hinner helt enkelt inte ladda batteriet tillräckligt, speciellt om man kör mindre än en halvtimme åt gången.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Numera är inte helsyntet helsyntet, (hydrokrackad mineralolja som bas)
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=144822

och skillnaden mellan olika oljor från samma tillverkare är även stor den med
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
(där snarare för hårt gående motorer, som blir varma på riktigt, men ja, fortfarande intressant)

att kolla fryspunkten är enda sättet att få reda på om det rör sig om en riktig helsyntet, där helsynteten fryser senare. vi pratar om en skillnad på 20 grader emellanåt, -20 mot -40, klar vinst i att ha riktig helsyntet och inte fuskhelsyntet vid riktigt kalla breddgrader alltså

vid några minus ska det inte vara någon "jätteskillnad" dock.

likt tidigare sagt, mät batterispänning, vilospänning efter en natts vila, samt laddspänning när den är igång. (går upp direkt bilen startar)

angående hur länge bilen klarar av att "stå" utan att starta har väl diskussionen urartat lite?
jag har min bil ståendes ett halvår och den startar, men då är det en veteran där en miniliten mekanisk klocka är enda förbrukaren.
nyare bilar är en helt annan grej, bilbatterierna dimensioneras olika på samma modell om du råkar ha navigationssystem och andra grejer med.

alla batterier sjävurladdas så även om inte batteriet är inkopplat bör du underhållsladda det emellanåt om du vill att det ska leva länge (om det bara står passivt i ditt garage)
att då ha det inkopplat till en förbrukare gör ju givetvis att denna underhållsladdning får göras oftare, vill du att batteriet håller länge vill du dessutom inte att det laddas ur alls.

jag slår igång underhållsladdarna när batterierna når ner till 12.4 någonstans.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne S:

Om det vore sant så skulle det vara ett scoop för media, du får tro på vad du vill, men min uppfattning står fast.
Har svårt att tro på att moderna biltillverkare konstruerar bilar som bara kan hålla laddning i tre veckor.

Den standbyförbrukning du pratar är så himla liten och batteriet som sitter i moderna bilar har så pass hög kapacitet så det är inga problem.

Läs vad jag skriver, man designar så att de ska klara MINST 3 veckor när allt är friskt och rent, men på en använd bil så är det nått helt annat, utan att mäta så man vet vilken status batteriet har när bilen parkeras och om det ev finns smuts på olämpliga ställen, tänk damm som binder fukt så att standbyströmmen ökar så är det bara spekulationer, men problemen är verkliga och söker du runt på bilforum så lär du hitta mycket om problem med att moderna bilar inte går att långtidsparkera utan att man tömmer batteriet så de inte går att starta.
Jag har en kompis som har en fullutrustad AMG C38 (verkligen allt fabriksextra på den) och den klarar ca 2 månader innan motorblocket börjar oxidera pga att spänningen är för låg när den är vinterparkerad, att starta efter 2 månader är helt omöjligt utan starthjälp, den får man definitivt underhållsladda minst månadsvis om man inte sätter in en fast underhållsladdare.
Den bilen är kliniskt ren och i perfekt skick.
Jag har andra vänner som har Volvo V 70ar i familjebilsskick med några år på nacken som blivit strömlösa rätt fort vid parkering också, det räcker att åka på semester några veckor så kan det bli problem med en normalsmutsig och normalsliten v70.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkabbRäven:

Har man lite slitet batteri och en bil med en generator som inte pallar så mycket extra kan det bli startproblem på vintern då man har tyngre belastning vid start och man kör med stolvärme defrost rattvärme osv. Bra att skaffa en motorvärmare med underhållsladdre (speciellt dieselbilar). Generatorn hinner helt enkelt inte ladda batteriet tillräckligt, speciellt om man kör mindre än en halvtimme åt gången.

Vadå finns det båda och inbyggt så man slipper koppa på ctek menar du ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vadå finns det båda och inbyggt så man slipper koppa på ctek menar du ?

Laddare finns som tillbehör i bilvärmarsystemen, iaf från Defa men antagligen också Calix. Mycket praktiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ursäkta uteblivna uppdateringar! Varit löjligt mycket annat, men nu så.

Köpte "Ctek MXS 5.0" och kopplade upp på batteriet. Ställde den i "Bil", "AGM" och "Rekond"läge och efter det startar bilen som den ska. Så numer när bilen varit ute så kopplar jag upp laddaren på en gång "till nästa" gång.

Så min fundering om olja och kyla var fel och ni hade rätt, batteriet! Får kolla upp i vår om generator och dylikt gör som de ska.

Är bara lite snopen för batteriet införskaffades för runt 3-4 år sedan och då jag är så gammal som jag är så hade ett batteri förr med den livslängden känts som "nytt" än.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Laddare finns som tillbehör i bilvärmarsystemen, iaf från Defa men antagligen också Calix. Mycket praktiskt.

Där ser man får nog bli något sådant till nästa vinter då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta uteblivna uppdateringar! Varit löjligt mycket annat, men nu så.

Köpte "Ctek MXS 5.0" och kopplade upp på batteriet. Ställde den i "Bil", "AGM" och "Rekond"läge och efter det startar bilen som den ska. Så numer när bilen varit ute så kopplar jag upp laddaren på en gång "till nästa" gång.

Så min fundering om olja och kyla var fel och ni hade rätt, batteriet! Får kolla upp i vår om generator och dylikt gör som de ska.

Är bara lite snopen för batteriet införskaffades för runt 3-4 år sedan och då jag är så gammal som jag är så hade ett batteri förr med den livslängden känts som "nytt" än.

Kul att det löste sig för dig! Det är en bra investering med batteriladdare, du får ut så mycket mer livlängd på batteriet när det alltid är laddat. Har haft det på mina 3 senaste bilar med goda resultat.

Skrivet av pompa_kumla:

Där ser man får nog bli något sådant till nästa vinter då

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderas starkt! Det är bra skit.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kul att det löste sig för dig! Det är en bra investering med batteriladdare, du får ut så mycket mer livlängd på batteriet när det alltid är laddat. Har haft det på mina 3 senaste bilar med goda resultat.

Rekommenderas starkt! Det är bra skit.

Funkar laddning bra om kör via motorvärmare uttaget då ? Bor ju i lägenhet så det hinner ju bara ladda en halv timma sen en halvtimma på jobbet ? Kanske inte är tillräcklig för att få hyfsat fullt laddat batteri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Funkar laddning bra om kör via motorvärmare uttaget då ? Bor ju i lägenhet så det hinner ju bara ladda en halv timma sen en halvtimma på jobbet ? Kanske inte är tillräcklig för att få hyfsat fullt laddat batteri

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag svårt att svara på, det blir knappast sämre, har själv bott i hus hela tiden så det har varit lite längre tid för mig.
Men om du är händig kan du ju modda dit en lite större laddare än tex defas egen som har 4A laddström.
Så får du ju bättre effekt, men det bör iallafall vara en som slår om till underhållsladdning automatiskt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta uteblivna uppdateringar! Varit löjligt mycket annat, men nu så.

Köpte "Ctek MXS 5.0" och kopplade upp på batteriet. Ställde den i "Bil", "AGM" och "Rekond"läge och efter det startar bilen som den ska. Så numer när bilen varit ute så kopplar jag upp laddaren på en gång "till nästa" gång.

Så min fundering om olja och kyla var fel och ni hade rätt, batteriet! Får kolla upp i vår om generator och dylikt gör som de ska.

Är bara lite snopen för batteriet införskaffades för runt 3-4 år sedan och då jag är så gammal som jag är så hade ett batteri förr med den livslängden känts som "nytt" än.

Wow här har det varit krig i tråden, bäst att ge mig in och fäkta lite jag också;)

Har en sådan laddare själv, skillnad på bil och motorcykeläget är hur stark laddström det är. På billäget är det 5ampere och på motorcykel-läget är det 0,8 ampere har jag för mig. Motorcykelläget ska användas på batterier med liten kapacitet, men detta står ju i instruktionsboken:) Du ska alltså köra på billäget. Recond ska du dock inte köra varje gång men AGM bör användas vid låga temperaturer.

Du behöver nog inte ladda batteriet varje gång du använt bilen om du tycker att det är jobbigt, ladda nästa gång du tycker att den är svårstartad. Tycker du att det är ett mindre problem att ladda varje gång du använt bilen är det bättre för batteriet så gör då det.

Som lite kuriosa, men absolut inget jag rekommenderar, så hade farsan en likadan bil med samma motor som du. Den gick 24000 mil utan kamremsbyte och de sista 12000 milen tror jag det gjordes ett oljebyte, dock påfyllning av olja lagom till semestern. Då var det någon flaska från macken, inte så noga med hel- eller delsyntet, så det var säker 5 olika oljor i den motorn samtidigt... Den såldes sedan och vet ej om den är i livet idag. Med detta vill jag säga att underhåll är bra men det kan ibland gå till överdrift... Det är ju en miljöbeladtning att byta olja om det inte behövs...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Som lite kuriosa, men absolut inget jag rekommenderar, så hade farsan en likadan bil med samma motor som du. Den gick 24000 mil utan kamremsbyte och de sista 12000 milen tror jag det gjordes ett oljebyte, dock påfyllning av olja lagom till semestern. Då var det någon flaska från macken, inte så noga med hel- eller delsyntet, så det var säker 5 olika oljor i den motorn samtidigt... Den såldes sedan och vet ej om den är i livet idag. Med detta vill jag säga att underhåll är bra men det kan ibland gå till överdrift... Det är ju en miljöbeladtning att byta olja om det inte behövs...

Skickades från m.sweclockers.com

När oljan i motorn är "förbrukad" så börjar bilen ta olja, dvs det läcker in olja från blocket förbi tex kolvringarna till förbränningsrummet och förbränns, vilket oxå är en miljöbelastning. Att orenheternas koncentreras i oljan stiger, dvs kommer mer och mer smuts i oljan leder till öka slitage på motorn som i förlängningen ger en sämre förbränning och en miljöbelastning. Så att säga att oljebyte är en miljöbelastning är rent bullshit i sammanhanget! En väl underhållen motor minskar miljöbelastningen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

När oljan i motorn är "förbrukad" så börjar bilen ta olja, dvs det läcker in olja från blocket förbi tex kolvringarna till förbränningsrummet och förbränns, vilket oxå är en miljöbelastning. Att orenheternas koncentreras i oljan stiger, dvs kommer mer och mer smuts i oljan leder till öka slitage på motorn som i förlängningen ger en sämre förbränning och en miljöbelastning. Så att säga att oljebyte är en miljöbelastning är rent bullshit i sammanhanget! En väl underhållen motor minskar miljöbelastningen.

Helt rätt! Därav garderade jag med ett "behövs".

Behovet är ju naturligtvis annorlunda för alla bilar och bilägare. En person som kör bilen en gång i veckan har inte samma behov av oljebyte som en som kör varje dag (förutsatt att det inte är en 200-mila-resa i veckan mot 7 at 5km:are).

Att inte byta olja på 12000 mil är inget jag förespråkar, bara infliker att bilen inte magiskt dör om man inte byter olja varje år och att oljans kvalitet inte är så avgörande att bilen går perfekt på 5W-40 men knappt startar på 10W-40...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

När oljan i motorn är "förbrukad" så börjar bilen ta olja, dvs det läcker in olja från blocket förbi tex kolvringarna till förbränningsrummet och förbränns, vilket oxå är en miljöbelastning.

Det som går in i förbränningen bidrar inte i stor utsträckning till någon negativ miljöbelastning. Det som passerar packboxar och droppar på marken, möjligen. Men sotet brukar korka igen och täta på ett "bra" sätt, så läckaget kommer först när man byter olja.

Skrivet av Litenskit:

Att orenheternas koncentreras i oljan stiger, dvs kommer mer och mer smuts i oljan leder till öka slitage på motorn som i förlängningen ger en sämre förbränning och en miljöbelastning.

Så sant. Slitaget märks oftast inte ens i form av förkortat livslängd, men över den totala livslängden kan det göra substantiell skillnad på utsläppen.

Skrivet av Litenskit:

Så att säga att oljebyte är en miljöbelastning är rent bullshit i sammanhanget!

Bäst av allt är det ju att den uttjänta oljan, oavsett hur kort tid den gått, alltid är ett välkommet tillskott för att få upp energin i det som eldas på närmsta sopförbrännings-verk. Kom bara ihåg att lämna in oljan som (miljö)farligt avfall, så hamnar det i en förbränningstank efter att man renat bort det värsta i form av icke brännbart som sot, metall, och vatten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det som går in i förbränningen bidrar inte i stor utsträckning till någon negativ miljöbelastning. Det som passerar packboxar och droppar på marken, möjligen. Men sotet brukar korka igen och täta på ett "bra" sätt, så läckaget kommer först när man byter olja.
B!

Bilar som förbränner oljan får förhöjda CO värden dvs ofullständig förbränning, om inte annat så bör det undvikas av hälsoskäl då koloxid är rätt giftigt. Men jag tror vi får ge oss vi är rätt långt från ämnet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Den oljan du nämner är en gammaldags delsyntet med dåligt viscositets index på 10w gör att om det blir ner åt -20 eller kallare kommer din oljepump i motorn kavetera & pumpa runt oljan dåligt tills motorn blivit lite varm. Skulle rekommendera en helsyntet 5w40 eller 5w30 kostar inte mkt...

Permalänk
Medlem

0w 40 aral hel syntet antagligen castrol med annat märke jätte stora i Tyskland kör jag 20 liter för 1000 kr med frakt cirka riktigt bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läs vad jag skriver, man designar så att de ska klara MINST 3 veckor när allt är friskt och rent, men på en använd bil så är det nått helt annat, utan att mäta så man vet vilken status batteriet har när bilen parkeras och om det ev finns smuts på olämpliga ställen, tänk damm som binder fukt så att standbyströmmen ökar så är det bara spekulationer, men problemen är verkliga och söker du runt på bilforum så lär du hitta mycket om problem med att moderna bilar inte går att långtidsparkera utan att man tömmer batteriet så de inte går att starta.
Jag har en kompis som har en fullutrustad AMG C38 (verkligen allt fabriksextra på den) och den klarar ca 2 månader innan motorblocket börjar oxidera pga att spänningen är för låg när den är vinterparkerad, att starta efter 2 månader är helt omöjligt utan starthjälp, den får man definitivt underhållsladda minst månadsvis om man inte sätter in en fast underhållsladdare.
Den bilen är kliniskt ren och i perfekt skick.
Jag har andra vänner som har Volvo V 70ar i familjebilsskick med några år på nacken som blivit strömlösa rätt fort vid parkering också, det räcker att åka på semester några veckor så kan det bli problem med en normalsmutsig och normalsliten v70.

Fast nu blandar du ihop saker och ting.
Det är klart att om bilen har fel på den elektriska utrustningen och drar såkallad "tjuvström" så är det klart att det har en negativ inverkan på bilens förmåga att hålla laddningen.

Men det är fortfarande trams det du pratar om att en bil blir urladdad efter tre veckor, tror du verkligen att biltillverkare bygger bilar som drar så mkt standbyström samt har så svagt batteri att efter tre veckor så är det tomt på kräm i batteriet?

Det finns ju ingen logik alls i dina påståenden...

Jag har haft många bilar, gamla som nya. Så länge laddningen fungerar och batteriet är friskt samt att det inte är några elfel så är det inga problem med att den står i flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne S:

Så du tror på allvar att moderna biltillverkare konstruerar bilar som behöver extra laddning om de står i tre veckor?
Jag vet inte vad du har för "polare inom bilbranschen" men jag vill hävda att det där är ren trams.

Jag har haft flertalet bilar av både nyare och äldre årsmodell, så länge det inte är nått fel på elsystemet så är det inga problem med en bil som står i en månad utan att behöva nån extra laddning av batteriet.
Jag har aldrig varit med om att batteriet skulle bli urladdat på tre veckor på en fullt fungerande bil, finns ingen som helst logik i det.

Det är sant att moderna bilar är mer komplexa elektriskt än äldre bilar, det skapar såklart flertalet mer felkällor och saker som kan gå fel. Därför har också moderna bilar batterier och även generatorer som har högre kapacitet för att klara den högre belastningen.

Jag kan säga så här att nya volvo lastbilar alltså generation "4" som lanserads år 14/15 så rekommenderas att bilen laddas varje gång den ska stå mera än 12 timmar. För övrigt så finns det 4 olika strömspar lägen, Nya bilar har ju en massa utrustning som ska funka även fast inte bilen är igång, positionering, nerladdning av olika data osv. inte lika på personbil men som volvo v70 som har VOC "volvo on call" så kan du ju kommunicera med bilen när den inte är igång tex, klart det drar extra ström.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne S:

Fast nu blandar du ihop saker och ting.
Det är klart att om bilen har fel på den elektriska utrustningen och drar såkallad "tjuvström" så är det klart att det har en negativ inverkan på bilens förmåga att hålla laddningen.

Men det är fortfarande trams det du pratar om att en bil blir urladdad efter tre veckor, tror du verkligen att biltillverkare bygger bilar som drar så mkt standbyström samt har så svagt batteri att efter tre veckor så är det tomt på kräm i batteriet?

Det finns ju ingen logik alls i dina påståenden...

Jag har haft många bilar, gamla som nya. Så länge laddningen fungerar och batteriet är friskt samt att det inte är några elfel så är det inga problem med att den står i flera månader.

Jag skriver som du ser MINST, det är vad man designar efter och MINST innebär alltså att batteriet kan räcka längre än så men det är inte garanterat designat för det.

Skrivet av Piteraq:

Jag kan säga så här att nya volvo lastbilar alltså generation "4" som lanserads år 14/15 så rekommenderas att bilen laddas varje gång den ska stå mera än 12 timmar. För övrigt så finns det 4 olika strömspar lägen, Nya bilar har ju en massa utrustning som ska funka även fast inte bilen är igång, positionering, nerladdning av olika data osv. inte lika på personbil men som volvo v70 som har VOC "volvo on call" så kan du ju kommunicera med bilen när den inte är igång tex, klart det drar extra ström.

Har en del vänner som jobbar med Volvo on call.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skriver som du ser MINST, det är vad man designar efter och MINST innebär alltså att batteriet kan räcka längre än så men det är inte garanterat designat för det.

Har en del vänner som jobbar med Volvo on call.

Läs den här länken så ser du att ditt påstående är helt fel

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-urladdat-batteri...

"På en Passat årsmodell 2000 tillåter man en viloströmsförbrukning på max 40mA, i de flesta fallen är det dock lägre.

Beroende på hur stor kapacitet batteriet har och vid vilken temperatur det är samt vilket laddtillstånd det är på batteriet så räcker det en viss tid (ett batteri på 60Ah med en förbrukning på 40mA har efter 1 500 h vid 20 grader cirka 10,5V kvar i batteriet).

Utöver det beror det på hur länge kunden kör för att hinna ladda upp batteriet på nytt och hur många förbrukare som används i bilen under körningen. Dessutom spelar det också en roll om det finns någon extrautrustning monterad i bilen.

Ett nytt fulladdat batteri ska klara mer än tre veckor på Arlanda om strömförbrukningen i bilen är normal.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB"

Så din teori om "tre veckors bilen" är inte förankrad i verkligheten...